Helsingin kaupunkistrategia 2025–2029, kaupunginkanslia

HEL 2025-011425
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 183 §

Helsingfors stadsstrategi 2025–2029

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände stadsstrategin för åren 2025–2029
(bilaga 1). Stadsstrategin är utgångspunkt för förslaget till budget för år 2026 och för andra budgetar och åtgärder under fullmäktigeperioden.

Stadsfullmäktige beslutade samtidigt att genomförandet av strategin utvärderas och följs upp som en del av den årliga uppföljningen av ekonomin och verksamheten samt vid stadsfullmäktiges utvärderingsdiskussioner i mitten och i slutet av fullmäktigeperioden.

Dessutom godkände stadsfullmäktige följande två hemställningsklämmar:

 
Vid godkännandet av stadsstrategin förutsätter stadsfullmäktige att staden utreder möjligheten att utarbeta indikatorer för de centrala målen i strategin och att med hjälp av dem regelbundet följa upp hur målen uppfylls. Utvärderingen görs också som en del av budget- och bokslutsprocesserna. (Terhi Peltokorpi)
 
 
 
Vid godkännandet av stadsstrategin 2025–2029 förutsätter stadsfullmäktige att staden utreder möjligheten att utarbeta ett åtgärdsprogram för att utveckla alla Helsingforsbors digitala kompetens så att var och en kan utnyttja digitala tjänster fullt ut så länge som möjligt. (Eija-Riitta Korhola)

Behandling

Förslag om återremiss

Ledamoten Jussi Halla-aho understödd av ledamoten Wille Rydman föreslog att stadsfullmäktige återremitterar ärendet till stadsstyrelsen för ny beredning med följande motivering:

Jussi Halla-Aho: Stadsstyrelsen återremitterar utkastet till stadsstrategin för ny beredning så att problem och negativa utvecklingstrender som gäller vanliga Helsingforsbor tydligare lyfts fram och att det erbjuds sådana lösningar på dessa problem som realistiskt sett kan antas förbättra läget. I väldigt många avseenden utvecklas staden inte i en positiv riktning, och den dåliga utvecklingen är i stort sett en följd av en felaktig lägesanalys, felaktiga strategiska mål och felaktiga politiska åtgärder.

I strategin ska tydligare lyftas fram exempelvis den upplevda och verkliga otryggheten på gatorna och på allmänna platser, ökningen av grå ekonomi särskilt inom restaurang-, taxi- och byggbranschen, den tilltagande drogproblematiken, det outhärdliga priset på boende, differentieringen skolor och bostadsområden emellan samt Helsingfors minskande attraktivitet för människor som kan försörja sig själva och på så sätt upprätthåller balansen i de offentliga finanserna. Det bör även öppet konstateras att det är invandringen, i synnerhet från länder utanför EU, som förstärker, upprätthåller och förvärrar alla dessa problem.

Tillväxten ska emellertid betraktas först och främst som en kvalitativ fråga. Helsingfors ska genom sin praktiska politik inte attrahera invandrare som lever på socialskydd, utan arbetande befolkning och företagare. Strategin ska betona att en befolkningstillväxt som baserar sig på socialskydd inte ökar utan minskar Helsingfors attraktionskraft i experters och turisters ögon eftersom den ökar otryggheten, belastar de offentliga tjänsterna, höjer priset på boende och differentierar skolor och bostadsområden. Det är värt att notera att till och med hälften av utgifterna för utkomststödet betalas till personer som har ett främmande språk som modersmål. Till exempel har nästan 40 procent av alla sexualbrott som rapporterats till polisen i hela landet begåtts av invandrare, och i Helsingfors är andelen ännu större. Att ungdomar med invandrarbakgrund bildar gäng och att detta leder till våldsbrott är ett identifierat fenomen.

Social blandning, dvs. att blanda ut dåligt integrerad befolkning i ”bättre" områden är inte ett hållbart sätt att bekämpa segregation eftersom det inte främjar integration av invandrare utan endast döljer att integreringen misslyckats.

