Talousarvion toteutumisennuste 2025, kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2025 talousarvion toteutumisennuste 2/2025 (a-asia)
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2025 toisen toteutumisennusteen.
Esittelijän perustelut
Vuoden 2025 noudattamisohjeen mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2025 kolme kertaa. Toimialojen on saatettava talousarvion toteutumisennuste lautakuntansa tietoon. Toteutumisennuste on laadittu talousarviokohdittain.
Talousarvion toteutumisennusteen ensisijainen vertailuperusta on lautakunnan vuodeksi 2025 vahvistama tulosbudjetti kaupunginvaltuuston 18.6.2025, § 168 tekemin muutoksin.
Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalous sisältää talousarviokohdat:
- TA-kohta 3 10 01, Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut (brutto)
- TA-kohta 3 10 02, Tilat ja rakennuttaminen (netto)
- TA-kohta 3 10 03, Asuntotuotanto (netto)
- TA-kohta 3 10 08, Palvelut ja luvat (netto)
- TA-kohta 3 10 09, Yleisten alueiden kunnossapito (brutto)
- TA-kohta 3 10 04, HSL- ja HSY- kuntayhtymien maksuosuudet (brutto)
- TA-kohta 3 10 06, Tuki HKL-liikelaitokselle (brutto)
- TA-kohta 3 10 07, Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle (netto)
Kaupunginvaltuustoon nähden sitovana eränä on:
- brutto-talousarviokohdissa toimintamenot
- netto-talousarviokohdissa toimintakate
Johdon huomiot, yhteenveto ja johtamistoimenpiteet poikkeamien oikaisemiseksi
Keskeisiä haasteita ja huomioita 2. ennusteen tilanteessa ja johtamistoimenpiteitä poikkeamien oikaisemiseksi.
1.
2.
3.
4.
Käyttötalous
3 Kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunginvaltuusto on päätöksellään 18.6.2025, § 168 muuttanut useiden kaupunkiympäristön toimialan talousarviokohtien talousarviomäärärahoja johtuen palkkakehitysohjelman toteuttamisesta ja toimialan toiminnallisista muutoksista.
3 Kaupunkiympäristön toimiala | TB 2025 | E2 / 2025 |
1 000 € | 1 000 € | |
Toimintatuotot yhteensä | 1 318 621 | 1 338 300 |
Valmistus omaan käyttöön | 7 630 | 7 346 |
Tulot yhteensä | 1 326 251 | 1 345 646 |
Toimintakulut yhteensä | -1 089 956 | -1 084 927 |
Toimintakate | 236 295 | 260 719 |
Poistot | -272 491 | -271 074 |
Tulos | -36 196 | -10 355 |
3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut
Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden tuottojen (toimintamenot ja valmistus omaan käyttöön) arvioidaan ylittävän tulosbudjetin noin 25,3 miljoonalla eurolla. Maanvuokratulojen ennustetaan ylittävän budjetin 13,0 miljoonalla eurolla, ylitys on seurausta indeksikorotuksista ja sisäisten vuokrien tarkistuksista. Maankäyttösopimuskorvausten arvioidaan toteutuvan 15 miljoonaa euroa budjetoitua suurempina. Lisätuottoja syntyy muun muassa Lauttasaaren Vattuniemen asemakaavan lainvoimaiseksi saattamisesta. Muissa tuotoissa arvioidaan jäätävän tavoitteesta noin 3 miljoonaa euroa johtuen ennakoitua pienemmistä rakennusten luovutusvoitoista.
Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan 3,4 miljoonaa euroa budjetoitua suurempina. Ylitys johtuu penkkien ja pyöräpysäköintipaikkojen lisäyksistä, Kallion kesäkatukokeilusta, yleissuunnitelmista ja selvityksistä, teknillistaloudellisen suunnittelun lisääntymisestä sekä rakennusten myyntien luovutustappiot.
Toimialan yhteisten palvelujen ja toimialan esikunnan toimintakulujen ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti.
