Virkasuhteen täyttäminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, valmiussuunnittelija, SOTEPE-05-14-25Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-011945
§ 21

Virkasuhteen täyttäminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, valmiussuunnittelija, SOTEPE-05-14-25Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Försörjningsberedskapchef

Päätös

Huoltovarmuuspäällikkö päätti ottaa valmius- ja jatkuvuus yksikön avoinna olleeseen valmiussuunnittelijan vakinaiseen virkaan

Markus Honkasen.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa päätös on ehdollinen, kunnes työantaja saa työterveyshuollon lausunnon Helsingin kaupungin päihdeohjelman mukaisesta huumausainetestistä.

Lisäksi valittavalta henkilöltä vaaditaan suostumus perusmuotoisen turvallisuusselvityksen tekemiseen. Virantäytön ehtona on, että virkaan otetun suostumuksella hankittava turvallisuusselvitys ei estä viran täyttöä.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan huoltovarmuuspalveluihin sijoittuvan jatkuvuus ja valmius yksikön valmiussuunnittelijan virkaan ottaa huoltovarmuuspäällikkö.

Virka oli julkisesti haettavana 18.6-18.7.2025. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.

Viran kelpoisuusehdot:
Soveltuva alempi korkeakoulututkinto
hyvä suullinen ja kirjallinen suomen kielen taito
B-luokan ajokortti

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakijalta odotettiin itsensä johtamisen taitoa ja annettujen aikataulujen noudattamista tavoitteellisesti, kokemusta valmiussuunnittelusta, hyviä vuorovaikutus- sekä esiintymistaitoja ja hyviä tietoteknisiä valmiuksia sekä kykyä toimia nopeasti muuttuvissa tilanteissa ja että hakija on työotteeltaan strukturoitu sekä ratkaisukeskeinen.

Eduksi luettiin työkokemus valmiussuunnittelusta sekä näyttöä sen toimeenpanosta, sopimuksellisesta varautumisesta, valmiusharjoitusten suunnittelusta sekä työkokemus viranomaisyhteistyöstä valmiudessa ja jatkuvuudenhallinnassa.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaan haki määräaikaan mennessä kahdeksankymmentäkaksi (82) hakijaa. Virkaa hakeneista seitsemänkymmentäkolme (73) täytti virkavalinnan muodolliset hakuehdot. Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin yhteensä kuusi henkilöä. Haastattelut pidettiin 28-29.7.2025. Hakijoita haastattelivat huoltovarmuuspalveluiden päällikkö . Arto Kolehmainen ja yksikön päällikkö Hanna Leinonen

Arviointi

Hakijoiden ansioiden osalta vertailtiin työkokemusta, koulutusta sekä virassa hyödynnettävää osaamista. Hakijoiden ansiovertailun, hakemusten sekä haastatteluista ilmenneiden seikkojen perusteella tehtiin kokonaisarviointi, jonka perusteella tehtiin valinta.

Markus Honkanen on suorittanut alemman korkeakoulututkinnon (Tradenomi, AMK). Hakijalla on noin kahden vuoden työkokemus valmiussuunnittelijan tehtävästä sekä työkokemusta sijaisena toimimisesta varautumisen johtamisen sekä koordinoinnin tehtävistä pelastustoimessa.

Työnkuva on ollut pelastustoimen valmiussuunnittelija kattaen varautumisen sekä väestönsuojelun osa-alueet. Hakija on ylläpitänyt ja kehittänyt pelastuslaitoksen turvallisuustilannekuvaa, tehnyt valmiussuunnittelua sekä evakuointisuunnittelua. Hakijalla on kokemusta sopimusperusteisen varautumisen kehittämisestä sekä valmiusharjoitusten suunnittelusta.

Hakija on toiminut useissa varautumisen verkostoissa organisaatiokohtaisesti, toimialan sisäisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti edustaen nykyistä työnantajaansa.

Hakija oli haastattelussa selkeä ja avoin. Hän kertoi erinomaisen kattavasti ja laajasti vahvasta kiinnostuksestaan, halusta oppia uutta sekä motivaatiostaan pelastuslaitoksen jatkuvuudenhallintaa, huoltovarmuutta ja valmiutta kohtaan.

Hakija pystyi hyvin kuvaamaan koulutustaustansa sekä työelämäkokemuksensa kautta kertyneestä osaamisestaan sekä sen hyödynnettävyydestä toimialaan ja haussa olevaan tehtävään. Hakija kuvaili osaamistaan hyvin konkreettisella tasolla, tämä korostui erityisesti haastelussa annetuissa tehtävissä.

