Päätös Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3:n tupakointikieltohakemukseen

HEL 2024-013957
§ 28

Päätös Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3:n tupakointikieltohakemukseen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3:n huoneistoparvekkeille ja asuinhuoneistojen sisätiloille.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteissa Otavantie 3 ja Tallbergin puistotie 8, 00200 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 18.10.2024. Hakemusta on täydennetty 4.12.2024, 18.12.2024 ja 10.2.2025.

Hakemuksen tekijä

Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3
Y-tunnus 0236136-0

Hakemuksen sisältö

Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3 on hakenut tupakointikieltoa kaikille huoneistoparvekkeille ja asuinhuoneistojen sisätiloille osoitteissa Otavantie 3 ja Tallbergin puistotie 8, 00200 Helsinki.

Kuuleminen

Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3 on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Vastanneista osa vastusti tupakointikieltoa. Vastustajat perustelivat kantaansa muun muassa siten, että tupakointikieltoa ei pystytä valvomaan ja sillä puututaan yksilönvapauteen. Lisäksi muina perusteluina on muun muassa mainittu, että tupakointikielto lisää toisten kyttäämistä eikä tupakoinnista ole koettu aiheutuvan haittaa.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva) ja hakijaa. Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 21.2.2025. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen ei saapunut määräaikaan mennessä yhtään vastinetta.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin. Tupakointikielto saadaan määrätä asuinhuoneiston asuintilaan vain, jos savun kulkeutumista ei ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä ja asuintilan haltijalle on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3:n asuinkiinteistöön kuuluu yksi vuonna 1939 valmistunut asuinkerrostalo, jossa on seitsemän kerrosta. Asuinkerrostalon ulkoseinät ovat täystiilimuurattuja ja välipohjarakenteena on alalaattapalkisto, jossa on eristeenä rakennusajankohdan mukaisesti orgaanista ainesta. Asuinkiinteistössä ei ole muista huoneistoparvekkeista erillään olevia yksittäisiä huoneistoparvekkeita, vaan rakennuksen kaikki huoneistoparvekkeet sijaitsevat pystylinjoissa päällekkäin ja osin vierekkäin. Rakennuksen ilmanvaihtojärjestelmänä on painovoimainen ilmanvaihto. Tuloilma johdetaan huoneistoihin ulkoseinissä olevien korvausilmaventtiilien kautta.

Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3:n huoneistoihin kuuluvat parvekkeet sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta toisille tai korvausilman mukana asuntoihin.

Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3 on teettänyt selvityksen tupakansavun ja -hajun kulkeutumisesta yhtiön rakenteissa sekä tämän estämiseksi tarvittavista toimista. Asuntojen väliset vuotokohdat selvitettiin merkkiainekokeella ja vuotokohdat havainnoitiin merkkiaineanalysaattorin avulla. Merkkiainekaasun havaittiin kulkeutuvan sisäilmaan muun muassa väliseinä-lattialiittymien alueilla. Merkkiainekaasua havaittiin myös kulkeutuvan ulkoseinä-lattialiittymän kautta sekä lattialaudoituksen rakojen kautta.

Ympäristöpalveluille toimitetun selvityksen mukaan tiiveysongelman korjaaminen edellyttää laaja-alaisia tiivistyskorjauksia välipohjarakenteiden, ulkoseinien sekä väliseinien alueella.

Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3:n yhteen asuinhuoneistoon on tehty laajoja tiivistyskorjauksia, joilla huoneiston välipohja on saatu tiiviiksi. Tiivistystöiden kustannukset olivat 35585,78 euroa. Yhtiön rakennuksessa on yli sata asuinhuoneistoa.

Asuintilojen haltijoille on ennen kiellon määräämistä varattu mahdollisuus ehkäistä savun kulkeutuminen omilla toimenpiteillään. Asia on annettu asuintilojen haltijoille tiedoksi 4.4.2024 päivätyllä tiedotteella. Yhtiölle ei ole toimitettu sellaista vastinetta, jossa olisi ilmoitettu asuintilan haltijan ryhtyvän toimenpiteisiin savun kulkeutumisen estämiseksi.

Asunto-osakeyhtiö Otavantie 3 on toimittamillaan tutkimusselosteilla ja muilla asiakirjoilla osoittanut, että rakennuksen huoneistojen väliset rakenteet ovat sellaiset, ettei savun kulkeutumista ole mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella kohtuudella ehkäistä. Ympäristöpalvelut pitää perusteltuna tupakointikiellon määräämistä rakennuksen asuinhuoneistojen sisätiloille, koska rakenteiden kunnostamisen kustannukset on selvityksessä todettu muodostuvan kohtuuttomiksi.

Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei taloyhtiön toimittamaan kuulemiseen ollut tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.

Tupakkalain 79 §:n mukaisen tupakointikiellon määräämiseen ei tarvita aiheutunutta tai todennettua haittaa.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, yhtiökokouksen pöytäkirja, lainvoimaisuustodistus, yhtiön kuulemismenettely, vastineet yhtiön kuulemiseen, huoneiston haltijoille kirjallisesti annettu mahdollisuus ehkäistä omilla toimillaan tupakansavun kulkeutuminen, tiedote, asukas- ja osakeluettelo, rakenteiden tiiveyden tutkimukset tupakansavuselvitys, korjaustyöselostus, tiivistyskorjauksien laadunvarmistus merkkiainetutkimuksin, selvitys kustannuksista, pohjapiirustukset sekä viranomaisen kuulemiskirje ja viranomaisen ilmoitus kuulemisesta.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 15.02.2024 § 32) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 1050 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Ask for more info

Jari Mattila, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 38580

jari.mattila@hel.fi

Decisionmaker

Päivi Vepsäläinen
vs. yksikön päällikkö