Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 20.11.2022, Kehä 1

HEL 2023-001924
More recent handlings
Case 13. / 538 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 20.9.2023 § 31 (liukastuminen)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 20.9.2023 (31 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 20.9.2023 (31 §) päätöksellään hylännyt 20.11.2022 kevyen liikenteen väylällä Kehä 1:n eteläpuolella tapahtuneeseen liukastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Muutoksenhaun kohteena olevalla päätöksellä on korvattu lakipalvelut-yksikön päällikön päätös 31.7.2023 (24 §) päätöksessä olleen asiavirheen vuoksi.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 9 813,95 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksensa 20.11.2022 kello 18.12 kevyen liikenteen väylällä Kehä 1 eteläpuolella, heti Vihdintien jälkeen idän puolella tapahtuneeseen liukastumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, että Stara on toiminut huolimattomasti kevyen liikenteen väylän kunnossapidossa. Staran ensimmäinen, hakijan asiassa antama selvitys on ollut perätön, ja kevyen liikenteen väylä on ollut hengenvaarallisen liukas hiekoituksen puuttuessa ja tien pinnan ollessa peilijäinen aurauksen jäljiltä.

Perustelut

Lautakunta viittasi lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi lakipalvelut-yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä ajoittainen liukkaus talvella yksinään synnytä kaupungille vahingonkorvausvastuuta silloinkaan, kun siitä on aiheutunut jalankulkijan liukastuminen. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin.

Kunnossapidosta saadun lisäselvityksen perusteella 17.11.2022 vahinkopaikalla on tehty noin kello 10 hiekoitustarpeen tarkistus. Kunnossapidon alkuperäisessä selvityksessä oli 17.11.2022 tehtyjen toimenpiteiden osalta merkitty virheellisesti, että kyseessä olisi ollut hiekoitus. Saadun selvityksen mukaan 17.11.2022 oli talven ensimmäisiä pakkaskelejä, ja kunnossapito teki tämän takia hiekoitustarpeen tarkistukset ja hiekoitti sellaiset paikat, jotka saattavat jäätyä, kuten alikulkutunnelit ja puusillat.

Torstaina 17.11.2022 tehdyn tarkistushiekoituksen jälkeen Forecan mukaan Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten perusteella lämpötila on torstaina ollut hieman plussan puolella ja on esiintynyt vähäistä lumisadetta, josta ei kuitenkaan ole muodostunut lumikertymää. Perjantaina ei ole esiintynyt sateita, ja lämpötila on ollut nollan tuntumassa. Sunnuntaina lämpötila on laskenut pakkasen puolelle ja on esiintynyt vähäistä lumisadetta, josta muodostunut lumikertymä ei ole ylittänyt aurauskynnystä. Lämpötila on pysynyt pakkasen puolella tämän jälkeen vahinkohetkeen asti.

Vahinkopäivänä sunnuntaina 20.11.2022 esiintyi aamuyöstä lähtien iltaan asti vähäistä lumisadetta siten, että kunnossapito saadun selvityksen perusteella aloitti alueellaan auraamisen kello 11. Forecan mukaan Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten perusteella lumikertymä nousi 2 cm:stä 6 cm:iin vahinkopäivän aikana. Vahinkopaikka aurattiin noin kello 16. Vahinkopaikan auraus on tehty karhentavalla terällä ja sellaisella koneella, joka auraa ja tarvittaessa hiekoittaa samanaikaisesti. Kunnossapidon päiväkirjamerkintöjen perusteella vahinkoalueen käytävillä ei ole ollut vahinkopäivänä mainittavaa liukkautta.

Hakija on ollut liukastuessaan juoksulenkillä ja vahingonkorvausvaatimukseen merkittyjen tietojen mukaan hakijalla on ollut normaalit lenkkijalkineet. Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Kaupunki katsoo, että ennen vahinkopäivää sekä vahinkoaikaan vallinneet sääolosuhteet huomioon ottaen kunnossapidon toimenpiteet oli suoritettu asianmukaisesti. Edellä esitetyillä ja muutoin lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle liukastumisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 3.10.2023, saate
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 3.10.2023
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.