Virkasuhteen täyttäminen, arviointitoiminta, pohjoisen asiakasohjaus, asiakasohjaaja, SOTEPE-03-277-25
Asiakasohjaajan viran täyttäminen, Arviointitoiminta, pohjoisen asiakasohjaus, työavain SOTEPE-03-277-25
Päätös
Arviointitoiminnan pohjoisen asiakasohjauksen asiakasohjauspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella asiakasohjaajan virkaan sosionomi (AMK) Tiina Pessan (vakanssinumero 030304, toimintayksikkö 397130, työpiste 100050) 1.9.2025 alkaen, 3083,53 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.
Koeaika ei aseteta.
Viran toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on sosiaali- ja terveystoimiala / sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut / arviointitoiminta / pohjoisen asiakasohjausyksikkö
Päätöksen perustelut
Asiakasohjaajan virka tuli avoimeksi 1.7.2025.
Asiakasohjaajan virka (vakanssinumero 030304) on ollut julkisesti haettavana 16.6.2025 – 30.6.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa.
Sosiaali- ja terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan asiakasohjaajan virkaan ottaa arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö.
Arviointitoiminnan asiakasohjausyksikön asiakasohjaajan tehtävänä ovat laaja-alaiset palvelutarpeenarvioinnit asiakkaiden kotona ja osastojaksoilla. Asiakasohjaaja arvioi asiakkaiden tarpeen päivätoiminnan, omaishoidontuen, kotiin vietävien palveluiden, arviointi- ja kuntoutusjaksojen, kriisitilanteiden, sosiaalityön ja sosiaaliohjauksen, lyhytaikaisen tai pitkäaikaisen ympärivuorokautisen hoidon suhteen sekä tekee niistä päätökset. Sosionomi ja geronomi koulutuksen saaneet asiakasohjaajat myöntävät myös ennaltaehkäisevää ja täydentävää toimeentulotukea. Asiakas ohjataan mahdollisimman sujuvasti tarvitsemansa tuen ja palvelun piiriin ja tuetaan ikääntyneen väestön hyvinvointia ja arjessa selviytymistä oikea-aikaisesti kevyimmän palvelun -periaatteen mukaisesti.
Asiakasohjaajan virkaan kelpoisuusehtona on sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2015) 8 § mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi tai kuntoutuksen ohjaaja) tai terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto (sairaanhoitaja) tai aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto tai alan opiskelija.
Tehtävässä edellytetään rekisteröitymistä Valviran ammattihenkilöiden keskusrekisteriin.
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.
Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää tehtävän vaativuuden mukaista osaamista, hyviä neuvottelu-, asiakasohjaus- ja viestintätaitoja. Tehtävää täytettäessä pidettiin tärkeänä kykyä sekä tiimityöhön että itsenäiseen työskentelyyn ja hyvää organisointi- ja päätöksentekokykyä sekä kykyä hahmottaa prosessien toimintaa. Eduksi luettiin kokemus asiakasohjaajan tehtävistä iäkkäiden palveluissa sekä alue ja verkostotuntemus.
Määräajassa hakemuksen jätti 90 hakijaa, joista 72 täyttivät asetetut kelpoisuusehdot. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.
Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin neljä hakijaa: sosionomi Tiina Pessa sairaanhoitaja ********** sosionomi ********** ja sosionomi ********** Haastattelut tehtiin ajalla 2.7.2025 – 7.7.2025. Haastattelijana toimi asiakkuuspäälikkö Elina Määränen.
Tiina Pessa on valmistunut Laurea-ammattikorkeakoulusta sosionomiksi vuonna 2023. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajana pohjoisen asiakasohjauksessa 2 vuotta ja 2 kuukautta, vuosilta 2023-2025.
********** on valmistunut Jyväskylän ammattikorkeakoulusta sairaanhoitajaksi vuonna 2016. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajana pohjoisen asiakasohjauksessa vuosi ja kuukausi, vuosilta 2024-2025.
********** on valmistunut Laurea-ammattikorkeakoulusta sosionomiksi vuonna 2019. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajana pohjoisen asiakasohjauksessa yhteensä vuoden, vuosilta 2023-2025.
********** on valmistunut Laurea-ammattikorkeakoulusta sosionomiksi vuonna 2024. Työkokemusta hänellä on asiakasohjaajana pohjoisen asiakasohjauksessa 11 kuukautta, vuosilta 2024-2025.
Hakemuksen, työkokemuksen ja haastatteluiden perusteella Tiina Pessa osoitti asiakasohjauksen asiakasohjaajan viran edellytettäviä vahvuuksia. Hänellä on hyvät verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Hänellä on hyvät valmiudet laaja-alaiseen asiakaslähtöiseen asiakastyöhön. Hänellä on myös koulutuspohjansa ja työkokemuksensa vuoksi osaaminen ja mahdollisuus toimeentulotuki työskentelyyn. Hän kykenee myös itsenäiseen työskentelyyn ja yksilöhuollon päätöksentekoon.
Koulutuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden sekä kokemuksensa perusteella Tiina Pessalla on parhaat edellytykset asiakasohjaajan viran hoitamiseen Pohjoisessa asiakasohjausyksikössä.
Detta beslut publicerades 08.08.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Upplysningar
Elina Määränen, asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 23317