Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, asiantuntijan virka, 4 tehtävää, KANSLIA-01-40-24

HEL 2024-013812
More recent handlings
§ 175

Oikaisuvaatimus työllisyyspalveluliikelaitoksen asiantuntijan virkaan ottamisesta

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus hylkäsi palvelupäällikkö 2 (nimike muutettu myöhemmin yksikön johtajaksi) päätöksestä 25.10.2024, 1 § tehdyn oikaisuvaatimuksen, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen kumoamiseen

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

********** on tehnyt oikaisuvaatimuksen yksikön johtajan päätöksestä 25.10.2024, § 1 jolla päätöksen tehnyt yksikön johtaja päätti 4 asiantuntijan virkaan ottamisesta työllisyyspalveluihin.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen, lauta-kunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viran-omaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.

Kuntalain 137 §:n 1 momentin mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Oikaisuvaatimus on tehty perustuen asianosaisuuteen ja se on saapunut 5.11.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon. Pöytäkirja on ollut nähtävänä yleisessä tietoverkossa 25.10.2024. Oikaisuvaatimus on osoitettu oikealle viranomaiselle ja se on saapunut säädetyssä määräajassa. Oikaisuvaatimusta on täydennetty ********** toimesta 11.11.2024.

Hallintolain 34 §:n asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksen mukaan yksikön johtajan tekemää virkaan ottamispäätöstä 25.10.2024, § 1 koskevaa valintaa on arvioitava uudelleen ja oikaisuvaatimuksen tekijälle on tarjottava työpaikkaa ensimmäisen varasijan sijasta. Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että hänellä on perusteltu ja oikeutettu vaatimus tulla huomioiduksi tehtävässä hänen merkittävän työkokemuksen, laajan osaamisen ja erityisosaamisen perusteella. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo valintakriteerit huomioiden, että hänen ansionsa tekevät hänestä erinomaisen ja täysin pätevän ehdokkaan virkaan.

Asianosaisen kuuleminen

Asianosaisia, eli virkaan valittuja ********** on kuultu ennen asian ratkaisua.

Asianosaiset ********** ovat antaneet kirjalliset vastineensa oikaisuvaatimukseen, jotka ovat tämän päätöksen liitteenä.

Viran nimitysperusteet ja kelpoisuusvaatimukset

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentissa todetaan, että virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Asiantuntijan viran kelpoisuusvaatimus oli alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen. Lisäksi asiantuntijalta odotettiin hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa ja hyvää englannin kielen suullista taitoa sekä tyydyttävää ruotsin tai muun kielen taitoa.

Muodollisen kelpoisuusvaatimuksen lisäksi hakuilmoituksessa ilmoitettiin, että hakijalta odotetaan kotoutumista edistävien palveluiden tuntemusta, erinomaisia vuorovaikutustaitoja sekä asiakas-lähtöistä työotetta. Eduksi katsottiin, jos hakijalla on kokemusta jostakin näistä: maahan muuttaneiden parissa työskentely, kohtaava ja monikielinen asiakastyö, jalkautuva työ tai yhteisötyö, työ-voiman ulkopuolella olevien parissa työskentely, sosiaali- ja terveyspalvelut, työllisyyspalvelut tai kasvatuksen ja koulutuksen palvelut, uraohjaus, viestintä ja sosiaalinen media sekä kotoutumislain tuntemus

Valintamenettely

Asiantuntijan virat ovat olleet julkisesti haettavana ajalla 12.9.2024–26.9.2024 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointi-järjestelmässä osoitteessa helsinkirekry.fi. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä TE-palveluiden sivuilla sekä monster.fi ja duunitori.fi -palveluissa.

Viran kelpoisuusvaatimukset ja virkaan eduksi katsottavat asiat on ilmoitettu hakuilmoituksessa.

