Arkkitehtuuri- ja designmuseo, asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus (nro 12977) ja sen asettaminen nähtäville (sisältää liikennesuunnitelman) (a-asia)

This is a motion

Arkkitehtuuri- ja designmuseo, asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus (nro 12977) ja sen asettaminen nähtäville (sisältää liikennesuunnitelman) (a-asia)

Urban Environment Committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää

  • asettaa 28.10.2025 päivätyn asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12977 (liite nro 3) julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaava koskee 3. kaupunginosan (Kaartinkaupunki) vesialueita. Asemakaavan muutos koskee 3. kaupunginosan (Kaartinkaupunki) katu-, satama- ja vesialueita sekä kaupunginosan rajaa (muodostuu uusi kortteli 3211)
  • Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
  • että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
  • valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä.

Esittelijän perustelut

Kaavaratkaisun keskeinen sisältö

Arkkitehtuuri- ja designmuseon asemakaava ja asemakaavan muutos koskee Kaartinkaupungin kaupunginosaan sijoittuvaa aluetta, joka käsittää Laivasillankadun ja Eteläranta-kadun itäpuolelle sijoittuvan rantavyöhykkeen Vanhan Kauppahallin eteläpuolelta Makasiinirannan uusiin toimitilakortteleihin saakka.

Kaavaratkaisu mahdollistaa uuden museorakennuksen, julkisen tapahtuma-aukion, sekä rantareitin rakentamisen Etelärannassa. Suunnitelma toteuttaa satamatoimintojen keskittämisskenaariota, jonka mukaan Makasiiniranta vapautuu kaupunkilaisten käyttöön.

Helsingin ja Eteläsataman uudeksi vetovoimatekijäksi tavoitellaan arkkitehtuuri- ja designmuseota, jossa suomalainen arkkitehtuuri- ja muotoiluperintö avautuu elämyksellisellä tavalla kaupunkilaisille ja kyläilijöille. Tavoitteena on rakentaa Eteläsatamanaukio tapahtumien ja monimuotoisen kaupunkielämän käyttöön ja mahdollistaa museotoiminnan laajeneminen ympäröivään kaupunkitilaan. Samalla Pakkahuoneenlaiturilla säilytetään ja kehitetään merellisiä toimintoja palvelemaan meripelastusta ja vesiliikennettä.

Tavoitteena on Makasiinirannan rantajulkisivun uudistaminen korkealaatuisella uudisrakentamisella merellisen Helsingin kansallismaiseman kaupunkikuvalliset ja maisemalliset arvot huomioon ottaen. Uusi kulttuurirakennus muodostaa uuden kerrostuman kaupunkikuvaan ja ­kulttuuriin.

Kaavaratkaisussa on erityisesti pyritty luomaan uudesta museosta Helsingin keskustalle keskeinen vetovoimatekijä ja osa kaupungin viihtyisää sydäntä. Valtakunnallisesti merkittävää kulttuuriympäristöä kehitetään alueen arvot tunnistaen ja uuden rantarakentamisen avulla Helsingin vetovoimaisuutta ja elämyksellisyyttä vahvistaen.

Uutta julkisen tilan kerrosalaa tulee 9 500 k-m². Korttelitehokkuus korttelissa on 1,80. Työpaikkamäärän lisäys on noin 150 uutta työpaikkaa.

Kaavaratkaisun yhteydessä on laadittu liikennesuunnitelma nro 8040, jonka mukaan raitiotie- ja ajoneuvoliikenne säilyy Laivasillankadulla ja Eteläranta-kadulla ja ranta on osoitettu jalankulkualueeksi.

Kaavaratkaisun toteuttaminen vaikuttaa erityisesti siten, että uuden kulttuurirakennuksen ja tapahtumallisen aukion rakentaminen vahvistaa keskustan elinvoimaisuutta ja Eteläsataman asemaa kaupunkirakenteessa. Suljettu satama-alue muuttuu osaksi keskustan kaupunkirakennetta palveluineen ja ranta avautuu osaksi Helsingin rantareittiä. Uusi kulttuurirakennus luo uuden kerrostuman Helsingin merelliseen julkisivuun ja kansallismaisemaan.

Kaavan sosiaalisten vaikutusten arvioinnin osana on arvioitu kaavan toteuttamisen vaikutukset lapsiin ja nuoriin. Vaikutusten arviointi löytyy kaavaselostuksesta.

Kaava-alue oli osa Makasiinirannan ja Olympiarannan kaava-aluetta. Luonnosvaiheen jälkeen alueen kaavoitusta on valmisteltu kahtena erillisenä kaavahankkeena, Arkkitehtuuri- ja designmuseon sekä Makasiinirannan ja Olympiarannan asemakaavoina.

