Myllypuron Pallomyllyn pallosuojaverkkojen hankinta
Myllypuron Pallomyllyn pallosuojaverkkojen hankinta
Päätös
Yksikönjohtaja päätti oikeuttaa rakennustekniikan korjausrakentamisen projektipäällikön tekemään tilauksen Myllypuron Pallomyllyn pallosuojaverkoista ja niiden asennuksesta tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneen tarjoajan Kerko Group Oy:n kanssa. Valituksi tulleen yrityksen vertailuhinta on 125 000,00 euroa (alv 0 %).
Samalla yksikönjohtaja päätti hylätä Auran St-Team Oy:n, City-Air Oy:n sekä Suomen Skeittibetoni Oy:n tarjoukset jäljempänä esitetyin perustein.
Hankinnan enimmäisarvo on 125 000,00 euroa (alv 0 %).
Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä tilauksella.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on Myllypuron Pallomyllyyn hankittavat pallosuojaverkot. Hankintaan sisältyy yhteensä 27 kappaletta suurikokoisia pallosuojaverkkoelementtejä paikan päälle toimitettuina ja valmiiksi paikoilleen asennettuina. Yksittäisten suojaverkkoelementtien leveys vaihtelee 20–30 metrin välillä ja korkeus 5–8 metrin välillä.
Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä kansallisen kynnysarvon ylittävänä tavarahankintana. Hankintayksikkö järjesti hankinnasta tarjouskilpailun ja hankintailmoitus on julkaistu 15.10.2025 Tarjouspalvelussa sekä julkisten hankintojen Hilma -palvelussa. Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan osuus on 100 %. Halvinta hintaa käytettiin kokonaistaloudellisen edullisuuden valintaperusteena, koska laatutekijät on otettu huomioon jo hankinnan kohteen määrittelyssä sekä asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.
Tarjoukset tuli toimittaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelun kautta 27.10.2025 klo 12 mennessä. Tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla Tarjouspalvelussa.
Tarjouspyynnön mukaisen ja hyväksyttävän tarjouksen jätti määräaikaan mennessä yhteensä yksi (1) tarjoaja:
- Kerko Group Oy
Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti. Tarjoajien soveltuvuuden tarkastamisen tarkoituksena oli selvittää edellytykset hankinnan suorittamiseen tarjouspyynnön mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Tämän jälkeen tarkastettiin tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus.
Tarkastusvaiheessa todettiin, ettei Auran St-Team Oy:n, City-Air Oy:n sekä Suomen Skeittibetoni Oy:n tarjoukset täytä tarjoajan referenssikohteelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Yritystä koskevana referenssinä tarjoajilta edellytettiin referenssikohteena yksi (1) toimeksianto, jossa tarjoava yritys oli vastannut monitoimiliikuntahallikohteessa vastaavan urheilukäyttöön tarkoitetun verkon toimittamisesta ja asennuksesta. Toimeksiannon arvon oli tullut olla vähintään 60 000 euroa. Kohteen tuli olla valmistunut vuoden 2020 jälkeen.
Auran St-Team Oy:n tarjous ei täytä tarjoajan referenssikohteelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouksessa ilmoitettu referenssikohde ei täytä referenssikohteelle asetettua vähimmäisarvoa (60 000 €). Auran St-Team Oy tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
City-Air Oy:n tarjous ei täytä tarjoajan referenssikohteelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouksessa ilmoitettu referenssikohde ei täytä referenssikohteelle asetettua vähimmäisarvoa (60 000 €). City-Air Oy tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Suomen Skeittibetoni Oy:n tarjous ei täytä tarjoajan referenssikohteelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouksessa ilmoitettu referenssikohde ei sisällä monitoimiliikuntahallikohteessa vastaavan urheilukäyttöön tarkoitetun verkon toimittamista ja asennusta. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan vastaavana referenssinä pidetään toimeksiantoa, joka on sisältänyt monitoimiliikuntahallikohteessa vastaavan urheilukäyttöön tarkoitetun verkon toimittamisen ja asennuksen. Suomen Skeittibetoni Oy tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Hankintayksikkö on tarkastanut Kerko Group Oy:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut selvitykset ja todennut niiden olevan hyväksyttäviä.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset sekä muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva tilaus on tehty.
Detta beslut publicerades 14.11.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.