Autopaikoitusalueen maanvuokrasopimuksen muuttaminen (Malmi, noin 3890 m²:n suuruinen alue kiinteistöistä 91-38-61-1, 91-38-9903-60, 91-418-1-23)
Autopaikoitusalueen maanvuokrasopimuksen muuttaminen (Malmi, noin 3890 m²:n suuruinen alue kiinteistöistä 91-38-61-1, 91-38-9903-60, 91-418-1-23)
Päätös
Toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikkö päätti:
- muuttaa Helmi Liiketalousopisto Oy:lle (Y-tunnus 0120021-5) autopaikoitusta varten vuokratun noin 3 890 m²:n suuruisen, Helsingin kaupungin 38. kaupunginosassa (Malmi) kiinteistöillä 91-38-61-8, 91-38-9903-60, 91-418-1-23 sijaitsevan alueen maanvuokrasopimusta (sopimusnumero 13040, vuokraustunnus L3138-2) liitteinä nro 1-2 olevan sopimusluonnoksen mukaisesti
- oikeuttaa sekä sopimukset ja valvonta –tiimin päällikön että juristin, kummankin yksin, allekirjoittamaan Helsingin kaupungin puolesta edellä mainitun sopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä korjauksia ja tarkistuksia.
(L3138-2)
Päätöksen perustelut
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 14.3.2023, 150 § myydä asemakaavan nro 12274 mukaisella suunnitellulla tontilla 38061/6 sijaitsevat rakennukset. Yksi rakenuksista, kaupungin omistama, maakellari sijaitsee kuitenkin Helmi Liiketalousopisto Oy:lle pysäköintitarkoitukseen vuokratulla alueella, joten vuokralaisen kanssa on sovittu, että yhtiölle vuokratun alueen maanvuokrasopimusta nro 13040 muutetaan siten, että vuokra-alue on 1.12.2025 lukien karttaliitteen nro 2 mukainen. Uusi vuokra-alueen pinta ala on noin 3 844 m² entisen 3 890 m²:n asemasta.
Edellä esitetty muutos mahdollistaa tontin 38061/6 on luovuttamisen rakennusten myynnin yhteydessä kokonaisuudessaan rakennusten ostajan hallintaan.
Nykyinen maanvuokrasopimus
Helsingin kaupunki on vuokrannut Helmi Liiketalousopisto Oy:lle liitteenä nro 3 olevan tonttijakokartan nro 7731 mukaisen noin 3890 m²:n suuruisen alueen autopaikoituksen järjestämistä varten ajalle 1.1.1985–31.12.2040. Vuokra-aluetta ei ole lohkottu tonttijaon mukaisesti, joten se sijaitsee kiinteistöillä 91-38-61-8, 91-38-9903-60, 91-418-1-23.
Asemakaava ja vuokra-alueen tiedot
Vuokra alue ulottuu voimassa olevan asemakaavan muutoksen nro 12274 mukaiselle autopaikkojen korttelialueelle (LPA), puistoalueelle (VP) sekä asuin-, liike-, toimisto- ja palvelurakennusten korttelialueelle (ALP). Vuokra-alueesta poistuva noin 46 m²:n suuruinen alue on osa asuin-, liike-, toimisto- ja palvelurakennusten korttelialuetta (ALP). Sijaintikartta ja asemakaavaote ovat liitteenä nro 4. Asemakaavaotteesta ilmenee myös vuokra-alueesta poistuva alue.
Vuokran määrä
Pysäköintialueen vuosivuokra on määräytyy pinta-alaperusteisesti. Vuokra-alueesta poistettavan osan pinta-ala on noin 46 m², joka muodostaa noin 1,18 % vuokra-alueen kokonaispinta-alasta.
Vuokralaisen kanssa on sovittu, että tontista perittävää vuokraa alennetaan pinta-alaperusteisesti siten, että 1.12.2025 lukien vuokrasta peritään 98,82 %.
Toimivalta
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 4.4.2023, 196 § siirtää toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikölle hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 1-9 kohtien mukaista toimivaltaansa päättää toimielimien päättämien sopimusten ehtojen vähäisistä muutoksista ja lisäyksistä.
Kiinteistölautakunta on 26.11.1984, 2273 päättänyt vuokrauksesta, joten toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikkö on toimivaltainen päättämään muutoksesta.
This decision was published on 21.10.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.