I strategiutkastet konstateras att ”i Helsingfors ska var och en, oberoende av bakgrund och utgångspunkt, kunna leva ett gott liv och förverkliga sina drömmar.” Helsingfors är för närvarande en bra plats å ena sidan för höginkomsttagare, för vilka boendets pris inte är ett problem och som har råd att välja boplats (och skola för sina barn) och å andra sidan för dem som i sin helhet låter samhället betala för sitt boende med gemensamma medel. Däremot är Helsingfors ingen bra plats för små- och medelinkomsttagare som arbetar och själva finansierar sitt boende och liv. Denna tysta majoritet borde i strategin lyftas till centrum för beslutsfattandet.

Stadens funktioner och stadsbornas skattefinansierade tjänster ska inte i första hand ses som verktyg för att integrera invandrare. Integrationsåtgärderna ska riktas till dem som behöver dem och framför allt ska man sträva till att minska Helsingfors attraktivitet hos sådana inflyttare som inte integreras utan massiva interventioner. Helsingfors ska effektivera sin intressebevakning gentemot lagstiftaren. Staden ska aktivt sträva efter att påverka lagstiftningen om invandring eftersom Helsingfors, i likhet med några andra stora städer, lider mest av skadlig invandring. Staden ska också avhålla sig från att erbjuda sådana tjänster och förmåner som inte är lagstadgade eftersom de lockar till sig skadlig invandring. Faktiskt gynnande av invandrare i kön till bostäder som ägs eller förvaltas av staden, bidrag som delas ut till invandrarorganisationer, tolktjänster till personer som redan i många år bott i landet samt erbjudande av omfattande hälsovårdstjänster till personer som vistas olagligt i landet utgör exempel på sådana attraktionsfaktorer.

Helsingfors ska inte heller utöka sina tjänster på engelska eller främja integration på svenska eftersom detta bidrar till att isolera den utländska befolkningen och försvårar dess integration på arbetsmarknaden och i samhället.

Helsingfors ska i första hand styra förmånliga bostäder som staden äger eller förvaltar till personer som arbetar inom kritiska branscher som lider av brist på arbetskraft, såsom social- och hälsovården, undervisning eller småbarnspedagogik. Bristen på arbetskraft inom dessa branscher beror i första hand på att lönen som betalas inom dessa branscher inte räcker till för att täcka boendekostnaderna i Helsingfors.

1 omröstningen

Fortsatt behandling av ärendet JA, återremiss NEJ

JA-förslag: Behandlingen fortsätter
NEJ-förslag: Ledamoten Jussi Halla-ahos förslag om återremiss

Ja-röster: 80
Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Outi Alanko-Kahiluoto, Amanda Alvesalo, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Nita Austero, Riina Bhatia, Harry Bogomoloff, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Fatim Diarra, Veli-Pekka Dufva, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Tuula Haatainen, Mia Haglund, Sandra Hagman, Juha Hakola, Tiina Halttunen, Atte Harjanne, Harry Harkimo, Ahmad Hassan, Eveliina Heinäluoma, Sari Helin, Titta Hiltunen, Jenni Hjelt, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Atte Kaleva, Natalia Kallio, Maija Karhunen, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Jenny Kasongo, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Eija-Riitta Korhola, Minja Koskela, Tuuli Kousa, Miapetra Kumpula-Natri, Johanna Laisaari, Minna Lindgren, Pirjo Lonka, Otto Meri, Ville Merinen, Silvia Modig, Seija Muurinen, Björn Månsson, Riku Nieminen, Johanna Nuorteva, Silja Paavola, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Suvi Pulkkinen, Abdifatah Qaaje, Marcus Rantala, Janne Rauramo, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Krishna Regmi, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Seida Sohrabi, Petri Suhonen, Nina Suomalainen, Minni Takala, Iida Tani, Niilo Toivonen, Erkki Tuomioja, Alma Tuuva, Reetta Vanhanen, Maarit Vierunen, Mikael Vuorinen

Nej-röster: 4
Jussi Halla-Aho, Mika Merano, Mika Raatikainen, Wille Rydman

Frånvarande: 1
Antti Vuorela

Stadsfullmäktige fortsatte behandlingen av ärendet.