Määräajassa virkaan jätti hakemuksensa 308 henkilöä. 269 hakijaa täyttivät asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Rekrytoinnin ensimmäisenä vaiheena oli videohaastattelu ajalla 27.–30.9.2024. Videohaastatteluun valittiin hakemusten perusteella henkilöt, joilla on tehtävän edellyttämä alempi korkeakoulututkin-to tai muu vastaava osaaminen, ja jotka hakemuksessaan onnistuivat parhaiten tuomaan esiin soveltuvaa aiempaa kokemusta kotoutumista edistävistä palveluista ja asiakastyöstä. Hakemuksia arvioivat palveluesihenkilö ********** projektipäällikkö ********** ja johtava asiantuntija **********

Videohaastattelukutsu lähetettiin 32 hakijalle, joista 31 lähetti vastaukset määräajassa. Videohaastatteluita arvioivat palveluesihenkilö ********** projektipäällikkö ********** ja johtava asiantuntija **********

Videohaastatteluiden perusteella 9 hakijaa kutsuttiin henkilökohtaiseen haastatteluun. Haastatteluun kutsuttiin henkilöt, jotka videohaastattelun ja hakemuksen kokonaisarvioinnin perusteella onnistuivat parhaiten tuomaan esiin tehtävässä menestymistä tukevaa osaamistaan ja kokemustaan erityisesti kotoutumista edistävien palveluiden tuntemuksen ja asiakaslähtöisen työotteen näkökulmasta.

Yksilöhaastattelut pidettiin 7.–10.10.2024. Haastatteluihin osallistui palveluesihenkilö ********** projektipäällikkö ********** ja johtava asiantuntija ********** ei päässyt osallistumaan haastatteluun 8.10.2024 esteen vuoksi.

Päätöksen perusteleminen ja virkaan valinnalle asetettujen edellytysten täyttyminen

Hallintolain 45 §:n 1 momentin mukaan päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.

Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaiset yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lain esitöiden yksityiskohtaisten perustelujen (HE 1/1998 vp, s. 180) mukaan taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetellulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät.

Hakijoita perustuslain 125 §:n 2 momentin perusteella vertailtaessa on nimitysperusteita oikeuskäytännön mukaan arvioitava kokonaisuutena, jossa koulutuksen ja työkokemuksen ohella on otettava huomioon myös hakijan viran hoitamisen kannalta merkitykselliset henkilökohtaiset ominaisuudet (KHO 2005:44).

Ylimpien laillisuusvalvojien ratkaisukäytännön perusteella virkaan nimittävällä on harkintavaltaa muun ohella sen suhteen, miten virkaan kuuluvien tehtävien asettamia vaatimuksia ja hakijoiden ansioita painotetaan. Tämä koskee myös esimerkiksi hakijoiden koulutuksen, työkokemuksen sekä viran tehtäviin perehtyneisyyden keskinäistä painotusta hakijoita vertailtaessa. (AOA sij. 5.10.2017, dnro EOAK/3992/2017) Elinkeino-osaston asiantuntija virkojen valintapäätöksen perusteluista käy ilmi, että 308 hakijasta 269 täytti kelpoisuusvaatimukset. Yksityiskohtainen ansiovertailu voidaan useiden hakijoiden joukosta ylimpien laillisuusvalvojien kannanottojen perusteella rajata sellaisiin hakijoihin, joita pidetään varteenotettavimpina (EOA 22.6.2006, dnro 13/4/05). Viranhakumenettelyn luonteeseen kuuluu lisäksi se, että vain osa hakijoista kutsutaan haastatteluun.

Valintapäätöksessä hakijoita on vertailtu yhdenmukaisilla hakuilmoituksessa ilmoitetuilla valintaperusteilla, jotka käyvät ilmi valintapäätöksen perusteluista. Valintaprosessi toteutettiin monimenetelmällisesti siten, että kokonaisarviointiin kuului kelpoisuusvaatimusten, työkokemuksen ja hakemuksen lisäksi videohaastattelu ja yksilöhaastattelu.

