Puitejärjestely järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään
Puitejärjestely järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään
Päätösehdotus
Johtokunta sulkee Järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinnan metro- ja raitiotiejärjestelmän puitejärjestelyn osa-alueen 3 osalta Avarn Security Oy:n tarjouksen tarjousten vertailusta.
Johtokunta valitsee tarjouskilpailun perusteella Järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään puitejärjestelyn palveluntarjoajiksi seuraavat yritykset osa-alueittain alla olevassa etusijajärjestyksessä:
Osa-alueella 1 Länsimetro: Avarn Security Oy
Hankinnan osa-alueen 1 arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä 36.900.000,00 euroa.
Osa-alueella 2 Kantametro + raitioliikenne: Palmia Oy
Hankinnan osa-alueen 2 arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä 61.200.000,00 euroa.
Osa-alueelle 3 Piirivartiointi: Securitas Oy
Hankinnan osa-alueen 3 arvonlisäveroton kokonaishinta on yhteensä 2.420.000,00 euroa.
Johtokunta valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään mahdollisesti käyttöön otettavista optiokausista sopimuksissa määritellyllä tavalla.
Johtokunta tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Esittelijän perustelut
Hankinnan kohteena on järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankinta metro- ja raitiotiejärjestelmään.
Kilpailutus on jaettu seuraavaan kolmeen osa-alueeseen:
- Osa-alue 1: Länsimetro (OA1);
- Osa-alue 2: Kantametro ja Raitioliikenne (OA2); ja
- Osa-alue 3: Piirivartiointiointi (OA3).
Kyseessä on puitejärjestely, johon liittyy osittainen uudelleen kilpailuttaminen.
Osa-alueille valittujen tarjoajien kanssa solmitaan osa-aluekohtainen puitesopimus, joka alkaa 1.8.2025 ja päättyy 9.3.2030 klo 03:00.
Puitesopimusta voidaan jatkaa kahdella yhden vuoden optiokaudella siten, että päätös optiokauden käyttöönotosta tehdään viimeistään kuusi kuukautta ennen voimassa olevan sopimuskauden päätymistä.
Tilaajat tekevät omat hankintapäätöksensä ja allekirjoittavat yhteisen sopimusasiakirjan palveluntuottajan kanssa omien allekirjoitus- ja tilausvaltuuksiensa mukaisesti.
Liikenneliikelaitoksen (HKL) osalta puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo on 51.020.000,00 euroa.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 13 §:n 1 momentin 2 kohdan liitteessä C tarkoitetuissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa ja muita erityisiä palveluita.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy järjesti HKL:n toimeksiannosta kilpailutuksen EU kynnysarvon ylittävänä avoimena menettelynä. Ennen tarjouskilpailua toteutettiin markkinakartoitus.
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 11.4.2025 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 14.4.2025 (240564-2025).
Tarjouskilpailun hankintailmoitukseen tarjousportaalin kautta esitettyihin kysymyksiin annettiin vastaukset 5.5.2025.
Tarjoukset tuli jättää 16.5.2025 klo 12.00 mennessä.
Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kolme tarjoajaa:
- Avarn Security Oy (0108013-7)
- Palmia Oy (2653762-3)
- Securitas Oy (1773518-5)
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa osassa:
- Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
- Tarjousten tarjouspyynnön vaatimusten mukaisuuden arviointi
- Hyväksyttyjen tarjousten vertailu
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty hankintailmoituksella.
Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.
Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset ja kelpoisuusehdot.
Tarjousten tarjouspyynnön vaatimusten mukaisuuden arviointi
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset oli määritelty hankintailmoituksella.
Tarjousten arvioinnissa on noudatettu erityisalojen hankintalain säännöksiä. Erityisalojen hankintalain 78 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoukset, jotka eivät vastaa tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja. Erityisalojen hankintalain 78 §:n 2 momentti mahdollistaa sen, että tarjoajilta voidaan pyytää täydennyksiä, selvennyksiä tai korjauksia puutteellisiin tai virheellisiin tietoihin hankintayksikön asettamassa määräajassa. Lisäksi, mikäli tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta, hankintayksikön on erityisalojen hankintalain 94 §:n mukaisesti pyydettävä tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista.
Tarjousten tarkastuksessa havaittiin epäselvyyksiä tarjoajien hintalomakkeissa erityisesti vertailtavien hintojen yksikkömuodoissa. Tämän vuoksi tarjoajille lähetettiin täsmennyspyyntö, jossa pyydettiin vahvistamaan hintalomakkeella ilmoitettujen hintojen yksiköt seuraavasti:
- Osa-alueet 1 ja 2: Hintalomakkeella pyydettiin tuntihintoja vartiointialan työehtosopimuksen mukaisesti jaetuille vuorokaudenajoille ja eri henkilöstöryhmille. Tarjoajilta kysyttiin, ovatko ilmoitetut hinnat muodossa euroa/tunti.
- Osa-alue 3: Hintalomakkeella pyydettiin hintoja piirivartiointikäynneille eri vuorokauden aikoina tehtävän keston mukaan. Tarjoajilta kysyttiin, ovatko ilmoitetut hinnat muodossa euroa/tehtävä.
