Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 14.4.2025 § 81 (puun aiheuttama autovaurio)

HEL 2024-013505
Case 9. / 356 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 14.4.2025 § 81 (puun aiheuttama autovaurio)

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 14.4.2025 (81 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on päätöksellään 14.4.2025 (81 §) hylännyt 2.10.2024 Linnanväenpolulla tapahtuneeseen puun aiheuttamaan autovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 2.10.2024 tapahtuneeseen autovaurioon. Hakijan tontille pysäköidyn auton päälle putosi tammenterhoja ja oksia kaupungin puistoalueella kasvavasta tammesta, ja auton pintaan tuli vaurioita. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, että vahingon aiheuttanut tammi on erittäin vanha ja huonokuntoinen. Siinä on edelleen lukuisia oksia, jotka voivat seuraavalla tuulella tippua alas. Ainoa varma keino estää tammen aiheuttamat vahingot on se, että puu kaadetaan. Hakija toteaa lisäksi, että hänellä on oikeus käyttää tonttinsa jokaista neliötä 365 päivää vuodessa ilman, että hänen pitäisi pelätä, mitä puusta tippuu päälle. Vaikka tammenterhoja putoaa vain muutaman viikon vuodessa, kuivia oksia voi pudota 365 päivää vuodessa.

Päätöksen perusteena olevissa asiantuntijaselvityksissä puhutaan oikaisuvaatimuksen mukaan pelkästään tammenterhoista. Nekin ovat ongelma, mutta yhtä iso ongelma ovat puusta putoavat kuivat oksat. Tammelle kesällä 2024 tehty hoitoleikkaus on ollut huolimaton, sillä tammesta leikattiin vain alaoksia. Kaupunki on siten laiminlyönyt puun hoidon. Hakija on täydentänyt oikaisuvaatimustaan toimittamalla kuvan tammesta pudonneista oksista.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostilla 14.4.2025. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 15.4.2025 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan lisäksi kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Korvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin toimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Hakijan vahingonkorvausvaatimus koskee 2.10.2024 hakijan autolle tammenterhoista ja oksista aiheutuneita vaurioita. Päätöksessä arvioidaan nimenomaan kyseistä vahingonkorvausvaatimusta ja vahinkotapahtumaa, sekä tammen hoitoa ennen vahinkotapahtumaa.

Tammi, josta hakijan hallitsemalle tontille ja auton päälle on pudonnut terhoja ja oksia, kasvaa lähimetsäksi luokitellussa Linnanherranpuistossa. Tammenterhot putoavat kypsyessään, ja terhojen putoaminen kestää yhdellä puulla kahdesta neljään viikkoa. Kova terhosade kestää yleensä vain päiviä, ja sopivat tuulet voivat nopeuttaa sitä.

Asiassa kunnossapidosta vastaavalta saadun selvityksen mukaan kyseessä on vanhahko tammi, jossa ei ole päällepäin näkyvää vikaa. Puu on hoitoleikattu hakijalta 12.6.2024 tulleen palautteen perusteella 19.6.2024. Hoitoleikkauksessa on poistettu alimpia isoja oksia ja myös näkyviä kuivia oksia. Kunnossapidosta vastaavalta saadun lisäselvityksen mukaan kyseinen hoitoleikkaus tehtiin maasta tankosahalla ja toimenpide ylsi noin viiteen metriin. Tammen latvasta ei poistettu kuivia oksia erikseen. Hoitoleikkauksen teki arboristi.

Viherkunnossapidon projektinjohtajalta saadun lisäselvityksen mukaan tammi on käyty tarkastamassa uudestaan 27.5.2025. Tammessa on havaittu kuivia oksia, mutta on mahdotonta sanoa, milloin oksat ovat kuivuneet. Puista kuivuu oksia jatkuvasti ja varsinkin nykyisin yleistyneet kuivat kesät vaikuttavat niiden muodostumiseen. Kuitenkin esimerkiksi tammessa kuivat oksat ovat yleensä erittäin vahvoja hyvinkin pitkään. Asiassa pyritään löytämään kaikille sopiva lopputulos, jossa tammesta leikataan vielä lisää oksia samalla kuivat oksat poistaen.