3 10 0 Kaupunkirakenne ja | TB 2025 | E2 / 2025 |
toimialan yhteiset palvelut *) | 1 000 € | 1 000 € |
Toimintatuotot yhteensä | 423 500 | 448 606 |
Valmistus omaan käyttöön | 1 500 | 1 500 |
Tulot yhteensä | 425 000 | 450 106 |
Toimintakulut yhteensä | -83 329 | -86 749 |
Toimintakate | 341 671 | 363 357 |
Poistot | -11 300 | -9 886 |
Tulos | 330 371 | 353 471 |
*) Talousarviokohta sisältää seuraavat kaupunkiympäristön bruttobudjetoidut toiminnot: Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus sekä toimialan yhteiset palvelut ja toimialan esikunta.
3 10 02 Tilat ja rakentaminen
Talousarviokohdan sitovan toimintakatteen ennustetaan ylittävän tulosbudjetin 1,7 miljoonalla eurolla, ennusteen ollessa 281,4 miljoonaa euroa.
Toimintatuottojen arvioidaan jäävän 8,7 miljoonaa euroa budjetoitua pienemmiksi. Tilat-palvelussa alitusta selittävät muun muassa sosiaali- ja terveystoimialan sopimusmuutokset, Pelastuslaitoksen ylläpitovuokrien tarkentuminen sekä hankkeiden aikataulumuutokset. Lisäksi välillisten toimintatuottojen arvioidaan jäävän suunniteltua pienemmiksi erityisesti valmistus omaan käyttöön -tuntihinnan alentumisen johdosta.
Yleisten alueiden rakennuttamisen osalta tuottojen ennustetaan lievästi ylittävän budjetin. Ylitys muodostuu pääosin rakennuttamispalkkioiden sekä valmistus omaan käyttöön -erien budjetoitua suuremmista kertymistä.
Toimintakulujen ennustetaan alittavan tulosbudjetin yhteensä 10,4 miljoonalla eurolla. Tilat-palvelussa säästöä muodostuu erityisesti ylläpitokustannuksissa energiahintojen laskun, leutojen sääolosuhteiden sekä toteutettujen energiansäästötoimenpiteiden johdosta. Lisäksi Pelastuslaitokselta Kympin ylläpitoon siirtyneet kustannukset ovat tarkentuneet budjetoitua alhaisemmiksi (vastaava vaikutus näkyy myös tuotoissa). Vuokrakustannusten osalta syntyy merkittävää säästöä hankeaikataulujen muutosten seurauksena. Välillisiä toimintakuluja puolestaan kasvattavat tarveselvityskustannukset, jotka kirjataan käyttötalouteen. Tätä ylitystä tasapainottaa henkilöstökustannusten alitus.
Yleisten alueiden rakennuttamisen toimintakulujen ennustetaan kasvavan investoinneista käyttötalouteen kirjattavien erien seurauksena, kun taas henkilöstömenojen ennustetaan toteutuvan budjetoitua pienempinä.
3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen *) | TB 2025 | E2 / 2025 |
1 000 € | 1 000 € | |
Toimintatuotot yhteensä | 660 100 | 651 713 |
Valmistus omaan käyttöön | 6 130 | 5 846 |
Tulot yhteensä | 666 230 | 657 559 |
Toimintakulut yhteensä | -386 542 | -376 123 |
Toimintakate | 279 688 | 281 436 |
Poistot | -160 000 | -160 000 |
Tulos | 119 688 | 121 436 |
*) Nettobudjetoitu talousarviokohta
3 10 03 Asuntotuotanto
Toimintatuottojen arvioidaan toteutuvan 2,4 miljoonaa euroa budjetoitua suurempina. Rakenteilla olevien hankkeiden suuri määrä ja selkeytyneet tuotot nostavat tuottoarvion budjetoitua korkeammalle.