Päätökset kaavaratkaisun pohjana

Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista siten, että Helsingin vetovoimalle keskeisiä Etelärannan alueen kehittämistä ja tulevaa arkkitehtuuri- ja designmuseota edistetään. Samalla toimeenpannaan keskustan satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä tehtyä periaatepäätöstä. Arkkitehtuuri- ja designmuseon on tarkoitus avautua vuonna 2030. Kaavaratkaisulla osaltaan varmistamme, että Etelärannan ympäristö voi olla museon avautumisen aikaan viimeistelty ja viihtyisä, ja osa museon avautumisvuodeksi aiottua Helsingin arkkitehtuurin ja designin juhlavuotta. Kaupunkistrategian mukaan keskustan pitää olla vetovoimainen ja viihtyisä ympäri vuoden. Kaavaratkaisulla toteutamme keskustan vetovoimaa lisääviä kaupunkikehitys- ja elinvoimainvestointeja.

Nyt laadittu kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan (2016) mukainen. Nyt laadittu kaavaratkaisu on maanalaisen yleiskaavan mukainen.

Kaupunginhallitus hyväksyi periaatepäätöksen 3.2.2021 satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä ja satama-alueiden maankäytön lähtökohdista Eteläsatamassa, Katajanokalla ja Länsisatamassa.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Makasiinirannan ja Olympiarannan suunnitteluperiaatteet 13.4.2021 alueen jatkosuunnittelun pohjaksi.

Helsingin kaupunki järjesti 2021–2022 kansainvälisen laatu- ja konseptikilpailun löytääkseen kumppanin Eteläsataman Makasiinirannan kehittämiseen ja toteuttamiseen. Kilpailun voittajaksi julkistettiin 24.11.2022 Konsortium Gran ryhmän ehdotus ”Saaret”.

5.6.2023 Kaupunginhallitus varasi Makasiinirannasta alueen Kiinteistö Oy ADM:lle arkkitehtuuri- ja designmuseohankkeen toteutusedellytysten jatkoselvittämistä varten (kehittämisvaraus).

Helsingin kaupungin ja Suomen valtion museohanketta varten perustama Kiinteistö Oy ADM järjesti yhteistyössä Suomen arkkitehtuuri- ja designmuseosäätiön, Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n ja Helsingin kaupungin kanssa alueelle sijoittuvan museon suunnittelusta kansainvälisen, yleisen suunnittelukilpailun vuosina 2024–2025. Kilpailun voittajaksi julkistettiin 11.9.2025 JKMM Arkkitehtien ehdotus "Kumma".

Asemakaavaluonnos

Kaavaluonnos esiteltiin kaupunkiympäristölautakunnalle 5.11.2024. Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi kaavaluonnoksen 26.11.2024 jatkosuunnittelun pohjaksi esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Lautakunnan hyväksymät vastaehdotukset koskivat isolta osin tämän kaava-alueen eteläpuolelle jäävää Makasiinirannan kaava-aluetta. Museokaavaa koskien kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi seuraavat vastaehdotukset:

”Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että alueen viihtyisyyden edellytyksenä ovat laadukkaat ja turvalliset jalankulkuyhteydet suunnittelualueelta muualle ydinkeskustan alueelle. Lautakunta korostaa erityisesti Esplanadien, Vanhan kauppahallin sekä Kauppatorin välisen alueen parantamista, jotta luonteva ja laadukas kävely-yhteys syntyy ja alue voi olla houkutteleva.”

”Lautakunta korostaa alueen onnistuneen ja ripeän toteutuksen merkitystä keskustan elinvoimalle, viihtyvyydelle ja kokemuksellisuudelle. Näin ollen lautakunta painottaa, että Sataman tarpeet huomioiden aikataulutuksessa tulee pyrkiä alueen mahdollisimman nopeaan toteutuksen aloitukseen ja läpiviemiseen kokonaisuudessaan.”

”Selvitetään, millä toimenpiteillä olisi alueen edustalle mahdollista toteuttaa laituripaikkoja huviveneille ns. päiväsatamakonseptilla.”

Asemakaava ja asemakaavan muutos on valmisteltu vastaehdotukset huomioon ottaen. Vastaehdotuksiin on vastattu jatkosuunnittelussa sekä asemakaavan selostuksen kohdassa ”Suunnittelu- ja käsittelyvaiheet”, liite 4.

Alueen lähtökohdat ja nykytilanne

Alue on nykyisin suurelta osin vuokrattu Helsingin Satama Oy:lle satamakäyttöön ja alueelle sijoittuu pääosin sataman liikenne- ja pysäköintialueita. Rantamuurit Pakkahuoneenlaiturilta kaava-alueen eteläkärkeen ja Olympialaiturille asti on varattu alusliikenteelle ja ranta on kauppamerenkulun määräysten mukaan erotettu aidatuksi turvatoimialueeksi. Kaava-alueen länsireunaan sijoittuu Laivasillankadun ja Eteläranta-kadun julkiset katutilat.

