Toimivallan siirtäminen, keskushallinto, hallintojohtaja, asiakirjan antaminen

HEL 2025-013838
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 599 §

Toimivalta päättää kaupunginhallituksen ja kaupunginkanslian asiakirjan antamisesta

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

Kaupunginhallitus päätti siirtää kaupunginhallituksen ja kaupunginkanslian asiakirjojen antamista koskevan ratkaisuvaltansa kaupunginkanslian hallintojohtajalle.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on. Kunnassa asiakirjan antamisesta päättävä viranomainen voi olla toimielin. Valtuusto voi hallintosäännössään antaa laissa tarkoitettuna viranomaisena toimivalle kunnalliselle toimielimelle oikeuden siirtää päättämässään laajuudessa asiakirjan antamista koskevaa viranomaisen ratkaisuvaltaa alaiselleen viranhaltijalle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 3 §:n mukaan toimielin voi siirtää viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:ssä tarkoitettua asiakirjan antamista koskevaa ratkaisuvaltaansa alaiselleen viranhaltijalle.

Käytännössä asiakirjan antamista koskeva ratkaisuvalta tulee sovellettavaksi esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakirjaa ei pyynnöstä huolimatta luovuteta tiedon pyytäjälle. Näissä tilanteissa tiedon pyytäjällä on oikeus saada asiassa valituskelpoinen hallintopäätös.

Kaupunginkanslian hallintojohtaja on luontevin viranhaltija käyttämään asiakirjojen antamista koskevaa ratkaisuvaltaa, sillä hänen johtamansa hallinto-osasto vastaa hallintosäännön 4 luvun 2 §:n mukaan asianhallinnan ja asiakirjahallinnon johtamisesta. Lisäksi hallinto-osastolla valmistellaan merkittävä osuus kaikista kaupunginkansliassa valmisteltavista toimielinten päätösehdotuksista.

Tietosuojalain 28 §:n mukaan oikeuteen saada tieto ja muuhun henkilötietojen luovuttamiseen viranomaisen henkilörekisteristä sovelletaan, mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta säädetään.

Kaupunginhallitus on erikseen päättänyt henkilörekisterien rekisterinpitoon liittyvistä vastuista ja tehtävistä kaupunginkansliassa. Näin ollen rekisteröityjen tarkastusoikeuden (tarkastuspyyntöjen) toteuttaminen sekä tarvittaessa ilmoittaminen siitä, ettei pyyntöä toteuteta, kuuluu erikseen määritellylle rekisterin vastuuhenkilölle. Siltä osin kuin kyse ei ole rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta, henkilötietojen luovuttamisesta viranomaisen henkilörekisteristä päättäisi kaupunginkansliassa hallintojohtaja.

Kaupunkiyhteisistä henkilörekistereistä henkilötietojen luovuttamisesta tietosuojalain 28 §:n nojalla julkisuuslain mukaisesti päättää kukin toimiala tai organisaatio-osa siltä osin, kuin pyydetyt tiedot liittyvät sen toimintaan.

Päätös korvaa kaupunginhallituksen 21.11.2005 § 1400 päätöksen kaupunginhallituksen asiakirjojen antamista koskevan kohdan 11 osalta.

Detta beslut publicerades 30.09.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Upplysningar

Sampo Viitanen, juristi, puhelin: 09 310 37749

sampo.viitanen@hel.fi