Elintarvikelain 11 § mukainen hakemus Heikin Liha Oy:n elintarvikehuoneiston olennaisen muutoksen hyväksymisestä

HEL 2025-002064
§ 20

Elintarvikelain 11 § mukainen hakemus Heikin Liha Oy:n elintarvikehuoneiston olennaisen muutoksen hyväksymisestä

Yksikön päällikkö

Päätös

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö päätti hyväksyä hakemuksen mukaisesti Heikin Liha Oy:n elintarvikehuoneiston tilojen olennaisen muutoksen, joka liittyy uuden pakkasvaraston käyttöönottoon.

Laitoksen toiminnot ovat lihan leikkaaminen, jauhelihan ja raakalihavalmisteiden valmistaminen sekä näiden pakkaaminen ja pakastus.

Toiminta on järjestetty siten, että terveysvaarojen ehkäisemiseksi ei ole tarpeen asettaa erillisiä ehtoja.

Uudet tilat tulee puhdistaa ennen toiminnan aloittamista. Omavalvontasuunnitelman toimivuutta varmistetaan tarkastuksin ja viranomaisvalvontanäytteenotoin. Omavalvontaan liittyvät asiakirjat on pidettävä ajan tasalla ja nähtävillä valvontaa varten.

Asian vireilletulo

Elintarvikelain (297/2021) 11 §:n mukainen hakemus on vastaanotettu 3.2.2025. Hakemusta ja sen liitteenä olevaa omavalvonnan kuvausta on täydennetty 8.2.2025 ja lopullinen pohjapiirustus lähetetty 10.4.2025. Pakkasvaraston sisätilat ovat valmistuneet 7.5.2025 ja järjestelyhallin puoleinen eteistila 17.6.2025.

Hakija

Heikin Liha Oy, Työpajankatu 2, 00580 Helsinki, y-tunnus
0671136-4

Toimipaikan nimi ja osoite

Heikin Liha Oy, Työpajankatu 2, 00580 Helsinki

Hakemuksen sisältö ja perustietoja toiminnasta

Elintarvikelain 11 §:n mukainen hakemus toiminnan olennaisen muutoksen hyväksymisestä on vastaanotettu ympäristöpalveluissa 3.2.2025. Hakemukseen ja sen liitteenä olevaan omavalvonnan kuvaukseen pyydettiin täydennystä 5.2.2005. Lopullinen hakemus liitteineen on vastaanotettu 8.2.2025 ja pohjapiirustus 10.4.2025. Hakemuksen yhteydessä on esitetty muutosta koskevan tilan pohjapiirustus, henkilökunnan ja elintarvikkeiden kulkureitit sekä pakastusta ja pakasteiden varastointia koskeva omavalvontakuvaus.

Laitoksen olennaisen muutoksen hakemus koskee uuden pakkasvaraston hyväksymistä. Pakkasvarasto sijaitsee Lihatukkuhallissa entisen laatikkopesulan tiloissa. Uuden pakkasvaraston pinta-ala on 59m². Pakkasvaraston lattia on hiottua betonia, jonka pintaan on hierretty sirote. Seinät ja katto ovat polyuretaanielementtiä. Pakkastunnelissa on asianmukainen tallentava lämpötilanseurantajärjestelmä, joka täyttää lainsäädännön vaatimukset.

Laitoksen tila, jota hyväksyminen koskee, on tarkastettu tilojen valmistuttua 29.4.2025 ja 7.5.2025. Tarkastuksilla todettiin, että uusi tila täyttää toimintaedellytykset. Tarkastuksilla uuden pakkasvaraston järjestelyhallin puoleinen eteinen ei ollut vielä valmis. Toimijalta saatiin 17.6.2025 tieto ja valokuvat valmistuneesta eteisestä.

