Hankinta, sopimuksen purkaminen, asiakaskuljetusten liikennöinti, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-000131
More recent handlings
Case 9. / 22 §

Taksi 408 Vantaa Oy:n oikaisuvaatimus sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 7.1.2025 § 4 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin sopimuksen purkamista

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä Taksi 408 Vantaa Oy:n oikaisuvaatimuksen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 7.1.2025 § 4 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin sopimuksen purkamista. Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Taustaa

Sopimuksen kohteena on asiakaskuljetusten liikennöinti, jota sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää vammaispalvelulain (675/2023), kehitysvammalain (Laki kehitysvammaisten erityishuollosta, 519/1977), sosiaalihuoltolain (1301/2014), lastensuojelulain (417/2007) tai muun lainsäädännön perusteella. Asiakaskuljetusten liikennöinnillä korvataan julkisen liikenteen palveluita sellaisille asiakkaille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi pysty niitä käyttämään. Palvelua voivat käyttää sellaiset kaupunkilaiset, joille on päätöksen nojalla myönnetty matkustusoikeus. Hankinnan kohteeseen voi sisältyä myös vähäisessä määrin toimialan henkilöstön kuljetuksia ja toimialan toimintaan kiinteästi liittyviä tavarakuljetuksia.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 6.6.2023 § 111.

Hankintaan sisältyi kaksi liikennöintiryhmää, suoraohjaus- ja ylivuotoliikenne. Kyseisiin ryhmiin kilpailutettiin erikseen henkilöautot ja esteettömät ajoneuvot. Tarjouspyyntö jaettiin 23 osa-alueeseen liikennöintiryhmän, ajoneuvon ja ajovuoron perusteella. Tarjouksessaan tarjoajan oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan osa-alueeseen. Tarjouskilpailussa oli mahdollista tarjota useampaa ajoneuvoa samaan osa-alueeseen, jolloin tarjoajien tuli täyttää uusi, rinnakkainen tarjous.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakaskuljetusten liikennöinti hankinta kilpailutettiin julkisena hankintana avoimella menettelyllä kesä- ja elokuun 2023 aikana. Tarjouspyyntö julkaistiin 13.6.2023 ja määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 25.8.2023. Tarjouksia saapui määräaikaan mennessä yhteensä 292 kappaletta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja teki päätöksen 15.11.2023 § 230 asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnasta ja päätti hankkia asiakaskuljetusten liikennöintipalvelua Taksi 408 Vantaa Oy:lta osa-alueille 7, 8, 11 ja 12. Sopimus on allekirjoitettu 27.3.2024.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti purkaa 15.11.2023 § 230 tekemänsä päätöksen perusteella tehdyn sopimuksen 7.1.2025 § 4 Taksi 408 Vantaa Oy:n kanssa, koska Taksi 408 Vantaa ei ollut toimittanut sopimuksen mukaisia, ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle annettuihin määräaikoihin mennessä.

Oikaisuvaatimus ja oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Sopimuskaudelle osallistunut Taksi 408 Vantaa Oy (jäljempänä myös oikaisuvaatimuksen tekijä) on 17.1.2025 tehnyt oikaisuvaatimuksen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 7.1.2025 § 4 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin sopimuksen purkamista.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksessaan Taksi 408 Vantaa Oy (liite 1) hakee muutosta päätökseen ja vaatii, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätös purkaa sopimus Taksi 408 Vantaa Oy:n (Y-tunnus: 2394683-5) kanssa asiakaskuljetusten liikennöinnistä on kumottava ja sopimusta on jatkettava toimialajohtajan 15.11.2023 § 230 tekemän päätöksen mukaisesti.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ollut yhteydessä kaupunkiin vakuusasian yksityiskohdista 11.12.2024. Oikaisuvaatimuksen tekijä on vedonnut siihen, ettei sillä ole ollut tosiasiallista mahdollisuutta hoitaa vakuusasiaa pankissa joulun ja uudenvuoden vuoksi, mikä tulisi ottaa huomioon asian arvioinnissa. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo toimineensa palveluntuottajana jo useita kuukausia ilman, että toiminnassa olisi ollut ongelmia ja kiistää, että vakuuksien toimittaminen olisi riittävän painava syy sopimuksen purkamiselle. Sopimuksen purkaminen aiheuttaa oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan sille huomattavaa haittaa ja vahinkoa. Sitä vastoin oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, ettei kaupungille ole aiheutunut tosiasiallista vahinkoa, eikä sopimusta suhteellisuusnäkökohtien vuoksi tulisi purkaa. Oikaisuvaatimuksen tekijä pyytää vakuuksien toimittamiselle lisäaikaa 15.2.2025 saakka.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala (tilaaja) lähetti kirjallisen reklamaation Taksi 408 Vantaa Oy:lle (palveluntuottaja) 9.9.2024. Reklamaatiossa tilaaja totesi, että Taksi 408 Vantaa Oy ei ollut toimittanut sopimuksen mukaisia ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Sopimuksen mukaan tuottajan on toimitettava tilaajalle rahamuotoinen vakuus seitsemän päivän kuluessa sopimuksen allekirjoituksesta. Sopimus on allekirjoitettu 27.3.2024.