- Lisäksi tarjoajilta pyydettiin vakuutus siitä, että he sitoutuvat tuottamaan tarjouspyynnön mukaisen palvelun tarjouksessa ilmoitetuilla hinnoilla ja resursseilla.
Kaikki tarjoajat vastasivat täsmennyspyyntöön määräajassa. Vastausten perusteella todettiin, että kaikki tarjoajat täyttävät tarjouspyynnön vaatimukset osa-alueiden 1 ja 2 osalta. Osa-alueen 3 osalta Avarn Security Oy suljettiin pois vertailusta, koska se oli ilmoittanut hinnat virheellisessä yksikkömuodossa ja näin ollen hinta ei ollut vertailukelpoinen kyseisen osa-alueen osalta.
Hyväksyttyjen tarjousten vertailu
Hankintailmoituksella oli kerrottu, että hankinta on jaettu osiin siten, että tarjoajan tuli jättää tarjous jokaiseen osa-alueeseen. Osa-alueisiin OA1 ja OA2 valittiin eri toimijat. Tarjoajan tuli ilmoittaa tarjouksessaan, kumman osa-alueen tarjoaja valitsee, mikäli tarjoaja voittaa molemmat osa-alueet. Osa-alueeseen OA3 saattoi valikoitua joko osa-alueiden OA1 tai OA2 palveluntuottaja tai kolmas palveluntuottaja.
Tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti kustakin osa-alueesta (OA1, OA2 ja OA3) valitaan yksi tarjoaja. Soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ja tarjouspyynnönmukaisia tarjouksia vastaanotettiin seuraavasti:
- Osa-alue 1: yhteensä kolme tarjousta
- Osa-alue 2: yhteensä kolme tarjousta
- Osa-alue 3: yhteensä kaksi tarjousta
Hyväksytyt tarjoukset vertailtiin tarjouspyynnössä määriteltyjen perusteiden mukaisesti. Kunkin osa-alueen valintaperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin eli hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous, jossa hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun 30 %.
Hintavertailu 70 %
Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjousten hintavertailussa käytetään liitteen ”06_LIITE 5 Hintalomaketta”, välilehdellä ”OHJE JA VALINTAJÄRJESTYS” mukaista osa-aluekohtaista vertailuhintaa. Vertailuhinta koostui kuukausikustannuksista, tunti- ja kilometrihinnoista kertyvästä vertailukorista. Halvimman vertailuhinnan saanut tarjoaja sai täydet hintapisteet (70 hintapistettä). Muiden tarjoajien hintapisteet laskettiin kaavalla: Halvin tarjous / Tarjouksen hinta * 70.
Tarjoajien pisteytys hintavertailussa ilmenee alla olevista taulukoista.
Laatuvertailu 30 %
Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjouksen laadullinen arviointi tehdään liitteen ”10_LIITE 9 Vertailuperusteet” mukaisesti.
Liitteellä oli ilmoitettu arviointipisteiden muodostuminen ja pisteytettävät tekijät. Laatuvertailtavia pisteitä sai maksimissaan 30 pistettä. Tarjoajan laatupisteet muodostuvat saaduista laatupisteistä (saadut pisteet = Laatupisteet).
Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu kunkin vertailtavan laatutekijän painoarvo ja pisteytys. Laatuvertailtavina dokumentteina pyydettiin tarjoajia toimittamaan tarjouksen liitteenä täydennetty liite ”13_LIITE 12 Palvelu- ja haltuunottosuunnitelman sisältörunko”.
Sanallinen laatuvertailu ja tarjoajien pisteytyksen perusteet ilmenevät päätöksen liitteestä 1. Alla esitetty koontina laatuvertailun saadut pisteet.
Kokonaisvertailu
Tarjoajan vertailupisteet muodostuvat laskemalla yhteen tarjoajan hintapisteet ja laatupisteet.
Tarjoajien kokonaispisteytys ja sijoitus osa-aluekohtaisesti hinta- ja laatuvertailussa ilmenevät alla olevista taulukoista:
Vertailun perusteella Palmia Oy voittaisi OA1 ja OA2. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoajan tulee valita kumman osa-alueen ensisijaisesti valitsee, mikäli tarjoaja voittaa molemmat osa-alueet. Palmia Oy on ilmoittanut tarjouksessaan valitsevansa osa-alueen 2: Kantametro + Raitioliikenne.
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättänyt yhtiö valitaan osa-alueittain palveluntarjoajaksi järjestyksenvalvonnan ja vartioinnin hankintaan metro- ja raitiotiejärjestelmään seuraavasti:
- Osa-alue 1: Avarn Security Oy (0108013-7)
- Osa-alue 2: Palmia Oy (2653762-3)
- Osa-alue 3: Securitas Oy (1773518-5)
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla hankintasopimuksella. Puitejärjestelyn piiriin kuuluvat toimeksiannot tilataan hankintasopimuksessa määriteltävillä ehdoilla.
Odotusaika
Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.
Presenter information
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277