Toimintakulujen arvioidaan toteutuvan 0,6 miljoonaa euroa budjetoitua pienempinä. Vastikekustannusten ennustetaan ylittävän budjetin asuntokaupan epävarmuuden vuoksi. Hitas-kohteissa on runsaasti valmiita, myymättömiä asuntoja. Isoin kiinnostus painottuu sekä Hitas- että Haso-kohteissa Jätkäsaareen ja Kalasatamaan. Palvelujen ostojen ja henkilöstökulujen puolestaan ennustetaan toteutuvan budjetoitua pienempinä.
3 10 03 Asuntotuotanto *) | TB 2025 | E2 / 2025 |
1 000 € | 1 000 € | |
Toimintatuotot yhteensä | 26 585 | 29 000 |
Valmistus omaan käyttöön | ||
Tulot yhteensä | 26 585 | 29 000 |
Toimintakulut yhteensä | -35 800 | -35 165 |
Toimintakate | -9 215 | -6 165 |
Poistot | 80 | 80 |
Tulos | - 9 295 | -6 245 |
*) Nettobudjetoitu talousarviokohta
3 10 08 Palvelut ja luvat
Toimintatuottojen ennakoidaan toteutuvan lähes budjetoidun mukaisesti (+0,05 miljoonaa euroa). Vuonna 2025 tulokertymään vaikuttaa erityisesti ulkomainoslaitehankinnan sopimuskauden käynnistyminen. Kaduilla ja yleisillä alueilla tehtäviin töihin liittyvät tulot painottuvat loppuvuoteen, mutta laskutus on ollut tasaista myös alkuvuonna. Näköpiirissä ei ole merkittäviä poikkeamia suhteessa vuositason budjettiin. Rakennusvalvontapalvelujen rakentamislain mukaisia laskuja ei saatu lähetettyä alkuvuoden osalta ja oli myös lupien peruuntumisia, joita kirjattiin palautuksina. Tällä hetkellä tilanne on vakaa ja rakentamisessa ei ole nähtävissä suuria muutoksia.
Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan budjetoidun mukaisesti. Henkilöstökuluissa ei ole merkittäviä poikkeamia ja niiden ennuste on henkilöstösuunnitelman mukainen. Asukas- ja yrityspalveluissa luvattoman maankäytön kustannukset ovat toteutuneet alkuvuonna ennakoitua suurempina, ja nämä kustannukset sopeutetaan säästämällä muista kustannuksista. Muissa kuluryhmissä ei ole näköpiirissä merkittäviä budjettipoikkeamia.
3 10 08 Palvelut ja luvat *) | TB 2025 | E2 / 2025 |
1 000 € | 1 000 € | |
Toimintatuotot yhteensä | 145 650 | 145 700 |
Valmistus omaan käyttöön | ||
Tulot yhteensä | 145 650 | 145 700 |
Toimintakulut yhteensä | -110 693 | -110 693 |
Toimintakate | 34 957 | 35 007 |
Poistot | 1 111 | 1 108 |
Tulos | 33 846 | 33 899 |
*) Nettobudjetoitu talousarviokohta
3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito
Toimintatuottojen arvioidaan toteutuvan budjetin mukaisina.
Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan yhteensä 4,9 miljoonaa euroa budjetoitua suurempina.
Kunnossapidolle arvioidaan ylitystä 1,5 miljoonalla eurolla, johtuen puistojen korjaushankkeista, keskeneräisten katujen hoitokuluista sekä kaupunkiuudistusalueiden kunnossapidosta.
Omaisuudenhallinnan arvioidaan ylittävän budjetin 3,4 miljoonalla eurolla. Ylitykset johtuvat kierrätyskenttien, meriläjitysalueiden ja kaatopaikkojen kunnossapidosta sekä Malminkentän ympäristösuunnittelun kuluista.