Hemställningsklämmar

Ledamoten Terhi Peltokorpi understödd av ledamoten Tiina Halttunen föreslog följande hemställningskläm:

 
Vid godkännandet av stadsstrategin förutsätter stadsfullmäktige att staden utreder möjligheten att utarbeta indikatorer för de centrala målen i strategin och att med hjälp av dem regelbundet följa upp hur målen uppfylls. Utvärderingen görs också som en del av budget- och bokslutsprocesserna.

Ledamoten Eija-Riitta Korhola understödd av ledamoten Tiina Halttunen föreslog följande hemställningskläm:

 
Vid godkännandet av stadsstrategin 2025–2029 förutsätter stadsfullmäktige att staden utreder möjligheten att utarbeta ett åtgärdsprogram för att utveckla alla Helsingforsbors digitala kompetens så att var och en kan utnyttja digitala tjänster fullt ut så länge som möjligt.

Stadsfullmäktige godkände stadsstyrelsens förslag.

Omröstningsordning

Hemställningsklämmarna togs separat upp till omröstning.

2 omröstningen

Ledamoten Terhi Peltokorpis förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Ledamoten Terhi Peltokorpis förslag till hemställningskläm
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 83
Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Outi Alanko-Kahiluoto, Amanda Alvesalo, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Nita Austero, Riina Bhatia, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Fatim Diarra, Veli-Pekka Dufva, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Tuula Haatainen, Mia Haglund, Sandra Hagman, Juha Hakola, Jussi Halla-Aho, Tiina Halttunen, Atte Harjanne, Harry Harkimo, Ahmad Hassan, Eveliina Heinäluoma, Sari Helin, Titta Hiltunen, Jenni Hjelt, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Atte Kaleva, Natalia Kallio, Maija Karhunen, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Jenny Kasongo, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Eija-Riitta Korhola, Minja Koskela, Tuuli Kousa, Miapetra Kumpula-Natri, Johanna Laisaari, Minna Lindgren, Pirjo Lonka, Mika Merano, Otto Meri, Ville Merinen, Silvia Modig, Seija Muurinen, Björn Månsson, Riku Nieminen, Johanna Nuorteva, Silja Paavola, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Suvi Pulkkinen, Abdifatah Qaaje, Marcus Rantala, Janne Rauramo, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Krishna Regmi, Wille Rydman, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Anni Sinnemäki, Seida Sohrabi, Petri Suhonen, Nina Suomalainen, Minni Takala, Iida Tani, Niilo Toivonen, Erkki Tuomioja, Alma Tuuva, Reetta Vanhanen, Maarit Vierunen, Antti Vuorela, Mikael Vuorinen

Blanka: 1
Mika Raatikainen

Frånvarande: 1
Harry Bogomoloff

Stadsfullmäktige godkände ledamoten Terhi Peltokorpis förslag till hemställningskläm.

3 omröstningen

Ledamoten Eija-Riitta Korholas förslag till hemställningskläm JA, motsätter sig NEJ

JA-förslag: Ledamoten Eija-Riitta Korholas förslag till hemställningskläm
NEJ-förslag: Motsätter sig

