V 10.12.2025, Eräiden 2025 talousarvioon merkittyjen määrärahojen ylittäminen sekä investointiosan sitovaksi osoitettujen määrärahojen siirtäminen

Det här är en framställning

V 10.12.2025, Eräiden 2025 talousarvioon merkittyjen määrärahojen ylittäminen sekä investointiosan sitovaksi osoitettujen määrärahojen siirtäminen

Päätösehdotus

Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto oikeuttaa kaupunginhallituksen, kaupunginkanslian, kasvatus- ja koulutuslautakunnan sekä kaupunkiympäristölautakunnan ylittämään vuoden 2025 talousarvioon merkityt määrärahat seuraavasti:

Talousarviokohta 1 30 03 Valtionperinnöt

- määräraha talousarviossa 9 614 000 euroa
- määrärahan ylitys 400 000 euroa

Talousarviokohta 1 50 02 Keskitetysti maksettavat henkilöstömenot, kaupunginkanslian käytettäväksi

- määräraha talousarviossa 5 807 000 euroa
- määrärahan ylitys 1 483 000 euroa.

Talousarviokohta 1 50 05 Työmarkkinatuen kuntaosuus, kaupunginkanslian käytettäväksi

- määräraha talousarviossa 106 500 000 euroa
- määrärahan ylitys 22 000 000 euroa

Talousarviokohta 2 10 01 Kaupungin tuottamat kasvatus- ja koulutuspalvelut

- määräraha talousarviossa 1 413 266 000 euroa
- määrärahan ylitys 16 500 000 euroa

Talousarviokohta 2 10 03 Korvaukset ja avustukset

- määräraha talousarviossa 187 806 000 euroa
- määrärahan ylitys 4 700 000 euroa

Talousarviokohta 3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut

- määräraha talousarviossa 83 329 000 euroa
- määrärahan ylitys 900 000 euroa

Talousarviokohta 7 02 02 Muu rahoitus, kaupunginkanslian käytettäväksi

- määräraha talousarviossa 1 500 000 euroa
- määrärahan ylitys 4 200 000 euroa

Talousarviokohta 8 06 02 Arvopaperit

- määräraha talousarviossa 30 000 000 euroa
- määrärahan ylitys 6 000 000 euroa

Kaupunginvaltuusto siirtää investointiosan sitovien talousarviokohtien määrärahoja käyttötarkoitusta muuttaen seuraavasti:

Talousarviokohdista:

8 03 01 03 B Lumen vastaanottopaikat ja hiekkasiilot 4 000 000 euroa
8 10 03 Sörnäistentunneli 1 500 000 euroa

Siirretään talousarviokohtiin:

8 10 01 02 Liittyvä esirakentaminen 1 500 000 euroa
8 10 02 02 Liittyvät kadut ja liikenneväylät 500 000 euroa
8 10 04 02 Liittyvät kadut ja liikenneväylät 3 500 000 euroa

Esittelijän perustelut

Määrärahojen ylittäminen

Keskushallinto

1 30 03 Valtionperinnöt

Talousarviokohdan vuoden 2025 määräraha oli 8 500 000 euroa, johon kaupunginvaltuusto on myöntänyt 16.4.2025 (§ 74) 1 114 000 euron ylitysoikeuden. Määräraha tulisi saada ylittää 400 000 euroa.

Talousarviokohdan menoihin kirjataan jaettavien avustusten lisäksi saatujen valtionperintöjen hoitokulut. Vuonna 2025 vastaanotettujen valtionperintöjen määrä oli huomattavasti odotettua suurempi, ja tämän takia myös hoitokulut kasvoivat budjetoitua suuremmiksi. Lisäksi asunto-osakkeiden myyntiajat ovat pidentyneet, joten yhtiövastikkeita on maksettu valtionperintöjen varoista aiempaa enemmän.

1 50 02 Keskitetysti maksettavat henkilöstömenot, kaupunginkanslian käytettäväksi

Talousarviokohdan vuoden 2025 määräraha oli 5 807 000 euroa, joka tulisi saada ylittää edelleen 1 483 000 euroa.

