Päätös Asunto Oy Helsingin Pilvilinnan tupakointikieltohakemukseen
Päätös Asunto Oy Helsingin Pilvilinnan tupakointikieltohakemukseen
Päätös
Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto Oy Helsingin Pilvilinnan huoneistoparvekkeille ja huoneistoterasseille. Tupakointikielto koskee myös poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden polttamista ja sähkösavukkeen käyttämistä.
Päätöksen voimassaoloaika
Päätös on voimassa toistaiseksi.
Päätökseen velvoitetut
Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteessa Firdonkatu 7, rinnakkaisosoite Pasilankatu 9, 00520 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.
Hakemus
Hakemus on saapunut viranomaiselle 5.12.2024. Hakemusta on täydennetty 25.2.2025.
Hakemuksen tekijä
Asunto Oy Helsingin Pilvilinna
Y-tunnus 2876621-9
Hakemuksen sisältö
Asunto Oy Helsingin Pilvilinna on hakenut tupakointikieltoa kaikille huoneistojen parvekkeille ja terasseille osoitteessa Firdonkatu 7 / Pasilankatu 9, 00520 Helsinki.
Kuuleminen
Asunto Oy Helsingin Pilvilinna on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Kuulemiseen oli annettu pääosin tupakointikiellon hakemista puoltavia vastauksia. Kahdessa vastauksessa oli vastustettu kiellon hakemista. Vastustamista oli perusteltu muun muassa sillä, että asunto on vilkkaiden katujen ympäröimä ja kaduilta kulkeutuvat pakokaasut ja pienhiukkaset ovat suurempi haitta kuin tupakansavu. Perusteluissa oli ilmoitettu myös, että ilmanottoaukot ovat vain joidenkin parvekkeiden välittömässä läheisyydessä ja että kielto pitäisi rajata vain lasittamattomiin terasseihin ja sellaisiin parvekkeisiin joista savu kulkeutuu poikkeuksetta. Lisäksi oli esitetty, että kiellon ulkopuolelle tulisi jättää savuttomat nikotiinituotteet, jotka eivät aiheuta savu- tai hajuhaittoja.
Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva) ja hakijaa. Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 4.4.2025. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen saapui määräaikaan mennessä yksi vastine. Tässä vastineessa pyydettiin, että sähkösavukkeiden käyttö rajattaisiin tupakointikiellon ulkopuolelle. Pyyntöä oli perusteltu seuraavasti.
1. Kaikki taloyhtiön parvekkeet ovat lasitettuja ja suljettavissa, jolloin mahdollinen höyry ei leviä ympäristöön tai naapuriasuntoihin samoin kuin avoimilla parvekkeilla. Lasitus tarjoaa selkeän fyysisen esteen sekä hajuhaittojen että höyryn ja hiukkasten leviämiselle.
2. Taloyhtiön huoneistokohtaisen ilmanvaihdon suodatuksen suorituskyky on mitoitettu sellaiseksi, että se pitää mahdolliset yksittäiset aerosolihiukkaset poissa huoneistoista muun muassa ohikulkevan vilkasliikenteisen tien liikennepäästöjen vuoksi. Lisäksi ilmanottoaukkoja ei sijaitse kaikilla niillä seinillä, joilla parvekkeita on.
3. Parvekkeiden rakenne ja suljettavuus rinnastavat ne käyttöominaisuuksiltaan sisätiloihin. Tupakkalain 79 § mukaan asuinhuoneistojen sisätiloihin ei voida määrätä sähkösavukkeiden käyttökieltoa, mikä tukee sitä, että myös vastaavan kaltaiset, suljetut parvekkeet on mahdollista jättää kiellon ulkopuolelle.
4. Tupakkalain 24 § velvoittaa, ettei sähkösavukkeissa käytettävissä nesteissä saa olla terveydelle haitallisia ainesosia edes kuumennettaessa. Lisäksi sisätilojenkin osalta sähkösavukkeiden haittavaikutukset on arvioitu varsinaisia poltettavia tupakkatuotteita pienemmiksi, sillä tupakkalain 79 § mukaan sisätilojen tupakointikielto ei koske sähkösavukkeiden käyttöä. Sähkösavukkeet eivät aiheuta paloturvallisuusriskiä eikä niistä synny tupakoinnin tavoin savua, tuhkaa tai hajuhaittoja, mikä tekee niistä käytännössä vähemmän häiritseviä ja vaarallisia muihin kiellon piiriin haettuihin tuotteisiin verrattuna.
