Jätkäsaaren uinti- ja liikuntakeskuksen uudisrakennuksen hankesuunnitelma (Hampurinkuja 4, Jätkäsaari)

This is a motion

Jätkäsaaren uinti- ja liikuntakeskuksen uudisrakennuksen hankesuunnitelma (Hampurinkuja 4, Jätkäsaari)

Helsinki City Council

Päätösehdotus

Kaupunginvaltuusto hyväksyy Jätkäsaareen osoitteeseen Hampurinkuja 4 toteutettavan Jätkäsaaren uinti- ja liikuntakeskuksen uudisrakennushankkeen 6.3.2025 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen laajuus on noin 21 040 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta arvonlisäverottomana on enintään 113 600 000 euroa tammikuun 2025 kustannustasossa.

Esittelijän perustelut

Hankkeen tausta ja tarpeellisuus

Jätkäsaareen on haettu ratkaisua uimatiloiksi pitkään. SRV valittiin kaupungin toteutuskilpailun perusteella vuonna 2015 Bunkkeri-hankkeen kehittäjäksi ja yhtiö oli siitä saakka suunnittelemassa ja kehittämässä Jätkäsaaren Bunkkeria kaupunkilaisten käyttöön yhdessä kaupungin kanssa. Kaupunginvaltuusto hyväksyi 11.5.2016 § 121 Jätkäsaaren Bunkkeriin vuokratiloiksi rakennettavien liikunta- ja uimahallitilojen hankesuunnitelman. Hanke viivästyi useita vuosia erilaisten valitusprosessien vuoksi, kunnes Bunkkeria koskeva myyntipäätös tuli lainvoimaiseksi vasta lokakuussa 2021. Vuonna 2023 SRV vetäytyi yhteisestä sopimuksesta hankkeesta, minkä jälkeen kaupunki lähti edistämään liikuntatilojen ja uimahallin hanketta omana hankkeena.

Tässä hankkeessa ei ole tarkoituksenmukaista toteuttaa kaksivaiheista päätöksentekomenettelyä, koska hanke on viivästynyt edellä esitetyistä syistä ja hankkeelle on alueella selkeä tarve.

Etelä- ja Länsi-Helsingissä on tunnistettu tarve ja katvealue uimahalliverkostossa. Jätkäsaaren alue on edelleen kasvavaa aluetta, jonka asukastavoite on 21 000 asukasta. Myös läheinen Hernesaari tulee kasvamaan lähes 7000 asukkaalla. Tuleva halli tulee palvelemaan koko Etelä- ja Länsi-Helsinkiä. Tällä hetkellä alueella asuu yhteensä noin 230 000 asukasta. Jätkäsaaren saavutettavuus erityisesti julkisella liikenteellä on hyvä. Alueen asukkaista 20 % on yli 65-vuotiaita ja väestöennusteiden mukaan ikäryhmä tulee vielä kasvamaan. Ikääntyvät ovat koululaisten lisäksi uimahallien suurin päiväkäyttäjäryhmä. Tällä hetkellä ikääntyvien vesiliikuntapalveluissa ei pystytä vastaamaan kysyntään riittävästi.

Uima- ja liikuntahalliin keskitetään lähialueen koulujen 1 400 oppilaan liikuntaopetus. Jätkäsaaren liikuntakeskuksen liikuntatilat tulevat palvelemaan ensi sijassa Jätkäsaaren peruskoulun ja Crusellin peruskoulun liikunnanopetusta. Jätkäsaaren peruskoulu on käyttänyt jo neljän vuoden ajan väliaikaisia ulkoliikuntatiloja, jotka sijaitsevat viereisessä liikuntapuistossa. Väliaikaiset liikuntatilat ovat riittämättömät oppilaitosten tarpeeseen nähden. Alueen päiväkodeilla on omat liikuntasalit, mutta myös varhaiskasvatus voi hyödyntää liikuntakeskuksen tiloja erikseen sovittaessa.

Jätkäsaaren uima- ja liikuntahalli vastaa kasvavaan palvelutarpeeseen ja arvioidaan lisäävän kaikenikäisten liikuntaa. Vaikka uimahalliverkosto kaupungissa on melko tiheä, on vain muutama uimahalli, jossa pääallas on 50 metriä pitkä. Lähimmät uimahallit ovat Urheiluhallit Oy:n Töölön uimahalli sekä Yrjönkadun uimahalli, joissa on pienet altaat. Jätkäsaaren rakennettavan uimahallin kahteen osaan jaettavissa oleva pääallas edistää monipuolisempaa vesiliikuntaa ja houkuttelee laajemmin uimareita koko kaupungin alueelta.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on 12.12.2023 § 180 hyväksynyt hankkeen tarveselvityksen. Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristön, kasvatuksen ja koulutuksen sekä kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan yhteistyönä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on korostanut liikuntatilojen tarvetta alueella Melkinlaiturin alueen peruskoulun (Crusellin peruskoulu) tarvepäätöksessä 24.10.2023 § 242.

