Sosiaali- ja terveystoimiala, päihdelääkäripalvelujen hankinta
Sosiaali- ja terveystoimiala, päihdelääkäripalvelujen hankinta
Päätös
Toimialajohtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita päihdelääkäripalvelujen hankinnassa palveluntuottajiksi Addiktum Oy:n ja Attendo Terveyspalvelut Oy:n.
Addiktum Oy tuli valituksi korvaushoidon arviointipoliklinikan sekä Itäkeskuksen ja Kontulan Symppisten lääkärintyöhön (kohde 1) ja Tervalammen kartanon kuntoutuskeskuksen lääkärintyöhön (kohde 3).
Attendo Terveyspalvelut Oy tuli valituksi Auroran vieroitushoito-osaston lääkärintyöhön (kohde 2).
Hankinnan sitoumukseton arvioitu arvo kahden vuoden sopimuskaudelle on noin 950 000 euroa (alv 0 %).
Sopimuskausi on kaksi vuotta. Sopimuskauden on tarkoitus alkaa 30.04.2018.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
Päätös on ehdollinen siten, että kaikki valitut palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kuvaus
Psykiatria- ja päihdepalvelujen päihdelääkärit työskentelevät joko päihdepalvelujen avohoidon (psykiatria- ja päihdekeskukset, terveysneuvontapisteet, korvaushoidon arviointipoliklinikka) tai laitoshoidon (vieroitushoito-osastot ja Tervalammen kuntoutuskeskus) yksiköissä.
Työ on pääasiallisesti potilaiden vastaanottotyötä ja se suoritetaan arkisin klo 8–16. Työ tehdään moniammatillisissa työryhmissä. Työhön kuuluu myös yhteistyö potilaiden verkostojen ja eri viranomaistahojen kanssa.
Lääkärintyö on potilaan lääketieteellisen kokonaistilanteen ja päihde- ja muun hoidon tarpeen arviointia ja hoidon suunnittelua ja hoitoon osallistumista.
Hankinnan kohteita on kolme. Ne jakautuvat seuraavasti:
1. Korvaushoidon arviointipoliklinikan sekä Itäkeskuksen ja Kontulan Symppisten lääkärintyö,
2. Auroran vieroitushoito-osaston lääkärintyö,
3. Tervalammen kartanon kuntoutuskeskuksen lääkärintyö.
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Tarjouskilpailu järjestettiin julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Vertailu tehdään kohteittain tarjoushinnan perusteella. Kuhunkin hankinnan kohteeseen valitaan yksi toimittaja halvimman hinnan perusteella.
Tarjouskilpailu
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala käynnisti päihdelääkäripalvelujen hankintaa koskevan tarjouskilpailun julkaisemalla 28.11.2017 hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön HEL 2016-001021 HILMA-tietokannassa.
Hankintaan liittyvien lisätietokysymysten jättämisen alkuperäinen määräaika oli 8.12.2017, jota pidennettiin 22.12.2017 asti tarjouspalvelu.fi-osoitteen päivittämisen vuoksi. Kysymyksiä saapui kolme kappaletta ja niihin annettiin vastaukset 28.12.2017.
Hankintailmoituksen päivittämisen vuoksi myös tarjousten jättämisen määräaikaa pidennettiin. Alkuperäinen määräaika tarjousten jättämiselle oli 22.12.2017. Tarjouspalvelu.fi-osoitteen päivittämisen jälkeen uusi määräaika tarjousten jättämiselle oli 5.1.2018.
Määräaika tarjousten jättämiselle oli siten 5.1.2018 klo 12.00. Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät:
- Attendo Terveyspalvelut Oy
- Addiktum Oy
- Mehiläinen Terveyspalvelut Oy
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut ja psykiatrian ja päihdehuollon erityispalveluiden vs päällikkö ovat tarkastaneet saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoajat eivät täyttäneet tarjouspyynnössä tarjoukselle esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia.
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n tarjous ei täyttänyt kaikilta osin tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, joten sen tarjous hylätään alla mainituilla perusteilla.
Muut saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaisia.
Perustelut hylkäämiselle
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n tarjoamalla päihdelääkärillä oli ainoastaan kaksi kuukautta työkokemusta päihdelääketieteestä. Tarjousten jättämisen hetkellä tulevaan ajankohtaan sijoittuvaa kolmen kuukauden työkokemusta ei voitu ottaa huomioon. Päihdelääketieteen työkokemus jäi näin ollen puutteelliseksi, kun soveltuvuusvaatimukseksi oli asetettu vähintään yhden vuoden kokemus päihdelääketieteestä.
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Parhaan tarjouksen valintaperusteena oli kaikissa hankinnan kohteissa kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Tarjouspyynnössä ja palvelukuvauksessa asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset takaavat palvelun riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ollut tarpeen painottaa vertailussa erikseen.
Addiktum Oy ja Attendo Terveyspalvelut Oy täyttivät tarjouspyynnössä asetetut tarjoajaa koskevat soveltuvuusvaatimukset. Lisäksi edellä mainitut saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt hankinnan sisällölle ja hankinnan kohteille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Saadut tarjoukset kohdistuivat kaikkiin kolmeen hankinnan kohteeseen.
Kilpailutuksen lopputulos ja vertailu käy ilmi myös tämän päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta. Hyväksyttyjen tarjousten vertailussa Addiktum Oy:n tarjous on ollut hinnaltaan halvin hankinnan kohteissa 1 ja 3. Attendo Terveyspalvelut Oy:n tarjous on ollut hinnaltaan halvin hankinnan kohteessa 2.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kirjallinen kaksivuotinen sopimus. Sopimuskauden on tarkoitus alkaa 30.04.2018.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
This decision was published on 02.02.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Annika Kortelainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43260
Sirpa Kurkela, Psykiatrian ja päihdehuollon erityispalvelut, Vs päällikkö/ylilääkäri, puhelin: 040-589 3340