Velvoitteen asettaminen luvattomien sähköisten mainoslaitteiden poistamiseksi, Runeberginkatu 60, Oy Micky Björkholm Trading Ab

HEL 2020-000381
More recent handlings
Case 5. / 17 §

Velvoitteen asettaminen luvattomien sähköisten mainoslaitteiden poistamiseksi

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää hylätä päätösehdotuksen, missä esitetään velvoitteen asettamista luvattomien sähköisten mainoslaitteiden poistamiseksi.

1. Jaosto katsoo, että kotimaisia pienyrittäjiä tulee kohdella samalla tavalla kuin monikansallisia suuryrityksiä ja pelisääntöjen on oltava samat kaikille.

2. Lisäksi monet Helsingin kivijalkayrittäjät ovat riippuvaisia ikkunamainosten tuomista tuloista, joiden turvin he voivat maksaa liiketilojen korkeita vuokria.

3. Helsingin keskustan pitäminen elinvoimaisena on kaupungin strategian mukaista, eikä jaosto halua heikentää pienyrittäjien asemaa suuryritysten kustannuksella.

4. Valomainosyritys on myös reagoinut käytyyn keskusteluun ja himmentänyt näytön kirkkautta.

Päätösehdotusta on perusteltu:

* Maankäyttö- ja rakennuslain 126a §:n mukaisilla velvoitteilla, sekä
* Helsingin kaupungin rakentamisjärjestyksen 9 §:n mukaisella määräyksellä.

Kumpikin näistä säännöksistä koskee rakennusten julkisivua ja ulkoasua sekä tällaiseen rakennuksen julkisivuun tai ulkoasuun asennettavia rakennelmia.

Johtopäätelmä:

a) Mikäli ulkomainosten sääntely halutaan laajentaa kattamaan myös sisätilat, tulee koko maankäyttö- ja rakennuslakia muuttaa.

b) Silloin pitäisi esimerkiksi määritellä, kuinka pitkälle ja millä tavoin liike- ja asuinhuoneistojen sisätiloihin voidaan kaupungin toimesta puuttua.

c) Jaosto tai rakennusvalvonta ei ole toimivaltainen lain muuttamiseen.

d) Perustelu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei myöskään ole johdonmukainen, sillä kaupunki on myöntänyt mainospaikat samaan risteykseen kahdelle monikansalliselle suuryritykselle.

e) Jaosto katsoo, että yksittäisillä paikoilla sijaitsevien yksittäisten valomainosten kieltämisen sijaan tarvitaan järkevät, reilut ja kaikkia yhdenvertaisesti koskevat pelisäännöt säätelemään esimerkiksi valomainosten kirkkautta.

f) Mahdollista lisäsääntelyä varten tulee tehdä perinpohjainen selvitys, missä kuullaan laajasti kaikkia osapuolia.

g) Helsingin kaupungin strategian mukaan tavoitteena on olla maailman toimivin kaupunki, eikä tällaista strategiaa toteuteta siten, että teknisiä innovaatioita ei käytetä, vaan esimerkiksi mainoksia vaihdettaisiin manuaalisesti, kuten tässä tapauksessa on aiemmin toimittu.

Jouni Nevalainen

Käsittely

Hylkäysehdotus:
Jouni Nevalainen: HYLKÄYSEHDOTUS

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää hylätä päätösehdotuksen, missä esitetään velvoitteen asettamista luvattomien sähköisten mainoslaitteiden poistamiseksi.

1. Jaosto katsoo, että kotimaisia pienyrittäjiä tulee kohdella samalla tavalla kuin monikansallisia suuryrityksiä ja pelisääntöjen on oltava samat kaikille.

2. Lisäksi monet Helsingin kivijalkayrittäjät ovat riippuvaisia ikkunamainosten tuomista tuloista, joiden turvin he voivat maksaa liiketilojen korkeita vuokria.

3. Helsingin keskustan pitäminen elinvoimaisena on kaupungin strategian mukaista, eikä jaosto halua heikentää pienyrittäjien asemaa suuryritysten kustannuksella.

4. Valomainosyritys on myös reagoinut käytyyn keskusteluun ja himmentänyt näytön kirkkautta.

Päätösehdotusta on perusteltu:

* Maankäyttö- ja rakennuslain 126a §:n mukaisilla velvoitteilla, sekä
* Helsingin kaupungin rakentamisjärjestyksen 9 §:n mukaisella määräyksellä.

Kumpikin näistä säännöksistä koskee rakennusten julkisivua ja ulkoasua sekä tällaiseen rakennuksen julkisivuun tai ulkoasuun asennettavia rakennelmia.

Johtopäätelmä:

a) Mikäli ulkomainosten sääntely halutaan laajentaa kattamaan myös sisätilat, tulee koko maankäyttö- ja rakennuslakia muuttaa.

b) Silloin pitäisi esimerkiksi määritellä, kuinka pitkälle ja millä tavoin liike- ja asuinhuoneistojen sisätiloihin voidaan kaupungin toimesta puuttua.

c) Jaosto tai rakennusvalvonta ei ole toimivaltainen lain muuttamiseen.

d) Perustelu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei myöskään ole johdonmukainen, sillä kaupunki on myöntänyt mainospaikat samaan risteykseen kahdelle monikansalliselle suuryritykselle.

e) Jaosto katsoo, että yksittäisillä paikoilla sijaitsevien yksittäisten valomainosten kieltämisen sijaan tarvitaan järkevät, reilut ja kaikkia yhdenvertaisesti koskevat pelisäännöt säätelemään esimerkiksi
valomainosten kirkkautta.