Hankesuunnitelma

Hankkeessa rakennetaan Jätkäsaareen Länsisataman kaupunginosaan osoitteeseen Hampurinkuja 4 uinti- ja liikuntakeskus. Kyseessä on entisen nk. Bunkkerin tontille toteutettava uusi liikuntapaikkarakennus, joka parantaa eteläisen ja läntisen Helsingin asukkaiden, seurojen ja yhdistysten sekä erityisesti lähialueen koulujen liikuntapalveluita. Rakennus on merkittävin lisäys Helsingin liikuntapaikkatarjontaan viime vuosikymmeninä. Uudisrakennuksen myötä koko kaupungin liikuntapaikkapalveluiden palveluverkko täydentyy merkittävästi, ja urheilijoille ja harrastajille saadaan nykyaikaiset, monipuoliset liikuntatilat.

Hankkeessa uimahalli on suunniteltu palvelemaan kaupunkilaisia monipuolisesti harjoittelu-, kuntoilu- ja leikkialueilla. Uudisrakennuksen betonirunkoiseen jalustaosaan toteutetaan uimahallin 50 metriä pitkän pääaltaan lisäksi nostopohjalla varustettu kaksiosainen opetusallas monipuolista uimaopetus- ja vesiliikuntatoimintaa varten, monipuolinen lastenallas liukumäkineen sekä terapia/monitoimi- ja hyppyaltaat. Valmistelun aikana on selvitetty viiden metrin hyppytornin toteutusmahdollisuutta. Kaupunkiympäristön toimialan mukaan hyppytorni altaineen ei ole toteutettavissa rakennukseen sen vaatiman tilan vuoksi. Uimahallitilojen suunnittelussa on kiinnitetty huomiota käyttäjien erilaisiin tilatarpeisiin myös akustisesta näkökulmasta. Uimahallin yläpuolinen kattopinta-ala hyödynnetään ulkoliikunta-alueena. Uimahallin kävijämäärätavoite on 400 000 käyntikertaa vuodessa.

Rakennuksen ylempään puurakenteiseen osaan toteutetaan sisäliikuntatilat. Liikuntatilojen osalta hankkeen ohjaavana tekijänä on ollut niin sanottu ”Kisahallin malli”, jossa tiloissa harjoittelevat voivat monipuolisesti hyödyntää rakennuksen eri tiloja ja harjoittelumahdollisuuksia. Omatoimisesti käytettävien tilojen ja kuntosalin lisäksi on erillisiä varattavia tiloja mm. sisäpalloilulajeja (mm. futsal, koripallo, lentopallo, salibandy, sulkapallo), ryhmäliikuntaa ja voimistelua, tanssiliikuntaa ja kamppailulajeja varten. Palloiluhalli on jaettavissa kahdeksi erilliseksi äänieristetyksi liikuntatilaksi, sekä pienemmiksi ryhmäkokonaisuuksiksi koululiikunnalle. Kaiken kaikkiaan liikuntatiloissa on suunniteltu toimivan yhtäaikaisesti jopa 6–7 koululaisryhmää sekä liikuntapalvelujen omaa palveluntuotantoa. Sisäliikuntatilat ja siirrettävät katsomot mahdollistavat myös pienimuotoisten kilpailujen, otteluiden ja tapahtumien järjestämisen. Liikuntatilojen kävijämäärätavoite on 300 000 käyntikertaa vuodessa.

Erityistä huomiota kiinnitetään rakennuksen elinkaareen ja elinkaarikustannuksiin vaikuttaviin ratkaisuihin, käyttäjäturvallisuuteen, valaistukseen, paloturvallisuuteen, äänenvaimennukseen ja esteettömyyteen. Tietoteknisissä asennuksissa otetaan huomioon tulevaisuuden liikuntapaikan ja turvallisuuden vaatimukset. Tilasuunnittelun tavoitteena on tarjota mahdollisimman monipuoliset vesi- ja muun liikunnan harjoittelutilat kaupunkilaisille, koululaisille ja seuroille. Suunnittelussa on huomioitu moninainen esteettömyys ja edistetty moninaisuutta sekä yhdenvertaisuutta. Uinti- ja liikuntakeskus on tärkeä kohtaamispaikka, johon tullaan viettämään aikaa sekä rentoutumaan. Tilaa on suunniteltu myös vapaaseen oleskeluun ja leikkimiseen.

