Fastställande av verksamhetsställen i vilka svenskspråkig förskoleundervisning ges och minimigruppstorlek verksamhetsåret 2026–2027

Det här är en framställning

Fastställande av verksamhetsställen i vilka svenskspråkig förskoleundervisning ges och minimigruppstorlek verksamhetsåret 2026–2027

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Beslutsförslag

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutar
att fastställa verksamhetsställen för den svenskspråkiga förskoleundervisningen verksamhetsåret 2026 - 2027, enligt bifogad bilaga.

Sektionen beslutar att de kommunala verksamhetsställena för förskoleundervisning fastställs om gruppstorleken är minst 14 barn.

Föredragandens motiveringar

Enligt kapitel 15, § 2, moment 1, punkt 1, i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad är det den svenska sektionen som för de svenska förskolornas del fastställer de verksamhetsställen i vilka förskoleundervisning ges i daghem och skolor. Med stöd av moment 2, punkt 4 i samma paragraf beslutar sektionen om verksamhetstiderna inom förskoleundervisningen.

I Helsingfors anordnas förskoleundervisning i kommunala daghem, i anslutning till skolor och av privata serviceproducenter. Förskoleundervisningen regleras i lagen om grundläggande utbildning (628/1998). Om förskoleundervisning anordnas i ett daghem, tillämpas dessutom lagen om småbarnspedagogik (540/2018). Staden är indelad i elevupptagningsområden och inom varje område finns en grundskola.

Förskoleundervisningen följer elevupptagningsområdena inom den grundläggande utbildningen och inom ett elevupptagningsområde finns en eller flera förskoleundervisningsplatser. För varje verksamhetsställe där förskoleundervisning ges har en samarbetsskola fastställts. På så sätt säkerställer man att samarbetet med närskolan förverkligas och stärks. Barnets lärstig blir även tydlig och förutsägbar för vårdnadshavarna och servicenätverket hålls möjligast oförändrat.

Barnet anvisas en förskoleundervisningsplats i en av förskoleundervisningsgrupperna inom barnets elevupptagningsområde, vilket bestäms utifrån barnets hemadress. Vid anvisning av en förskoleundervisningsplats utgår man ifrån de grunder för antagning till förskoleundervisning som svenska sektionen vid fostrans- och utbildningsnämnden har godkänt.

Det stöd som barnet behöver ordnas i mån av möjlighet vid det verksamhetsställe där barnet anvisats en förskoleundervisningsplats. Undantag utgör integrerade specialgrupper, specialgrupper för barn med flerfunktionsnedsättning eller andra barngrupper i vilka det är motiverat att ordna förskoleundervisning för barnet med tanke på det stöd barnet behöver.

Den svenskspråkiga förskoleundervisningens verksamhetsställen verksamhetsåret 2026–2027

Under verksamhetsåret 2026–2027 anordnas svenskspråkig förskoleundervisning på 18 verksamhetsställen. Därtill anordnas förskoleundervisning för barn med krävande stöd som köptjänst. Från och med 1.8.2025 ansvarar Zacharias Topeliusskola för anordnandet av förskoleundervisning i enlighet med 4 a § i lagen om grundläggande utbildning (1090/2024) inom HUS verksamhetsområde för elever som är patienter inom den specialiserade sjukvården i Helsingfors.

Beräkningen av antalet förskoleundervisningsplatser baserar sig på antalet barn födda 2020 som deltar i svenskspråkig kommunal småbarnspedagogik och som är bosatta i elevupptagningsområdet. Därtill har antalet barn i privat svenskspråkig småbarnspedagogik samt svenskspråkiga barn i finskspråkig småbarnspedagogik beaktats, liksom prognosen över svenskspråkigt registrerade barn i Helsingfors.

Gruppstorlek

Förskoleundervisningsgrupper bildas årligen i enlighet med lagen om grundläggande utbildning och lagen om småbarnspedagogik. Sektorn ska årligen se till att det finns ett tillräckligt och ändamålsenligt antal förskoleundervisningsplatser med hjälp av befolkningsprognosen för området och information om antalet barn som redan deltar i småbarnspedagogik och som ska övergå till förskoleundervisning. Den svenskspråkiga förskoleundervisningen ordnas i regel i skollokaler.