Elintarvikehuoneisto on hyväksytty liha-alan laitos, jossa on leikkaamo ja jossa valmistetaan jauhelihaa sekä raakalihavalmisteita. Laitoksen tilat sijaitsevat Helsingin Tukkutorin Lihatukkuhallissa, jossa toimii myös muita liha-alan yrittäjiä. Laitoksessa leikataan viime vuotisten arvioiden mukaan lihaa noin 250 000 kiloa vuodessa sekä valmistetaan jauhelihaa noin 10 000 kiloa vuodessa ja raakalihavalmisteita 15 000 kiloa vuodessa. Laitoksessa pakastetaan lihaa noin 25 000 kiloa vuodessa. Laitoksen kautta kulkee välitystuotteita noin 35 000 kiloa vuodessa. Laitoksen henkilökunnan määräksi on ilmoitettu seitsemän työntekijää. Ruokaviraston laitokselle antama hyväksymisnumero on 1840.

Laitoksen kokonaispinta-ala on muutoksen jälkeen 430 m². Laitoksen tilat koostuvat tuotantotiloista ja niiden yhteydessä olevista kylmävarastotiloista yhteensä 275,5 m², ruhovarastosta 47 m², pakkausmateriaali- ja kuiva-ainevarastotiloista 32,5 m² sekä sosiaali- ja toimistotiloista 16 m². Henkilökunnan pukuhuoneet, puhtaiden laatikoiden varasto, mollienpesutila, siivousvälinevarasto, sivutuotehuone ja materiaalivarasto sijaitsevat Lihatukkuhallin yhteisissä tiloissa.

Toimijan on noudatettava elintarvikkeiden siirroissa pakkasvarastoon ja sieltä tuotantotiloihin omavalvonnassa kuvattua ajallista erottelua siten, ettei pakkasvarastosta tai pakkasvarastoon siirretä elintarvikkeita samanaikaisesti, kun Lihatukkuhallin käytävillä on ruholiikennettä.

Päätöksen voimassaolo

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Asian käsittelyä koskeva maksu

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston vahvistaman ympäristöterveydenhuollon taksan perusteella elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö päätti määrätä asian käsittelystä 970 euron maksun. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin talous- ja suunnittelukeskuksen hallintopalvelusta. (Laskutusosoite: Työpajankatu 2, 00580 Helsinki)

Kuuleminen

Päätöksestä ei ole kuultu hakijaa, koska päätöksessä ei esitetä toiminnallisia ehtoja ja hakijan hakemus hyväksytään sellaisenaan.

Päätöksen perustelut

Hakemuksessa esitetyt laitoksen tilat ja rakenteet täyttävät elintarvikelaissa ja sen nojalla annetuissa säädöksissä asetetut vaatimukset

Sovelletut oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 6, 7, 11, 15, 22, 27, 40, 72, 73, 75 §

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikevalvonnasta
(315/2021) 3 §

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarvikehygieniasta
(318/2021) 5, 36-39 §

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004 elintarvikehygieniasta

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 853/2004 eläinperäisiä elintarvikkeita koskevista erityisistä hygieniasäännöistä

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon taksa 1.3.2024 alkaen, liite 1 kohta 12.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Elintarvikelain 11 §:n mukainen hakemus liitteineen HEL 2025-002064.

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on
elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Muutoksenhaku

Muutoksenhakuohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote postitse Heikin Liha Oy:lle.

Tiedoksi toimijalle

Toiminnan olennainen muutos, toiminnan lopettaminen tai keskeyttäminen

Toimintaa ei saa muuttaa olennaisesti ennen kuin toimija on hakenut muutokselle hyväksyntää ja muutos on hyväksytty. Toiminnan lopettamisesta tai keskeyttämisestä on tehtävä ilmoitus elintarviketurvallisuusyksikköön.

Säilytettävät asiakirjat

Toimijan on säilytettävä hakemusasiakirjat ja hyväksymispäätös laitoksessa, jossa niiden on oltava laitosta valvovan viranomaisen saatavilla.

This decision was published on 18.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Karoliina Kettunen, hygieenikkoeläinlääkäri, puhelin: 09 310 31584

karoliina.kettunen@hel.fi

Decisionmaker

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Attachments

1. Heikin Liha Oy_täydennetty hakemus 8.2.2025
The attachment will not be published on the internet.
2. Pohjapiirustus ja kulkureitit
The attachment will not be published on the internet.
3. Pohjakuva pakkasvarasto 10.4.2025
The attachment will not be published on the internet.
4. P02_Pohjapiirustus leikkaus 10.4.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.