Urheilukenttien ja lähiliikuntapaikkojen perusparannus 2025, kokonaisurakka, urakoitsijan valinta

HEL 2025-003913
§ 48

Urheilukenttien ja lähiliikuntapaikkojen perusparannus 2025, kokonaisurakka, urakoitsijan valinta

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö hylkäsi TerraWise Oy:n tarjouksen, koska TerraWise Oy:n hinta oli poikkeuksellisen alhainen ja hankintaneuvotteluissa selvisi, ettei tarjous ollut tarjouspyynnön mukainen.

Yksikön päällikkö hyväksyi Recset Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että Recset Oy:n kanssa tehdään urheilukenttien ja lähiliikuntapaikkojen perusparannus 2025, kokonaisurakkaa koskeva hankintasopimus. Hankinnan arvo on 690 160 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu.

Hankintasopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen

Päätöksen perustelut

Yleistä rakennuskohteesta

Hankinnan kohteena on urheilukenttien ja lähiliikuntapaikkojen perusparannus 2025 hankkeen rakentamisen työt.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 7.3.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2025-003913. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakka.

Hankinnasta on julkaistu kansallinen hankintailmoitus 7.3.2025 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Kilpailutuksen perusteella valitaan yksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja.

Kustannukset

Työ rahoitetaan Helsingin kaupungin talousarvion kohdasta 8 04 01 02.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 2.4.2025 klo 13:00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

Recset Oy
690 160   euroa
Peab Industry Oy
803 075   euroa
VRJ Etelä-Suomi Oy
820 570   euroa
Uudenmaan Infrapalvelut Oy
899 200   euroa

TerraWise Oy:n tarjous hylättiin, koska TerraWise Oy:n hinta oli poikkeuksellisen alhainen ja hankintaneuvotteluissa selvisi, ettei tarjous ollut tarjouspyynnön mukainen. Muut saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tilaajan asettamat vaatimukset.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Taloudelliset ja rahoitukselliset vähimmäisvaatimukset:

1. Liikevaihdon kolmelta viimeksi kuluneelta vahvistetulta tilikaudelta oltava infraurakoinnissa vähintään 1 000 000 €/tilikausi (tilikauden pituus 12kk). Jos tarjouksen tekijä on ryhmittymä, on osakasyritysten yhdessä täytettäväliikevaihtoa koskeva vaatimus. Mikäli tarjouksen tekijänä on ryhmittymä, rakennuttaja edellyttää, että jokainen ryhmittymän osakasyritys osallistuu yhteisvastuullisesti urakan käytännön töihin.

2. Tarjoajan taloudellinen tilanne on sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa luottoluokituksessa on vähintään tasolla A+ tai Dun & Bradstreet Finland Oy (entinen Bisnode Finland Oy) luokituksessa on vähintään tasolla A.

3. Tarjoajan tilaajavastuulain mukaiset velvoitteet on oltava kunnossa.

Rakennuttaja tarkistaa kilpailutuksen voittajan liikevaihdon ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot Vastuu Group Oy:n Luotettava kumppani -raportista. Mikäli tarjouksen tekijänä on ryhmittymä, tarkistaa rakennuttaja liikevaihdon ja tilaajavastuulain mukaiset selvitykset kaikilta ryhmittymän osakasyrityksiltä. Mikäli kilpailutuksen voittaja ei ole liittynyt Vastuu Group Oy:n Luotettava Kumppanipalveluun tai kilpailutuksen voittajan tilinpäätöstiedot eivät ole Vastuugroup.fi Luotettava kumppani -raportissa mukana, pyytää rakennuttaja erikseen ennen hankintapäätöksen tekoa seuraavat selvitykset:

- selvitys, siitä että yritys on merkitty ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin, työnantajarekisteriin ja arvonlisävelvollisten rekisteriin.

- kaupparekisteriote, josta selviää yrityksen rekisteriin merkitsemisaika, toimiala, hallitus, muu johto, nimenkirjoittajat, tilintarkastajat, vastuuhenkilöiden henkilötiedot sekä onko viimeisimmät tilinpäätösasiakirjat toimitettu lainmukaisesti rekisteriviranomaisille sekä merkintä tai selvitys ettei yritystä tai sen toimihenkilöitä ole määrätty liiketoimintakieltoon.

- todistus verojen maksamisesta tai verovelkatodistus tai selvitys siitä, että verovelkaa koskeva veronsaajan hyväksymä maksusuunnitelma on tehty.

- todistukset eläkevakuutusten ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä eläkemaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusopimus on tehty.

- todistus tapaturmavakuutuksen ottamisesta ja tapaturmavakuutusmaksujen maksamisesta tai selvitys siitä, että erääntyneitä tapaturmavakuutusmaksuja koskeva maksunsaajan hyväksymä maksusopimus on tehty.

- selvitys työterveyshuollon järjestämisestä.

- selvitys noudatettavasta työehtosopimuksesta.