Vakuuden arvo on 3000 euroa palvelutuotannossa olevaa ajoneuvoa kohden. Ohjeet vakuuden suorittamiseen on toimitettu sopimuksen allekirjoitusprosessin yhteydessä.

Tilaajan ylläpitämän rekisterin mukaan tuottaja ei ole suorittanut vakuuksien maksua sopimuksen mukaisesti. Tilaaja vaati reklamaatiossa, että palveluntuottaja vastaa reklamaatioon viiden arkipäivän kuluessa sekä palveluntuottaja suorittaa puuttuvat sopimuksen mukaiset vakuudet (3000 euroa/ajoneuvo, yhteensä neljä ajoneuvoa) ensi tilassa tilaajalle, kuitenkin viimeistään seitsemän päivän kuluessa reklamaation vastaanottamisesta. Palveluntuottaja vastasi reklamaatioon 10.9.2024 ja pyysi vakuuksien toimittamiselle lisäaikaa. Tilaaja myönsi lisäaikaa vakuuksien toimittamiselle 30.9.2024 asti, mutta palveluntuottaja ei toimittanut vakuuksia määräaikaan mennessä.

Tilaaja lähetti toisen kirjallisen reklamaation koskien vakuuksia 15.11.2024, koska palveluntuottaja ei ollut edelleenkään toimittanut ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Palveluntuottajan oli vastattava reklamaatioon sopimuksen mukaisesti viiden päivän kuluessa. Tilaaja edelleen vaati, että palveluntuottajan on suoritettava sopimuksenmukaiset vakuudet annettujen ohjeiden mukaan tilaajalle ensi tilassa.

Tilaajan ja palveluntuottajan välisen sopimuksen mukaan sopimuksen purkamiseen oikeuttavana olennaisena sopimusrikkomuksena pidetään muun muassa tilanteita, joissa palvelu ei vastaa sovittua siten, että palvelun virhe tai siitä tilaajalle aiheutuneet seuraukset ovat joko vähäistä suurempia tai toistuvia.

Tilaaja ilmoitti reklamaatiossa, että tilaaja varaa oikeuden purkaa sopimuksen, jos palveluntuottaja ei ole asettanut vakuuksia 14 vuorokauden sisällä reklamaation päiväyksestä 15.11.2024. Palveluntuottaja vastasi reklamaatioon 15.11.2024 mutta ei suorittanut tilaajalle vakuuksia annettuihin aikarajoihin mennessä. Tammikuun alussa 7.1.2025 vakuudet olivat edelleen asettamatta, jolloin tilaaja päätti purkaa sopimuksen päättymään 31.1.2025.

Asiakaskuljetukset ovat tilaajan järjestämisvastuulle kuuluva lakisääteinen palvelu, jonka toimitusvarmuus on tilaajalle keskeistä. Vakuuden tarkoitus on turvata suorituksen jatkuvuutta häiriötilanteessa. Vakuuksien asettamista koskeva virhe on ollut toistuva, eikä vaikutuksia tilaajalle voida pitää vähäisinä. Vakuuksilla tilaaja varmistaa palveluntuottajan maksukyvyn ja sen, että palvelu toteutuu sopimuksen mukaisesti. Palveluntuottaja on hyväksynyt sopimusehdot tarjouksen jättäessään, ja tarkemmat ohjeet vakuuksien suorittamiselle ovat olleet palveluntuottajan käytettävissä jo keväällä 2024.