Ja-röster: 83
Hilkka Ahde, Mahad Ahmed, Outi Alanko-Kahiluoto, Amanda Alvesalo, Pentti Arajärvi, Paavo Arhinmäki, Nita Austero, Riina Bhatia, Silja Borgarsdóttir Sandelin, Fatim Diarra, Veli-Pekka Dufva, Elisa Gebhard, Nora Grotenfelt, Tuula Haatainen, Mia Haglund, Sandra Hagman, Juha Hakola, Jussi Halla-Aho, Tiina Halttunen, Atte Harjanne, Harry Harkimo, Ahmad Hassan, Eveliina Heinäluoma, Sari Helin, Titta Hiltunen, Jenni Hjelt, Mari Holopainen, Veronika Honkasalo, Ville Jalovaara, Mikael Jungner, Atte Kaleva, Natalia Kallio, Maija Karhunen, Arja Karhuvaara, Emma Kari, Jenny Kasongo, Elina Kauppila, Otso Kivekäs, Mai Kivelä, Eija-Riitta Korhola, Minja Koskela, Tuuli Kousa, Miapetra Kumpula-Natri, Johanna Laisaari, Minna Lindgren, Pirjo Lonka, Mika Merano, Otto Meri, Ville Merinen, Silvia Modig, Seija Muurinen, Björn Månsson, Riku Nieminen, Johanna Nuorteva, Silja Paavola, Matias Pajula, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Jaana Pelkonen, Terhi Peltokorpi, Suvi Pulkkinen, Abdifatah Qaaje, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Janne Rauramo, Risto Rautava, Nasima Razmyar, Krishna Regmi, Wille Rydman, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Seida Sohrabi, Petri Suhonen, Nina Suomalainen, Minni Takala, Iida Tani, Niilo Toivonen, Erkki Tuomioja, Alma Tuuva, Reetta Vanhanen, Maarit Vierunen, Antti Vuorela, Mikael Vuorinen

Frånvarande: 2
Harry Bogomoloff, Anni Sinnemäki

Stadsfullmäktige godkände ledamoten Eija-Riitta Korholas förslag till hemställningskläm.

Se röstningsresultatet i tabellform

Avvikande meningar

Ledamoten Jussi Halla-aho anmälde avvikande mening med följande motivering:

Stadsfullmäktige borde ha återremitterat utkastet till stadsstrategin för ny beredning så att problem och negativa utvecklingstrender som gäller vanliga Helsingforsbor tydligare lyfts fram och att det erbjuds sådana lösningar på dessa problem som realistiskt sett kan antas förbättra läget. I väldigt många avseenden utvecklas staden inte i en positiv riktning, och den dåliga utvecklingen är i stort sett en följd av en felaktig lägesanalys, felaktiga strategiska mål och felaktiga politiska åtgärder.

I strategin ska tydligare lyftas fram exempelvis den upplevda och verkliga otryggheten på gatorna och på allmänna platser, ökningen av grå ekonomi särskilt inom restaurang-, taxi- och byggbranschen, den tilltagande drogproblematiken, det outhärdliga priset på boende, differentieringen skolor och bostadsområden emellan samt Helsingfors minskande attraktivitet för människor som kan försörja sig själva och på så sätt upprätthåller balansen i de offentliga finanserna. Det bör även öppet konstateras att det är invandringen, i synnerhet från länder utanför EU, som förstärker, upprätthåller och förvärrar alla dessa problem.

Tillväxten ska emellertid betraktas först och främst som en kvalitativ fråga. Helsingfors ska genom sin praktiska politik inte attrahera invandrare som lever på socialskydd, utan arbetande befolkning och företagare. Strategin ska betona att en befolkningstillväxt som baserar sig på socialskydd inte ökar utan minskar Helsingfors attraktionskraft i experters och turisters ögon eftersom den ökar otryggheten, belastar de offentliga tjänsterna, höjer priset på boende och differentierar skolor och bostadsområden. Det är värt att notera att till och med hälften av utgifterna för utkomststödet betalas till personer som har ett främmande språk som modersmål. Till exempel har nästan 40 procent av alla sexualbrott som rapporterats till polisen i hela landet begåtts av invandrare, och i Helsingfors är andelen ännu större. Att ungdomar med invandrarbakgrund bildar gäng och att detta leder till våldsbrott är ett identifierat fenomen.

Social blandning, dvs. att blanda ut dåligt integrerad befolkning i ”bättre" områden är inte ett hållbart sätt att bekämpa segregation eftersom det inte främjar integration av invandrare utan endast döljer att integreringen misslyckats.

I strategiutkastet konstateras att ”i Helsingfors ska var och en, oberoende av bakgrund och utgångspunkt, kunna leva ett gott liv och förverkliga sina drömmar.” Helsingfors är för närvarande en bra plats å ena sidan för höginkomsttagare, för vilka boendets pris inte är ett problem och som har råd att välja boplats (och skola för sina barn) och å andra sidan för dem som i sin helhet låter samhället betala för sitt boende med gemensamma medel. Däremot är Helsingfors ingen bra plats för små- och medelinkomsttagare som arbetar och själva finansierar sitt boende och liv. Denna tysta majoritet borde i strategin lyftas till centrum för beslutsfattandet.