Hakija vetoaa oikaisuvaatimuksessaan lisäksi siihen, että hänellä on oikeus käyttää tonttinsa jokaista neliötä vuoden jokaisena päivänä. Hakijan vaatimuksen ja kaupungille antaman palautteen perusteella hakijalla on ollut tiedossa ainakin kesäkuusta 2024 lähtien, että tontin vieressä kasvavasta tammesta voi pudota erityisesti terhoja ja kovalla tuulella myös oksia. Hakija on tästä huolimatta säilyttänyt autoaan kyseisen tammen alla edelleen vahinkoaikaan lokakuussa 2024, vaikka hakijan tontilla olisi tilaa säilyttää ajoneuvoa myös muualla. Hakijan oikaisuvaatimuksen liitteenä toimittaman valokuvan perusteella tammesta on pudonnut keväällä 2025 lyhyitä ja ohuita oksankappaleita.

Asiassa saadun selvityksen perusteella tammen hoitoa ei ole laiminlyöty, kun sille tehty hoitoleikkaus arboristin toimesta vahinkoa edeltävänä kesänä. Vahinkopäivänä tammesta on pudonnut terhoja ja oksia sekä tuulen että tammelle lajityypillisten ominaisuuksien johdosta. Asiassa ei ole tullut sellaista uutta selvitystä, joka muuttaisi vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimus. Edellä esitetyin ja muutoin vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksestä ilmenevin perustein kaupunki katsoo, että se ei ole vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioitumisesta.

Lopputulos

Edellä esitettyjen perusteluiden perusteella Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioitumisesta. Asiassa ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, jotka antaisivat aihetta päätöksen muuttamiseen. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään oikaisuvaatimuksen hylkäämistä.

Sovelletut säännökset

Hallintolaki (434/2003) 64 §

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §, 138 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1‒2 §, 6 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Kaupunkiympäristön toimiala Toimialan yhteiset palvelut Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Vahingonkorvaustiimi Tiimipäällikkö 14.04.2025 § 81

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 10.10.2024 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan auton päälle oli putoillut oksia ja tammenterhoja 2.10.2024 kovempien tuulien takia, ja auto oli tämän jälkeen saman näköinen kuin parin vuoden takaisen raekuuron jälkeen. Hakijan arvion mukaan auton korjauskustannukset tulevat olemaan useita tuhansia euroja. Vahingon tapahtumisen kellonaika ei ole vaatimuksen mukaan hakijan tiedossa. Vaatimuksen mukaan hakija oli ollut itse näkemässä, kun tammenterhot ja oksat pommittivat autoa. Tuolloin hakija oli siirtänyt auton toiseen paikkaan väliaikaisesti.

Autossa on hakijan kuvauksen mukaan ”useampi silmin nähtävä pieni ruutu, ja varmaan lukematon määrä pienempiä”. Koska auto on valkoinen ja siinä on helmiäisväri, vaurioita on mahdotonta saada valokuvaan. Hakija kertoo vaatimuksessaan, että keväällä 2024 hän oli ilmoittanut kaupungille, että hänen tonttinsa vieressä olevasta suuresta tammesta putoilee oksia pihaan ja auton päälle. Oksia oli tuolloin käyty karsimassa, ja tuulettomalla kelillä oksien tippuminen loppui. Hakija on kaupungin pyynnöstä täydentänyt vaatimustaan 15.10.2024 toimittamalla valokuvia autosta ja pihansa vieressä olevasta tammesta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kunnan hallinnassa asemakaava-alueella olevat torit, katuaukiot, puistot ja muut näihin verrattavat yleiset alueet niiden käyttötarkoituksen vaatimassa kunnossa.

Helsingissä viheralueet jaetaan käyttötarkoituksen mukaiseen luokitukseen. Vahingon aiheuttanut puu on kasvanut asemakaavoitetulla vihrealueella Linnanherranpuistossa, joka on luokiteltu M2-hoitoluokan lähimetsäksi.

