Tutkimusluvan myöntäminen Sovittelijat SOPUUN kysely digitaidoista rikos- ja riita-asioiden sovittelijoille -opinnäytetyölle
Tutkimusluvan myöntäminen Sovittelijat SOPUUN kysely digitaidoista rikos- ja riita-asioiden sovittelijoille -opinnäytetyölle
Päätös
Viestintäjohtaja päätti myöntää tutkimusluvan Savonia ammattikorkeakoulun Digitalisaation asiantuntija sosiaali- ja terveysalalla koulutusohjelman (YAMK) opinnäytetyölle ”Sovittelijat SOPUUN kysely digitaidoista rikos- ja riita-asioiden sovittelijoille”, päätöksen perusteluista tarkemmin ilmenevillä ehdoilla. Tutkimuslupa on voimassa 30.12.2025 asti.
Päätöksen perustelut
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää vapaaehtoistyössä toimivien rikos- ja riita-asioiden sovittelijoiden digitaitoja sekä kerätä tietoa heidän kokemastaan digitalisaation koulutuksesta sovittelutoiminnassa ja selvittää suhtautumista digitalisaatioon vapaaehtoistyössä toimiessa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa tilaajaorganisaatiolle (THL) ja sovittelutoimistoille vapaaehtoisina rikos- ja riita-asioiden sovittelijoina toimivien digitalisaation osaamiseen ja suhtautumiseen liittyen. Sovittelutoimintaa järjestävät organisaatiot voivat hyödyntää saamaansa tietoa esimerkiksi sovittelijoiden perus-, lisä- ja jatkokoulutuksissa sekä esimerkiksi perehdytyksen tai ohjeiden laatimisessa.
Tutkimus toteutetaan kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerätään yhdeksän eri Suomessa toimivan rikos- ja riita-asioiden sovittelutoimistojen sovittelijoilta. Tutkimuskohteena olevat sovittelijat toimivat vapaaehtoistyöntekijöinä (N= 1000) rikos- ja riita-asioiden sovittelijana, ja tutkimukseen osallistuminen on heille vapaaehtoista. Tutkimukseen osallistuvat sovittelijat toimivat vapaaehtoistyössä sovittelutoimistojen sovittelijoina.
Tässä tutkimuksessa tutkimusaineisto kerätään verkkokyselytyökalua eli Webropol-kyselyä käyttäen. Tutkimuksen kysymykset lähetetään rikos- ja riita-asioiden vapaaehtoistyössä toimiville sovittelijoille sovittelutoimiston vastuuhenkilön toimesta ja kyselylomakkeeseen käytetään julkista linkkiä. Kyselyyn vastaaminen on sovittelijoille vapaaehtoista eikä heidän henkilöllisyyttänsä voida tunnistaa vastausten perusteella. Sovittelutoimiston vastuuhenkilö välittää sovittelijoille kyselyn sähköpostitse eikä tutkija saa sähköpostiosoitteita.
Tämän tutkimuksen aineisto tallennetaan ja käsitellään SPSS-ohjelman avulla. Tutkimuksen analysointi toteutetaan tilastollisen päättelyn keinoja käyttäen. Jokaiselle lomakkeen vastaukselle määritellään muuttuja, joka syötetään ohjelmaan. Kyselylomakkeet numeroidaan ennen tietojen syöttämistä, jolloin voidaan tarkistaa ja korjata mahdolliset virheet.
Opinnäytetyön tuloksilla vastataan seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Millaiseksi rikos- ja riita-asioiden sovittelijat kokevat oman tämänhetkisen digitaalisen osaamisen?
2. Millainen on sovittelijoiden kokemus digitalisaation koulutuksen ja perehdytyksen osalta sovittelutoiminnan tarpeisiin liittyen?
3. Mikä on sovittelijoiden suhtautuminen digitalisaation lisääntymiseen sovittelutoiminnassa?
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
- asiantuntijahaastatteluissa kerättyjä tietoja saa käyttää vain päätöksessä mainittua tarkoitusta varten.
- tutkija ja tutkijaryhmä sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijoille asettamia vaatimuksia.
- tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
- tutkimusaineisto hävitetään tai arkistoidaan arkistolain edellyttämällä tavalla opinnäytetyön hyväksymisen ja julkaisemisen ja tutkimushankkeen valmistumisen jälkeen.
- tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia kaupunginkanslialle.
- tutkija tai tutkijaryhmä saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia.
- tutkimuksen valmistuttua tutkimusraportti tai sen sähköinen osoite, josta raportti on luettavissa, toimitetaan Helsingin kaupunginkanslian käyttöön lähettämällä se sähköpostiosoitteeseen: kanslia.tutkimusluvat@hel.fi.
This decision was published on 22.05.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Sini Heino-Mouhu, sovittelutoiminnan päällikkö, puhelin: 09 310 43517