På kommunala verksamhetsställen med förskoleundervisning på svenska eller finska är minimigruppstorleken 14 barn. Genom att fastställa en minimigruppstorlek säkerställs att barnet har en tillräckligt stor referensgrupp där hen kan bilda kamratrelationer. Alla barn ska ha lika möjligheter till högklassig småbarnspedagogik och förskoleundervisning, oberoende av språkgrupp. Att barnet hör till en grupp stöder övergången till den grundläggande utbildningen. Enhetliga kriterier för minimigruppstorlekar säkerställer att kvaliteten på förskoleundervisningen hålls på en hög nivå i alla språkgrupper. Anslagen för verksamheten delas ut enligt samma kriterier, oberoende av språkgrupp.

Förskoleundervisning kan ordnas i en mindre grupp om barnet har barnspecifika stödåtgärder enligt lagen om grundläggande utbildning.

Anordnandet av förskoleundervisning i Helsingfors

I Helsingfors ges förskoleundervisning under högst 190 verksamhetsdagar och högst 760 timmar per verksamhetsår. Förskoleundervisningen följer den grundläggande utbildningens arbetstider för läsåret 2026–2027, men ges inte på lördagar. Undervisning ges fyra timmar per dag mellan kl. 8.30 och kl.13.30. Måltiderna som ingår i förskoleundervisningen är en del av undervisningen och fostran enligt förskolans läroplan och beaktas som en del av förskoleundervisningens verksamhet och omfattning.

Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning har fastställt verksamhetsställen för förskoleundervisningen samt minimigruppstorleken för läsåret 2026–2027 på mötet 28.10.2025.

Konsekvenser för barn

För varje barn i Helsingfors anordnas förskoleundervisning ett år innan läroplikten börjar. För barnets utveckling och lärande är det viktigt att barnet under sitt förskoleår får mångsidiga erfarenheter av lärande som stärker barnets uppfattning om sig själv som lärande individ och ger förutsättningar för skolgången. I samband med förskoleundervisningen får barnet erfarenheter av att höra till en grupp och av att bilda betydelsefulla kamratrelationer. Barnets enhetliga lärstig stöds under förskoleundervisningen genom samarbetet med skolan. Förskolan och närskolan utarbetar årligen en plan för gemensamt lärande, genom att beskriva samarbetet och det gemensamma lärande mellan barnen i förskole- och nybörjarundervisningen. Om barnets behov av stöd förutsätter det kan barnets förskoleundervisning också anordnas någon annanstans än i det egna elevupptagningsområdet.

Helsingfors stad ser kontinuerligt över sitt servicenätverk så att den pedagogiska verksamheten kan genomföras högkvalitativt, ändamålsenligt och kostnadseffektivt. Behovet av fostran- och utbildningstjänster samt tillgången på tillräckliga platser följs regelbundet på områdes- och stadsnivå. I planeringen av servicenätet har befintlig lokalkapacitet och lokalkapacitet under ombyggnad tagits i beaktande. I enlighet med Helsingfors stads strategiska mål att bedriva verksamheten på ett ekonomiskt ansvarsfullt sätt är det önskvärt att befintliga lokaler och verksamhetsställen utnyttjas till sin fulla potential. Genom att uppfylla kravet på minimigruppstorlek säkerställs att ändamålsenliga grupper kan bildas, vilket möjliggör en ekonomiskt hållbar personalplanering och -dimensionering. Minimigruppstorleken säkerställer att förskoleundervisningsgrupperna fungerar pedagogiskt och att undervisningens mål kan uppnås. För att en verksamhet av hög kvalitet ska kunna anordnas förutsätts att grupperna är tillräckligt stora. Noggrann planering av personalresurserna säkerställer att förskoleundervisningen möter både barnens och samhällets behov, vilket i sin tur främjar en god grund för barnens framtida lärande och utveckling.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 09 310 73014

jenni.tirronen@hel.fi

Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 09 310 81193

barbro.bjork-sinisalo@hel.fi