Liikkuvan myynnin vuokrausperiaatteet 1.1.2026 alkaen (a-asia)
Liikkuvan myynnin vuokrausperiaatteet 1.1.2026 alkaen (a-asia)
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää, että 1.1.2026 alkaen luovutettaessa yleisiä alueita liikkuvaa myyntiä koskevaan käyttöön sovelletaan yleisinä vuokrausperiaatteina liitteenä 1 olevaa päivitettyä liikkuvan myynnin ohjetta, liitteenä 2 olevaa päivitettyä sopimuspohjaa, liitteenä 3 olevaa karttaa, jossa on määritelty keskusta-alueen myyntialueet, sekä osana vuokrausperiaatteita liikkuvan myynnin maksavan 320 euroa (+ alv%) kuukaudelta.
Viranhaltija, jolla on toimivalta päättää liikkuvaan myyntiin liittyvistä sopimuksista yleisillä alueilla, voi tarvittaessa tehdä liikkuvan myynnin toimintaa koskevaan ohjeeseen, sopimuspohjaan ja karttaliitteeseen vähäisiä, kaupungin edun mukaisia muutoksia.
Esittelijän perustelut
Tausta
Kaupunkiympäristön toimialan alueiden käyttö ja valvonta -yksikkö vuokraa yleisiä alueita kioskitoimintaa varten perustuen kulloinkin voimassa oleviin, kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymiin vuokrausperiaatteisiin. Kaupunkiympäristölautakunta vahvisti 22.10.2024 antamallaan päätöksellä § 542 ketterien kioskien väliaikaiset vuokrausperiaatteet ajalle 1.1.2025 –31.12.2025.
Ketterien kioskien väliaikaiset, 31.12.2025 saakka voimassa olevat vuokrausperiaatteet vastaavat yleisten töiden lautakunnan 6.5.2014 tekemää, ketteriä kioskeja koskevaa päätöstä § 179 siten, kuin päätöksen liitteenä olleita ehtoja oli päätöksen tekemisen jälkeen viranhaltijapäätöksin päivitetty muun muassa myyntialueiden ja sopimuspohjien osalta. Liikkuvan myynnin hintoja ei siten ole päivitetty vuoden 2014 jälkeen.
Tavoitteena on jatkaa nykyisiä liikkuvan myynnin sopimuksia ja mahdollistaa liikkuvan myynnin toiminnan jatkaminen vahvistamalla uudet liikkuvan myynnin vuokrausperiaatteet vuoden 2026 alusta. Liikkuvaa myyntiä koskeva ohje, sopimuspohja ja sopimushinnasto on päivitetty osana valmistelua. Kaupunkistrategian mukaisesti Helsinki on houkutteleva osaajille ja yrityksille. Uuden sopimuksen ja ohjeiden valmistelussa monipuolinen elinkeinotoiminta on nähty keskeisenä osana houkuttelevaa kaupunkia.
Valmistelutyössä yrittäjiä kuultiin karttapohjaisella kyselyllä, joka oli käynnissä ajalla 20.12.2024–19.1.2025. Kyselyyn osallistuneet yrittäjät antoivat kehitysehdotuksia ja merkitsivät toivottuja liikkuvan myynnin paikkoja. Kysely lähetettiin sähköpostilla nykyisille ja entisille liikkuvan myynnin yrittäjille, joiden yhteystiedot olivat tiedossa.
Asukkaille oli samanaikaisesti avoinna Kerro kantasi -kuuleminen, jossa oli mahdollisuus kertoa mielipiteitä liikkuvasta myynnistä. Liikkuvaa myyntiä pidettiin yleisesti myönteisenä ja kaupunkikuvaa elävöittävänä ilmiönä. Vastauksissa nousivat esiin myös huomiot melusta, jätehuollosta ja wc-tilojen puutteista.
Nyt vahvistettavat, päivitetyt liikkuvan myynnin vuokrausperiaatteet ovat toistaiseksi voimassa. Tämä mahdollistaa sen, että asia voidaan tarvittaessa tuoda uudelleen kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi ilman määräaikaan sidottua rajoitusta. Samalla toimintaa voidaan kehittää joustavasti tarpeen mukaan.
Liikkuvan myynnin mahdollisuuksia jatkokehitetään ja liikkuvalle myynnille pyritään samaan toimintamahdollisuuksia myös kaupungin puistossa ja viheralueilla.
Liikkuvan myynnin määritelmä
Osana valmistelutyötä liikkuvan myynnin määritelmää on selkeytetty ja ketterä kioski -käsitteestä luovutaan.
Yläkäsitteenä liikkuva myynti on osa kaupungin yleisillä alueilla tapahtuvaa myyntitoimintaa. Liikkuvan myynnin alakäsitteet ovat a) myyntiautot ja -perävaunut sekä b) muut liikkuvat myyntikärryt. Jaottelun tavoitteena on selkeyttää ohjeistusta liikkuvan myynnin eri muotojen välillä.
Myyntiautot ja -perävaunut, joita asiakaskielessä kutsutaan ruokarekoiksi, ovat luvanvaraisia ja toimintaan tarvitaan sopimus kaupungin kanssa.