Päätöksen perustelut
Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.
Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.
Tupakkalain 73 §:n mukaan se, mitä tupakointikieltoja ja -rajoituksia koskevassa luvussa säädetään tupakoinnista ja tupakansavusta, sovelletaan myös poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen polttamiseen ja sähkösavukkeen käyttämiseen sekä niistä syntyviin savuihin, höyryihin ja hiukkasiin. Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan poikkeuksena tästä on, että asuinhuoneiston asuintilaa koskeva tupakointikielto ei koske sähkösavukkeen käyttämistä.
Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.
Asunto Oy Helsingin Pilvilinnaan kuuluu yksi vuonna 2022 valmistunut asuinrakennus. Ilmanvaihtojärjestelmänä on huoneistokohtainen koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto, jonka ilmanottoaukot ovat julkisivussa. Asuinhuoneissa on avattavia tuuletusikkunoita. Rakennuksessa on 12 kerrosta sekä kellarikerros. Ensimmäisessä kerroksessa on liikehuoneistoja, joissa ei ole parvekkeita eikä terasseja. Asuinhuoneistot ovat kerroksissa 2–12. Huoneistojen parvekkeet sijaitsevat siten, että jokaisen ylä- ja/tai alapuolella on toiseen huoneistoon kuuluva parveke. Huoneistojen parvekkeissa on epätiiviit ja avattavat parvekelasitukset. Kymmenennen kerroksen huoneistoissa on parvekkeen lisäksi terassi. Kunkin huoneistoterassin vieressä on toiseen huoneistoon kuuluva terassi tai parveke.
Asunto Oy Helsingin Pilvilinnan huoneistoihin kuuluvat parvekkeet ja terassit sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta ja terasseilta toisille tai avonaisten ikkunoiden ja ovien kautta asuntoihin. Parvekelasitukset eivät myöskään estä savun kulkeutumista parvekkeelta tai parvekkeelle, eikä voida olettaa tai edellyttää parvekelaseja pidettävän kiinni. Lasitettukaan parveke ei ole asuinhuoneiston asuintilaa.
Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan.
Tupakkalain 79 §:n mukaisen tupakointikiellon määräämiseen ei tarvita aiheutunutta tai todennettua haittaa.
Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei kuulemiseen tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.
Asunto Oy Helsingin Pilvilinnan omistamassa rakennuksessa on huoneistoparvekkeiden ja -terassien lisäksi yhteiskäytössä olevia terasseja kerroksissa viisi ja yhdeksän sekä saunaosastoon kuuluva parveke kerroksessa yhdeksän. Tämä tupakointikieltopäätös ei koske näitä asuntoyhteisön yhteisiä terasseja ja parveketta. Asunto Oy Helsingin Pilvilinna voi kuitenkin itse kieltää tupakoinnin näissä hallitsemissaan yhteisissä ulkotiloissa.
Sovelletut säännökset
Tupakkalaki (549/2016) 73, 79, 90 ja 106 §
Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §
Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §
Toimivaltaperuste
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.
Päätöksen perusteena olevat asiakirjat
Tupakointikieltohakemus tarkennuksineen, yhtiökokouksen pöytäkirja, lainvoimaisuustodistus, osake- ja asukasluettelot, selvitys yhtiön toimittamasta tupakkalain (79 §) mukaisesta kuulemisesta, tupakkalain mukaiseen kuulemiseen annetut vastaukset, julkisivupiirustukset, viranomaisen kuulemiskirje, viranomaisen ilmoitus kuulemisesta ja viranomaisen kuulemiseen saapunut vastine.
Hakemuksen käsittelymaksu
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 15.2.2024 § 32) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 980 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Tiedoksianto
Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.
This decision was published on 08.05.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Oikeudenkäyntimaksun suuruus on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Ask for more info
Johanna Salo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 20986