Poikkeaminen, Mellunkylä, Saariseläntie 11, Helsingin kaupungin asunnot Oy

HEL 2023-005691
More recent handlings
§ 85

Mellunkylä, Saariseläntie 11, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 47. kaupunginosan (Mellunkylä) korttelin 47208 tonttia 5 (josta muodostuu tontti 47208/7) koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 12329 seuraavasti:

  • Tontin rakennusalalle osoitettu rakennusoikeus (4 400 k-m²) saadaan ylittää 650 k-m²:lla (15 %), jolloin rakennusoikeutta on yhteensä 5 050 k-m².
  • Rakennusala saadaan ylittää rakennusalueen pohjoisreunalla 3,5 m x 2,5 m kokoisella alueella sekä rakennusalan pitkällä itäpuolen sivulla ja eteläpäädyssä rajojen suuntaisesti 1,5 metrin alueella.
  • Kaavassa osoitettu etäpuoleisen rakennusalan suurin sallittu kerrosluku (V) saadaan ylittää kerroksella, keskimmäisen rakennusalan suurin sallittu kerrosluku (VI) saadaan ylittää yhdellä kadunpuolelta sisäänvedetyllä iv-konehuonekerroksella ja pohjoispuolen rakennusalan suurin sallittu kerrosluku (III) saadaan ylittää kahdella kerroksella 3,5 metrin alueella rakennusalan pohjoissivun suuntaisesti.
  • Määräyksestä ”korttelin 47208 tontilla 7 kuudennen kerroksen tulee olla kadun puolelta sisäänvedetty tai vastaava vaikutelma tulee aikaansaada muulla tavoin” saadaan poiketa siten, että kuudennen kerroksen kadun puoleinen julkisivu voidaan toteuttaa samassa tasossa alempien kerrosten kanssa.
  • Määräyksestä ”rakennusten pääasiallisen julkisivumateriaalin tulee olla vaalea rappaus” saadaan poiketa siten, että julkisivumateriaalina saa käyttää muurattua vaaleaa ruukintiiltä ja parvekejulkisivuissa vähäisinä määrinä jälkisaumattua tiililaattaa sekä iv-konehuoneen osalta puurimoitusta.
  • Pysäköintialueesta saadaan poiketa siten, että pysäköintiä sijoitetaan osittain lähemmäs katualueen rajaa.
  • Autopaikkamääräyksen edellyttämistä pysäköintipaikoista (1 ap / 120 k-m² tai 1 ap/asunto) saadaan poiketa siten, että tontille voidaan toteuttaa kolme autopaikkaa vaatimusta vähemmän (yhteensä 32 ap) 21.4.2023 päivättyjen viitesuunnitelmien mukaisesti.  

Maksu

2 910 euroa

Hakija

Helsingin kaupungin asunnot Oy

Rakennuspaikka

47. kaupunginosan (Mellunkylä) korttelin 47208 tonttia 5, josta muodostuu tontti 47208/7 (tontin lohkominen vireillä)

Hakemus

Hakija hakee lupaa 6-kerroksisen asuinrakennuksen (5 047 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12329 siten, että

