Rakennusvalvontataksan hyväksyminen
Rakennusvalvontataksan hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteen 1 mukaisen Helsingin rakennusvalvontataksa 2026:n noudatettavaksi 1.1.2026 alkaen vireille tulleissa asioissa.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti lisäksi todeta, että uusi rakennusvalvontataksa tulee voimaan sen jälkeen, kun ympäristö- ja lupajaosto on hyväksynyt taksan ja että päätöksestä tulee kuuluttaa.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti käsitellä seitsemännen esityksen kokouksen kolmantena asiana.
Asian aikana kuultavana oli rakennusjuristi Juha Vehviläinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Rakentamislaki ja rakennusvalvontataksa
Rakentamislain 79 §:n 1 momentin mukaan luvanhakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun. Jos toimenpide jää kokonaan tai osittain suorittamatta, maksu on hakemuksesta perusteettomilta osin palautettava. Jos tarkastus- tai valvontatehtävät johtuvat luvattomasta tai luvan vastaisesta rakentamisesta taikka siitä, että luvanhakija tai toimintaan velvollinen on laiminlyönyt hänelle kuuluvan tehtävän, voidaan periä suoritetuista toimista kunnalle aiheutuneet kulut.
Kaupunginvaltuusto on 27.11.2024 kuntalain (410/2015) 14 §:n 2 momentin 8 kohdan nojalla päättänyt rakennusvalvontataksan yleisistä maksuperusteista, jotka vastaavat rakentamislain säännöksiä.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 16.1.2025 hyväksynyt voimassa olevan rakennusvalvontataksan. Taksa tuli voimaan kuuluttamisen jälkeen 23.1.2025.
Ennen rakentamislain voimaantuloa vireille tulleissa asioissa sovelletaan maankäyttö- ja rakennuslakia (132/1999), lain uusi nimike on 1.1.2025 alkaen alueidenkäyttölaki, ja ympäristö- ja lupajaoston maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n nojalla 7.12.2023 hyväksymää rakennusvalvontataksaa, Helsingin rakennusvalvontataksa 2024, joka tuli voimaan 1.1.2024. Tämän taksan soveltaminen jatkuu näissä asioissa myös 31.12.2024 jälkeen.
Rakennusvalvontataksan sisältö
Taksassa on määrätty maksut kaikille rakentamislaissa mainituille rakennusvalvontaviranomaisen lupaa edellyttäville luville sekä muille rakennusvalvontaviranomaisen viranomaistehtäville. Taksassa määrättyjä lupamaksuja ovat esimerkiksi rakentamislupamaksut, sijoittamisluvan maksu, puhtaan siirtymän sijoittamisluvan maksu, toteuttamisluvan maksu, kokoontumistilan maksu, purkamislupamaksut, maisematyölupamaksu ja poikkeamislupamaksu.
Rakennuksen rakentamislupamaksuun sisältyvän rakennuksen kokonaisalan tai rakennuksen osan kokonaisalan mukaan määrättävää neliökohtaista lisämaksua esitetään korotettavaksi 8,5 eurosta 9,5 euroon. Taksassa määrättyjen maksujen suurin tuloerä koostuu näistä rakennusten rakentamislupamaksuista. Taksassa aiemmin olleet euromääräiset maksuhaarukat esitetään poistettaviksi ja niiden tilalle esitetään otettavaksi kiinteät maksut.
Taksan tekstejä esitetään lyhennettäväksi, jolloin taksan sivumäärä saadaan aiempaa pienemmäksi.
Myönnettyjen lupien neliö- ja kuutiomäärät vuonna 2025 ja edeltävinä vuosina
Rakennusvalvontataksan maksut perustuvat rakennusten kokonaisalaan.
Rakennusvalvontapalveluiden kehittämis- ja tiedonhallintatiimin ilmoittama aikavälillä 1.1.–30.9.2025 myönnettyjen lupien yhteenlaskettu kokonaisala oli yhteensä 530 054 neliömetriä ja kokonaistilavuus oli yhteensä 1 728 250 kuutiometriä. Vuosina 2022, 2023 ja 2024 myönnettyjen lupien kokonaisalat ja kokonaistilavuudet olivat: vuonna 2022 yhteensä 982 961 neliömetriä ja 3 082 981 kuutiometriä, vuonna 2023 yhteensä 959 695 neliömetriä ja 2 744 321 kuutiometriä, vuonna 2024 yhteensä 817 852 neliömetriä ja 2 555 610 kuutiometriä. Lupien neliö- ja kuutiomäärät ovat siis tänä vuonna ja edeltävinä vuosina koko ajan laskeneet edeltäviin vuosiin verrattuna.
Rakennusvalvontataksan kateprosentti ja maksujen muutokset
Suomen Kuntaliitto antaa malleja ja suosituksia rakennusvalvonnan maksuista. Kuntaliitto suosittaa, että rakennusvalvonnan toimintamenot katetaan kokonaan rakentajilta perittävillä maksuilla. Maksujen tarkastamista ja muuttamista joka vuosi suositellaan. Rakennusvalvonnan ollessa viranomaistoimintaa ei ole tarkoitus, että rakennusvalvonta kerryttäisi kunnalle pysyvästi ylijäämää. Sen sijaan estettä ei ole sille, että vilkkaan rakentamisen vuosina kate on positiivinen, ja vastaavasti rakentamisen hiljetessä kate painuu miinukselle.
Kuntaliiton suosituksen mukaisesti rakennusvalvontataksan nojalla määrättävillä maksuilla tavoiteltava kateprosentti on 100 %. Vuonna 2025 tähän tavoitteeseen ei ilmeisesti päästä. Ennakoitaessa vuonna 2026 myönnettäväksi tulevia rakentamislupia on vastaavasti mahdollista, että myönnettävien rakentamislupien kerrosalojen ja kokonaisalojen määrä tulee edelleen laskemaan.
Rakennusvalvontataksan maksujen muutoksilla pyritään siihen, että päästäisiin kuntaliiton suosituksen mukaiseen maksuilla tavoiteltavaan kateprosenttiin.
Voimaantulo
Helsingin rakennusvalvontataksa 2026 tulee voimaan 1.1.2026.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 9 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää rakennusvalvonnan taksoista.
Detta beslut publicerades 09.12.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Valituksen saa tehdä:
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.