Muutos on seurausta kunta-Helsingin toimialojen lomapalkkavelan lisääntymisestä, joka aiheutuu kaupungin henkilöstömäärän kasvusta.

1 50 05 Työmarkkinatuen kuntaosuus, kaupunginkanslian käytettäväksi

Talousarviokohdan vuoden 2025 määräraha oli 106 500 000 euroa, joka tulisi saada ylittää 22 000 000 euroa.

Vuoden 2025 työmarkkinatuen kuntaosuuden ennustetaan olevan noin 128,5 miljoonaa euroa, ja talousarvioon on varattu 106,5 miljoonaa euroa. Työttömyys, ja erityisesti tilastoitu pitkäaikaistyöttömyys eli yli vuoden työttömänä olleiden määrä, on Helsingissä kasvanut koko vuoden 2025 ajan verrattuna vuoden 2024 lopun tilanteeseen.

Työttömien työnhakijoiden määrä Helsingissä on lisääntynyt yhtäjaksoisesti keväästä 2023 alkaen. Syyskuussa 2025 työttömiä työnhakijoita oli Helsingissä yhteensä 49 723, mikä on 17 % edellisvuotta enemmän. Työllisyystilanteen heikkenemisen taustalla on heikko talouskehitys ja sen myötä merkittävästi vähentynyt työvoiman kysyntä. Taustalla vaikuttavat myös viime vuosien aikana tapahtuneet merkittävät teknologioihin ja toimialojen sisäisiin toiminnallisuuksiin liittyvät murrokset, mitkä ovat vähentäneet työvoimatarvetta useilla toimialoilla. Työvoiman kysyntä on vähentynyt kaikilla toimialoilla, mutta erityisesti rakennusalalla, viestintäalalla sekä hallinto- ja tukipalveluissa. Työttömien määrät Helsingissä ovat kasvaneet erityisesti ict-alan, markkinoinnin sekä sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten keskuudessa.

Kaupungin maksuvastuu työttömyysetuuksien maksuista laajentui 1.1.2025 alkaen. Kaupunki maksaa osuuden kaikista työttömyysetuuslajeista sadan työttömyyspäivän jälkeen, siten että maksuvastuu kasvaa portaittain työttömyyden pitkittyessä. 100 päivää työttömyysetuutta saaneiden osalta kaupungin maksuvastuu on 10 % etuuden perusosasta. Korkeimmassa portaassa, Yli 700 päivää työttömyysetuutta saaneiden osalta, kaupunki maksaa 50 % etuuden perusosasta. Kaupungin maksuvastuusta noin 65 % muodostuu yli 700 päivää työttömyysetuutta saaneiden työttömyysetuuksista.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

2 10 01 Kaupungin tuottamat kasvatus- ja koulutuspalvelut

Talousarviokohdan vuoden 2025 määräraha on 1 397 111 000 euroa, joka tulisi saada ylittää 16 155 000 euroa.

Talousarviokohdan tulot ylittyvät 16,4 miljoonaa euroa. Tästä 11,4 miljoonaa euroa on ulkopuolista hankerahoitusta ja 4,8 miljoonaa euroa varhaiskasvatuksen ennakoitua suurempia maksutuloja.

Talousarviokohdan menot ylittyvät 16,155 miljoonalla eurolla. 11,4 miljoonaa euroa on ulkopuolista hankerahoitusta vastaavia kuluja. Ammatillisen koulutuksen opiskelijavuosien ennustetaan ylittyvän 2 150 opiskelijavuodella minkä vuoksi ammatillisen koulutuksen henkilöstökulut ylittävät budjetin 5,9 miljoonalla eurolla. Varhaiskasvatuksen kasvaneet henkilöstökulut ylittävät budjetin 1,8 miljoonalla eurolla ja perusopetuksen kasvaneet henkilöstökulut 1,1 miljoonaa euroalla. Ylitysten takia on palvelukokonaisuuksissa tarkennettu henkilöstösuunnittelua niin, että henkilöstön määrää vastaa lapsien ja oppilaiden määrää paremmin. Lukiokoulutuksessa henkilöstökulujen ennustetaan ylittävän talousarvion 1,9 miljoonalla eurolla, mutta säästö lukiokoulutuksen oppivelvollisuuden laajenemisen kuluissa 0,8 miljoona euroa. Lukiokoulutuksen henkilöstökustannusten ylitykseen korjaavana toimenpiteenä kurssitarjonnan määrä sopeutetaan tulosbudjettiin lukuvuonna 2025-2026. Ruotsinkielisen työväenopiston henkilöstökulujen ennustetaan ylittyvän 0,1 miljoonaa euroa. Tämä johtuu suurimmaksi osaksi takautuvasti maksetusta palkasta.