Päätöksen tehneen yksikön johtajan valintapäätöksen perusteluista käy ilmi, että yksikön johtaja on valinnut virkaan parhaiten soveltuvat henkilöt koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella. Virkaan valituilla henkilöillä on kokonaisarvioinnin perusteella ollut tehtävän kannalta laajin ja syvällisin osaaminen ja näin ollen parhaat edellytykset tehtävän hoitamiseen. Kuten valintapäätöksen perusteluissa ja virkaan valittujen vastineissa on tuotu esiin, virkavalinnat on tehty asianmukaisesti ja perustellusti, valitut henkilöt täyttävät asetetut kelpoisuusvaatimukset ja heillä on ansioitunein kokemus ja erityisosaaminen tehtävän hoidon kannalta. Oikaisuvaatimuksen tekijän oikaisuvaatimuksessaan esiin tuotu kokemus ja osaaminen on otettu asianmukaisesti huomioon valintaprosessissa. Oikaisuvaatimuksen tekijää ei valittu virkaan, sillä virkaan valituilla henkilöillä oli monipuolisempaa soveltuvaa kokemusta kotoutumisen edistämisen tehtävistä laajasti eri palveluiden ja toimialojen näkökulmasta, ja he osoittivat syvällisempää kohderyhmän tuntemusta.

Kunnan viranomaisella on lähtökohtaisesti laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Tätä harkintavaltaa kaventavat perustuslain 125.2 §:n yleiset nimitysperusteet. Perustuslain säännös edellyttää hakijoiden ansioiden vertailua, joka on suoritettu asiantuntijaa valittaessa. Niin suhteessa hakuilmoituksessa ilmoitettuihin edellytyksiin kuin hakijoiden keskinäisessä vertailussa virkaan valittujen henkilöiden on katsottu olevan ansioituneimpia ja omaavan siten parhaat edellytykset asiantuntijan virkaan kuuluvien tehtävien hoitamiseen.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Virkaan valitut ovat täyttäneet viralle asetetun muodollisen kelpoisuusvaatimuksen, yleisten nimitysperusteiden asettamat vaatimukset sekä muut hakuilmoituksessa esitetyt edellytykset.

Hakijoiden ansiovertailu on suoritettu asianmukaisesti ja päätös on perusteltu hallintolain edellyttämällä tavalla. Virkaan ottaminen on perustunut hakijoiden vertailuun, jossa koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi on otettu huomioon haastattelussa esille tulleet seikat sekä hakijoiden viran hoidon kannalta merkitykselliset henkilökohtaiset ominaisuudet. Päätöksessä on selvitetty valituksi tulleen koulutus, työkokemus sekä muut valintaan vaikuttaneet objektiivisesti osoitettavissa olevat ansiot ja seikat. Virkaan on valittu kokonaisarvioinnin perusteella hakuilmoituksen kelpoisuusvaatimukset ja muut edellytykset parhaiten täyttävä eli ansioitunein hakija.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että yksikön johtaja olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Yksikön johtajan päätös ei ole lainvastainen, eikä se ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, ja se on tarkoituksenmukainen. Oikaisuvaatimus tulee näin ollen hylätä perusteettomana.

Close

Keskushallinto Kaupunginkanslia Elinkeino-osasto Työllisyyspalvelut Palvelupäällikkö 2 25.10.2024 § 1

Päätös

Yksikön johtaja päätti valita koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** asiantuntijan vakituiseen virkaan 4.11.lukien.

Viran tehtäväkohtainen palkka on 3080,37 € euroa.

Virkaan valittavien kanssa sovitaan erikseen päivämäärästä, jolloin he ottavat viran vastaan.

Virkaan valituille määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava koeaika, joka on kuusi kuukautta. Mikäli viranhaltija siirtyy Helsingin kaupungilla toiseen virkasuhteeseen, peräkkäisissä määräaikaisissa virkasuhteissa ei määrätä uutta koeaikaa, elleivät viranhaltijan tehtävät tai asema muutu.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien. Mikäli tehtävästä toiseen siirtyvä henkilö on aiemmin jo esittänyt selvityksen terveydentilastaan, esihenkilö voi päättää, ettei työhöntulotarkastusta tarvita.