  • Tontin rakennusalalle osoitettu rakennusoikeus (4 400 k-m²) ylitetään 650 k-m²:lla (15%), jolloin rakennusoikeus on yhteensä 5 050 k-m². Rakennusoikeuden ylitystä perustellaan kerrosalan lisäämisellä rakennuksen kuudenteen kerrokseen, joka mahdollistaa hankkeen rakentumisen. Osa rakennusoikeuden ylityksestä syntyy parvekkeilla, sillä parvekekaiteiden rakennetta on ohennettu, jolloin parvekkeiden taustaseiniä saadaan siirrettyä ulommas ja asuntoihin saadaan lisätilaa. Rakennuksen massoittelu noudattaa edelleen kaavan luonnetta.
  • Rakennusala ylitetään rakennusalueen pohjoisreunalla 3,5 m x 2,5 m kokoisella alueella sekä rakennusalan pitkällä itäpuolen sivulla ja eteläpäädyssä rajojen suuntaisesti 1,5 metrin alueella. Hakija perustelee rakennusalasta poikkeamista sillä, että rakennusalojen rajojen pienillä ylityksillä kerrosala saadaan tiivistettyä 5–6-kerroksiseen rakennusmassaan, jolloin metsään työntyvää kolmekerroksista siipeä ei tarvitse rakentaa. Tontin puustoa ja kallioita saadaan näin säästettyä kolmekerroksisen rakennusalan kohdalla n. 325 m² laajuiselta alueelta.
  • Kaavassa osoitettu etäpuoleisen rakennusalan suurin sallittu kerrosluku (V) ylitetään kerroksella, keskimmäisen rakennusalan suurin sallitun kerrosluku (VI) ylitetään yhdellä kadunpuolelta sisäänvedetyllä iv-konehuonekerroksella ja pohjoispuolen rakennusalan suurin sallittu kerrosluku (III) ylitetään kahdella kerroksella 3,5 metrin alueella rakennusalan pohjoissivun suuntaisesti. Hakija perustelee kerrosluvuista poikkeamista rakennuksen pohjapinta-alan minimoimisella, jotta tontin pohjoisosan puustoa ja avokallioita saadaan säästettyä mahdollisimman paljon. Rakennuksen runkosyvyys on kasvatettu 14 metriin, jonka avulla kerrosala on saatu mahdutettua tiiviimpään muotoon. Kuudennen kerroksen laajuus vastaa asemakaavan kuusikerroksista osuutta, mutta se on sijoitettu kaavasta poiketen suoraan A- ja B-portaiden yläpuolelle, joka on talotekniikan ja rungon kannalta toimivampi ratkaisu. Iv-konehuone on sijoitettu vesikatolle, joka on ääniteknisesti ja talotekniikan reittien kannalta parempi ratkaisu. Konehuone on sisäänvedetty kadun puolelta ja on näin huomaamattomampi katukuvassa.
  • Määräyksestä ” korttelin 47208 tontilla 7 kuudennen kerroksen tulee olla kadun puolelta sisäänvedetty tai vastaava vaikutelma tulee aikaansaada muulla tavoin” poiketaan siten, että kuudennen kerroksen kadun puoleinen julkisivu toteutetaan samassa tasossa alempien kerrosten kanssa. Hakija perustelee poikkeamista sillä, että kuudes kerros on laajuudeltaan alempia kerroksia pienempi ja rakennuksen seitsemäs iv-konehuonekerros toteutetaan sisäänvedettynä.
  • Määräyksestä ”rakennusten pääasiallisen julkisivumateriaalin tulee olla vaalea rappaus” poiketaan siten, että julkisivumateriaalina käytetään paikalla muurattua vaaleaa ruukintiiltä ja parvekejulkisivuissa vähäisinä määrinä jälkisaumattua tiililaattaa sekä iv-konehuoneen osalta puurimoitusta. Julkisivumateriaalista poikkeamista perustellaan sillä, että vaalea tiiliseinä vaalealla saumalla muistuttaa yhtenäisyytensä puolesta rappausta, mutta on tekstuuriltaan ja materiaalintunnultaan rikkaampi ja elävämpi. Pinta vaatii myös vähemmän huoltoa, kestää ja vanhenee kauniisti.  Iv-konehuoneen puurimoitusta perustellaan tavoitteilla säilyttää rakennuksen tiilimuurattu jalustaosa ehjänä kokonaisuutena ja toteuttaa iv-konehuone hahmoltaan kevyempänä.
  • Pysäköintialueesta poiketaan siten, että pysäköintiä sijoitetaan osittain lähemmäs katualueen rajaa. Näin pyritään säilyttämään mahdollisimman paljon pysäköintialueen kohdalla olevaa korkeaa kalliota.
  • Autopaikkamääräyksen edellyttämistä pysäköintipaikoista (1 ap / 120 k-m² tai 1 ap/asunto) poiketaan siten, että tontille toteutetaan kolme autopaikkaa vaatimusta vähemmän (yhteensä 32 ap) 21.4.2023 päivättyjen viitesuunnitelmien mukaisesti.  Hakija perustelee poikkeamista tontin haastavalla maastolla ja ahtaudella ja sillä, että kolmen autopaikan rakentamatta jättämisellä saadaan säästettyä tontin kalliota. Esiin nostetaan myös alueen hyvät julkisen liikenteen yhteydet ja lyhyet etäisyydet joukkoliikenteen pysäkeille.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 30.3.2016 hyväksytty asemakaava nro 12329. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on osoitettu asuinrakennusten korttelialueeksi (A). Asemakaavan mukaiselle tontille 47208/7 on osoitettu rakennusoikeutta kerrosalaneliömetreinä 4 400 k-m². Tontille osoitettu pääkäyttötarkoituksen mukainen rakennusala on jaettu kolmeen osaan. Tontin pohjoissuuntaan on osoitettu rakennusala, jonka suurin sallittu kerrosluku on III. Keskimmäisellä rakennusalalla suurin sallittu kerrosluku on VI ja eteläisellä rakennusalalla V. Kaikille rakennusaloille on osoitettu merkintä (1/2), jonka murtoluku roomalaisen numeron edessä osoittaa, kuinka suuren osan rakennuksen laajimman kerroksen alasta saa rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa käyttää kerrosalaan luettavaksi tilaksi. Lisäksi tontille on osoitettu erillinen pysäköimispaikka (p) ja maanalainen tila (ma). Kuudennen kerroksen tulee olla kadun puolelta sisäänvedetty tai vastaava vaikutelma tulee aikaansaada muulla tavoin. Rakennusten pääasiallisen julkisivumateriaalin tulee olla vaalea rappaus.