Stadens funktioner och stadsbornas skattefinansierade tjänster ska inte i första hand ses som verktyg för att integrera invandrare. Integrationsåtgärderna ska riktas till dem som behöver dem och framför allt ska man sträva till att minska Helsingfors attraktivitet hos sådana inflyttare som inte integreras utan massiva interventioner. Helsingfors ska effektivera sin intressebevakning gentemot lagstiftaren. Staden ska aktivt sträva efter att påverka lagstiftningen om invandring eftersom Helsingfors, i likhet med några andra stora städer, lider mest av skadlig invandring. Staden ska också avhålla sig från att erbjuda sådana tjänster och förmåner som inte är lagstadgade eftersom de lockar till sig skadlig invandring. Faktiskt gynnande av invandrare i kön till bostäder som ägs eller förvaltas av staden, bidrag som delas ut till invandrarorganisationer, tolktjänster till personer som redan i många år bott i landet samt erbjudande av omfattande hälsovårdstjänster till personer som vistas olagligt i landet utgör exempel på sådana attraktionsfaktorer.

Helsingfors ska inte heller utöka sina tjänster på engelska eller främja integration på svenska eftersom detta bidrar till att isolera den utländska befolkningen och försvårar dess integration på arbetsmarknaden och i samhället.

Helsingfors ska i första hand styra förmånliga bostäder som staden äger eller förvaltar till personer som arbetar inom kritiska branscher som lider av brist på arbetskraft, såsom social- och hälsovården, undervisning eller småbarnspedagogik. Bristen på arbetskraft inom dessa branscher beror i första hand på att lönen som betalas inom dessa branscher inte räcker till för att täcka boendekostnaderna i Helsingfors.

Ledamöterna Wille Rydman, Mika Merano och Mika Raatikainen
avvikande mening med samma motivering som ovan.

Omröstning 1

Medlem Fullmäktigegrupp
Ahde, Hilkka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Ahmed, Mahad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Alanko-Kahiluoto, Outi Vihreä valtuustoryhmä
Alvesalo, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Austero, Nita Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Bhatia, Riina Vihreä valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Diarra, Fatim Vihreä valtuustoryhmä
Dufva, Veli-Pekka Kokoomuksen valtuustoryhmä
Gebhard, Elisa Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Grotenfelt, Nora Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Haatainen, Tuula Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Haglund, Mia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Halttunen, Tiina Keskustan valtuustoryhmä
Harjanne, Atte Vihreä valtuustoryhmä
Harkimo, Harry Liike Nyt
Hassan, Ahmad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Heinäluoma, Eveliina Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Helin, Sari Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Hiltunen, Titta Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hjelt, Jenni Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Jungner, Mikael Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kallio, Natalia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Karhunen, Maija Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kari, Emma Vihreä valtuustoryhmä
Kasongo, Jenny Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kauppila, Elina Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Kivelä, Mai Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Korhola, Eija-Riitta Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Koskela, Minja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kousa, Tuuli Vihreä valtuustoryhmä
Kumpula-Natri, Miapetra Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Laisaari, Johanna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Lonka, Pirjo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Merinen, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Modig, Silvia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Nieminen, Riku Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Nuorteva, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Paavola, Silja Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajunen, Jenni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pasanen, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Pelkonen, Jaana Kokoomuksen valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Pulkkinen, Suvi Vihreä valtuustoryhmä
Qaaje, Abdifatah Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Rantala, Marcus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rauramo, Janne Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Regmi, Krishna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Sarkomaa, Sari Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Sohrabi, Seida Kokoomuksen valtuustoryhmä
Suhonen, Petri Kokoomuksen valtuustoryhmä
Suomalainen, Nina Kokoomuksen valtuustoryhmä
Takala, Minni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Tani, Iida Vihreä valtuustoryhmä
Toivonen, Niilo Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tuomioja, Erkki Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tuuva, Alma Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vierunen, Maarit Kokoomuksen valtuustoryhmä
Vuorinen, Mikael Kokoomuksen valtuustoryhmä
Medlem Fullmäktigegrupp
Halla-Aho, Jussi Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Merano, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
0 Tomt
Medlem Fullmäktigegrupp
Vuorela, Antti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Kokoomuksen valtuustoryhmä 21 0 0 0
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 20 0 0 1
Vihreä valtuustoryhmä 16 0 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 15 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 1 0 0 0
Liike Nyt 1 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 4 0 0

