Helsingin kaupungin kotoutumisen painopisteet

HEL 2022-004341
More recent handlings
Case 4. / 21 §

Helsingin kaupungin kotoutumisen edistämisen painopisteet vuosille 2022–2025

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti hyväksyä Helsingin kaupungin kotoutumisen edistämisen painopisteet 2022–2025 liitteen 1 mukaisesti.

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti merkitä tiedoksi Helsingin kaupungin kotoutumisen edistämisen painopisteitä 2022–2025 tarkentavat toimenpiteet ja niiden vastuutahot liitteen 2 mukaisesti.

Käsittely

Asian aikana kuultavana olivat erityissuunnittelija Ville Salo ja maahanmuuttopäällikkö Elina Nurmi.

Palautusehdotus:
Jussi Halla-aho: Kaupunginhallitus palauttaa liitteinä olevat asiakirjat uudelleen valmisteltavaksi siten, että seuraavat, liitteeseen 1 kohdistuvat näkökohdat otetaan huomioon:

Sivu 4: "Helsingin väestönkasvu, työikäisten määrän kasvu ja koko kaupungin elinvoimaisuus ovat viime vuosina perustuneet vahvasti maahanmuuttoon."

Huomio: "Elinvoimaisuus" on positiivisesti latautunut sana, eikä sitä tule käyttää tässä yhteydessä. Nykyisenkaltainen maahanmuutto lisää myös työttömyyttä, vajaatyöllisyyttä, harmaata taloutta, työvoiman hyväksikäyttöä, asuinalueiden ja koulujen eriytymistä ja rikollisuutta. Tätä kehitystä ei voi pitää elinvoimaisuuden lisääntymisenä.

Sivu 5: "Etninen alueellinen eriytyminen on Helsingissä toistaiseksi ollut maltillista. Kehitystä on kuitenkin tärkeä seurata ja ryhtyä ajoissa segregaatiota ehkäiseviin toimenpiteisiin. Monet Suomeen muuttaneiden perheet ovat pienituloisia ja asuvat ahtaasti. Osalla nuorista on vaikeuksia löytää paikkaansa yhteiskunnassa."

Huomio: Tässä yhteydessä tulee mainita, että alueellisen eriytymisen vähäisyys (verrattuna moniin muihin Länsi-Euroopan kaupunkeihin) johtuu pääasiassa verrattain pienestä ongelmaryhmien määrästä. Väestöryhmittäin tarkasteltuna kotoutuminen on onnistunut huonosti, eikä ole syytä olettaa, että määrien kasvaessa ongelmat vähenisivät.

Sivu 5: "Yksi valtavirtaistettavista toiminnoista on kaupungin sisäinen ja ulkoinen viestintä. Kaikki kaupungissamme asuvat eivät osaa hyvin suomea, ruotsia tai englantiakaan. Monikielisen viestinnän ja selkokielen käytön tarvetta on syytä kartoittaa ja ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin."

Huomio: Palvelujen tarjoaminen tulijoiden omilla kielillä vähentää kannusteita opetella suomea ja siten ehkäisee kotoutumista. Monikielisen viestinnän sijaan on luotava kannusteita kielenoppimiseen ja edellytettävä kielenopetukselta tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Kotouttamisen on johdettava kotoutumiseen, eikä se saa olla pelkkä loputon prosessi.

Sivu 6: "Suomeen muuttaneet ovat myös perustaneet suuren määrän yrityksiä."

Erot maahanmuuttajaryhmien välillä ovat kuitenkin erittäin suuria, joten tällainen yleistys antaa tilanteesta harhaanjohtavan kuvan. Esimerkiksi somalitaustaisten keskuudessa yrittäjyys on erittäin vähäistä verrattuna sekä muihin maahanmuuttajaryhmiin että väestöön keskimäärin.

Etenkin ravintola-alalla maahanmuuttajien yritystoimintaan liittyy lisäksi runsaasti väärinkäytöksiä kuten veronkiertoa ja työvoiman hyväksikäyttöä. Korkea yrittäjyysastekaan ei siten ole kovin informatiivinen mittari seurattaessa kotoutumisen onnistumista.

Sivu 6: "On tärkeää mahdollistaa myös ruotsinkielinen kotoutumisen väylä Helsingin kaupungin palveluissa."

Huomio: Maahanmuuttajia ei pidä käyttää työkaluna kotimaisessa kielipolitiikassa ja ruotsin kielen aseman vahvistamisessa. Ruotsinkielinen kotoutumisen väylä ei tosiasiassa palvele tulijoiden mahdollisuuksia työllistyä ja kotoutua Suomeen yleensä tai Helsinkiin erityisesti.

Sivu 7: "Kolmas työllisyyteen liittyvä tavoite on nostaa ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden osuutta kaupungin henkilöstöstä Helsingin väestörakennetta paremmin vastaavaksi."