Hakija onnistui haastattelussa annetuissa tehtävissä kuvaamaan laajasti konkreettisia työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja. Haastattelussa korostui käytännönläheinen ja hyvin perusteltu osaaminen jatkuvuudenhallinnassa ja valmiussuunnittelussa. Hakija pystyi hyvin soveltamaan osaamistaan sopimusperusteisen varautumisen osalta.

Hakijalla on laajaa kokemusta erityyppisten koulutusten suunnittelusta sekä toteutuksesta pelastustoimessa. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat hyvät ja kertoi, että hän hallitsee toimistokäytössä olevien perustyökalujen lisäksi käytetyimmät paikkatietojärjestelmät. Työtehtäviin kuuluu johtavan valmiussuunnittelijan työparina-, sekä sijaisena toimiminen. Hakija kuvaa työskentelytapaansa yhteisölliseksi ja osallistavaksi ja kuvaa työparityöskentelyn hyvin luontevaksi.

Hakija tuntee hyvin hyvän hallinnon periaatteet ja hän on ollut mukana erityyppisissä valmistelutehtävissä, niin suunnittelijana kuin projektityöntekijänä. Hakija tuo hyvin esille monipuolista osaamistaan työssä vaadittavista taidoista kuin myös vuorovaikutustaitojen osalta. Hakija omaa laaja-alaisen ymmärryksen ja kyvyn soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan. Hakijalla on kokemusta sekä näkemystä sopimusperusteisesta varautumisesta niin strategisella kuin konkreettisellakin tasolla.

********** on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Hakijalla on vajaan puolen vuoden työkokemus varautumisen asiantuntijan tehtävistä pelastustoimessa sekä korkeakouluharjoittelijakokemusta ministeriöstä varautumisen kontekstissa neljä kuukautta.

Työnkuva on ollut asiantuntijarooli varautumisen ja varautumisyhteistyön kehittämisprojektissa. Työnkuvaan on kuulunut hyvinvointialueen poikkihallinnollisen varautumisen kehittäminen, varautumisyhteistyön syventäminen ja yhteensovittaminen sidosryhmien kanssa. Hakija on osallistunut hyvinvointialueen valmiussuunnitelman tekoon kirjoittajajäsenenä.

Hakijalla on jonkin verran kokemusta turvallisuustilannekuvan kehittämisestä sekä sopimuksellisesta varautumisesta pelastustoimessa. Hakija on parhaillaan suunnittelemassa pöytäpelimuotoista valmiusharjoitusta. Hakija on päässyt projektin aikana tekemään yhteistyötä viranomaisten ja muiden verkostojen kanssa.

Hakija oli haastattelussa selkeä ja avoin. Hakija kertoi motivaatiostaan ja innostuneisuudesta haettavaa tehtävää kohtaan.

Hakija pystyi hyvin kuvaamaan koulutustaustansa sekä työelämäkokemuksensa kautta kertyneestä osaamisestaan. Hakija toi esille osaamistaan hyvin konkreettisella tasolla, tämä korostui erityisesti haastelussa annetuissa tehtävissä.

Hakija onnistui haastattelussa annetuissa tehtävissä kuvaamaan konkreettisia työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja.

Hakijalla on kokemusta koulutusten suunnittelusta sekä toteutuksesta harrastusten kautta. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat hyvät. Työtehtäviin kuuluu johtavan valmiussuunnittelijan työparina-, sekä sijaisena toimiminen. Hakijan mukaan työpari työskentely on hänelle hyvin luontevaa.

Hakija tuo hyvin esille osaamistaan työssä vaadittavista taidoista niin substanssin hallinnan kuin vuorovaikutustaitojen osalta. Hakija omaa ymmärryksen ja kyvyn soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan. Hakijalla on jonkin verran osaamista sopimusperusteisesta varautumisesta.

Hakijan kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.

********** on koulutukseltaan filosofian maisteri. Hakijalla on vajaan kahdeksan vuoden työkokemus tietoyhteiskuntaan liittyvän poolin valmiuspäällikön tehtävistä.

Työnkuva on ollut verkostossa toimivan ja viranomaisten verkoston poolin yhteistyön vahvistaminen ja ylläpito. Poolin huoltovarmuustyön strateginen kehittäminen, toimintasuunnitelmat ja niiden toteuttaminen sekä harjoitus- ja koulutustoiminta. Tehtävään on liittynyt myös tilannekuvatyö sekä sen kehittäminen. Hakija on tehnyt verkostoyhteistyötä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Työtehtäviin on kuulunut sekä hallinnolliset että esihenkilötehtävät.

Hakija kertoi, että sopimuksellisessa varautumisessa hänellä on kehitettävää, hän on toiminut enemmänkin palveluiden hankkijana. Hakija kertoi kokemuksestaan liittyen valmiusharjoitukseen, jota on ollut suunnittelemassa. Hakija oli päässyt aiemmassa tehtävässä perehtymään viranomaisyhteistyöhön poolityöskentelyn näkökulmasta.

Hakija on haastattelussa hyvässä vuorovaikutuksessa sekä avoin. Hakija kertoo motivaatiostaan ja innostuneisuudesta haettavaa tehtävää kohtaan. Hakijan mukaan hänellä voisi olla uusia näkökulmia toiselta toimialalta.

Hakija pystyi hyvin kuvaamaan koulutustaustansa sekä työelämäkokemuksensa kautta kertyneestä osaamisestaan. Hakija tuo osaamistaan esille myös haastelussa annetuissa tehtävissä. Hakija onnistui haastattelussa annetuissa tehtävissä kuvaamaan konkreettisia työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja.

Hakijalla on kokemusta koulutusten suunnittelusta sekä toteutuksesta aiemmista työtehtävistään. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat hyvät. Työtehtäviin kuuluu johtavan valmiussuunnittelijan työparina-, sekä sijaisena toimiminen. Hakijan kokee työpari työskentelyn luontevaksi.

Hakija tuo hyvin esille osaamistaan työssä vaadittavista taidoista. Hakija omaa motivaatiota ja innostuneisuutta soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan sekä tuoda näkemyksiään viranomaiskenttään toiselta toimialalta.

Hakijan kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.

********** on suorittanut alemman korkeakoulututkinnon (Tradenomi, AMK).

Hakijalla on vajaan seitsemän vuoden työkokemus eri tehtävistä sisältäen turvallisuusasiantuntijan, yritysturvallisuuspäällikön sekä riskienhallintapäällikön tehtäviä.

Työnkuva on ollut turvallisuusjohtamisjärjestelmän mukaisen toiminnan ohjeistus, koulutus, viestintä sekä toiminnan valvonta ja kehittäminen sekä toimitilaturvallisuusjärjestelmien pääkäyttö, koulutus ja hallinta. Hakija on koostanut ja raportoinut yritysturvallisuuden tilannekuvaa. Hakija on koordinoinut organisaationsa osallistumista muiden tahojen järjestämiin valmiusharjoituksiin.

Hakija toi esille, että hänellä on kokemusta sopimuksellisessa varautumisessa. Haastattelun tehtävissä hakija ei kuitenkaan kykene riittävällä tasolla tuomaan esille osaamistaan liittyen sopimusperusteiseen varautumiseen. Hakija on päässyt aiemmassa tehtävässään perehtymään viranomaisyhteistyöhön silloisen työnantajan näkökulmasta.

Hakija oli haastattelussa selkeä sekä avoin. Hakija kertoi motivaatiostaan ja innostuneisuudesta haettavaa tehtävää kohtaan sekä pitkäaikaisesta halustaan toimia pelastusalalla.

Hakija pystyi hyvin kuvaamaan koulutustaustansa sekä työelämäkokemuksensa kautta kertyneestä osaamisestaan. Hakija toi osaamistaan esille myös haastelussa annetuissa tehtävissä. Hakija onnistui haastattelussa annetuissa tehtävissä kuvaamaan työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja.

Hakijalla on kokemusta koulutusten suunnittelusta sekä toteutuksesta aiemmista työtehtävistään. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat hyvät. Työtehtäviin kuuluu johtavan valmiussuunnittelijan työparina-, sekä sijaisena toimiminen. Hakijan kokee työpari työskentelyn luontevaksi. Hakija koki, että kemioiden kohtaaminen työparityöskentelyssä on tärkeää.

Hakija toi hyvin esille osaamistaan työssä vaadittavista taidoista. Hakija omaa motivaation ja innostuneisuutta soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan.

Hakijan kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.

********** on koulutukseltaan sairaanhoitaja (AMK).

Hakijalla on puolentoistavuoden työkokemus varautumisen ja turvallisuuden erityisasiantuntijan tehtävästä hyvinvointialueella.