Toimialan yhteisissä menoissa ennustetaan syntyvän säästöä 5,3 miljoonaa euroa, jolla katetaan osa ylityksistä.

2 10 03 Korvaukset ja avustukset

Talousarviokohdan vuoden 2025 määräraha on 187 806 000 euroa, joka tulisi saada ylittää 4 700 000 euroa.

Talousarviokohdan menojen ennustetaan ylittyvän 4,7 miljoonaa euroa. Valtion kotikuntakorvaukset ylittyvät 7,2 miljoonalla euroalla. Tämä johtuu kotikuntakorvausmenojen korvattavuuden nousemisesta 94 prosentista 100 prosenttiin ja lisäksi korvausten indeksitarkistukset nousivat 2,5 miljoonaa euroa enemmän kuin tulosbudjetissa on varauduttu. Iltapäivätoiminnan järjestöavustuksien ennustetaan nousevan 0,6 milj. euroa. Varhaiskasvatuksen tukien ja avustusten ennustetaan vähenevän yhteensä 3,1 miljoonalla eurolla. Kotihoidon tukeen ennustetaan 1 miljoonan euron ylitystä, mutta yksityisen varhaiskasvatuksen tukien ennustetaan alittuvan 4,1 miljoonalla eurolla.

Kaupunkiympäristön toimiala

3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut

Talousarviokohdan vuoden 2025 määräraha on 83 329 000 euroa, joka tulisi saada ylittää 900 000 euroa.

Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden henkilöstökuluista ennakoidaan säästyvän noin 1,4 miljoonaa euroa rekrytointiviiveistä johtuen.

Muissa kuin henkilöstökuluissa menoylitystä aiheutuu yhteensä noin 3,1 miljoonaa euroa. Ostoista 1,8 miljoonaa euroa, kun aiemmin investointeihin kirjattuja eriä kirjataan käyttömenoihin (mm. penkkilisäykset 0,750 miljoonaa euroa, Kallion kesäkukkakokeilu 0,550 miljoonaa euroa sekä yleissuunnitelmat ja selvitykset 0,300 miljoonaa euroa)

Lisäksi rakennusten myyntien luovutustappioista aiheutuu menoylitystä 1,3 miljoonaa euroa. Toteutuneet myynnit eivät täysin kata kohteiden tasearvoa ja erotus kirjataan tappioksi tulokseen:

- Vallilan ala-aste 0,740 miljoonaa euroa
- Stansvikin Kaivoshuvila 0,187 miljoonaa euroa
- Kulosaaren kartanon rakennukset 0,150 miljoonaa euroa
- Pasilan puistotie 0,072 miljoonaa euroa
- Rastilan kartanon päärakennus 0,063 miljoonaa euroa

Maankäyttö- ja kaupunkirakenne -palvelukokokonaisuuden talousarvion sitova käyttömenojen määräraha ylittyy yhteensä noin 1,7 miljoonalla eurolla.