Tilaaja on reklamoinut virheestä toistuvasti. Palveluntuottaja ei ole esittänyt hyväksyttävää syytä sille, miksi sopimusvelvoitteita ei täytetty määräajassa ja useista reklamaatioista huolimatta. Palveluntuottajalle on pyynnöstä myönnetty lisäaikaa vakuuksien toimittamiselle jo syyskuussa 2024, jolloin se ei kuitenkaan ole saattanut vakuusasian käsittelyä loppuun pankin kanssa. Se seikka, että vakuuksien tallettaminen ei oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan ole ollut mahdollista enää määräajan puitteissa palveluntuottajan pyrittyä edistämään asiaa joulukuussa 2024, on ollut palveluntuottajan omalla vastuulla.

Palveluntuottajilta edellytetään sitoutumista sopimusvelvoitteiden täyttämiseen. Tilaajalla on ollut oikeus purkaa sopimus toistuvan sopimusrikkomuksen perusteella. Sopimuksen purkaminen astui voimaan 31.1.2025.

Johtopäätökset

Tilaaja katsoo, että Taksi 408 Vantaa Oy:n esittämän oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä. Perusteita sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 7.1.2025 § 4 muuttamiseen ei ole.

Close

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja 07.01.2025 § 4

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti purkaa 15.11.2023 § 230 tekemänsä päätöksen perusteella tehdyn sopimuksen asiakaskuljetusten liikennöinnin palvelusta (HEL 2023-003379-12) Taksi 408 Vantaa Oy:n (2394683-5) kanssa.

Sopimuksen purkaminen astuu voimaan 31.1.2025.

Päätöksen perustelut

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti 15.11.2023 § 230 hankkia asiakaskuljetusten liikennöintipalvelua Taksi 408 Vantaa Oy:lta.

Sopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja se alkoi 1.5.2024. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollisuus jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala (tilaaja) lähetti kirjallisen reklamaation Taksi 408 Vantaa Oy:lle 9.9.2024 (palveluntuottaja). Reklamaatiossa tilaaja totesi, että Taksi 408 Vantaa Oy ei ollut toimittanut sopimuksen mukaisia ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Sopimuksen mukaan tuottajan on toimitettava tilaajalle rahamuotoinen vakuus seitsemän (7) päivän kuluessa sopimuksen allekirjoituksesta. Sopimus on allekirjoitettu 27.3.2024. Vakuuden arvo on 3000 euroa palvelutuotannossa olevaa ajoneuvoa kohden. Ohjeet vakuuden suorittamiseen on toimitettu sopimuksen allekirjoitusprosessin yhteydessä. Tilaajan ylläpitämän rekisterin mukaan tuottaja ei ole suorittanut vakuuksien maksua sopimuksen mukaisesti. Tilaaja vaati reklamaatiossa, että palveluntuottaja vastaa reklamaatioon viiden (5) arkipäivän kuluessa sekä palveluntuottaja suorittaa puuttuvat sopimuksen mukaiset vakuudet (3000e/ajoneuvo) ensi tilassa tilaajalle, kuitenkin viimeistään seitsemän (7) päivän kuluessa reklamaation vastaanottamisesta. Palveluntuottaja ei suorittanut vakuuksia annettuihin aikarajoihin mennessä.

Tilaaja lähetti toisen kirjallisen reklamaation koskien vakuuksia 15.11.2024, koska palveluntuottaja ei ollut edelleenkään toimittanut ajoneuvokohtaisia vakuuksia tilaajalle. Palveluntuottajan oli vastattava reklamaatioon sopimuksen mukaisesti viiden (5) arkipäivän kuluessa. Tilaaja edelleen vaati, että palveluntuottajan on suoritettava sopimuksenmukaiset vakuudet annettujen ohjeiden mukaan tilaajalle ensi tilassa. Tilaaja ilmoitti reklamaatiossa, että tilaaja varaa oikeuden purkaa sopimuksen, jos palveluntuottaja ei ole asettanut vakuuksia 14 vuorokauden sisällä reklamaation päiväyksestä 15.11.2024. Palveluntuottaja vastasi reklamaatioon 15.11.2024 mutta ei suorittanut tilaajalle vakuuksia annettuihin aikarajoihin mennessä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus purkaa sopimus perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 6.6.2023 § 111 koskien asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan periaatteita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 6.6.2023 § 111 ja oikeutti toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Lisätiedot

Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991

niko.reunanen@hel.fi
Close

This decision was published on 17.02.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991

niko.reunanen@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 17.1.2025
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus 17.1.2025, saate
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.