Muut liikkuvat myyntikärryt sen sijaan ovat luvasta vapautettuja, eli ne eivät tarvitse toiminnalleen sopimusta. Mikäli toiminnassa ilmenee erityisiä haasteita, valvontaviranomainen voi tarvittaessa rajoittaa tai kieltää myynnin. Jos myynnistä aiheutuu merkittäviä ongelmia, voidaan asettaa aluekohtainen myyntikielto.
Tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikön toimivalta päättää liikkuvan myynnin sopimuksista ja oikeus tehdä vähäisiä muutoksia liikkuvan myynnin vuokrausperiaatteisiin
Vuokrausperiaatteet vahvistetaan tällä päätöksellä siitä syystä, että tapahtumat ja maavuokraus -tiimin tiimipäällikkö voi kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 26.9.2023 § 499 mukaisesti päättää kioskipaikkojen vuokrasopimuksista vain, kun kaupunkiympäristölautakunta on vahvistanut yleiset vuokrausperiaatteet. Mikäli vuokrausperiaatteita ei vahvistettaisi kaupunkiympäristölautakunnan 22.10.2024 antaman päätöksen § 542 mukaisten vuokrausperiaatteiden voimassaolon jälkeiselle ajalle, olisi toimivalta liikkuvan myynnin vuokrasopimusten tekemiseen vain kaupunkiympäristölautakunnalla. Vuokrausperiaatteiden vahvistaminen mahdollistaa liikkuvan myynnin sopimuksista päättämisen hallinnollisesti ja toiminnallisesti tarkoituksenmukaisella tasolla.
Liikkuvan myynnin toimintaympäristössä voi tapahtua päätöksenteon jälkeen muutoksia, jotka vaikuttavat myyntitoimintaan. On siksi tarkoituksenmukaista, että vaikka liikkuvan myynnin toiminnan keskeisistä periaatteista linjataan tällä päätöksellä, voi liikkuvan myynnin sopimuksista päättävä viranhaltija tehdä liikkuvaa myyntiä koskevaan ohjeeseen, myyntialueita koskevaan karttaan ja sopimuspohjaan tarvittaessa vähäisiä, kaupungin edun mukaisia muutoksia. Mikäli ohjeistuksiin ohjeeseen, karttaan tai sopimuspohjaa on tarve tehdä merkittävämpiä muutoksia, tuodaan niitä koskeva ehdotus erikseen kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi.
Liikkuvan myynnin sopimus
Liikkuvan myynnin sopimusmallissa elinkeinonharjoittajalla ei ole omaa pysyvää myyntipaikkaa vaan yrittäjä tuo tullessaan kaiken tarvitsemansa ja on velvollinen viemään lähtiessään jätteensä ja roskansa pois myyntipaikalta. Liikkuvan myynnin toimintaan on erikseen määritetty alueet keskustassa (liite 3). Keskustan ulkopuolelta kioskiyrittäjä voi kaupungin määrittämillä reunaehdoilla määrittää kioskin paikan. Liikkuvan myynnin sopimuksia on solmittu vuosittain keskimäärin kolmekymmentä kappaletta.
Yleisten alueiden luovuttamiseksi liikkuvaa myyntiä koskevaan käyttöön on laadittu liitteenä 2 oleva sopimuspohja. Sopimuksen kesto voi olla enintään kaksitoista (12) kuukautta.
Sopimuspohja on sisällöltään pääosin sama kuin aiempi sopimuspohja. Keskeisimpänä erona on se, että vakuus on poistettu päivitetystä sopimuspohjasta tarpeettomana, eikä yrittäjiltä enää vaadita kaupparekisteriotetta tai verovelkatodistusta, koska elintarvikelainsäädäntö ei edellytä näiden esittämistä. Lisäksi sopimuspohjaa on yhtenäistetty maavuokraussopimuspohjan kanssa.
Päivitetty vuokraushinnasto
Osana yleisiä vuokrausperiaatteita vahvistettava vuokraushinnasto on päivitetty vastaamaan markkina-arvoa. Markkina-arvon määrittelyssä on käytetty Newsec Oy:ltä huhtikuussa 2025 tilattua markkinahintaselvitystä. Tätä ennen hintoja ei ollut päivitetty vuoden 2014 jälkeen, eikä vuokriin ollut tehty indeksikorotuksia. Vuokrat tullaan jatkossa sitomaan indeksiin.
Markkinahintaselvityksessä liikkuvan myynnin sopimuksen hintaa on vertailtu suomalaisiin ja kansainvälisiin vertailukaupunkeihin sekä tarkasteltu suhteessa aiemmin tehtyyn kioskipaikkojen markkinahintaselvitykseen kaupunkiympäristölautakunnan 2.3.2021 päätöksessä § 93 Jäätelö- ja grillikioskipaikkojen vuokrausperiaatteet ja vuokraaminen sopimuskaudelle 2022–2029.
Toimivalta
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 6 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hallintaoikeutensa puitteissa maa- ja vesialueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään 10 vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta.
Presenter information
Ask for more info
Meri Viinikainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 54184