Lähimetsät ovat asuinalueiden välittömässä läheisyydessä sijaitsevia metsiä, joiden käyttö on päivittäistä. Niitä käytetään oleskeluun, leikkiin, kauttakulkuun, ulkoiluun, liikuntaan ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Lähimetsiä hoidetaan ylläpitäen puuston elinvoimaisuutta, uudistumista ja turvallisuutta. Lisäksi hoidetaan polkuja sekä opastukseen liittyviä rakenteita. Yksittäisiä vaarallisia puita poistetaan joko kaupungin oman tarkkailun tai kaupungille annettujen palautteiden perusteella. Välitöntä vaaraa aiheuttavat puut poistetaan mahdollisimman nopeasti.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Alueen kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Puuta koskevista kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavilta. Saadun selvityksen mukaan kyseessä on vanhahko tammi, jossa ei ole päällepäin näkyvää vikaa. Puu on hoitoleikattu hakijalta 12.6.2024 tulleen palautteen perusteella 19.6.2024. Hoitoleikkauksessa on poistettu alimpia isoja oksia ja myös näkyviä kuivia oksia.

Tammia kaadetaan vain erittäin hyvästä syystä. Puulajina tammi on suhteellisen harvinainen, ja tammesta elää paljon muuta siitä riippuvaista monimuotoisuutta. Tammen oksien typistämistä ja leikkaamista voidaan tapauskohtaisesti harkita, mutta tämä edellyttää arboristin käyntiä paikalla ja suunnitelmaa.

Tammenterhot putoavat kypsyessään. Tammenterhojen kypsyminen kestää yhdellä puulla noin 2–4 viikkoa. Tammenterhojen tippuminen kestää vain päiviä, ja sopivat tuulet voivat nopeuttaa sitä. Tällaisina aikoina esimerkiksi auton pysäköintiä puun alle kannattaa välttää. Tammenterhoja voi tarvittaessa kopistella alas alimmilta oksilta esimerkiksi haravan varrella. Näin tekevät esimerkiksi taimitarhaviljelijät, jotka hakevat tammenterhoja idättämistä varten.

Ilmatieteen laitoksen Kumpulan havaintoaseman mukaan hakijan ilmoittamana päivänä 2.10.2024 keskituulen nopeus on vaihdellut 2,9 m/s ja 5,9 m/s välillä. Tuulen puuskanopeus on 2.10.2024 vaihdellut 5,1 m/s ja 8,7 m/s välillä. 4 m/s - 7 m/s tuuli on kohtalaista, ja voi aiheuttaa puiden lehtien ja lehvien liikkumista ja pienten oksien heilumista. 8 m/s - 10 m/s tuuli on navakkaa, ja voi aiheuttaa pienehköjen lehtipuiden heilumista.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta. Alueella toimiva urakoitsija on käynyt hakijan 12.6.2024 kaupungille antaman palautteen perusteella hoitoleikkaamassa kyseessä ollutta tammea 19.6.2024. Hoitoleikkauksessa on poistettu alimpia isoja oksia ja myös näkyviä kuivia oksia.

Tammenterhojen tippuminen on ajoittaista, ja aikana, jolloin tammenterhoja tippuu, autoa ei kannata ajaa tammen alle vaurioiden välttämiseksi. Hakijan kaupungille toimittaman vaatimuksen perusteella hakijalla on ollut mahdollisuus säilyttää autoaan pihallaan muuallakin kuin kyseessä olleen tammen alla.

Edellä esitetyn perusteella asiassa ei ole tapahtunut kunnossapidon laiminlyöntiä, eikä kaupungin puolelta ole todettavissa myöskään tahallisuutta tai tuottamusta. Kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–2 §, 6 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta myös silloin, kun vaatimus on määrältään yksilöimätön.

Lisätiedot

Eeva-Maria Mattila, valmistelija, puhelin: 09 310 34957

kymp.korvausasiat@hel.fi

This decision was published on 19.06.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tutki kysymystä kunnan korvausvelvollisuudesta tai korvauksen määrästä. Vahingonkorvausasiassa toimivaltainen tuomioistuin on yleinen alioikeus.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  3. vaatimusten perustelut
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 15.4.2025-001
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus, täydennys 26.4.2025
The attachment will not be published on the internet.
3. Oikaisuvaatimus, täydennys 26.4.2025, liite, kuva
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.