Hankinta, BOSTI-tilausjärjestelmän käytön laajentamiseen tarvittavat muutokset ja jatkuvan ylläpidon työt, kaupunginkanslia

HEL 2024-008549
More recent handlings
§ 5

BOSTI-tilausjärjestelmän käytön laajentaminen

Digitalisaatiojohtaja

Päätös

Digitalisaatiojohtaja päätti hyväksyä ostotilausten käytön laajentamiseen tarvittavat työt ja jatkuvan ylläpidon Back Office Services Oy:ltä. Hankinta perustuu kaupungin ja Back Office Services Oy:n välillä 3.6.2016 solmittuun sopimukseen (kansliapäällikön päätös HEL 2016-00740, 12.5.2016).

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 298 000 euroa, tämä sisältää sekä projektityön että käyttökustannukset ylläpitomaksuineen.

Lisäksi Digitalisaatiojohtaja päätti, että muutoksen arvonlisäverottomat kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 1 40 01, kaupunginkanslia. Toteutuskustannukset maksetaan projektilta BOSTI Tilausjärjestelmä INV 189200 ja jatkuvasta käytöstä aiheutuneet kustannukset projektilta 1813007020 BOSTI Tilausjärjestelmä, ylläpito.

Päätöksen perustelut

Kaupungilla on käynnissä mittava SAP S4-hanke, jossa versionvaihdon myötä siirrytään uuteen pilvipohjaiseen SAP-järjestelmään. Uutta versiota ei räätälöidä toimialojen tarpeisiin, vaan toimialoja on kehotettu tarkastelemaan ja muuttamaan toimintatapojaan.

Kaupunkiympäristön toimialalla keskitetään ostotilaamista kaupunkiyhteiseen järjestelmään ja luovutaan SAP-tilaamisesta. Kaupunkiyhteisen ostotilausjärjestelmän käytön laajentaminen edistää ja mahdollistaa kaupunkistrategian tavoitetta taloushallinnon automatisoinnin parantamisesta. Kaupunkiyhteiseen tilausjärjestelmään siirtyminen SAPista edellyttää valittavien tietojen suodattamista ja muokattuja tilauksen syöttöpohjia käyttäjille, joilla sujuvoitetaan tilauksen tekemistä kaupunkiympäristön toimialalla.

Siirtyminen kaupunkiyhteiseen tilausjärjestelmään toteutetaan voimassa olevan Back office Servicen kanssa solmitun sopimuksen (päätös KP32/16) puitteissa. Sopimuksen pohjalta BOS Back office services on tehnyt kaupunkiympäristön toimialalle tarjouksen ostotilausjärjestelmään muokattavan käyttöliittymän toteuttamisesta käytössä olevaan Bosti-järjestelmään. Tilattava työ kattaa käyttöliittymän määrittelyn, toteutuksen, hyväksyntätestauksen ja käyttöönoton sekä vuosittaiset ylläpitokulut.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai lisäpalveluja, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle. Lisäedellytyksenä on hankintalain 136 §:n 3 momentin mukaan se, että tällaisen muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Hankintayksikkö katsoo, että edellytykset hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaiselle muutokselle täyttyvät tässä tapauksessa. Alkuperäisen sopimuksen arvo on 754 200 euroa, joten muutoksen arvo ei ylitä 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta. Uuden ostotilausjärjestelmän kilpailuttaminen ja käyttöönotto kokonaisuudessaan uudelleen vaatisi uuden vastaavan investoinnin, mikä ei olisi tässä tilanteessa taloudellisesti järkevää.

Teknisesti tai taloudellisesti tarkoituksenmukaista ei olisi myöskään se, että kaupunkiyhteisen ostotilausjärjestelmän rinnalle hankittaisiin tai rakennettaisiin kokonaan erillinen järjestelmä kaupunkiympäristön tarpeita varten. Tämä aiheuttaisi kaupungille kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 1.12.2023 alkaen päätöksellään 11.12.2023, 169 §.

Ask for more info

Riitta Huttunen, Palvelupäällikkö, puhelin: 09-310 38087

riitta.a.huttunen@hel.fi

Decisionmaker

Hannu Heikkinen
digitalisaatiojohtaja