Yhteistyösopimus, YTA-alasopimus, sopimus PAVAT-järjestelmän käyttöoikeudesta, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-012312
Ärendet har nyare handläggningar
§ 23

PAVAT-järjestelmän käyttöoikeutta koskeva YTA-alasopimus Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän välillä

Informationsförvaltningsdirektör

Päätös

Tietohallintojohtaja päätti hyväksyä liitteenä olevan HUS-yhtymän ja Helsingin kaupungin välisen PAVAT-järjestelmän käyttöoikeutta koskevan sopimuksen. Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.

Päätöksen perustelut

Sopijapuolet kuuluvat Etelä-Suomen yhteistyöalueeseen ja ovat YTA-sopimuksen osapuolia. Nyt laadittava sopimus on YTA-sopimuksen (2024) kohdan 8.6 Sosiaali- ja terveydenhuollon jaettu tilannekuva (PAVAT) mukainen tilannekuvajärjestelmään liittymistä koskeva YTA-alasopimus.

YTA-sopimuksen kohtaan 8.6 on kirjattu, että valmiuskeskus kokoaa ja ylläpitää alueellista sosiaali- ja terveydenhuollon tilannekuvaa järjestämislain 51 §:ssä mainituista asiakokonaisuuksista. Tilannekuvan muodostamiseksi sopijapuolet toimittavat Valmiuskeskukselle kansallisesti määritellyt tilannekuvatiedot.

Lisäksi YTA-sopimuksen kohdassa 8.6 mainitaan, että sopijapuolet käyttävät tilannekuvatiedon kokoamisessa, ylläpidossa ja jakamisessa sekä sopijapuolille että kansallisille viranomaisille HUS-yhtymän ylläpitämää PAVAT-tilannekuvajärjestelmää. Sopijapuolet vastaavat itse järjestelmän käyttöön liittyvistä ICT-kustannuksistaan ja valmiuksistaan tuottaa kansallisen tilannekuvan minimitietosisältöjä. Järjestelmän keskitetyt käyttö- ja ylläpitokustannukset jaetaan sopijapuolten kesken niiden asukaslukujen mukaisessa suhteessa. Tilannekuvajärjestelmään liittymisestä tehdään erilliset YTA-alasopimukset. Kukin Etelä-Suomen hyvinvointialue ja Helsingin kaupunki nimeävät alueellisen PAVAT-pääkäyttäjän ja hänelle varahenkilön.

Sopimuksen kustannukset ovat arviolta maksimissaan 5500 euroa kuukaudessa ja siten sopimuksen arvolisäveroton laskennallinen kokonaisarvo on 264 000 euroa.

Sopimus tulee voimaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sitä koskevan sopimuksen.

Tietohallintojohtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281

Detta beslut publicerades 01.09.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Upplysningar

Markku Havukainen, ict-palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 45436

markku.havukainen@hel.fi

Pekka Leinonen, Valmiuspäällikkö, puhelin: 09 310 60416

pekka.t.leinonen@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintojohtaja

Bilagor

1. Sopimus PAVAT-järjestelmän käyttöoikeudesta (YTA-alasopimus)
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Sekretessbelagd: JulkL (621/1999) 24.1 § 8 k
3. Liite 2 - PAVAT Kustannusten määräytymis- ja hinnoitteluperusteet ja sopimushinnat
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.