Omröstning 2

Medlem Fullmäktigegrupp
Ahde, Hilkka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Ahmed, Mahad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Alanko-Kahiluoto, Outi Vihreä valtuustoryhmä
Alvesalo, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Austero, Nita Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Bhatia, Riina Vihreä valtuustoryhmä
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Diarra, Fatim Vihreä valtuustoryhmä
Dufva, Veli-Pekka Kokoomuksen valtuustoryhmä
Gebhard, Elisa Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Grotenfelt, Nora Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Haatainen, Tuula Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Haglund, Mia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Halla-Aho, Jussi Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Halttunen, Tiina Keskustan valtuustoryhmä
Harjanne, Atte Vihreä valtuustoryhmä
Harkimo, Harry Liike Nyt
Hassan, Ahmad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Heinäluoma, Eveliina Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Helin, Sari Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Hiltunen, Titta Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hjelt, Jenni Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Jungner, Mikael Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kallio, Natalia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Karhunen, Maija Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kari, Emma Vihreä valtuustoryhmä
Kasongo, Jenny Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kauppila, Elina Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Kivelä, Mai Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Korhola, Eija-Riitta Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Koskela, Minja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kousa, Tuuli Vihreä valtuustoryhmä
Kumpula-Natri, Miapetra Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Laisaari, Johanna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Lonka, Pirjo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Merano, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Merinen, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Modig, Silvia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Nieminen, Riku Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Nuorteva, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Paavola, Silja Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajunen, Jenni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pasanen, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Pelkonen, Jaana Kokoomuksen valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Pulkkinen, Suvi Vihreä valtuustoryhmä
Qaaje, Abdifatah Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Rantala, Marcus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rauramo, Janne Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Regmi, Krishna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Sarkomaa, Sari Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Sohrabi, Seida Kokoomuksen valtuustoryhmä
Suhonen, Petri Kokoomuksen valtuustoryhmä
Suomalainen, Nina Kokoomuksen valtuustoryhmä
Takala, Minni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Tani, Iida Vihreä valtuustoryhmä
Toivonen, Niilo Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tuomioja, Erkki Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tuuva, Alma Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vierunen, Maarit Kokoomuksen valtuustoryhmä
Vuorela, Antti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Vuorinen, Mikael Kokoomuksen valtuustoryhmä
0 Nej
Medlem Fullmäktigegrupp
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Medlem Fullmäktigegrupp
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 21 0 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 20 0 0 1
Vihreä valtuustoryhmä 16 0 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 15 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 3 0 1 0
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 1 0 0 0
Liike Nyt 1 0 0 0