Toimialan yhteisten palvelujen määrärahoista arvioidaan kertyvän säästöjä yhteensä noin 0,8 miljoonaa euroa seuraavasti:

Tuloslaskelmaosa

Talousarviokohta 7 02 02 Muu rahoitus, kaupunginkanslian käytettäväksi

Talousarviokohdan vuoden 2025 määräraha on 1 500 000 euroa, joka tulisi saada ylittää 4 200 000 euroa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 25.3.2020 kaupungin osallistumisen Turun Tunnin Juna Oy:n (nykyiseltä nimeltään Länsirata Oy) omistamiseen ja rahoittamiseen siten, että kaupunki merkitsee perustettavan hankeyhtiön osakkeita tai muuten pääomittaa yhtiötä yhteensä enintään 5,9 miljoonalla eurolla. Kaupunki on rahoittanut yhtiötä yhteensä 5 801 237,75 eurolla. Kaupungin omistusosuus yhtiöstä on 7,5 %. Muut omistajat ovat Suomen valtio (51 %), Espoon ja Turun kaupungit (kumpikin 13,25 %), Salon ja Lohjan kaupungit sekä Vihdin kunta (kukin 4,84 %) sekä Kirkkonummen kunta (0,48 %).

Helsinki ei ole jatkamassa yhtiön osakkaana rakentamisvaiheeseen, minkä takia Helsinki on neuvotellut yhtiön ja muiden omistajien kanssa siitä, että yhtiö ostaa Helsingin omistamat yhtiön osakkeet. Osakkeiden myyminen on tarkoitus käsitellä kaupunginhallituksessa 24.11.2025. Osakkeiden myyntihinta vastaa kaupungin omistusosuutta yhtiön jäännöskassasta, jota tarkistetaan vielä suunnitteluvaiheen loppuessa arviolta vuoden 2028 aikana. Päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä on, että muut Länsirata Oy:n osakkaat ovat omissa päätöksentekoelimissään hyväksyneet täytäntöönpanokelpoisesti yhtiön rakentamisvaiheeseen siirtymistä koskevan uuden osakassopimuksen sekä osakkeenomistajien yksimielisen päätöksen yhtiön osakkeiden hankkimisesta Helsingin kaupungilta ja siihen liittyvän kauppasopimuksen.

Osakekauppa toteutuu tällä hetkellä olevan tiedon mukaan vuoden 2026 puolella, mutta koska jo nyt tiedetään osakkeiden myyntihinnan alittavan osakkeiden hankintamenon, tulee tästä muodostuva luovutustappio, yhteensä 4 151 236,75 euroa, kirjata osakkeiden hankintamenon alennuksena tuloslaskelmaosaan TA-kohdalle 7 02 02 05 Muu rahoitus, kaupunginkanslian käytettäväksi - Arvonalentumiset.

Kyseistä talousarvion alakohtaa ei ole esitetty alkuperäisessä talousarviossa 2025, mutta ylemmälle talousarviokohtatasolle 7 02 02 Muu rahoitus, kaupunginkanslian käytettäväksi on varattu talousarviossa 1,5 miljoonaa euroa. Näin ollen tällä päätöksellä myönnetään ylitysoikeus tasolle 7 02 02, ja samalla kohdennetaan ylitysoikeutena myönnettävä määräraha 4,2 miljoonaa euroa alakohdalle 7 02 02 05 Muu rahoitus, kaupunginkanslian käytettäväksi - Arvonalentumiset

Investointiosa

Talousarviokohta 8 06 02 Arvopaperit

Talousarviokohdan vuoden 2025 määräraha on 30 000 000 euroa, joka tulisi saada ylittää 6 000 000 euroa.

