Palkanmaksua koskeva vahingonkorvausvaatimus

HEL 2025-003933
§ 57

Palkanmaksua koskeva vahingonkorvausvaatimus

Laki- ja hallintoasioiden päällikkö

Päätös

Laki- ja hallintoasioiden päällikkö päätti hyväksyä ********** (jäljempänä hakija) palkanmaksua koskevan vahingonkorvausvaatimuksen 295 euron suuruisena hyläten vaatimuksen enemmälti.

Tilinumero pyydetään korvauksen maksamiseksi ilmoittamaan kirjallisesti hallintoassistentti Kristina Frietsch-Muttilaiselle, Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, yleishallinnon tuki 1, PL 6008, 00099 Helsingin kaupunki tai sähköpostitse: Kristina.Frietsch-Muttilainen@hel.fi.

Päätöksen perustelut

Työsopimuslain (55/2001) 12 luvun 1 § mukaan työnantajan, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tai laiminlyö työsuhteesta tai työsopimuslaista johtuvia velvollisuuksia, on korvattava työntekijälle aiheuttamansa vahinko.

Hakija vaatii korvausta Helsingin kaupungilta perustuen virheelliseen palkan takaisinperintään vuodelta 2022 sekä siitä seuranneisiin tulorekisteritietojen virheisiin, joista seurasi hakijalle veronkorotus. Hakija vaatii asian selvittämiseen käyttämästään ajasta korvausta 21,99 euroa tunnilta yhteensä 19 tunnin ja 40 minuutin ajalta, siis yhteensä 432,47 euroa.

Taloushallintopalvelun selvityksen mukaan hakijan palkaton poissaolo vuodelta 2022 merkittiin jälkikäteen palkanmaksujärjestelmässä virheellisesti alkaneeksi todellista aiemmin, mistä seurasi virheellinen palkan takaisinperintä. Tietoja korjattiin vuosina 2023 ja 2024. Lisäksi taloushallintopalvelun mukaan korjaukset ilmoitettiin tulorekisteriin ensin virheellisesti väärille vuosille, mistä seurasi hakijalle veronkorotus. Tulorekisterin merkinnät vuosilta 2022–2023 saatiin korjattua vasta joulukuussa 2024. Taloushallintopalvelu toteaa selvityksessään, että sekä virheellinen perintä että tulorekisteriin ilmoitetut väärät tiedot ovat johtuneet taloushallintopalvelun tekemistä virheistä.

Asiassa voidaan katsoa tulleen näytetyksi, että hakijalle on aiheutunut palkanmaksun virheistä sellaista vahinkoa, josta Helsingin kaupunki on vastuussa.

Hakija on vaatinut asian johdosta selvityskulujen korvaamista 19 tunnin ja 40 minuutin ajalta. Selvittelykulujen kohtuullisuus arvioidaan asiassa tapauskohtaisesti esiintuotujen seikkojen perusteella. Hakija on esittänyt korvaushakemuksessaan yksityiskohtaisen erittelyn selvitykseen käyttämästään ajasta. Lisäksi taloushallintopalvelun antamasta selvityksestä käy ilmi, että taloushallintopalvelu on ollut hakijaan yhteydessä useasti asiaan liittyen.

Helsingin kaupungin noudattamassa korvauskäytännössä on kohtuulliseksi korvaukseksi oman ajan käytöstä katsottu 15 euroa/tunti.

Edellä todetun perusteella hakijalle korvataan 295 euroa palkanmaksun virheiden selvittämiseen käytetystä omasta ajasta 19 tunnin ja 40 minuutin ajalta.

Laki- ja hallintoasioiden päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 25.1.2023 § 36.

This decision was published on 19.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Anne Järvinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21157

anne.k.jarvinen@hel.fi

Decisionmaker

Johanna Sorvettula
laki- ja hallintoasioiden päällikkö

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 3.3.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.