Päätöksen perustelut

Kaupunginhallitus perusti 19.8.2024 alkaen § 444 Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen asiantuntijan virkoja. Virat sijoitetaan väliaikaisesti kaupunginkanslian elinkeino-osastolle ja siirretään 1.1.2025 lukien toimintansa aloittavaan työllisyyspalveluliikelaitokseen.

4 Asiantuntijan virkaa ovat olleet julkisesti haettavana ajalla 12.9.2024–26.9.2024 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä osoitteessa helsinkirekry.fi. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä TE-palveluiden sivuilla sekä monster.fi ja duunitori.fi -palveluissa. Virka sijoittuu palvelussuhteen alkaessa työllisyyden kuntakokeilun asiakaspalveluun.

Kansliapäällikön 3.3.2021, 56 §:n tekemän päätöksen toimivallan siirtämisestä keskushallinnossa kanslian henkilöstöasioihin liittyvässä päätöksenteossa mukaan vakituiseen virkaan ottaa ko. viralle määritellyn lähimmän virassa olevan esihenkilön esihenkilö. Asiantuntijan tehtävän osalta vakituisiin virkoihin ottaa yksikön johtaja Katja Rajaniemi.

Viranhaltijan tehtävänä ovat asiantuntijan tehtävät Helsingin työllisyyspalveluissa. Asiantuntija vastaa itsenäisesti asiakastyöstä työvoiman ulkopuolella olevien kotoutujien osalta. Asiantuntija vastaa asiakkaiden tavoittamisesta, kokonaisvaltaisesta ohjauksesta ja neuvonnasta sekä osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointien ja kotoutumissuunnitelmien laatimisesta. Asiantuntija soveltaa työssään kotoutumislakia ja tarjoaa asiakkaalle oikea-aikaista ja tilanteeseen sopivaa palvelua. Asiantuntijan työssä korostuu monialainen yhteistyö sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan maahan muuttaneiden erityispalveluiden ja työvoimaviranomaisen kanssa. Työssä keskeistä on kohtaava ja asiakkaan kokonaistilanteen huomioiva työote. Asiantuntija osaa toimia kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa toimintaympäristössä. Asiantuntija verkostoituu keskeisimpien sidosryhmien kanssa ja jalkautuu sinne, missä kohderyhmää tavoittaa. Asiantuntija kehittää ja toteuttaa uutta palvelua työvoiman ulkopuolisille kotoutujille sekä asiakkaille suunnattua monikielistä ja monikanavaista viestintää yhdessä tiimin kanssa.

Asiantuntijan viran kelpoisuusvaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen.

Haettavana olleen asiantuntijatehtävän hoidossa edellytettiin hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa ja hyvää englannin kielen suullista taitoa sekä tyydyttävää ruotsin tai muun kielen taitoa.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakijalta odotettiin kotoutumista edistävien palveluiden tuntemusta, erinomaisia vuorovaikutustaitoja sekä asiakaslähtöistä työotetta. Eduksi katsottiin, jos hakijalla on kokemusta jostakin näistä: maahanmuuttaneiden parissa työskentely; kohtaava ja monikielinen asiakastyö; jalkautuva työ tai yhteisötyö; työvoiman ulkopuolella olevien parissa työskentely; sosiaali- ja terveyspalvelut, työllisyyspalvelut tai kasvatuksen ja koulutuksen palvelut; uraohjaus; viestintä ja sosiaalinen media, tai kotoutumislain tuntemus.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Määräajassa hakemuksen jätti 308 hakijaa. Vaadittu kelpoisuus on 269 hakijalla. Hakijaluettelo on liitteenä 1.

