LPK Kanervan lisätilan, Näyttelijäntie 2, toiminnallisen muutostyön hankesuunnitelman hyväksyminen

HEL 2025-013449
§ 30

LPK Kanervan lisätilan, Näyttelijäntie 2, toiminnallisen muutostyön hankesuunnitelman hyväksyminen

Lokalchef

Päätös

Tilapäällikkö päätti hyväksyä 14.8.2025 päivätyn, osoitteeseen Näyttelijäntie 2 laaditun päiväkoti Kanervan lisätilan toiminnallisen muutostyön hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 600 000 euroa, kesäkuun 2025 kustannustasossa.

Päätöksen perustelut

Hankkeen tarpeellisuus ja sisältö

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 23.9.2024 päivätyn tarvekuvauksen mukaan Lpk Kanervan lisätiloja osoitteessa Näyttelijäntie 2 tarvitaan vielä ainakin seuraavat 10 vuotta. Tämän vuoksi tiloissa tarvitaan seuraavia toiminnallisia muutoksia: keittiötilojen muutos kotikeittiöstä kuumennuskeittiöksi, eteis- ja wc-tilojen varustuksen päivittäminen, siivous- ja pyykkihuollon sekä henkilökunnan pukuhuonetilojen sijainnin tarkastelu sekä sisävalaistuksen päivittäminen.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 600 000 euroa (RHI 6/2025 hintatasoon).

Tilakustannus käyttäjälle

Tilan kokonaisvuokra on 15 021 euroa/kk (25,50 euroa/htm2/kk), josta lisävuokra toiminnallisesta muutostyöstä 10 vuodelle on 5 656 euroa/kk (9,60 euroa/htm2/kk)

Lausunnot

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan oppimistilojen suunnittelupalvelun toiminnallisen muutostiimin edustaja huolehtii suunnitelmien hyväksynnästä. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toiminnallisen muutostiimin edustaja on hyväksynyt muutostyöstä aiheutuvan lisävuokran.

Väistötilat

LPK Kanervan lisätilat toimivat väistössä Pietari Hannikaisen tie 1-3 päiväkotitiloissa. Väistötila on tarvittu jo Näyttelijäntie 2 kiinteistössä tekeillä olevan julkisivuremontin vuoksi.

Rahoitus

Kaupunginvaltuuston 27.11.2024 hyväksymässä talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa vuosille 2025–2034 toiminnallisten muutoshankkeille on varattu yhteensä 2,2 miljoona euroa talousarviokohtaan 8020206, vuodelle 2025. Hanke rahoitetaan kohdentamattomille rakennushankkeille varatulla määrärahalla.

Hankeen toteutustapa ja aikataulu

Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelu vastaa toiminnallisen muutoshankkeen toteuttamisesta. Toteuttajana toimii Stara.

Muutostöiden suunnittelu on aloitettu 6/2024 ja toteutuksen arvioitu aikataulu on 09/2025–12/2025.

Toimivalta

Tilapäällikkö päättää tilahankkeita koskevien hankesuunnitelmien hyväksymisestä, kun hankkeen kokonaisarvo on enintään 1 000 000 euroa ja niistä on toimialalautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymä tarveselvitys tai kyseinen tilahanke on välttämätön rakennuksen teknisen kunnon tai esimerkiksi sisäilmaongelman korjaamiseksi. (Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätös 14.1.2021 § 8).

Detta beslut publicerades 11.09.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Upplysningar

Harriet Andersson, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32429

harriet.andersson@hel.fi

Virpi Päivinen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 09 310 52907

virpi.paivinen@hel.fi

Beslutsfattare

Sari Hilden
tilapäällikkö