Huomio: Tavoitetta tulee kuitenkin edistää parantamalla tulijoiden työelämävalmiuksia kannustavammalla ja velvoittavammalla kotouttamispolitiikalla, ei madaltamalla rimaa ulkomaalaistaustaisten työnhakijoiden kohdalla ja luomalla etniseen tai kielelliseen syrjintään tai suosimiseen perustuvia rekrytointikäytäntöjä.

Sivu 7: "Rasismia esiintyy varhaiskasvatuksesta alkaen läpi opinpolun. Kokemukset syrjinnästä ja rasismista vaikuttavat lasten ja nuorten oppimisen edellytyksiin, hyvinvointiin sekä kiinnittymiseen päiväkotiin ja kouluun sekä oppilaitoksiin. Helsinki kouluttaa sote- ja opetushenkilöstöä sekä nuorisopalveluiden henkilöstöä tunnistamaan syrjintää ja rasismia sekä kohtaamaan erilaisia perheitä sensitiivisesti. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla otetaan käyttöön antirasistinen työote ja sitä vahvistetaan edelleen säännöllisillä koulutuksilla."

Huomio: Väite koulutusjärjestelmän rasistisuudesta on perusteeton. Vaikeudet liittyvät pikemminkin tulijoiden heikkoihin valmiuksiin ja kulttuurisiin asenteisiin. Sensitiivisyys ja antirasistinen työote pikemminkin vahvistavat näitä asenteita ja ovat siten este menestyksekkäälle kotoutumiselle.

Sivu 9: "Kolmantena tavoitteena on palveluiden kehittäminen ja muotoilu niin, että niissä huomioidaan asuinalueiden väestörakenne. Monialaista ja monikielistä neuvontaa jalkautetaan asuinalueille, ja alueellisia kulttuuri- ja liikuntapalveluita kehitetään huomioiden asukkaiden ja yhteisöjen tarpeet."

Tämä ei kuitenkaan saa merkitä segregoitujen tai vain tietyille väestöryhmille suunnattujen palvelujen tarjoamista.

Jussi Halla-ahon palautusehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

Vastaehdotus:
Suvi Pulkkisen ensimmäinen vastaehdotus:

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto tekee lisäyksen sivun 6 viimeisen kappaleen perään:
"Tässä yhteydessä huomioidaan myös turvapaikanhakijat, jotka ovat Helsingissä suuri potentiaalinen työntekijäryhmä, joka ei turvapaikanhakuprosessin aikana ole tällä hetkellä kotouttamispalveluiden ja TE-palveluiden piirissä. Turvapaikkaprosessi kestää usein useita vuosia ja prosessin aikana on mahdollisuus aloittaa työnteko 3 tai 6 kuukautta maahantulon jälkeen. Helsinki järjestää jatkossa suomen kielen opetusta ja tukea työllistymiseen myös turvapaikanhakijoille."

Kannattaja: Minja Koskela

Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Suvi Pulkkisen ensimmäisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 1
Jussi Halla-aho

Ei-äänet: 8
Minja Koskela, Lauri Muranen, Matias Pajula, Pia Pakarinen, Amanda Pasanen, Suvi Pulkkinen, Marcus Rantala, Juhana Vartiainen

Elinkeinojaosto hyväksyi Suvi Pulkkisen ensimmäisen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 8 - 1.

See table with voting results

Vastaehdotus:
Suvi Pulkkisen toinen vastaehdotus:

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto muuttaa sivulla 7 ensimmäisen kappaleen alkua seuraavaan muotoon:
"Helsinki ottaa tavoitteekseen Suomeen muuttaneiden naisten työllisyyden kasvattamisen ja panostaa heidän kielenopetukseen, työnhaun tukeen ja verkostoitumisen mahdollisuuksiin. Erityisesti halutaan huomioida lapsia kotona hoitavat vanhemmat, minkä vuoksi yhteistyötä kehitetään ja uusia toimintamalleja luodaan yhdessä mm. neuvoloiden sekä leikkipuistojen ja järjestöjen lapsiperhetoiminnan kanssa."

Poistetaan:
"Helsinki panostaa Suomeen muuttaneiden naisten kielenopetukseen ja ottaa tavoitteekseen heidän työllisyytensä kasvattamisen. Erityisesti halutaan huomioida lapsia kotona hoitavat vanhemmat."

Kannattaja: Minja Koskela

Elinkeinojaosto hyväksyi yksimielisesti Suvi Pulkkisen toisen vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen.

Jussi Halla-aho jätti eriävän mielipiteen, joka oli perusteluiltaan saman sisältöinen kuin hänen tekemänsä palautusehdotus.

Presenter information

elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva

Ask for more info

Ilkka Haahtela, maahanmuutto- ja työllisyysjohtaja, puhelin: 09 310 25565

ilkka.haahtela@hel.fi

Ville Salo, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 37498

ville.j.salo@hel.fi

Leena Pellilä, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36134

leena.pellila@hel.fi