Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin kuvataidelukion yleislinjan painotuksesta 1.8.2026 alkaen ja sen laajuudesta

Det här är en framställning

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin kuvataidelukion yleislinjan painotuksesta 1.8.2026 alkaen ja sen laajuudesta

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä Helsingin kuvataidelukion yleislinjalle luova osaaminen -painotuksen 1.8.2026 alkaen.

Lisäksi jaosto päättää hyväksyä painotuksen laajuudeksi enintään 10 kurssia lukuvuosittain.

Esittelijän perustelut

Tausta

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti 22.10.2024 kokouksessaan (§ 78), että Helsingin kuvataidelukioon perustetaan yleislinja 1.8.2025 alkaen. Kuvataidelukion opettajakokouksessa 25.9.2024 opettajakunta päätti, ettei yleislinjalle haeta painotusta vielä lukuvuodeksi 2025–26, vaan asiaa harkitaan uudelleen vuoden päästä.

Helsingin kaupungin tavoitteena on, että kaikilla kaupungin lukioilla on erityinen koulutustehtävä tai painotettua opetusta. Näiden avulla voidaan turvata kaikkien kaupungin lukioiden vetovoimaisuus ja ehkäistä alueellista eriytymistä.

Kaupungin lukioiden erityiset koulutustehtävät ja painotukset

Tällä hetkellä kaupungin lukioiden erityiset koulutustehtävät ja painotukset ovat seuraavat:

Erityiset koulutustehtävät:
  • Helsingin kuvataidelukio: kuvataidepainotteinen opetus
  • Helsingin luonnontiedelukio: luonnontiedepainotteinen opetus
  • Kallion lukio: ilmaisupainotteinen opetus
  • Mäkelänrinteen lukio: urheilupainotteinen opetus
  • Ressun lukio: englanninkielinen IB-opetus
  • Sibelius-lukio: musiikki- ja tanssipainotteinen opetus
Painotettu opetus:
  • Alppilan lukio: globaalikansalainen
  • Etu-Töölön lukio: yrittäjyys
  • Helsingin kielilukio: kielet ja kansainvälisyys -painotus sekä kaksikielinen suomi-englanti -linja
  • Helsingin medialukio: yhteiskunta ja media
  • Konepajan lukio: verkostot ja työelämätaidot
  • Ressun lukio: tiede
  • Vuosaaren lukio: teknologia- ja musiikkilinjat

Perustelut yleislinjan painotukselle

Kuvataidelukion yleislinjalle ehdotetaan luova osaaminen -painotusta. Painotuksen opinnot järjestettäisiin lukiossa 1.8.2026 lähtien.

Opettajakunnan kanssa asiaa on käsitelty useaan otteeseen. Päätös painotuksen hakemisesta tehtiin opettajakokouksessa 24.9.2025. Helsingin kuvataidelukion johtokunta on käsitellyt yleislinjan uuden painotuksen kokouksessaan 1.10.2025. Painotukseen liittyen opiskelijoita on osallistettu lukuvuonna 2024–25.

Kytkös Helsingin kaupungin kaupunkistrategiaan 2025–2029

Uuden kaupunkistrategian eri osa-alueet vaativat toteutuakseen luovaa osaamista. Lukion painotus tukisi kaupunkistrategiaa opettamalla tulevaisuuden tekijöille kykyä ponnistaa kohti uutta ja parempaa.

Luova osaaminen on tulevaisuustaito

Perusteluina luova osaaminen -painotukselle on luovan ajattelun, ongelmanratkaisun ja innovoinnin sekä kriittisen ajattelun kehittämisen tärkeys.

Tulevaisuuden työelämässä tarvitaan taitoja ja ominaisuuksia, joita on vain ihmisellä: uteliaisuutta ja empaattisuutta, ongelmanratkaisua ja kriittistä ajattelua, uusien ja yllättävienkin kysymysten asettelua sekä merkitysten hahmottamista. Vaikka tekoäly näyttäisi luovan esimerkiksi musiikkia ja maalauksia, sen ohjaaminen eettisesti ja tarkoituksenmukaisesti jää ihmiselle.

Globaalit ja yhteiskunnalliset haasteet vaativat kykyä nähdä asioita uudesta näkökulmasta ja kuvitella tulevaisuuksia, joita kohti kulkea. Luovuus tarkoittaa uudelleen ajattelua ja mahdollisia suunnanmuutoksia. Tämä muutoskyvykkyys lisää myös opiskelijoiden resilienssiä. Luova ajattelu ja osaaminen on tärkeä tulevaisuustaito (21st century skills) ja olennainen tulevaisuuden toimijoille.

Luova osaaminen osana oppiaineita ja opetusta

Luova osaaminen painotuksena liittyy Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2019 (Opetushallitus, 2019) sekä Helsingin kaupungin lukioiden opetussuunnitelman 2021 (suomenkielinen jaosto 18.5.2021, § 10) laaja-alaisen osaamisen osa-alueeseen monitieteinen ja luova osaaminen sekä sen tavoitteisiin. Helsingin kuvataidelukio haluaa antaa tähän alueeseen oman osaamisensa ja panoksensa.