Omröstning 3

Medlem Fullmäktigegrupp
Ahde, Hilkka Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Ahmed, Mahad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Alanko-Kahiluoto, Outi Vihreä valtuustoryhmä
Alvesalo, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Arajärvi, Pentti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Arhinmäki, Paavo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Austero, Nita Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Bhatia, Riina Vihreä valtuustoryhmä
Borgarsdottir Sandelin, Silja Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Diarra, Fatim Vihreä valtuustoryhmä
Dufva, Veli-Pekka Kokoomuksen valtuustoryhmä
Gebhard, Elisa Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Grotenfelt, Nora Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Haatainen, Tuula Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Haglund, Mia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hakola, Juha Kokoomuksen valtuustoryhmä
Halla-Aho, Jussi Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Halttunen, Tiina Keskustan valtuustoryhmä
Harjanne, Atte Vihreä valtuustoryhmä
Harkimo, Harry Liike Nyt
Hassan, Ahmad Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Heinäluoma, Eveliina Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Helin, Sari Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Hiltunen, Titta Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Hjelt, Jenni Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Holopainen, Mari Vihreä valtuustoryhmä
Honkasalo, Veronika Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Jalovaara, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Jungner, Mikael Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kaleva, Atte Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kallio, Natalia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Karhunen, Maija Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Karhuvaara, Arja Kokoomuksen valtuustoryhmä
Kari, Emma Vihreä valtuustoryhmä
Kasongo, Jenny Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kauppila, Elina Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kivekäs, Otso Vihreä valtuustoryhmä
Kivelä, Mai Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Korhola, Eija-Riitta Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä
Koskela, Minja Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Kousa, Tuuli Vihreä valtuustoryhmä
Kumpula-Natri, Miapetra Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Laisaari, Johanna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Lonka, Pirjo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Merano, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Meri, Otto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Merinen, Ville Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Modig, Silvia Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Månsson, Björn Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Nieminen, Riku Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Nuorteva, Johanna Vihreä valtuustoryhmä
Paavola, Silja Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajunen, Jenni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pasanen, Amanda Vihreä valtuustoryhmä
Pelkonen, Jaana Kokoomuksen valtuustoryhmä
Peltokorpi, Terhi Keskustan valtuustoryhmä
Pulkkinen, Suvi Vihreä valtuustoryhmä
Qaaje, Abdifatah Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Raatikainen, Mika Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Rantala, Marcus Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Rauramo, Janne Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rautava, Risto Kokoomuksen valtuustoryhmä
Razmyar, Nasima Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Regmi, Krishna Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Rydman, Wille Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Sarkomaa, Sari Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sohrabi, Seida Kokoomuksen valtuustoryhmä
Suhonen, Petri Kokoomuksen valtuustoryhmä
Suomalainen, Nina Kokoomuksen valtuustoryhmä
Takala, Minni Kokoomuksen valtuustoryhmä
Tani, Iida Vihreä valtuustoryhmä
Toivonen, Niilo Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tuomioja, Erkki Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Tuuva, Alma Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vierunen, Maarit Kokoomuksen valtuustoryhmä
Vuorela, Antti Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä
Vuorinen, Mikael Kokoomuksen valtuustoryhmä
0 Nej
0 Tomt
Medlem Fullmäktigegrupp
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sinnemäki, Anni Vihreä valtuustoryhmä
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 21 0 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 20 0 0 1
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 15 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 15 0 0 1
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 4 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Keskustan valtuustoryhmä 2 0 0 0
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä 1 0 0 0
Liike Nyt 1 0 0 0

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stadsfullmäktiges strategiarbete

För att förbereda sig för den nya fullmäktigeperioden har stadskansliet och sektorerna under vintern och våren 2025 tillsammans gjort en omvärldsanalys. Dessutom har tjänsteinnehavarledningen sammanställt beräkningar och ståndpunkter om de frågor som kräver lösningar under fullmäktigeperioden 2025–2029.

Det nya stadsfullmäktige inledde sitt strategiarbete med ett seminarium den 5–6 juni 2025. På seminariet gjorde fullmäktige en bedömning av nuläget och ändringarna i stadens omvärld som en utgångpunkt för beredningen av stadsstrategin för fullmäktigeperioden 2025–2029. Fullmäktigeseminariets material bestod av information och presentationer om förändringar i omvärlden.

Materialet har publicerats på staden webbplats.

Stadsfullmäktiges seminarium 5–6.6.2025 | Helsingfors stad(Länk leder till extern tjänst)

I juni förhandlade partierna i stadsstyrelsen under borgmästarens ledning om stadsstrategin 2025–2029.

Kommunstrategin i kommunallagen

I kommunallagen (410/2015) finns bestämmelser om kommunstrategin. Kommunstrategin ska grunda sig på en bedömning av nuläget i kommunen samt av framtida förändringar i omvärlden och deras inverkan på fullgörandet av kommunens uppgifter. I kommunstrategin ska fullmäktige också ange hur genomförandet av strategin utvärderas och följs upp.