- tilinpäätöstiedot kolmelta viimeiseltä tilikaudelta.

Jos kilpailutuksen voittaja ei ole rekisteröitynyt tilaajavastuulain mukaisiin rekistereihin, pyytää rakennuttaja selvityksen rekisteröitymättömyyden perusteista.

Ulkomaisen kilpailutuksen voittajan on toimitettava pyynnöstä tilaajalle suomenkieliset tilaajavastuulain mukaisia selvityksiä vastaavat tiedot sijoittumismaansa lainsäädännön mukaisella rekisteriotteella tai vastaavalla todistuksella tai muulla yleisesti hyväksytyllä tavalla. Selvitykset on toimitettava sekä lähtömaasta että Suomesta.

Tekninen suorituskyky ja ammatillisen pätevyyden vaatimukset:

4. RALA-pätevyys 28 (Muun infrarakentamisen pääurakointi. Myös urheilu- ja vapaa-ajan rakentaminen) tai RALA-pätevyyksien puuttuessa muulla tavoin osoitettu vastaava pätevyys.

RALA-pätevyyttä 28 vastaavana pätevyytenä pidetään 3 kpl valmistunutta ja vastaanotettua referenssiurakkaa pääurakoitsijana toimimisesta muissa infrarakentamisen töissä viimeisen 5 vuoden aikana tarjouspyynnön julkaisuajankohdasta laskettuna.

Rakennuttaja tarkistaa kilpailutuksen voittajan RALA-pätevyyden RALA ry:n RALA-pätevyystodistuksesta. Mikäli kilpailutuksen voittajalta puuttuu vaadittavien työlajien RALA-pätevyys, on kilpailutuksen voittajan osoitettava referenssitiedoin vastaava pätevyys sähköisellä lomakkeella.

5. Vastaavalla työnjohtajalla tulee olla vähintään teknikon koulutus englannin kielen kielitaito B. Hänellä tulee olla valmistumisen jälkeen vähintään viisi (5) vuotta valmistumisen jälkeistä vastuullisen työnjohtajan työkokemusta. Vastaavalla työnjohtajalla ei saa olla samaan aikaan muita tehtäviä hoidettavana. Vastaavan työnjohtajan tulee olla suorassa työsuhteessa urakoitsijaan.

Vastaavalla työnjohtajalla on näyttöä siitä, että hän tuntee Suomen rakentamismääräykset ja viranomaisomaisvaatimukset sekä yleiset sopimusehdot YSE 98 ja sivu-urakan alistamismenettelyt siinä laajuudessa mitä vastaavan työnjohtajan tehtävien hoitaminen edellyttää.

Vastaavalta työnjohtajalta, työnjohdolta sekä urakoitsijan hankkeeseen osallistuvilta muilta avainhenkilöiltä edellytetään tyydyttävää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa.

Kaikkien urakoitsijan nimeämien avainhenkilöiden tulee olla suorassa työsuhteessa urakoitsijaan.

6. Työmaa toteutetaan kokonaisuudessaan vähäpäästöisen työmaana ja valmisbetonien tulee olla vähähiilibetonia.

7. Pääurakoitsijan tulee työllistää urakkaan yksi heikossa työllistymisasemassa oleva henkilö vähintään kolmeksi (3) kuukaudeksi.

Työsuhteen pitää alkaa sopimuskauden aikana. Työllistettävän työtehtävän tulee tavalla tai toisella liittyä hankinnan kohteeseen. Työllistettävä henkilö voi sijoittua myös sopimuksessa mainitun alihankkijan palvelukseen, jos hänen työtehtävänsä liittyvät tähän sopimukseen.

Urakoitsijan tulee tarkistaa Tilaajalta ennen työllistettävän työ- tai oppisopimussuhteen aloittamista, että työllistettävä henkilö täyttää sopimuksessa määritellyt ehdot.

Urakoitsija voi hakea työllistämiseen TE-palveluiden myöntämää palkkatukea ja/tai kunnan myöntämää työllistämislisää. Tarkemmat ohjeet tarjouspyynnön liitteessä ”Työllistämisehdon kilpailutusasiakirja 2025”.

8. Helsingin kaupunki noudattaa toiminnassaan kaupunginhallituksen 28.10.2019 hyväksymiä kaupungin eettisiä periaatteita. Urakoitsija sitoutuu omassa toiminnassaan noudattamaan Helsingin kaupungin hallituksen 28.10.2019 hyväksymiä eettisiä periaatteita. Urakoitsijan tulee sisällyttää vastaavat periaatteet aliurakoitsijoita koskeviin tarjouspyyntöihinsä.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan halvimman hinnan perusteella.

Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Recset Oy.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Ask for more info

Aki Silvennoinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 52213

aki.silvennoinen@hel.fi

Decisionmaker

Liisa Taskila
yksikön päällikkö

Attachments

1. Recset Oy:n tarjous 2.4.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.