3 10 09 Yhteisten alueiden kunnossapito *) | TB 2025 | E2 / 2025 |
1 000 € | 1 000 € | |
Toimintatuotot yhteensä | 12 894 | 12 894 |
Valmistus omaan käyttöön | ||
Tulot yhteensä | 12 894 | 12 894 |
Toimintakulut yhteensä | -119 628 | -124 528 |
Toimintakate | -106 734 | -111 634 |
Poistot | -100 000 | -100 000 |
Tulos | -206 734 | -211 634 |
*) Bruttobudjetoitu talousarviokohta
3 10 04 HSL- ja HSY-kuntoyhtymien maksuosuudet (brutto)
HSL-kuntayhtymän maksuosuuksien arvioidaan toteutuvan tulosbudjetin 269,0 miljoonan euron mukaisesti. Seuraava HSL:n osavuosikatsaus valmistuu elokuun 2025 lopussa.
HSY-kuntayhtymän maksuosuuksien ennustetaan toteutuvan tulosbudjetin 2,3 miljoonan euron mukaisesti.
3 10 06 Tuki HKL-liikelaitokselle (brutto)
Tuki Liikenneliikelaitokselle arvioidaan alittavan tulosbudjetin 0,8 miljoonalla eurolla, ennusteen ollessa 15,8 miljoonaa euroa. Investointihankkeiden valmistumisajankohdat ovat siirtyneet talousarviovaiheessa arvioidusta, joten poistokertymä jää vuodelle 2025 talousarviovaiheessa suunnitellusta.
3 10 07 Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle (netto)
Tulosbudjetissa asetetun sitovan toimintakatteen arvioidaan alittuvan noin 1,8 miljoonalla eurolla, ennusteen ollessa -14,4 miljoonaa euroa.
Tulojen arvioidaan ylittävän tulosbudjetin 0,3 miljoonalla eurolla, ennusteen ollessa 50,2 miljoonaa euroa. Menojen alitus 1,5 miljoonaa euroa aiheutuu kiskojen profiilihionnan siirryttyä tehtäväksi vuonna 2026, eikä myöskään Suomenlinnan liikenteen saamaa valtionavustusta Suomenlinnan lautan telakoinnin korjaamiseksi ole huomioitu talousarviossa.
Kaupunkiympäristön toimialan euromääräinen ennuste talousarviokohdittain on esitetty liitteessä 1.
Investoinnit
Investoinnit, tulot
Kiinteän omaisuuden myyntien arvioidaan toteutuvan tulosbudjetin mukaisesti. Kiinteää omaisuutta ennustetaan myytävän 50,0 miljoonalla eurolla, josta kiinteän omaisuuden myyntiin kirjataan tasearvon mukaiset 2,5 miljoonaa euroa. Erotuksena syntyvät arvioidut myyntivoitot 47,5 miljoonaa euroa kirjataan tuloksi talousarviokohtaan 3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut.
Rakennuksien ja osakehuoneistojen myyntituloja arvioidaan kertyvän 15,0 miljoonaa euroa, josta muuhun pääomatalouteen kirjataan 6,0 miljoonaa euroa (TB:ssa 7,0 miljoonaa euroa). Erotuksena syntyvät arvioidut myyntivoitot 9,0 miljoonaa kirjataan talousarviokohtaan 3 10 01 Kaupunkirakeen ja toimialan yhteiset palvelut. Poikkeaman perusteena on kirjanpitoarvojen eli siis tasearvojen tarkentuminen ja myytävien kohteiden vaihtuminen. Myynti toteutuu vain jos ostaja löytyy.
Väestönsuojakorvauksia ei peritä vuonna 2025 (TB 0,1 miljoonaa euroa).
Investoinnit, menot
Investointimenoihin on käytössä yhteensä 786,8 miljoonaa euroa. Ennuste on 755,3 miljoonaa euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön osoitetut investointimäärärahat ovat 642,2 miljoonaa euroa, ennuste on 608,7 miljoonaa euroa.
Kaupunkiympäristön toimialan investointiennusteen yhteenvetotaulukko
on liitteessä 2.
Sitovat toiminnan tavoitteet
Toimialan kolmesta sitovasta tavoitteesta yhden ennustetaan toteutuvan, yhden osalta arvioidaan ettei tavoite toteudu ja yhden osalta toteutuminen on vielä epävarmaa.