Rekrytoinnin ensimmäisenä vaiheena oli videohaastattelu ajalla 27.–30.9.2024. Videohaastatteluun valittiin hakemusten perusteella henkilöt, joilla on tehtävän edellyttämä alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen, ja jotka hakemuksessaan onnistuivat parhaiten tuomaan esiin soveltuvaa aiempaa kokemusta kotoutumista edistävistä palveluista ja asiakastyöstä. Hakemuksia arvioivat **********

Videohaastattelukutsu lähetettiin 32 hakijalle, joista 31 lähetti vastaukset määräajassa. Videohaastatteluita arvioivat ********** Videohaastatteluiden perusteella 9 hakijaa kutsuttiin henkilökohtaiseen haastatteluun. Haastatteluun kutsuttiin henkilöt, jotka videohaastattelun ja hakemuksen kokonaisarvioinnin perusteella onnistuivat parhaiten tuomaan esiin tehtävässä menestymistä tukevaa osaamistaan ja kokemustaan erityisesti kotoutumista edistävien palveluiden tuntemuksen ja asiakaslähtöisen työotteen näkökulmasta.

Yksilöhaastattelut pidettiin 7.–10.10.2024. Haastatteluihin osallistui **********

********** ei päässyt osallistumaan haastatteluun 8.10.2024 esteen vuoksi.

Kärkihakijoiden vertailu

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

********** **********

Kärkihakijoiden arviointi

Kaikilla haastatelluista on kelpoisuusehdoissa edellytetty alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen, sekä tehtävän edellyttämä kielitaito. Kaikilla haastatelluilla oli kokemusta asiakastyöstä maahan muuttaneiden parissa ja kotoutumista edistävistä palveluista.

********** oli kokemusta projektikoordinaattorin / asiantuntijan tehtävästä Hyvä alku Helsingissä -hankkeessa Helsingin työllisyyspalveluissa. Lisäksi hänellä oli kokemusta korkeasti koulutettujen asiakkaiden asiantuntijan tehtävästä Helsingin työllisyyspalveluissa ja valmentajan tehtävästä Vantaan osaamiskeskuksessa. Hän osoittikin erityisesti työllisyyspalveluiden ja kasvatuksen ja koulutuksen palveluiden tuntemusta sekä jonkun verran kokemusta niiden palveluiden kehittämisestä, mutta kuitenkin vähemmän valittuihin hakijoihin verrattuna.

********** osoitti kokemusta erityisesti maahan muuttaneiden uraohjauksesta, sillä hänellä on pitkä kokemusta maahan muuttaneiden ryhmä- ja yksilöohjauksesta kohti työelämää tai opintoja.

********** oli pitkä kokemus Helsingin kaupungin maahan muuttaneiden erityispalveluista ja muiden kuntien maahanmuuttajapalveluista, joissa hän oli sosiaaliohjaajana mm. osallistunut palvelutarpeen arviointien ja asiakassuunnitelmien tekemiseen. Lisäksi hänellä oli Avoin ovi palveluihin -hankkeen projektisuunnittelijana soveltuvaa kokemusta kotoutumisen edistämisen kehittämistehtävistä Helsingin kaupungilla. Hän osoitti erityisesti monipuolista soveltuvaa kokemusta sosiaali- ja terveyspalveluista ja niiden kehittämisestä.

********** oli pitkä kokemus sosiaalityöntekijänä Helsingin kaupungin maahan muuttaneiden erityispalveluista, jolloin hän oli mm. tehnyt palvelutarpeen arviointeja ja asiakassuunnitelmia. Hän osoitti erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden tuntemusta.

********** oli pitkä kokemus sosiaaliohjaajana Helsingin kaupungin maahan muuttaneiden erityispalveluissa, jolloin hän mm. osallistui palvelutarpeen arviointien ja asiakassuunnitelmien tekemiseen. Lisäksi hänellä oli Avoin ovi palveluihin -hankkeen projektisuunnittelijana soveltuvaa kokemusta kotoutumisen edistämisen kehittämistehtävistä Helsingin kaupungilla. Hänellä oli myös kokemusta Helsingin työllisyyspalveluista ja vastaanottokeskuksen ohjaajan ja sosiaaliohjaajan tehtävistä. Hän osoitti erityisesti monipuolista sosiaali- ja terveyspalveluiden, työllisyyspalveluiden ja kasvatuksen ja koulutuksen palveluiden tuntemusta ja kokemusta niiden kehittämisestä.