Autopaikkojen vähimmäismäärät tontilla tulee toteuttaa siten, että autopaikkoja tulee rakentaa vähintään suurempi luvusta 1 ap / 120 k-m² tai 0,6 ap/asunto. Senioriasunnoille tulee toteuttaa autopaikkoja vähintään 1 ap / 160 k-m². Kaupungin vuokrataloyhtiöissä autopaikkojen määrää voidaan vähentää 20 % edellisistä.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A2, jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa 1,0–2,0. Perustellusti korttelikohtainen tehokkuus voi olla tätä suurempikin. Alueen keskeisten katujen varsilla tulee mahdollistaa liike- ja muuta toimitilaa. Alueen pinta-alasta keskimäärin 60 % tai enemmän on korttelimaata.

Nykytilanteessa rakennuspaikka on rakentamaton.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (07.06.2023). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimialalta, jolla ei ollut lausuttavaa poikkeamishakemuksesta.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska sillä edistetään voimassa olevan asemakaavan toteutumista ja hankkeen voidaan katsoa sopeutuvan kaupunkikuvallisesti ja maankäytöllisesti alueelle sekä asemakaavan tavoitteisiin.

Tontin rakennusoikeus, -alat ja kerrosluvut saadaan ylittää 21.4.2023 päivättyjen viitesuunnitelmien mukaisesti, sillä suunnitteluratkaisu toteuttaa voimassa olevan asemakaavan tavoitteita, mahdollistaa hankkeen toteutumisen, eikä poikkeamishakemuksen mukaisella ratkaisulla ei ole merkittäviä kaupunkikuvallisia vaikutuksia. Rakennuksen pohjapinta-ala on minimoitu ja rakennuksen kolmikerroksinen osuus jätetään rakentamatta, jolloin saadaan säästettyä tontilla mahdollisimman paljon puustoa ja avokalliota.

Kuudennen kerroksen sisäänvedosta poikkeaminen voidaan hyväksyä sillä perusteella, että itse kerroksen laajuus ei kasva ja sisäänveto toteutetaan VII-kerroksessa. Kerrosluvun nostolla taataan talotekniikan ja rungon kannalta toimivampi ratkaisu. Iv-konehuoneen saa sijoittaa VII-kerrokseen kadun puolelta sisäänvedettynä, jotta saadaan ääniteknisesti ja talotekniikan reittien kannalta parempi ja katukuvan kannalta toimiva ratkaisu.

Julkisivumateriaalin osalta poikkeamista voidaan pitää perusteltuna, sillä poikkeamishakemuksen mukainen pinta vaatii vähemmän huoltoa. Tiiliseinä vaalealla saumalla muistuttaa yhtenäisyytensä puolesta rappausta, mutta on tekstuuriltaan ja materiaalintunnultaan rikkaampi ja elävämpi. Iv-konehuoneen materiaalivaihdos nähdään perusteltuna keveytensä ja erillisen toimintonsa vuoksi. Edellä mainitut poikkeamiset ovat kaupunkikuvallisesti perusteltuja eikä niillä ole merkittäviä kaupunkikuvallisia vaikutuksia.

Asemakaavassa osoitetusta autopaikkojen lukumäärästä sekä pysäköintipaikan sijainnista poikkeamiset 21.4.2023 päivättyjen suunnitelmien mukaisesti ovat perusteltuja tontin haastavasta maastosta ja ahtaudesta johtuen sekä sillä perusteella, että esitetyillä poikkeamisilla saadaan säästettyä tontin kalliota. Alueella on myös hyvät julkisen liikenteen yhteydet ja lyhyet etäisyydet joukkoliikenteen pysäkeille.

Poikkeamisen erityinen syy on asemakaavan toteutumisen edistäminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2023, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Ask for more info

Juuso Ala-Outinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 20769

juuso.alaoutinen@hel.fi

Johanna Marttila, arkkitehti, puhelin: 09 310 20337

johanna.marttila@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Attachments

1. Alustavat suunnitelmat
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.