Vahingonkorvaus, autovaurio, 30.1.2024, Yliskyläntie 2:n kääntöpaikka

HEL 2024-001747
More recent handlings
§ 118

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 30.1.2024 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija ajoi 30.1.2024 klo 6.48 Yliskyläntien kääntöalueella. Tie oli liukas, joten hakija ajoi hitaasti. Hakijan ajaessa pois jäisestä kohdasta auton pohja otti kiinni jäiseen tien pintaan. Hakija on toimittanut vaatimuksensa liitteenä valokuvia vahinkopaikalta. Valokuvien perusteella vahinko sattui osoitteessa Yliskyläntie 6.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Yliskyläntie on kokoojakatu ja luokiteltu II-luokan kunnossapidettäviin väyliin.

II-luokan kadut pidetään kulkukelpoisina jatkuvankin lumisateen aikana. Ajoradoilla auraukseen ryhdytään lumi- tai sohjokerroksen paksuuden ylittäessä kunnossapitoluokan mukaisen lähtökynnyksen. Ensin hoidetaan liikenteellisesti keskeiset alueet. Toimenpideaika aurauksen osalta klo 3 ja 19 välillä on neljä tuntia alkaen siitä, kun lumikerroksen paksuus on ylittänyt 3 cm tai sohjokerroksen paksuus 2 cm rajan. Klo 19 ja 3 välillä sataneen lumen tai muodostuneen sohjon osalta toimenpiteet tulee olla tehtynä klo 7 mennessä. Ajoratojen liukkautta torjutaan erittäin liukkailla keleillä, jolloin esiintyy mustaa tai märkää jäätä. Liukkaudentorjunnan menetelmänä käytetään kemiallista liukkaudentorjuntaa kuten suolaamista ja mekaanista liukkaudentorjuntaa kuten hiekoitusta ja pintojen karhentamista. Lumipinta hiekoitetaan paikoissa, joissa se liikenteen takia hioutuu tai on vaarassa hioutua erittäin liukkaaksi, kuten pysäkeillä, jyrkissä mäissä ja risteysalueilla. Liukkaudentorjunnassa käytettävien materiaalien määrät on pyrittävä minimoimaan. Erittäin liukkaalla kelillä ajoratojen liukkaus on torjuttava klo 4 ja 19 välillä kolmessa tunnissa, ja klo 19 ja 4 välillä klo 7 mennessä.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan Yliskyläntien kääntöpaikalla on aurattu ja poistettu sohjoa edellisen kerran ennen vahinkoa 24.1.2024 klo 21.12. Tätä ennen kääntöpaikalla on aurattu, poistettu sohjoa, tasattu tien pintaa ja suolattu 23.1.2024 klo 6.45. Polanteiden poistoon on käytetty tiehöylää. Saadut selvitykset perustuvat GPS-tietoon.

Forecan Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä 30.1.2024 ennen vahinkoa lämpötila on vaihdellut -0,4 °C ja 0,9 °C välillä. Lämpötila on kääntynyt pakkaselle juuri ennen vahingon sattumista klo 6. Lämpötila on ollut -0,9 °C klo 7 ja muutoin sää on ollut puolipilvinen ja poutainen. Lumen syvyys on ollut 39 cm. Vahinkopäivänä ei ole esiintynyt sateita.

Forecan Kumpulan havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan edellisen aurauksen ja sohjonpoiston aikaan 24.1.2024 klo 21 lämpötila on ollut 0,3 °C ja lumen syvyys on ollut 44 cm. Sää on kääntynyt pakkasen puolelle 25.1.2024 klo 14. Vuorokauden aikana on esiintynyt vähäisiä vesi-, räntä- ja lumisateita, mutta lumen syvyys ei ole kasvanut. Lämpötila on vaihdellut vuorokauden aikana -4,5 °C ja 0,8 °C välillä. Lämpötila on pysynyt pakkasella 28.1.2024 klo 2 saakka vaihdellen -8,1 °C ja -0,2 °C välillä. Tämän jälkeen lämpötila on ollut plussan puolella noin kahden vuorokauden ajan, aina vahinkoaamuun 30.1.2024 klo 6 saakka, vaihdellen 0,0 °C ja 3,1 °C välillä. Lumen syvyys on laskenut 25.1.2024 Kumpulan havaintoasemalla mitatusta 44 cm:stä 39 cm:iin vahinkohetkeen mennessä. Muutoin sää on ollut enimmäkseen poutainen vahinkoa edeltävinä päivinä.

Kaupungin palautejärjestelmään on tullut kolme palautetta Yliskyläntien talvihoidosta tammikuun 2024 aikana, joista yksi on hakijan antama palaute. Palautteet on annettu 12.1.2024 klo 19.37, 29.1.2024 klo 21.48 ja 30.1.2024 klo 7.43. Kaupungille saapuneet palautteet pyritään käsittelemään viiden arkipäivän kuluessa. Kaupungille ei ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia kyseisestä vahinkopaikasta.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Ajoneuvon nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16).

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Vahinkopaikan kunnossapidosta on huolehdittu asianmukaisesti, koska vahinkopaikalla on aurattu ja poistettu sohjoa edellisen kerran ennen vahinkoa 24.1.2024, jonka jälkeen vallinneissa keliolosuhteissa ei ole tapahtunut talvikunnossapidon tarvetta aiheuttavia muutoksia ennen vahinkoa. Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta myös silloin, kun vaatimus on määrältään yksilöimätön.

Ask for more info

Maria Ettilä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 52770

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö