Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) Helsingin vesihuollon toiminta-alueen muuttaminen
Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) Helsingin vesihuollon toiminta-alueen muuttaminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) vesihuollon toiminta-alueen muutoksen, jolla toiminta-alueeseen lisätään korttelialueita Hermannista, Honkasuolta, Kuninkaantammesta, Laajasalosta, Länsisatamasta, Malmilta, Pasilasta, Suutarilasta ja Sörnäisistä sekä tehdään tarkistussupistamisia liitteenä olevan kartan (liite nro 1) ja sanallisen määrittelyn (liite nro 2) mukaisesti siten, että uusien alueiden tavoitteena on liittyä vesijohto- ja jätevesiviemäriverkoston piiriin päätöksen tullessa voimaan.
Liitekartassa 1 on esitetty ”Toiminta-alue 2024” -merkinnällä lisäysten ja poistojen takia muodostuva uusi, nyt hyväksyttävänä oleva vesihuollon toiminta-alue Helsingissä. Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY) huolehtii talousveden jakelusta sekä jätevesien keräämisestä ja poisjohtamisesta kartalla esitetyllä vesihuollon toiminta-alueella. Toiminta-aluerajaukseen tehdyt muutokset, eli aiempaan vesihuollon toiminta-alueeseen lisätyt (tarkastuslaajeneminen) ja siitä poistetut (tarkastussupistaminen) kiinteistöt on esitetty liitteenä 3 olevassa kartassa tasoilla ”Toiminta-alueen tarkastuslaajeneminen 2024” ja ”Toiminta-alueen tarkastussupistaminen 2024”.
Sekä liitekartassa 1 että 3 esitetty taso ”Tavoitteellinen toiminta-alue 2025-2026, toiminta-aluerajaus tarkentuu kiinteistörajojen vahvistamisen jälkeen” esittää alueita, jotka on tavoitteena lisätä vesihuollon toiminta-alueeseen vuosina 2025-2026, mutta joita ei vielä hyväksytä vesihuollon toiminta-alueeseen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Toiminta-alueen muutos 2024
Nyt kyseessä olevan toiminta-alueen laajentamisen lähtökohtana on ollut voimassa oleva vuoden 2021 HSY:n vesihuollon toiminta-alue ja siinä esitetyt laajentumisehdotukset vuodelle 2024. Edellä mainitut tiedot on tarkastettu ja päivitetty vastaamaan nyt toteutunutta ja suunniteltua yhdyskuntakehitystä. Toiminta-alueen laajenemisehdotukset vuodelle 2024 ja alustavat laajenemisehdotukset vuosille 2025–2026 on esitetty tarkemmin liitteessä nro 3. Toiminta-alueen muutokset tarkoittavat sekä vesijohtoverkostoa että jätevesiverkostoa.
Toiminta-alueen muutos on rajattu 22.12.2023 voimassa olleiden kiinteistörajojen mukaan ja se koskee kyseisenä ajankohtana kiinteistörekisterissä olleita kiinteistöjä. Toiminta-alueeseen kuuluminen tulkitaan pääsääntöisesti kiinteistökohtaisesti karttatarkasteltuna. Mikäli kiinteistörajat ovat muuttuneet kyseisen ajankohdan jälkeen tai uusia kiinteistöjä on rekisteröity, kyseisten kiinteistöjen kuuluminen toiminta-alueeseen arvioidaan erikseen sanallisen määrittelyn mukaan.
Osa kiinteistöistä on rajattu kuulumaan toiminta-alueeseen vain osittain. Toiminta-aluepäätös koskee näiden kiinteistöjen osalta vain sitä osaa kiinteistöstä, joka on rajattu kuuluvaksi toiminta-alueeseen. Vuoden 2024 toiminta-alueen muodostamisen yhteydessä on tarkistettu jo vuoden 2021 toiminta-alueeseen kuuluneita alueita. Vuoden 2021 toiminta-alueeseen on tehty tarkistuslaajennuksia ja toisaalta tarkistussupistamisia. Supistukset Helsingin kaupungin alueella koskevat tyypillisesti toiminta-alueeseen rajoittuvia viheralueita, joissa ei ole tarvetta vesihuollolle. Pinta-alaltaan suurimmat tarkistussupistamiset kohdistuvat Länsisataman ja Malmin kaupunginosiin.
Tausta
Vesihuollolla tarkoitetaan veden johtamista, käsittelyä ja toimittamista talousvetenä käytettäväksi sekä jäteveden poisjohtamista ja käsittelyä. Toiminta-alueen päättäminen tarkoittaa sitä, että vesihuoltolaitoksella on velvollisuus huolehtia alueella olevasta vesihuollosta yhdyskuntakehityksen ja toiminta-alueen päätöksen mukaisesti. Toiminta-alueilla olevilla kiinteistöillä on eräin poikkeuksin velvollisuus liittyä vesihuoltolaitoksen vesijohtoon ja jätevesiviemäriin.
Vesihuoltolain (119/2001) mukaisena vesihuoltolaitoksena toimii muutettavalla vesihuollon toiminta-alueella Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä.
HSY ja sen jäsenkunnat ovat allekirjoittaneet 18.12.2014-7.1.2015 puitesopimuksen kuntatekniikan yhteistyöstä HSY:n ja sen jäsenkuntien kesken. Puitesopimuksessa määritellään käsite HSY:n vesihuollon toiminta-alue, jonka mukaan HSY:n vesihuollon toiminta-alue kuvataan ajantasaisella, karttapohjaisella esityksellä alueesta, jolla HSY:llä on tai tulee tarkastelujaksolla olemaan huolehtimisvelvollisuus vesihuollosta. HSY:n vesihuollon toiminta-alue vahvistetaan kunkin jäsenkunnan alueella sijaitsevan osansa osalta erikseen asianomaisen jäsenkunnan päätöksellä. Toiminta-aluepäätökset tehdään vesihuollon kehittämissuunnitelmien pohjalta ja niitä tarkentaen. HSY:n koko toiminta-alue muodostuu jäsenkuntakohtaisten toiminta-alueiden summana. Toiminta-alueen muuttamisen tarkastelujakso on kolme (3) vuotta ja päivitysväli yksi (1) vuosi.
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt HSY:n Helsingin vesihuollon nykyisestä toiminta-alueesta 28.10.2021 (Ylja 28.10.2021 § 217).
Vuoden 2024 HSY:n vesihuollon toiminta-alue muodostuu pääasiassa kiinteistöistä, jotka sijaitsevat alle 20 metrin päässä liittymiskelpoisesta vesijohdosta ja jätevesiviemäristä. Toiminta-aluekartoilla esitettyjen kiinteistöjen, jotka sijaitsevat yli 20 metrin päässä vesijohdosta tai jätevesiviemäristä, toiminta-alueeseen kuulumisen arvioinnissa sekä liittämiskohdan osoittamisessa noudatetaan sanallisessa määrittelyssä määriteltyjä periaatteita.
Kuuleminen ja lausunnot
Vesihuoltolain 8 §:n mukaan ennen toiminta-alueen hyväksymistä tai muuttamista asiasta on tiedotettava riittävässä laajuudessa sekä varattava valvontaviranomaisille mahdollisuus antaa lausunto ja alueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille tilaisuus tulla kuulluiksi.
Vesihuollon toiminta-alueeseen lisättäväksi ja poistettavaksi tarkoitettujen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille varattiin tilaisuus tulla kuulluksi ennen asian ratkaisemista. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska vastaanottajia oli yli 30. Ilmoitus yleistiedoksiannosta julkaistiin kaupunkiympäristön toimialan verkkosivulla 5.2.2025. Vastineiden toimittamiselle varattiin aikaa 7.3.2025 saakka. Asiasta ei saatu yhtään vastinetta.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle sekä Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle (ELY-keskus) varattiin tilaisuus lausunnon antamiseen 7.3.2025 saakka. Lausuntoa pyydettiin Etelä-Savon ELY-keskukselta, koska vesihuoltolaissa säädetyt ELY-keskusten vesihuollon valvontatehtävät on keskitetty sinne. Asiasta saatiin lausunto kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselta ja Etelä-Savon ELY-keskukselta.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen, tässä tapauksessa ympäristöseuranta- ja valvontayksikön, lausunnossa 11.3.2025 (liite nro 4) pidetään positiivisena Kallahdenniemen Leppäniementien alueen merkitsemistä toiminta-alueeksi terveyden- ja ympäristönsuojelun näkökulmasta. Lausunnossa huomautetaan, että olisi ollut toivottavaa, että toiminta-alueen päivityksen kartta-aineistossa olisi ollut myös esitys seuraaville vuosille suunnitelluista mahdollisista toiminta-aluemuutoksista. Myös supistamisalueiden tilanteen ja perusteiden olisi ollut hyvä käydä ilmi materiaalista. Ympäristöseuranta- ja valvontayksikkö kuitenkin puoltaa esitetyn toiminta-alueen 2024 hyväksymistä ja lisää, että hyväksymispäätöksen yhteydessä on asetettava tavoitteellinen yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaava aikataulu toiminta-alueen eri osien saattamiselle verkostojen piiriin.
Etelä-Savon ELY-keskus kiinnittää lausunnossaan 4.3.2025 (liite nro 5) huomiota siihen, että lausuntopyyntöön liitetyssä aineistossa ei ole esitetty suunniteltua yhdyskuntakehitystä kuvaavaa tavoitteellista toiminta-aluetta. Vesihuollon toiminta-alue näkyy nyt Helsingin kaupungin karttapalvelussa ja aineistoon on lisätty myös ehdotetut laajenemisalueet omalle tasolleen.
HSY toteaa vastineessaan ELY-keskukselle ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle, että voimakkaasti kasvavalla alueella yli kolmen vuoden päähän määriteltävien tavoitteellisten toiminta-alueiden vesihuollon toteutuminen on hyvin epävarmaa. Vesihuollon pidemmän aikavälin suunnittelua tehdään neljän vuoden välein vesihuollon kehittämissuunnitelmassa 10 vuodeksi eteenpäin. Kehittämissuunnitelmassa ei kuitenkaan esitetä tarkkarajaisia tavoitteellisia toiminta-alueita. HSY ja Helsingin kaupunki pitävät nykyistä kolmen vuoden tarkastelujaksoa maankäytön muutosten osalta riittävänä. Alueiden alustavia rakentamisaikatauluja pystytään nykyisin arvioimaan vahvistuneiden asemakaavamuutosten perusteella täydennettynä aluerakentamisen projektialueista saatujen rakentamisaikataulukarttojen tiedoilla. HSY katsoo, että toiminta-aluemäärityksen nykyinen tarkastelukausi vähentää toiminta-aluerajaukseen liittyviä epäselvyyksiä sekä jatkuvaa tarkistamistarvetta, eikä käytännössä vaikuta kiinteistöjen liittymiseen verkostoihin.
ELY-keskuksen ja Helsingin kaupungin ympäristöpalvelujen ympäristöseuranta- ja valvontayksikön lausunnot koskien tavoitteellista vesihuollon rakentamisen aikataulua huomioitiin HSY:llä muuttamalla selite ”Toiminta-alue 2024 – toiminta-aluerajaus tarkentuu kiinteistörajojen vahvistamisen jälkeen” muotoon ”Tavoitteellinen toiminta-alue 2025–2026 – toiminta-aluerajaus tarkentuu kiinteistörajojen vahvistamisen jälkeen”. HSY katsoo, että toiminta-alue-esitys täyttää tältä osin vesihuoltolain vaatimukset tavoitteellisesta aikataulusta toiminta-alueen eri osien saattamisesta vesihuoltoverkostojen piiriin. HSY huomauttaa, että tavoitteellisen aikataulun aikaulottuvuutta ei ole määritelty vesihuoltolaissa.
ELY-keskuksen ja Helsingin kaupungin ympäristöpalvelujen ympäristöseuranta- ja valvontayksikön lausunnoissa kiinnitetään huomiota supistettavaksi esitetyillä alueilla sijaitsevien vesihuoltoverkostoon liittyneiden kiinteistöjen vesihuollon turvaamiseen (VHL 8 a §). Alueiden supistuminen johtuu kiinteistörajoissa tapahtuneista muutoksista. Muutokset eivät edellytä vesihuollon palveluiden järjestämisen uudelleenarviointia. Lisäksi HSY haluaa muistuttaa, että mahdollisten teknisten virheiden vuoksi toiminta-alueen karttaesitystä täydentämään on laadittu sanallinen määritelmä.
ELY-keskuksen ja Helsingin kaupungin ympäristöpalvelujen ympäristöseuranta- ja valvontayksikön lausunnot koskien toiminta-alueen supistamista huomioitiin säilyttämällä toiminta-alueessa ELY-keskuksen lausunnossaan esille nostamat rakennetut kiinteistöjen osat Hernesaaressa ja Veräjälaaksossa. Muutos ei vaikuta käytännössä kiinteistöjen vesihuollon tilanteeseen.
Kuulemisajan jälkeen pyydettiin saaduista lausunnoista kommentit HSY:ltä 7.3.2025 (Etelä-Savon ELY) ja 11.3.2025 (ympäristöseuranta- ja valvontayksikkö).
Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen muuttamisesta on tiedotettu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan verkkosivustolla 5.2.-7.3.2025. Asiasta ei saatu yhteydenottoja tai mielipiteitä.
Perustelut
Vesihuoltolain 5 §:n mukaan kunnan tulee kehittää vesihuoltoa alueellaan yhdyskuntakehitystä vastaavasti vesihuoltolain tavoitteiden toteuttamiseksi yhteistyössä alueensa vesihuoltolaitosten, laitoksille vettä toimittavien ja niiden jätevesiä käsittelevien sekä muiden kuntien kanssa sekä osallistua vesihuollon alueelliseen yleissuunnitteluun.
Vesihuoltolain 6 §:n mukaan, jos suurehkon asukasjoukon tarve taikka terveydelliset tai ympäristönsuojelulliset syyt sitä vaativat, kunnan tulee huolehtia siitä, että ryhdytään toimenpiteisiin tarvetta vastaavan vesihuoltolaitoksen perustamiseksi, vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen laajentamiseksi tai muun tarpeellisen vesihuollon palvelun saatavuuden turvaamiseksi.
Vesihuoltolain 7 §:n mukaan kunnan alueella toiminta-alueiden tulee kattaa alueet, joilla kiinteistöjen liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin on tarpeen toteutuneen tai suunnitellun yhdyskuntakehityksen vuoksi.
Vesihuoltolain 8 §:n mukaan kunta hyväksyy vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen ja tarvittaessa muuttaa hyväksyttyä toiminta-aluetta vesihuollosta huolehtimiseen soveltuvan laitoksen esityksestä tai, jos laitos ei tällaista esitystä ole tehnyt, laitosta kuultuaan. Ennen toiminta-alueen hyväksymistä tai muuttamista asiasta on tiedotettava riittävässä laajuudessa sekä varattava valvontaviranomaisille mahdollisuus antaa lausunto ja alueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille tilaisuus tulla kuulluiksi.
Toiminta-alueen tulee olla sellainen, että:
1) vesihuoltolaitos kykenee huolehtimaan vastuullaan olevasta vesihuollosta taloudellisesti ja asianmukaisesti; ja
2) vesihuollon kustannusten kattamiseksi perittävät vesihuollon maksut muodostuvat kohtuullisiksi ja tasapuolisiksi.
Hyväksyessään toiminta-alueen kunnan tulee toiminta-alueen eri osien vesihuollon tarpeet huomioon ottaen määrittää alueet, jotka on saatettava vesihuoltolaitoksen vesijohtoverkoston piiriin, sekä alueet, jotka on saatettava laitoksen jätevesiviemäriverkoston piiriin. Hyväksymispäätöksen yhteydessä on myös asetettava tavoitteellinen yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaava aikataulu toiminta-alueen eri osien saattamiselle verkostojen piiriin. Toiminta-alue, sillä sijaitsevat taajamat sekä vesijohtoverkoston ja jätevesiviemäriverkoston piiriin saatettavat alueet esitetään kartalla, jonka on oltava yleisesti saatavilla tietoverkossa. Toiminta-alueen hyväksymisestä on tiedotettava riittävässä laajuudessa. (Vesihuoltolain 8 §)
Toiminta-alueeseen liitettäväksi ehdotetuilla alueilla sijaitseville kiinteistöille on rakennettu tai on kaavoitettu asuinrakennuksia, joiden liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin on tarpeen suuren käyttäjä- tai asukasmäärän vuoksi.
Toiminta-alueen supistamisen osalta kaupunki yhtyy HSY:n näkemykseen ja perusteluihin supistamisten tarpeellisuudesta ja hyväksyttävyydestä.
Tiedottaminen
Toiminta-alueen muuttamisesta tiedotetaan Helsingin kaupungin verkkosivustolla päätöksenteon jälkeen.
Toiminta-alueeseen kuuluvista kiinteistöistä on laadittu sähköisessä muodossa oleva karttaesitys (liite nro 1), joka on päätöksenteon jälkeen tarkasteltavissa myös HSY:n ja Helsingin kaupungin karttapalveluissa. Sanallinen määrittely on liitteenä nro 2, joka on yleisesti saatavilla päätöksenteon jälkeen myös HSY:n verkkosivustolla.
Päätöksen voimaantulo
Päätös tulee voimaan sen tultua lainvoimaiseksi.
Sovelletut oikeusohjeet
Vesihuoltolaki (119/2001) 5, 6, 7, 8, 32 ja 33 §
Hallintolaki (434/2013) 34 §
Kuntalaki (410/2015) 135, 138, 139 ja 141 §
Päätöksen tiedoksianto
Päätös annetaan tiedoksi viranomaisille sähköisesti tavallisena tiedoksiantona ja vesihuollon toiminta-alueeseen kuuluville kiinteistöjen omistajille ja haltijoille yleistiedoksiantona hallintolain mukaisesti, koska vastaanottajia on yli 30.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 22 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, lautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, vesihuoltolain mukaisista muista kuin kunnan ympäristönsuojelu- tai terveydensuojeluviranomaiselle säädetyistä kunnan tehtävistä.
This decision was published on 23.04.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Kunnallisvalituksen saa tehdä:
- se, jonka etua tai oikeutta asia saattaa koskea (asianosainen)
- kunnan jäsen;
- valvontaviranomainen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi yleistiedoksiantona, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä yleistiedoksiantoa koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asian katsotaan tulleen viranomaisen tietoon postitse lähetetyn kirjeen saapumispäivänä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, viranomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Nasti Korhonen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 52773