Hankinta, Effica YPH -järjestelmän asiakastietojen arkistoimisen jatkotyöt, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-012711
Ärendet har nyare handläggningar
§ 21

Effica YPH -järjestelmän asiakastietojen arkistoimisen jatkotyöt

Informationsförvaltningsdirektör

Päätös

Tietohallintojohtaja päätti hankkia twoday Finland Oy:ltä Effica
YPH -järjestelmän asiakasasiakirjojen arkistointiin liittyvää asiantuntijatyötä 52 henkilötyöpäivää.

Arkistointiin liittyvän lisätyön ja lisäksi toimittajan SaaS arkistointiympäristön käytön jatkamisen kokonaisarvo on 52 509,60 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla käytöstä olleesta Effica YPH -järjestelmästä on poimittu järjestelmän vanhojen tietojen
arkistointi -lisäpiirteellä lastensuojelun ja lapsiperheiden palvelujen asiakkuustietoja ja niihin liittyviä asiakasasiakirjoja, jotka arkistoidaan lakiperusteisesti joko sosiaalihuollon ja terveydenhuollon kansalliseen arkistoon tai kaupungin digitaaliseen säilytysjärjestelmään. Järjestelmän korvasi toimialalla käyttöön otettu Apotti asiakas- ja potilasjärjestelmä.

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tietohallintojohtajan päätöksellä 22.11.2023 § 25 tilattiin Effica YPH -järjestelmän tietojen arkistoinnin esiselvitys ja määrittelyt twoday Finland Oy:ltä. Tietohallintojohtaja päätti lisäksi 30.4.2024 § 22 Helsingin kaupungin digitaalisen säilytysjärjestelmään liittyvästä arkistointityöstä. Hankinta perustui Helsingin kaupungin digitaalisen säilytysjärjestelmän sopimukseen H119-20, HEL 2020-013157. Effica YPH -järjestelmän asiakasasiakirjojen arkistointityön tilaamisesta twoday Finland Oy:ltä tietohallintojohtaja päätti 29.5.2024 § 27. Nyt tehtävä hankintapäätös kattaa järjestelmän arkistoinnin lisä- ja lopputyöt. Esiselvityksen, määrittelyjen ja arkistoinnin asiantuntijatyöhankintojen kokonaisarvo mukaan lukien tämä päätös yhteensä 309 019,60 euroa (alv 0 %).

Effica YPH -järjestelmän arkistoitavassa asiakasaineistossa olivat eri arkistojärjestelmiin siirrettävät asiakasasiakirjat asiakkuuskohtaisissa poimintakokonaisuuksissa. Poiminta-aineistoista asiakasasiakirjat tai asiakasasiakirjakoosteet on luokiteltu ja eroteltu asiakaskertomuskokonaisuuksiksi kolmeen arkistoon: kansallisen sosiaalihuollon ja terveydenhuollon asiakasasiakirjoiksi sekä kaupungin digitaaliseen arkistoon arkistoitaviksi asiakirjoiksi. Tässä yhteydessä niihin on lisätty kansallisten arkistojen tai digitaaliseen säilytysjärjestelmän vaatimusten mukaiset metatiedot.

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin kohdan 2 mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan eikä järkevää korvaavaa ratkaisua ole. Effica YPH -järjestelmän osalta twoday Finland Oy on toteuttanut arkistoinnista hankintapäätöksen 29.5.2024 § 27 mukaisesti kansallisiin tietovarantoihin ja digitaaliseen säilytysjärjestelmään liittyvien asiakirjojen arkistointia. Poiminta-aineiston käsittelyn yhteydessä on myös muutettu tiedostoformaatteja ja tiedostojen kokoa, kansallisessa sosiaalihuollon tietojen arkistoinnissa on ollut myös teknisiä ongelmia sekä lisäksi arkistoinnin aikana on noussut esiin aiempaan tarjoukseen sisältymättömiä tehtäviä. Arkistoinnin tehtäviä on täsmennetty ja määritelty työn aikana ja siihen varattua ajanjaksoa jouduttiin pidentämään kesäkuun 2025 lopusta syyskuun 2025 loppuun. Hankintaa ei ole tarkoituksenmukaista kilpailuttaa avoimesti julkisena hankintana, koska kyse on meneillään olevan arkistoinnin loppuun saattamisesta.

Arkistoitavan aineiston erottelua ja konversioprosessia varten on asennettu toimittajan SaaS-palveluun tarvittavat ympäristöt. Saas -ympäristössä on mahdollista myös validoida Kantaan siirtyvää aineistoa. Kanta-arkistointiin liittyvä osuus SaaS-palvelun veloituksesta on 500 euroa kuukaudessa ja kustannus on 2 kuukauden ajalle 1 000 euroa (alv 0 %).

Tietohallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281

Detta beslut publicerades 26.08.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Upplysningar

Markopekka Vauramo, vastaava ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 43060

markopekka.vauramo@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintojohtaja