ALLI-palvelua koskeva YTA-alasopimus Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän välillä
ALLI-palvelua koskeva YTA-alasopimus Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän välillä
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä olevan HUS-yhtymän ja Helsingin kaupungin välisen ALLI-liityntäpalvelua koskevan sopimuksen. Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.
Päätöksen perustelut
HUS-yhtymällä on käytössä ALLI-palvelu, jonka avulla Kelan Kanta-palveluihin liittyminen HUS-yhtymän toiminta-alueella voidaan toteuttaa. Sopimuksella sopijapuolet sopivat palvelun käytöstä.
ALLI-palvelu sisältää sanomanvälityksen sekä tietoliikenneyhteyden asiakas- ja potilastietojärjestelmien, HUS-yhtymän sekä Kelan Kanta-palveluiden välillä. ALLI-palvelu perustettiin vuonna 2012 ja sen käyttöönotosta päätettiin HUS-yhtymän ja kuntien kanssa yhdessä.
ALLI-palvelun kautta välitetään kaikki Kelan Kanta-palveluihin liittyvä tieto- ja sanomaliikenne (potilastietovaranto, sosiaalihuollon asiakastietovaranto, sähköiset lääkemääräykset, Valviran attribuuttihaku sekä muut näihin liittyvät palvelut) ja tuotetaan tietojen välittämisessä tarvittavat valvonta- ja hallintapalvelut. Keskitetyn ALLI-liityntäpalvelun tavoitteena on yksinkertaistaa ja suoraviivaistaa liityntärajapintaa ja -palveluja HUS-yhtymän toiminta-alueen Kanta-liittyjien ja niiden tarvitsemien palveluiden välillä.
Sopijapuolet kuuluvat eteläiseen yhteistyöalueeseen ja ovat YTA-sopimuksen osapuolia. Tämä sopimus on YTA-sopimuksessa viitattu YTA-alasopimus.
Sopimuksen kustannukset ovat arviolta noin 16 600 euroa kuukaudessa ja siten sopimuksen arvolisäveron kokonaisarvo (48 kk) on noin 800 000 euroa. Vuoden 2026 lopulla sosiaalihuollon Kanta-palveluiden käyttöönoton myötä kustannukset tulevat olemaan korkeammat.
Sopimus tulee voimaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sitä koskevan sopimuksen. Sopimus on voimassa toistaiseksi. Sopijapuoli voi kirjallisesti irtisanoa sen noudattaen kuuden kuukauden irtisanomisaikaa.
Hallintosäännön 5 luvun 9 §:n mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja johtaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintaa ja hallintoa. Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.
Detta beslut publicerades 13.11.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.