Merellinen ympäristö rakennuspaikkana ja uimahallin vaativat rakenteet asettavat rakentamiselle poikkeuksellisia vaatimuksia muun muassa säänkestävyyden ja rakenteiden kosteus- ja lämpöteknisen toiminnan osalta, mikä otetaan huomioon sekä rakennuksen muodossa, julkisivujen ja katon materiaaleissa, että julkisivurakenteiden liitoksissa ja muissa yksityiskohdissa.

Uudisrakennus suunnitellaan ja rakennetaan tämän päivän normaalia laatutasoa noudattaen voimassa olevien rakennusmääräysten sekä kaupungin omien suunnitteluohjeiden mukaisesti. Tilat suunnitellaan terveellisiksi, turvallisiksi ja viihtyisiksi.

Hankkeesta on laadittu 6.3.2025 päivätty (17.3.2025 päivitetty) hankesuunnitelma kaupunkiympäristön sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialojen yhteistyönä. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on osallistunut hankesuunnitelman laatimiseen niiltä osin kuin hanke palvelee lähikoulujen liikuntatiloina. Hankkeen suunnittelun aikana on kuultu asiantuntijoina kaavoituksen, rakennusvalvontapalvelujen, ympäristöpalvelun ja pelastuslaitoksen edustajia, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstöä sekä esteettömyysasiamiestä.

Hankesuunnitelma on liitteenä 1.

Henkilöstön ja oppijoiden osallistaminen

Tilahankkeen suunnitelmia on kehitetty yhteistyössä käyttäjien kanssa.

Liikuntapalvelukokonaisuuden edustajat ovat osallistuneet hankkeen valmisteluun tuoden tilasuunnitteluun toiminnallisuuden ja huollettavuuden näkökulman. Liikuntapalveluiden kattavan liikuntapaikkaosaamisen pohjalta saatu kokemus on otettu huomioon suunnitelmien laadinnassa.

Koulujen henkilöstön edustajat ovat osallistuneet hankkeen valmisteluun tuoden tilasuunnitteluun pedagogisen ja toiminnallisen näkökulman. Jätkäsaaren alueen lapsia ja nuoria osallistetaan järjestämällä keskustelutilaisuudet alueen koulujen oppilaskuntien edustajille.

Henkilöstöä osallistetaan käyttäjäkokousten kautta suunnitelmien jatkokehittämiseen.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on noin 21 040 brm², 14 129 htm² ja 9 788 hym². Rakennuksen rakennusoikeudellinen kerrosala on 14 117 kem². Uimahallin vesipinta-ala on 1 723 m².

Kustannukset

Hankkeen kustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä enintään 113 600 000 euroa tammikuun 2025 kustannustasossa (5 399 euroa/brm²).

Hankkeessa on esitetty käytettävän kierrätettyjä tiiliä koko julkisivun osalta. Uimahalliin esitetään teräksisiä uima-altaita pitemmän elinkaaren ja rakennusaikaisten riskien vähentämisen takia. Liikuntatilat on esitetty toteutettavaksi puurunkoisella rakenneratkaisulla hiilijalanjäljen pienentämiseksi.

Kustannukset kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle

Hankkeen aiheuttama sisäinen enimmäisvuokra on 29,35 euroa/htm²/kk eli yhteensä noin 414 698 kuukaudessa ja yhteensä noin 4  976 373 euroa vuodessa. Pääomavuokra on 28,00 euroa/htm²/kk, maanvuokra 0,68 euroa/htm²/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm²/kk. Neliövuokran perusteena on laskennallinen huoneistoala 14 129 htm². Vuokralaskelma on hankesuunnitelman teknisenä liitteenä. Lopullinen pääomavuokra tarkistetaan urakkavaiheen kustannusten mukaan.

Liikuntapaikkarakennukset vuokrataan pääomavuokralla ja rakennuksen ylläpito on kokonaisuudessaan käyttäjätoimialan vastuulla. Tarvittaessa ylläpitovuokra tarkastetaan rakennuksen valmistuessa.