I kommunstrategin beslutar fullmäktige om de långsiktiga målen för kommunens verksamhet och ekonomi. I kommunstrategin ska hänsyn tas till (1) främjandet av kommuninvånarnas välfärd, (2) ordnandet och produktionen av tjänster, (3) de mål för tjänsterna som sätts upp i lagar som gäller kommunernas uppgifter, (4) ägarpolitiken, (5) personalpolitiken, (6) kommuninvånarnas möjligheter att delta och påverka och (7) utvecklandet av livsmiljöns och områdets livskraft.

Enligt motiveringen till kommunallagen är målet att minska behovet av separata, sektorspecifika planer. Budgeten och ekonomiplanen ska göras upp så att kommunstrategin genomförs och förutsättningarna för skötseln av kommunens uppgifter tryggas. I budgeten och ekonomiplanen godkänns målen för kommunens och kommunkoncernens verksamhet och ekonomi.

Analys av omvärlden

Översikten om nuläget i staden och de beräknade förändringarna baserar sig på forskningsdata, statistik och information som beskriver stadens tjänster och har samlats på sidan om förändringar i omvärlden på stadens webbplats.

Rapporten omfattar informationsmässigt de viktiga innehållsområden i kommunstrategin som kommunallagen förutsätter: invånarnas välfärd, ordnandet och produktionen av tjänster, målen för tjänsterna, ägarpolitiken, personalpolitiken, möjligheterna att delta och utvecklandet av livsmiljöns och områdets livskraft.

Analysen av omvärlden finns att läsa på stadens webbplats (på finska).

Toimintaympäristön muutokset | Helsingin kaupunki(Länk leder till extern tjänst)

Uppföljning och genomförande av stadsstrategin

Målen i stadsstrategin beaktas i beredningen av budgetförslaget 2026 och förslaget till ekonomiplan 2026–2028 och i beredningen av andra budgetar och åtgärder under fullmäktigeperioden. Stadsstyrelsen behandlar budgetramen samt anvisningarna för utarbetande av budgeten 2026–2028 vid samma sammanträde som stadsstyrelsens förslag till stadsstrategi.

Centralförvaltningen, sektorerna och dottersammanslutningarna ska förverkliga stadsstrategins riktlinjer i sin verksamhet.

De mest centrala målen i strategin utgör en grund för stadens sektorer och funktioner i deras noggrannare årsplaner för verksamhet och mål.

Stadsfullmäktige följer upp genomförandet av strategin som helhet i mitten och i slutet av fullmäktigeperioden samt årligen vid behandlingen av bokslutet, verksamhetsberättelsen och utvärderingsberättelsen. Stadsstyrelsen följer upp genomförandet av strategin som en del av uppföljningen av budgeten. Avgörande framgångar, utmaningar och effekter med anknytning till stadsstrategin följs dessutom regelbundet upp i stadens olika organ samt som en del av stadens operativa ledning.

Stadsstyrelsen kommer i sitt verkställighetsbeslut att besluta om andra nödvändiga åtgärder för att genomföra strategin.

Kaupunginhallitus 11.08.2025 § 488

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy kaupunkistrategian vuosiksi 2025–2029 (liite 1). Kaupunkistrategia on lähtökohtana valmisteltaessa vuoden 2026 talousarvioehdotusta sekä muita valtuustokauden talousarvioita ja toimenpiteitä.

Samalla kaupunginvaltuusto päättää, että strategian toteuttamista arvioidaan ja seurataan osana vuosittaista talouden ja toiminnan seurantaa sekä kaupunginvaltuuston arviointikeskusteluin valtuustokauden puolivälissä ja lopussa.

Esittelijä
pormestari
Daniel Sazonov
Lisätiedot

Marko Karvinen, johtaja, puhelin: 310 36257

marko.karvinen@hel.fi

Mia Malin, erityisasiantuntija, puhelin: 310 32050

mia.malin@hel.fi

Detta beslut publicerades 04.09.2025

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Föredragande

Stadsstyrelsen

Upplysningar

Marko Karvinen, direktör, telefon: 09 310 36257

marko.karvinen@hel.fi

Mia Malin, specialexpert, telefon: 09 310 32050

mia.malin@hel.fi