Maksuperusteiden määrääminen, asiakaspalautusten maksamisen periaatteet, Palvelukeskusliikelaitos
Maksuperusteiden määrääminen, asiakaspalautusten maksamisen periaatteet, Palvelukeskusliikelaitos
Päätösehdotus
Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päättää
- merkitä tiedoksi esittelijän selostuksen palvelukeskusliikelaitoksen asiakaspalautuksista ja niistä käydyn keskustelun
- palautusten tekotavasta siten, että lähtökohtaisesti palautukset tulisi tehdä tilivuoden 2. vuosiennusteen jälkeen siten, että ne ovat asiakkaiden huomioitavissa 3. vuosiennusteessa. Tarvittaessa asiakaspalautuksia voidaan tehdä myöhemmin tilikauden aikana aina tilinpäätökseen asti.
- palautusten laskentatavasta, että laskennassa tulee huomioida palautusta vähentävinä euromäärinä mahdolliset henkilöstön kertapalkkiot ja että palautukset tulee laskea siten, että asiakkaiden välillä ei tapahdu subventiota.
- kehottaa liikelaitosta antamaan johtokunnalle toimitusjohtajan tilannekatsausten yhteydessä myös selvityksen asiakaspalautusten määristä ja kehittymisestä.
- oikeuttaa toimitusjohtajan tai hänen määräämänsä viranhaltijan hyväksymään asiakaskohtaisesti tehtävät palautukset yhteensä enintään 2 500 000 euroon asti
Esittelijän perustelut
Esittelijä toteaa, että Palvelukeskus Helsinki -liikelaitos (Palvelukeskusliikelaitos) toimii osana keskushallintoa Helsingin kaupungin sisäisenä liikelaitoksena.
Perustehtävänsä mukaisesti sen asiakkaita ovat kaupunki ja kaupunkikonsernin yhteisöt.
Palvelukeskus Helsinki toimii liiketaloudellisten periaatteiden mukaisesti.
Palvelujen hinnoittelun kautta muodostuvien maksutulojen tarkoituksena on kattaa toiminnasta aiheutuvat menot (kannattavuusvaatimus). Palvelujen hinnoittelussa noudatetaan ensisijaisesti kustannusvastaavuutta kaupungin talousarvion ja taloudellisten ohjeiden mukaan.
Maksutulot saattavat ylittää palvelutuotannon kustannukset, jos esimerkiksi palvelutuotannon volyymi eroaa siitä, mitä on budjetointivaiheessa arvioitu, omaa toimintaa on kyetty tehostamaan arvioitua enemmän, tai jos palvelutuotannon kustannukset jäävät muutoin arvioitua pienemmäksi.
Esittelijä pitää tarkoituksenmukaisena, että asiakaspalautusten käsittelylle ja jakamiselle hyväksytään vastaisen varalle yleiset periaatteet päätösehdotuksen mukaisesti.
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 8 kohdan mukaan johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää liikelaitoksen palvelujen hinnoittelusta ja palvelujen myyntiä koskevista sopimuksista.
Föredragande
Upplysningar
Ulla Vuolle, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 33928