Itäkeskuksen metroaseman vesikattokorjausten urakan hankinta
Itäkeskuksen metroaseman vesikattokorjausten urakan hankinta
Päätös
Toimitusjohtaja valitsi Itäkeskuksen metroaseman vesikattokorjausten urakan toteuttajaksi Varsinaisbitumi Oy:n yhteensä enintään 115.400,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on Itäkeskuksen metroaseman vesikattokorjausten urakka.
Johtokunta hyväksyi 25.4.2025, 26 §, Itäkeskuksen metroaseman kunnostamisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 2.700.000 euroa kustannustasossa helmikuu 2025.
Itäkeskuksen metroaseman kunnostaminen parantaa aseman viihtyisyyttä ja toimintavarmuutta ennen tulevaisuudessa toteutettavaa metroaseman laajempaa korjaus- ja/tai uusimishanketta.
Hankintamenettely
Hankintayksikön hankintoihin sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), kun hankinnan arvo ylittää lain mukaisen kynnysarvon. Tämän hankinnan ennakoitu arvo alitti lain urakkahankintoja koskevan kynnysarvon, joten hankintaan ei lakia sovelleta.
Hankinta toteutetaan suoraostona, koska Itäkeskuksen metroaseman läntisen lippuhallirakennuksen vesikaton kunto on osoittautunut ennakoitua heikommaksi ja siten korjaukset on syytä toteuttaa mahdollisimman pian. Varsinaisbitumi Oy:llä on ennestään kokemusta hankintayksikön kohteista ja toimintaympäristöstä.
Lisäksi kilpailuttamisesta sekä projektin toteutuksen pidentymisestä aiheutuvat lisäkustannukset ylittäisivät hankintayksikön arvion mukaan kilpailutuksesta mahdollisesti saatavan hyödyn.
Näin ollen vesikattokorjausten urakan hankinta Varsinaisbitumi Oy:ltä on kokonaistaloudellisesti paras ratkaisu.
Vesikattokorjauksen urakasta saatu tarjous on tarjouspyynnön mukainen ja hankintayksikön arvion mukaan hankintahinta on markkinahintatasoa.
Sopimussuhde toimittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella tai hyväksytyn tilauksen tekemisellä.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 20.8.2024, 58 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 1.000.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 1.000.000,00 euroa (alv 0 %) voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.
Detta beslut publicerades 02.09.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Upplysningar
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277