Hankkeen rahoitus

Kaupunginvaltuuston 27.11.2024 hyväksymässä vuoden 2025 talousarvion liitteenä olevassa talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2025–2034 on hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle varattu yhteensä 113 000 000 euroa siten, että hankkeen laajuus on 16 800 brm² ja toteutus vuosina 2027–2029.

Hankesuunnittelussa hankkeen laajuus ja kustannukset ovat kasvaneet ja ovat nyt 21 040 brm² ja noin 113,6 miljoonaa euroa. Hankesuunnittelun aikana tarkentui, että tekniset tilat olivat erittäin merkittävästi alimitoitetut käyttäjän tarvesuunnittelun aikana. Rahoitusvaraus on laadittu kaupungin ulkopuolisen toimijan suunnitelman pohjalta, jossa suunnittelulähtökohdat ovat olleet erilaiset. Hankkeen muuttuneiden vaatimusten mahdollistamalla tehokkaammalla tilankäytöllä ja taloudellisilla rakenneratkaisuilla kustannukset ovat kuitenkin ylittäneet rahoitusvarauksen vain vähäisesti.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelulla.

Urakoitsijan kanssa käytävä kehitysvaihe sijoittuu aikavälille 11/2025–6/2026. Rakennustöiden on tarkoitus alkaa 9/2026 ja valmistua 2/2029. Vastaan- ja käyttöönottovaihe on 2/2029–11/2029. Toiminta tiloissa alkaa 12/2029.

Väistötilat

Väistötiloja ei tarvita.

Lapsivaikutusten arviointi

Uinti- ja liikuntakeskuksen suunnittelussa on otettu erityisesti huomioon lapset, nuoret ja lapsiperheet. Osa monipuolisista liikuntatiloista toimii arkisin päiväsaikaan koululaisten liikuntatiloina. Seuroille ja yhdistyksille tarjotaan laajoja toimintamahdollisuuksia, mutta tilojen on tarkoitus sallia myös monipuolinen omaehtoinen liikkuminen ja harrastaminen. Allastilojen suunnitteluratkaisuissa on otettu huomioon niin vesiliikuntaseurat, koululaiset kuin vapaamuotoinen vesiliikunta. Lasten ja nuorten sekä perheiden yhteisen liikkumisen edistäminen on otettu huomioon tilaratkaisuissa ja tarjolla on monipuolisesti lapsi- ja perheystävällisiä vaihtoehtoja sekä virikkeitä, kuten hyppyallas, kahluu- ja lastenallas liukumäkineen sekä monitoimiallas, jaettava nostopohjallinen opetusallas sekä iso allas. Keskukseen on suunniteltu tilaa myös vapaaseen oleskeluun ja leikkimiseen.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on 15.4.2025 § 45 antanut puoltavan lausunnon Jätkäsaaren uinti- ja liikuntakeskuksen hankesuunnitelmasta.

Käyttäjä sitoutuu tilahankkeeseen antamalla puoltavan lausunnon sekä varautuu talousarviossaan hankkeen tilakustannuksiin.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on todennut lausunnossaan muun muassa, että Jätkäsaaren uinti- ja liikuntakeskus vastaa useisiin Helsingin kaupunkistrategian 2021–2025 painopisteisiin ja hankesuunnitelma vastaa hyvin toiminnallisia tavoitteita. Rakennus on merkittävin lisäys Helsingin liikuntapaikkatarjontaan viime vuosikymmeninä. Suunnittelussa on huomioitu moninainen esteettömyys ja edistetty moninaisuutta sekä yhdenvertaisuutta.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa tulee edelleen huomioida henkilöstön ja sidosryhmien näkemykset tilojen kehittämisessä.

Lausunto on kokonaisuudessaan asian päätöshistoriassa.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 13.5.2025 § 166 antanut puoltavan lausunnon Jätkäsaaren uinti- ja liikuntakeskuksen hankesuunnitelmasta.

Hankesuunnitelma vastaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan toiminnallisia tavoitteita. Erityistä huomiota tulee kiinnittää tilojen valmistumiseen sovitussa aikataulussa, kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyteen koko prosessin ajalta sekä tilojen suunnitteluun. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa.

Lausunto on kokonaisuudessaan asian päätöshistoriassa.

Toimivalta

Hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan kaupunginvaltuusto päättää kaupungin hankkeita koskevista hankesuunnitelmista, kun kustannusarvio ylittää 10 miljoonaa euroa.

Presenter information

Kaupunginhallitus

Ask for more info

Susanna Hyvärinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 60716

susanna.hyvarinen@hel.fi