Kaava-alue sijaitsee kaupunkirakenteellisessa nivelkohdassa Kauppatorin ja vanhan kauppahallin kulttuurihistoriallisesti merkittävä torikaupan kokonaisuuden sekä kehittyvän Makasiinirannan välissä. Alue on osa Helsingin merellistä kansallismaisemaa ja Suomenlinnan Unescon maailmanperintökohteen suojavyöhykettä.

Kaava-alueen eteläpuolelle sijoittuu kulttuurihistoriallisesti arvokas Tähtitorninvuoren puisto, jonka vaikutuspiiri kaupunkikuvallisena maamerkkinä ulottuu koko Eteläsatamanlahdelle ja sen rannoille.

Eteläsataman satama-alue jatkuu tämän kaava-alueen eteläpuolella aina Olympialaiturille saakka, ja sille sijoittuu Sataman omistamia rakennuksia ja rakenteita, kuten suojeluarvoiltaan merkittävät Olympiaterminaali ja Satamatalo.

Alueen pohjoisosassa on voimassa asemakaava nro 480 (11.03.1895). Vanhan kaavan sisältö on yleispiirteinen, eikä sillä juurikaan ole ohjaavaa vaikutusta. Uudempi alueella voimassa oleva kaava on nro 6796 (12.12.1972), ja siinä alue on merkitty satama-alueeksi. Lisäksi alueelle sijoittuu kaavoittamatonta vesialuetta.

Kaupunki on alueen ainoa maanomistaja. Kaavoitus on tullut vireille kaupungin aloitteesta.

Kaavaratkaisun kustannukset

Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille investointikustannuksia seuraavasti:

Esirakentaminen
3 400 000 €
 
Pakkahuoneenlaiturin perusparannus
11 000 000 €
 
Katu - ja puistorakentaminen
3 600 000 €
 
YHTEENSÄ    
18 000 000 €
 

Alue liittyy eteläpuoleiseen Makasiinirannan ja Olympiarannan kaavahankkeeseen. Kaavarajauksen alueelle sijoittuvan länsipuolella kulkevan Laivasillankadun perusparantamisen kustannukset ovat noin 19 miljoonaa euroa, ja ne sisältyvät kokonaisuudessaan Makasiinirannan kustannusarvioon.

Kaavaratkaisu nostaa alueen arvoa. Kaavoitettavan rakennusoikeuden arvo on karkeasti arvioiden 10 milj. euroa.

Vuorovaikutus kaavan valmisteluaikana

Viranomaisten kannanottoihin ja osallisten mielipiteisiin on vastattu kaavaluonnoksen hyväksymisen yhteydessä. Luonnoksen käsittelyn jälkeen ei ole järjestetty kaavan valmisteluun liittyvää virallista vuorovaikutusta. Liitteenä olevaa vuorovaikutusraporttia on täydennetty kaavaluonnoksen hyväksymisen jälkeen museon suunnittelukilpailuehdotuksiin saadun Kerro kantasi -palautteen osalta.

Viranomais- ja asiantuntijayhteistyö

Viranomaisneuvottelu Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kanssa järjestettiin 13.1.2021, jolloin esiteltiin asemakaavan tarkoitusta ja keskeisiä suunnittelukysymyksiä, lähtökohtia ja tavoitteita.

Tarkemmat perustelut

Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ja vaikutukset ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.

Jatkotoimenpiteet

Asemakaavoituspalvelu pyytää kaavaehdotuksesta lausunnot seuraavilta tahoilta:

  • kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala/Kaupunginmuseo
  • Helen Oy
  • Helen Sähköverkko Oy
  • Helsingin Satama Oy
  • Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL)
  • Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
  • Museovirasto
  • Puolustusvoimat 1. Logistiikkarykmentti (1LOGR)
  • Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus (ELY)
  • Suomenlinnan hoitokunta
  • Telia Finland Oyj
  • muut mahdolliset tahot.

Toimivalta

Alueidenkäyttölain 52 §:n mukaan asemakaavan hyväksyy kunnanvaltuusto. Valtuuston päätösvaltaa voidaan johtosäännössä siirtää kunnanhallitukselle tai lautakunnalle. Koska kyseessä ei ole hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 1 momentin kohdissa 2–3 tarkoitettu muun kuin vaikutukseltaan merkittävän asemakaavan muutos tai hyväksyminen, asiasta päättää kaupunginvaltuusto.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Iines Karkulahti, johtava arkkitehti, asemakaavoitus, puhelin: 09 310 56018

iines.karkulahti@hel.fi

Anu Lamminpää, johtava maisema-arkkitehti, puhelin: 09 310 37258

anu.lamminpaa@hel.fi

Taneli Nissinen, johtava liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 76765

taneli.nissinen@hel.fi

Kati Immonen, erityisasiantuntija, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 37254

kati.immonen@hel.fi