Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukujen 1–8 muuttamisesta sekä teknisluontoisten korjausten tekemisestä paikalliseen opetussuunnitelmaan 1.8.2025 alkaen
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukujen 1–8 muuttamisesta sekä teknisluontoisten korjausten tekemisestä paikalliseen opetussuunnitelmaan 1.8.2025 alkaen
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä liitteiden 2–5 mukaiset muutokset Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukuihin 1–8 sekä oikeuttaa tekemään vähäisiä, teknisluontoisia muutoksia Helsingin kaupungin suomenkielisen opetuksen opetussuunnitelmaan. Muutos tulee voimaan 1.8.2025.
Esittelijän perustelut
Kunta päättää kuntakohtaisesta opetussuunnitelmasta perusopetuslain (628/1998) 15 §:n mukaisesti. Helsingissä kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää suomenkielisen opetuksen opetussuunnitelmasta. Koulut tarkentavat oppimisen ja koulunkäynnin tuen järjestämisen käytänteitä lukuvuosisuunnitelmiinsa.
Opetushallitus on 13.2.2025 antanut muutosmääräyksen (OPH-531-2025) perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista koskien lukuja 1–8 (liite 1). Lukujen 1–8 perusteiden muutokset otetaan sellaisenaan käyttöön ja lukuja 4–7 on täsmennetty paikallisesti määräyksen mukaisesti. Paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön 1.8.2025. Perusopetuslain 20 i §:ä koskevilta osin muutokset paikallisiin opetussuunnitelmiin tulee kuitenkin tehdä 1.8.2026 mennessä.
Muutokset Helsingin kaupungin suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukuihin 4–7
Opetussuunnitelman perusteita on muutettu koskien oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Lukuihin 4–6 on tehty sisällöllisiä muutoksia ja teknisiä korjauksia tarvittavin osin, luvusta 5.4.4 on siirretty työelämäpainotteinen valinnaisaine (TEPPO) tehostetun henkilökohtaisen oppilaan ohjauksen alle ja luku 7 on uudistettu kokonaan. Liitteissä 2–5 kuvataan lukujen 4, 5, 6 ja 7 valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet ja paikalliset tarkennukset.
Suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelman lukujen 4–7 paikallisen tarkennusten laadinta ja osallistaminen
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen kokonaisvaltaista muutosta on käsitelty useasti perusopetusjohdon, koulujen rehtoreiden ja opetushenkilöstön kanssa erilaisissa tilaisuuksissa lukuvuoden 2024–2025 aikana. Tilaisuuksissa eri ammattiryhmien edustajilla oli mahdollisuus esittää näkemyksiään paikallisesti tarkennettavista asioista omien työtehtäviensä näkökulmista.
Paikallista opetussuunnitelmatyötä edisti työryhmä, jossa oli alueellinen rehtoriedustus, pääluottamusmies sekä perusopetuksen asiantuntijoita ja päälliköitä. Opetussuunnitelmatyötä tehtiin yhteistyössä ruotsinkielisen palvelun, opiskeluhuoltopalvelun sekä esiopetuksen ja toisen asteen palveluiden kanssa. Opetussuunnitelmaa kommentoivat sosiaali- ja terveystoimen ammattihenkilöiden verkosto. Paikallisissa tarkennuksissa huomioitiin eri henkilöstötilaisuuksissa saatu palaute, opetussuunnitelmatyöryhmän ehdotukset sekä perusopetuksen johdon ja asiantuntijoiden näkemykset. Opetussuunnitelmaan tehdyistä linjauksista neuvoteltiin myös pääkaupunkiseudun kuntien kanssa.
Huoltajien näkemyksiä oppimisen tuesta kerättiin huhtikuussa 2025 tehdyillä esi-, perus- ja toisen asteen yhteisellä verkkokyselyllä. Vastaukset (liite 6) huomioitiin paikallisia opetussuunnitelmia laadittaessa. Huhtikuun huoltajainfossa kerrottiin oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksista eri koulutusasteilla. Koulujen oppilaskunnille järjestettiin fasilitoitu työpaja, jossa oppilaskuntien edustajat saivat esittää näkemyksiään oppimisen tuesta perusopetuksessa (liite 6).
Lapsivaikutusten arviointi
Perusopetuslain valmistelun yhteydessä on tehty laaja, valtakunnallinen lapsivaikutusten arviointi. Lainmuutoksen myötä oppilaiden oikeus saada tukea mahdollisimman varhain osana omaa ryhmäänsä vahvistuu ja oppimisen vaikeuksien kasautumista ennaltaehkäistään. Opetussuunnitelman oppimäärän sisällöistä tai tavoitteista poikkeamista koskeva sääntely vahvistaa oppilaiden oikeutta osallistua opetukseen ja saada opetusta. Opetusryhmien muodostamista koskeva sääntely parantaa oppimisympäristön laatua ja työrauhaa luokassa.
Opetusjärjestelyissä huomioidaan vahvemmin oppilaiden erilaiset edellytykset oppia. Konkreettiset tukitoimet selkeytyvät. Ryhmäkohtaiset tukimuodot tasoittavat oppilaiden oppimisvalmiuksien eroja opinpolun alkuvaiheessa ja opetuskielen tuen lisääminen parantaa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimista.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön (5.2.2025 § 28) mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää oman kieliryhmänsä osalta kaupunkitasoisten opetussuunnitelman hyväksymisestä (luku 15 § 2 mom. 2).
Presenter information
Ask for more info
Mari Silvennoinen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 40073
Kirsi Kukkonen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 81030