Työnkuva on ollut hyvinvointialueen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden kehittäminen yhteistyössä pelastuslaitoksen ja muiden toimijoiden kanssa.

Hakija toi esille, että hänellä on kokemusta sopimuksellisessa varautumisessa. Haastattelun tehtävissä hakija ei kuitenkaan kyennyt riittävällä tasolla tuomaan esille osaamistaan liittyen sopimusperusteiseen varautumiseen. Hakija on päässyt aiemmissa työtehtävissään perehtymään viranomaisyhteistyöhön silloisten työnantajien ja työtehtävien näkökulmasta.

Hakija oli haastattelussa selkeä sekä avoin. Hakija kertoo kiinnostuksestaan ja motivaatiostaan haettavaa tehtävää kohtaan.

Hakija pystyi hyvin kuvaamaan koulutustaustansa sekä työelämäkokemuksensa kautta kertyneestä osaamisestaan. Hakija toi osaamistaan esille myös haastelussa annetuissa tehtävissä. Hakija onnistui haastattelussa annetuissa tehtävissä kuvaamaan konkreettisia työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja.

Hakijan kuvaus koulutuskokemuksestaan jää yleiselle tasolle. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat hyvät ja hän hallitsee myös pelastustoimen tietojärjestelmiä.

Hakija toi hyvin esille osaamistaan työssä vaadittavista taidoista. Hakija omaa motivaation soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan.

Hakijan kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.

********** on koulutukseltaan sotatieteiden tohtori.

Hakijalla on vajaan neljän vuoden työkokemus, jonka aikana hän on toiminut suunnittelijana maanpuolustuksen tehtävissä sekä valmiuspäällikkönä järjestötoiminnassa, joka kytkeytyy viranomaisyhteistyöhön ja kouluttamiseen. Tämän lisäksi hakija on toiminut vertaisarvioijana sotatieteellisessä tiedejulkaisussa.

Valmiuspäällikön työnkuva on ollut vapaaehtoisten rekrytointia sekä valmius- ja turvallisuussuunnittelua, vastuuhenkilönä toimiminen sekä koulutusohjelmien ja koulutusten suunnittelua. Suunnittelijan työnkuvaan on sisältynyt organisaation henkilöstön valtakunnallisesti kansallisen ja kansainvälisen koulutuksen koordinoiminen, järjestäminen ja kehittäminen, täydennyskoulutuksen operatiivisten vaatimuksien määrittäminen sekä osallistuminen kurssien valmisteluihin yhteistoiminnassa ulkoisen toimijan kanssa.

Hakija toi esille, että hänellä on kokemusta sopimuksellisessa varautumisessa. Haastattelun tehtävissä hakija ei kyennyt riittävällä tasolla tuomaan esille osaamistaan liittyen sopimusperusteiseen varautumiseen. Hakija on päässyt aiemmassa tehtävässään perehtymään viranomaisyhteistyöhön silloisen työnantajan näkökulmasta.

Hakija oli haastattelussa selkeä sekä avoin. Hakija kertoi kiinnostuksestaan ja motivaatiostaan haettavaa tehtävää kohtaan sekä kertoi, että hänellä on hyvät edellytykset hoitaa haettavana olevaa tehtävää.

Hakija pystyi hyvin kuvaamaan koulutustaustansa sekä työelämäkokemuksensa kautta kertyneestä osaamisestaan. Hakija toi osaamistaan esille myös haastelussa annetuissa tehtävissä. Hakija onnistui haastattelussa annetuissa tehtävissä kuvaamaan työskentely- ja etenemistapoja sekä ratkaisuja.

Hakijalla on kokemusta koulutusten suunnittelusta sekä toteutuksesta aiemmista työtehtävistään. Hakija kuvaa, että hänen tietotekniset valmiutensa ovat hyvät ja tämän lisäksi osaamista on myös tilastointiohjelmista.

Hakija toi hyvin esille osaamistaan työssä vaadittavista taidoista. Hakija omaa motivaation soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan.

Hakijan kyky soveltaa osaamistaan kyseiseen tehtävään ja toimialaan eivät yllä virkaan valittavan tasolle.

Detta beslut publicerades 05.08.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Mer information fås av

Hanna Leinonen, yksikön päällikkö, puhelin: 0931033190

Beslutsfattare

Arto Kolehmainen
huoltovarmuuspäällikkö