Talousarviokohtaan kirjattavien valtionperintönä saatujen osakehuoneistojen määrä ja huoneistojen perunkirja-arvot ylittävät merkittävästi aikaisempina vuosina po. talousarviokohtaan keskimäärin kirjattujen osakehuoneistojen määrän ja arvon. Vuosina 2021–2024 valtionperintönä saatuja osakehuoneistoja on kirjattu talousarviokohtaan 8 06 02 Arvopaperit, kaupunginhallituksen käytettäväksi keskimäärin 10 asuntoa ja näiden asuntojen yhteenlaskettu arvo on ollut keskimäärin noin 2,5 milj. euroa. Vuonna 2025 lokakuun loppuun mennessä valtionperintönä saatuja osakehuoneistoja on kirjattu po. talousarviokohtaan 27 kappaletta ja niiden yhteenlaskettu arvo on noin 4,7 milj. euroa. Loppuvuonna talousarviokohdalle kirjattavien valtionperintönä saatujen osakehuoneistojen arvoa on vaikea ennustaa etukäteen. Talousarviokohdalla on käyttämätöntä määrärahaa jäljellä noin 1,1 milj. euroa ja talousarviokohdalta on suunniteltu tehtäväksi vielä loppuvuoden aikana yksi sopimuksenmukainen SVOP-sijoitus, jonka suuruus on noin 1,2 milj. euroa. Talousarviokohdalle 8 06 02 Arvopaperit, Kaupunginhallituksen käytettäväksi osoitetut yht. 30 milj. euron määrärahat tulisi saada edellä mainituiden syitten takia ylittää enintään 6,0 milj. eurolla.

Investointiosan sitovaksi osoitettujen määrärahojen siirtäminen

8 03 01 Uudisrakentaminen ja perusparantaminen sekä muut investoinnit, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi

Vuoden 2025 talousarviossa talousarviokohdalle 8 03 01 Uudisrakentaminen ja perusparantaminen sekä muut investoinnit, kaupunkiympäristölautakunnan
käytettäväksi on osoitettu 121,7 milj. euroa. Määrärahaa
ennustetaan käytettävän 111,7 milj. euroa milj. euroa, joka alittaa käytettävissä olevan määrärahan 10 milj. euroa. Henkilövaihdosten takia lumen vastaanottopaikkojen hankkeita ole voitu toteuttaa vuoden 2025 aikana tavoiteaikataulun mukaisesti.

8 10 Suuret liikennehankkeet, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi

8 10 03 Sörnäistentunneli

Vuoden 2025 talousarviossa talousarviokohdalle 8 10 03 Sörnäistentunneli on osoitettu 3,0 milj. euroa. Määrärahaa ennustetaan käytettävän 0,5 milj. euroa milj. euroa, joka alittaa käytettävissä olevan määrärahan
2,5 milj. euroa. Määrärahaa jää käyttämättä, koska henkilöstöresurssit ovat aiheuttaneet viiveitä hankkeen etenemisessä.

8 10 01 Kruunusillat

Vuoden 2025 talousarviossa talousarviokohdalle 8 10 01 Kruunusillat on osoitettu 38,3 milj. euroa. Määrärahaa ennustetaan käytettävän 39,0 milj. euroa milj. euroa, joka ylittää käytettävissä olevan määrärahan 0,7
milj. euroa. Määrärahan ylitystarpeeseen on vaikuttanut rakennustöiden ennakoitua nopeampi eteneminen, mikä on lisännyt rahoitustarvetta kuluvan vuoden aikana.

8 10 02 Kalasatama-Pasila

Vuoden 2025 talousarviossa talousarviokohdalle 8 10 02 Kalasatama-Pasila on osoitettu 0,4 milj. euroa. Määrärahaa ennustetaan käytettävän 0,8 milj. euroa milj. euroa, joka ylittää käytettävissä olevan määrärahan
0,4 milj. euroa. Määrärahan ylitystarpeeseen ovat vaikuttaneet vuoden 2024 kustannuskertymän laskutusviive sekä kasvillisuuden takuuajan
viherhoidosta aiheutuneet ennakoitua suuremmat kustannukset.

8 10 04 Länsiratikat

Vuoden 2025 talousarviossa talousarviokohdalle 8 10 04 Länsiratikat on osoitettu 5,0 milj. euroa. Määrärahaa ennustetaan käytettävän 8,2 milj. euroa milj. euroa, joka ylittää käytettävissä olevan määrärahan 3,2 milj. euroa. Määrärahan ylitystarpeeseen on vaikuttanut hankkeen kokonaiskustannustentarkentuminen, mikä on lisännyt rahoitustarvetta kuluvan vuoden aikana.

Föredragande

Namn
Daniel Sazonov

Titel
Pormestari

Upplysningar

Namn
Ari Hietamäki

Titel
Taloussuunnittelupäällikkö