Luovuutta pidetään usein taiteisiin vahvasti liittyvänä piirteenä, ja Helsingin kuvataidelukiolla on kuvataiteen erityislukiona tässä vahva näkemys ja osaaminen jokapäiväisessä opetustoiminnassa. Luovuus ei kuulu kuitenkaan vain taideaineisiin, vaan se sivuaa kaikkia oppiaineita ja -sisältöjä. Kuvataidelukio haluaa ohjata myös yleislinjan opiskelijoita löytämään luovan lähestymistavan oppiaineissa, joihin sitä ei perinteisesti liitetä. Painotus liittyisikin laajasti eri oppiaineisiin. Se tarjoaisi opiskelijalle mahdollisuuden oppia luovuudesta ja kriittisestä ajattelusta laaja-alaisesti, mutta syvemmin kuin mihin valtakunnallinen opetussuunnitelma antaa mahdollisuuden.

Opintojen toteutettaisiin tiettyyn oppiaineeseen liittyvinä projektiopintoina, oppiainerajat ylittävinä ohjattuina opintoina sekä opiskelijalähtöisesti portfoliotyöskentelynä, jossa lähtökohtana on opiskelijaa innostava ilmiö ja oman oppimiskokonaisuuden suunnittelu opettajien tukemana. Luovaa osaamista voisi harjoitella esimerkiksi tällaisilla eri oppiaineita yhdistävillä teemoilla: tiedon tuottaminen ja muotoilu, tarinankerronta sanoin ja kuvin, yrittäjyys luovana ja systemaattisena prosessina, hyvinvoinnin tukeminen psykologian ja taiteen keinoin tai arkkitehtoniset rakenteet, matematiikka ja digitaalinen suunnittelu. Eri oppiaineisiin liittyvissä projektiopinnoissa opiskelija pääsee käytännössä käyttämään luovuuteen liittyviä taitoja. Nämä vahvistavat niin työelämää kuin ylioppilaskirjoituksia varten tarpeellisia taitoja: ongelmanratkaisua, resilienssiä, kriittistä ajattelua, uudenlaista näkökulmien muodostamista sekä vuorovaikutusta.

Korkeakoulu- ja työelämäyhteistyö

Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 (Opetushallitus, 2019) korostavat lukioiden yhteistyötä korkeakoulujen ja työelämän kanssa. Helsingin kuvataidelukio on vahvasti verkostoitunut pääkaupunkiseudun korkeakoulujen kanssa. Yhteistyötä korkeakoulujen ja työelämän kanssa lähestyttäisiin luovaa osaamista kehittävien taitojen näkökulmasta. Opiskelijat pääsevät näkemään ja kokemaan, miten eri aloilla luovaa ajattelua ja osaamista käytännössä toteutetaan.

Painotuksen opinnot Kuvataidelukion opetussuunnitelmassa

Kuvataidelukiossa on 1.8.2021 alkaen otettu käyttöön Helsingin kuvataidelukion opetussuunnitelma 2021, joka perustuu Helsingin kaupungin lukioiden opetussuunnitelmaan 2021(suomenkielinen jaosto 18.5.2021, § 10) ja Lukion opetussuunnitelman perusteisiin (Opetushallitus, 2019). Helsingin kuvataidelukion opetussuunnitelmaan on kirjoitettu lukiokohtaisia valinnaisia opintoja, jotka sopisivat uuteen painotukseen. Lisäksi lukio tarkastelee päätöksen jälkeen, millaisia lisäyksiä opetussuunnitelmaan tehtäisiin painotusta ajatellen. Jo olemassa olevista ja uusista opintojaksoista yhdisteltäisiin painotukselle sopiva kymmenen opintojakson kokonaisuus.

Lukion valmiudet ja henkilöstön osaaminen

Helsingin kuvataidelukion nykyisellä henkilöstöllä on valmiudet toteuttaa painotuksen mukaista opetusta ja ohjausta. Henkilöstö on myös laajasti mukana painotuksen kehittämisessä, ja heille hankitaan lisäkoulutusta painotuksen teemoihin ja niiden opettamiseen.

Painotuksen laajuus

Helsingin kaupungin lukioiden painotuksien mukaiset opinnot kustannetaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lukioille kohdennetusta resurssista.

Esitys Helsingin kuvataidelukion painotuksen laajuudesta on yhteensä enintään 10 kurssia lukuvuosittain.

Kymmenen kurssin laajuus on perusteltu, sillä se noudattaisi päätöksiä lukioiden painotuksien laajuudesta (suomenkielinen jaosto, 18.5.2021, § 12 ja 30.11.2021, § 47). Päätöksien mukaisesti painotuksen laajuus on 20 kurssia Helsingin medialukiolla, Helsingin kielilukiolla ja Vuosaaren lukioilla. Näistä lukioista Kielilukiolla ja Vuosaaren lukiolla on kaksi erillistä painotuksen mukaista linjaa. Medialukion yhteiskunta ja media -painotuksen laajuus on 20 kurssia, koska lukio opiskelijamäärältään yksi suurimmista ja koska painotuksen opinnot jakautuvat useaan eri oppiaineeseen. Kymmenen kurssin laajuus on varattu muille lukioille.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 momentin 2a kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää lukiokoulutuksen oppilaitoskohtaisesta järjestämisestä ja mitoituksesta.

Föredragande

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Upplysningar

Elli-Noora Lassy, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 35095

elli-noora.lassy@hel.fi

Tarja Aro-Kuuskoski, lukiokoulutuksen päällikkö, puhelin: 09 310 82365

tarja.aro-kuuskoski@hel.fi