********** oli pitkä kokemus kotoutuja-asiakkaiden asiantuntijana Helsingin työllisyyspalveluissa ja Uudenmaan TE-toimistossa, jolloin hän mm. laati kotoutumissuunnitelmia työnhakijoille. Lisäksi hänellä on kokemusta projektikoordinaattorin ja projektityöntekijän tehtävistä osaamisen kartoittamisen parissa. Hän osoitti erityisesti työllisyyspalveluiden tuntemusta ja kokemusta niiden kehittämisestä. Lisäksi hänellä oli monipuolista kieliosaamista.

********** oli kokemusta kotoutuja-asiakkaiden asiantuntijan/omavalmentajan tehtävistä TE-toimistossa, jolloin hän mm. laati kotoutumissuunnitelmia työnhakijoille. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus kotoutumisohjaajan tehtävistä Tuusulan kunnalla sekä kokemusta ryhmäohjaajan/suunnittelijan tehtävistä järjestösektorilla. Hän osoitti erityisesti monipuolista soveltuvaa kokemusta työllisyyspalveluista ja sosiaali- ja terveyspalveluista. Lisäksi hänellä oli monipuolista kieliosaamista.

********** oli pitkä kokemus sosiaaliohjaajana maahan muuttaneiden erityispalveluissa, jolloin hän mm. osallistui palvelutarpeen arviointien ja asiakassuunnitelmien laatimiseen. Hän osoittikin erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden tuntemusta.

********** oli kokemusta kotoutuja-asiakkaiden asiantuntijana Helsingin työllisyyspalveluissa, jolloin hän mm. laati kotoutumissuunnitelmia työnhakijoille. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus suunnittelijan, hankekoordinaattorin ja hanketyöntekijän tehtävistä järjestösektorilla erityisesti lasta kotona hoitavien maahan muuttaneiden naisten parissa. Hän osoitti erityisesti soveltuvaa monipuolista työllisyyspalveluiden ja sosiaali- ja terveyspalveluiden tuntemusta ja kokemusta niiden kehittämisestä sekä pitkää kokemusta työvoiman ulkopuolella olevien parissa työskentelystä.

Koulutuksen ja työkokemuksen, hakuasiakirjojen ja haastatteluissa osoitetun soveltuvuuden pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella parhaat edellytykset asiantuntijoiden virkojen hoitamiseen on hakijoilla **********

Lisäksi hakijat ovat rekrytointiprosessin aikana antaneet monipuolisimman kuvan kyvystään työskennellä asiantuntijana Helsingin työllisyyspalveluissa.

Valittujen hakijoiden haastatteluissa korostui erinomaiset vuorovaikutustaidot, kotoutumista edistävien palveluiden tuntemus sekä asiakaslähtöinen työote.

Valituilla hakijoilla oli soveltuvaa ja monipuolista kokemusta kotoutumisen edistämisen tehtävistä ja asiakastyöstä maahan muuttaneiden parissa myös viranomaistyössä. Haastatteluissa korostui myös kohderyhmän tuntemus ja monipuolinen ja soveltuva kokemus sosiaali- ja terveyspalveluiden, työllisyyspalveluiden tai kasvatuksen ja koulutuksen palveluista ja niiden kehittämisestä. Lisäksi valituilla oli soveltuvaa kieliosaamista.

Yksikön johtaja tutustui hakijoiden hakemuksiin ja haastatteluiden yhteenvetoihin rekrytointiryhmän esittelyn perusteella.

Yksikön johtaja Katja Rajaniemi katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on hakijoilla **********

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valituille sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen.

Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Lisätiedot

Rauno Lipsanen, palveluesihenkilö, puhelin: 310 21611

rauno.lipsanen@hel.fi
Close

This decision was published on 20.03.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Katja Rajaniemi, Yksikön johtaja, puhelin: 040 188 0538

katja.rajaniemi@hel.fi

Attachments

1. Vastine_1
The attachment will not be published on the internet.
2. Vastine_2
The attachment will not be published on the internet.
3. Vastine_3
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.