Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 22.1.2023, Tyynylaavantie, Intrum Oy

HEL 2024-010758
More recent handlings
§ 12

Takautumisvaatimus, liukastuminen, Intrum Oy / Keskinäinen vakuutusyhtiö

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan takautumisvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 13.8.2024 esittänyt toimeksiannolla 884688 Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennian puolesta kaupungille määrältään 10 434,77 euron takautumisvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan vakuutusyhtiöllä on takautumisoikeus kaupunkia kohtaan Fennian maksamassa liukastumisvahingossa vahinkonumero 2102526 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä liukastui sunnuntaina 22.1.2023 kello 22 Tyynylaavantiellä jalkakäytävällä. Vahingonkärsijän olosuhdeselvityksen mukaan vahinkopaikka oli jäinen ja hiekoittamaton. Vaatimuksen liitteenä on toimitettu kartta, johon vahinkopaikka on merkitty.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen. Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä, jota kunnossapidetään A-luokan mukaisesti.

A-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Kun lähtökynnys on ylittynyt, toimenpideaika auraukselle on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 3 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 4 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä
on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on tehty edellisen kerran ennen vahinkoa talvikunnossapidon toimenpiteitä eli auraus- ja liukkaudentorjuntatöitä perjantaina 20.1.2023 alkaen klo 1. Alueen aurauksessa on käytetty kulkuväylän pinnan karhentavaa verkkoterää. Selvitys perustuu päiväkirjamerkintöihin.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole annettu vahinkopäivältä 22.1.2023 palautteita vahinkopaikan talvikunnossapidosta ennen vahinkoa. Kaupungille ei ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Forecan Helsingin Kaisaniemen havaintoasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä 22.1.2023 klo 22 lämpötila on ollut -3,8 °C, lumen syvyys 4 cm ja on esiintynyt vähäistä lumisadetta. Vahinkopäivänä lämpötila on pysynyt pakkasen puolella vaihdellen -5 °C ja -3,8 °C välillä ennen vahinkoa. Vahinkoa edeltävänä päivänä 21.1.2023 lämpötila on vaihdellut -5 °C ja -1,9 °C välillä. Lämpötila on kääntynyt plussalta pakkasen puolelle kaksi päivää ennen vahinkoa 20.1.2023 klo 20. 20.1.2023 lämpötila on vaihdellut -1,6 °C ja 2,1 °C välillä. Lumen syvyys on ollut 4 cm edellisten talvikunnossapidon toimenpiteiden aloitusaikaan 20.1.2023 klo 1, eikä lumen syvyys ole noussut ennen vahingon tapahtumista.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää
huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahinkopaikan liukkaudentorjunnasta on huolehdittu asianmukaisesti, koska vahinkopaikan talvikunnossapidon toimenpiteet on tehty 20.1.2023. Tämän jälkeen ennen vahingon tapahtumista sääolosuhteissa ei ole tapahtunut mitään sellaista muutosta, joka olisi edellyttänyt enempiä talvikunnossapidon toimenpiteitä. Palautteita tai muita vahinkoja koskevia vahingonkorvausvaatimuksia ei kaupungille vahinkopaikan liukkauden takia ole tullut. Jalankulkijan on talvisissa olosuhteissa noudatettava erityistä huolellisuutta ja varovaisuutta, koska aina on jokin kohta, johon voi liukastua.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 15 000 euroa.

Ask for more info

Paula Karppinen, valmistelija, puhelin: 09 310 52908

kymp.korvausasiat@hel.fi

Decisionmaker

Inkeri Lehmusoksa
vs. yksikön päällikkö