f) Mahdollista lisäsääntelyä varten tulee tehdä perinpohjainen selvitys, missä kuullaan laajasti kaikkia osapuolia.

g) Helsingin kaupungin strategian mukaan tavoitteena on olla maailman toimivin kaupunki, eikä tällaista strategiaa toteuteta siten, että teknisiä innovaatioita ei käytetä, vaan esimerkiksi mainoksia vaihdettaisiin manuaalisesti, kuten tässä tapauksessa on aiemmin toimittu.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan

EI-ehdotus: HYLKÄYSEHDOTUS
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää hylätä päätösehdotuksen, missä esitetään velvoitteen asettamista luvattomien sähköisten mainoslaitteiden poistamiseksi.
1. Jaosto katsoo, että kotimaisia pienyrittäjiä tulee kohdella samalla tavalla kuin monikansallisia suuryrityksiä ja pelisääntöjen on oltava samat kaikille.
2. Lisäksi monet Helsingin kivijalkayrittäjät ovat riippuvaisia ikkunamainosten tuomista tuloista, joiden turvin he voivat maksaa liiketilojen korkeita vuokria.
3. Helsingin keskustan pitäminen elinvoimaisena on kaupungin strategian mukaista, eikä jaosto halua heikentää pienyrittäjien asemaa suuryritysten kustannuksella.
4. Valomainosyritys on myös reagoinut käytyyn keskusteluun ja himmentänyt näytön kirkkautta.

Päätösehdotusta on perusteltu:
* Maankäyttö- ja rakennuslain 126a §:n mukaisilla velvoitteilla, sekä
* Helsingin kaupungin rakentamisjärjestyksen 9 §:n mukaisella määräyksellä.

Kumpikin näistä säännöksistä koskee rakennusten julkisivua ja ulkoasua sekä tällaiseen rakennuksen julkisivuun tai ulkoasuun asennettavia rakennelmia. Johtopäätelmä:
a) Mikäli ulkomainosten sääntely halutaan laajentaa kattamaan myös sisätilat, tulee koko maankäyttö- ja rakennuslakia muuttaa.
b) Silloin pitäisi esimerkiksi määritellä, kuinka pitkälle ja millä tavoin liike- ja asuinhuoneistojen sisätiloihin voidaan kaupungin toimesta puuttua.
c) Jaosto tai rakennusvalvonta ei ole toimivaltainen lain muuttamiseen.
d) Perustelu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ei myöskään ole johdonmukainen, sillä kaupunki on myöntänyt mainospaikat samaan risteykseen kahdelle monikansalliselle suuryritykselle.
e) Jaosto katsoo, että yksittäisillä paikoilla sijaitsevien yksittäisten valomainosten kieltämisen sijaan tarvitaan järkevät, reilut ja kaikkia yhdenvertaisesti koskevat pelisäännöt säätelemään esimerkiksi valomainosten kirkkautta.
f) Mahdollista lisäsääntelyä varten tulee tehdä perinpohjainen selvitys, missä kuullaan laajasti kaikkia osapuolia.
g) Helsingin kaupungin strategian mukaan tavoitteena on olla maailman toimivin kaupunki, eikä tällaista strategiaa toteuteta siten, että teknisiä innovaatioita ei käytetä, vaan esimerkiksi mainoksia vaihdettaisiin manuaalisesti, kuten tässä tapauksessa on aiemmin toimittu. Jouni Nevalainen

Jaa-äänet: 3
Minna Aarnio, Noora Laak, Anita Vihervaara

Ei-äänet: 5
Mukhtar Abib, Nina Kokko, Jouni Nevalainen, Timo Raittinen, Pertti Villo

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Lilja Tamminen

See table with voting results

Eriävä mielipide, Noora Laak: Jätän eriävän mielipiteen merkittäväksi pöytäkirjaan. Perusteluina viittaan päätösehdotuksessa mainittuun.

Eriävä mielipide, Pentti Ruuska: Jätän eriävän mielipiteen merkittäväksi pöytäkirjaan. Perusteluina viittaan päätösehdotuksessa mainittuun.

Eriävä mielipide, Anita Vihervaara: Ulkomainostaminen on lain ja kaupungin ohjeiden mukaisesti aina luvanvaraista ja turvaa kaupunkilaisia erilaisilta valosaasteilta.
Kirkkaat, vilkkuvat mainokset mm. risteysalueilla uhkaavat kaupunkilaisten turvallisuutta.

Eriävä mielipide, Minna Aarnio: Jätän eriävän mielipiteen päätöksestä asiassa 5, esittelijän päätösehdotuksen perusteluihin viitaten.

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Attachments

1. Kantakartta
The attachment will not be published on the internet.
2. Asemakaava 8044
The attachment will not be published on the internet.
3. Tarkastuslausunto 14-75-19-HAL, Asunto-Osakeyhtiö
The attachment will not be published on the internet.
4. Tarkastuslausunto 14-75-19-HAL, osakkeenomistaja
The attachment will not be published on the internet.
5. Asunto-osakeyhtiön vastine
The attachment will not be published on the internet.
6. Osakkeenomistajan ja toiminnanharjoittajan vastine
The attachment will not be published on the internet.
7. Tiedoksianto, Asunto-osakeyhtiö
The attachment will not be published on the internet.
8. Tiedoksianto, osakkeenomistaja
The attachment will not be published on the internet.
9. Valtakirja
The attachment will not be published on the internet.
10. Valokuvia
The attachment will not be published on the internet.
11. Kuvakaappaus Outshine Oyn sosiaalisen median tilltä
The attachment will not be published on the internet.
12. Rakennuslautakunnan pöytäkirja, rakennustapaohjeen hyväksyminen
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.