Seuraavan sitovan tavoitteen ennustetaan toteutuvan:
- Kasvihuonekaasupäästöt vähenevät, energiatehokkuus paranee ja kiertotalous vahvistuu
Perustelut ennusteelle: toimenpiteet on ohjelmoitu, tavoitteen ennustetaan toteutuvan, vaikkakin henkilöliikenteen kulkutapaosuuden muutos on epävarma.
Seuraavan sitovan tavoitteen osalta arvioidaan, ettei tavoite toteudu:
- Kaupunki kasvaa tasapainossa lähiluonnon kanssa
Perusteet ennusteelle: kaupungin oman asuntotuotannon asuntorakentamisaloitukset (ennuste 937 asuntoa) tulevat jäämään tavoitteesta (vähintään 1 500 asuntoa).
Seuraavan sitovan tavoitteen toteutumista ei voida vielä ennustaa.
- Asiakas- ja kaupunkilaiskokemus paranee
Perusteet ennusteelle, Q2 jälkeen mittarin 2 mitattavien asiakastyytyväisyyskyselyiden keskiarvo on 4,1 (tavoite vähintään 4,3). Osaa kyselyistä ei toteuteta joka kvartaali, joten ennustetta vuoden lopun tilanteesta ei voida vielä tehdä.
Sitovien tavoitteiden mittarit, mittarien tavoitearvot ja ennustearvot on esitetty liitteessä 3.
Muut toiminnan tavoitteet
Toimialalla on kymmenen muuta toiminnan tavoitetta joista kolme on kaupunkiyhteisiä (alla KY) ja seitsemän toimialan omia tavoitteita. Kymmenestä tavoitteesta viiden ennustetaan toteutuvan, neljän osalta ennustetaan etteivät ne toteudu ja yhden osalta toteutuminen on vielä epävarmaa.
Seuraavien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan:
- Luonnon monimuotoisuuden edellytykset vahvistuvat
- Toimialan tuottavuusohjelman kautta tuottavuus paranee 0,5 %
- Työhyvinvointi, motivoituneisuus ja johtaminen paranevat
- Ajantasaista tietoa hyödynnetään aiempaa sujuvammin päätöksenteossa ja toiminnassa
- Edistämme kaupunkilaisten työkykyä ja työllistymistä kaikissa elämänvaiheissa. (KY)
Seuraavien tavoitteiden osalta arvioidaan, että tavoitteet eivät toteudu:
- Erot nuorten toimintakyvyssä ja tulevaisuuden näkymissä eri väestöryhmien välillä vähenevät (KY)
- Väestöryhmien väliset positiiviset kohtaamiset lisääntyvät kaupunkiuudistusalueilla (KY)
- Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus kasvaa ja liikenneturvallisuus paranee
- Kaupunkiympäristön omaisuuden elinkaarta johdetaan ennakoivasti ja relevanttiin tietoon pohjautuen
Seuraavan tavoitteen toteutumista ei vielä voida ennustaa
- Päiväkoti- ja koulurakennukset ovat terveellisiä ja mahdollistavat laadukkaan toiminnan
Muiden tavoitteiden mittarit, mittarien tavoitearvot ja ennustearvot on esitetty liitteessä 3.
Riskien arviointi
Toimialan merkittävimmiksi riskeiksi on tunnistettu:
- Ilmastokriisien estämis- ja sopeuttamistoimenpiteiden epäonnistuminen
- Isojen infrainvestointien ja muiden merkittävien hankkeiden aikataulut
- Tavoitteiden kannalta merkittävimmät asemakaavahankkeet eivät etene päätöksenteossa tai kaavan kerrosala vähenee merkittävästi
- Henkilöstöriskien hallinta
- Hitas- ja Haso asuntoja jää myymättä, HEKA PK hankkeiden siirtyminen
Riskien mahdollisten toteutumisten seuraukset ja keskeiset hallintatoimenpiteet on esitetty liitteessä 4.
Kaupunkiympäristölautakunta 06.05.2025 § 265
Presenter information
Ask for more info
Maria Sillanpää, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36211
Piia Backström, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32098