Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle Kalasataman Palvelu 2 Oy:n toiminta-alueen laajentamiseksi sopimusalueelle 4 (Sörnäinen, Kalasatama, Hermanninranta)

This is a motion

Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle Kalasataman Palvelu 2 Oy:n toiminta-alueen laajentamiseksi sopimusalueelle 4 (Sörnäinen, Kalasatama, Hermanninranta)

Urban Environment Committee

Esitysehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus:

  • oikeuttaa Kalasataman Palvelu 2 Oy:n (Y-tunnus 2831391-4) laajentamaan toiminta-aluettaan liitteestä 1 ilmenevälle sopimusalueelle 4 (Hermanninranta) siten, että asiassa noudatetaan liitteinä 2 - 3 olevan rakennuttajasopimuksen 4 ja merkintä- ja käyttösopimuksen 4 ehtoja ja periaatteita.
  • kehottaa kaupunginkanslian oikeuspalveluita palveluyhtiön laajentumisvaiheessa merkitsemään Helsingin kaupungin lukuun sopimusalueen 4 osalta palveluyhtiön A-osakkeet kaupunkiympäristön toimialan asuntotuotanto-palvelulle (att) varattujen ja vielä varaamattomien tonttien osalta (A-osake/tontti, yhteensä 31 A-osaketta).
  • osoittaa 31 000 euroa talousarvion kohdasta 8 22 19 Arvopaperit, Khn käytettäväksi, Muut kohteet kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston käytettäväksi palveluyhtiön A-osakkeiden merkitsemistä varten (A-osake/1 000 euroa).
  • kehottaa Kalasataman Palvelu 2 Oy:tä hoitamaan yhdessä sopimusalueen 4 tonttien varauksensaajien kanssa palveluyhtiön toiminta-alueen laajentamiseen liittyvät tarpeelliset toimenpiteet.
  • kehottaa kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun asuntotontit-tiimiä huolehtimaan siitä, että sopimusalueen 4 asuntotonttien varaus- ja luovutusehtoihin sisällytetään tonttien vuokralaisille tai omistajille velvollisuus kaupungin määräämin ehdoin tehdä liitteen 3 mukainen merkintä- ja käyttösopimus 4 palveluyhtiön kanssa, merkitä/maksaa käyttämiensä palvelukonseptien mukaisesti palveluyhtiön B4- ja/tai D-osakkeita palveluyhtiön hallituksen määräämänä ajankohtana ja ehdoin sekä suorittaa palveluyhtiölle investointikustannusten kattamiseksi edellä mainittujen osakkeiden merkintähinnat indeksitarkistuksineen ja palvelukonseptien kuukausittaiset käyttömaksut.
  • oikeuttaa kaupunginlakimiehen sekä kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun sopimukset ja valvonta -tiimin päällikön että juristin, kummankin yksin, allekirjoittamaan sopimusalueen 4 osalta rakennuttajasopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
  • oikeuttaa sekä kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun sopimukset ja valvonta -tiimin päällikön että juristin, kummankin yksin, allekirjoittamaan rakennuttajasopimuksen 4 mukaiset kauppakirjat tonttien uusien varauksensaajien kanssa niiden Kalasataman Palvelu 2 Oy:n A-osakkeiden osalta, jotka ovat olleet varaamattomina tontteina merkittyinä Helsingin kaupungin lukuun.

Esittelijän perustelut

Asian tausta

Kalasataman asuin- ja toimitila-alueen rakentaminen on alkanut vuonna 2010 Sörnäistenniemen alueen toteutuksella. Kaupunginhallitus päätti 4.10.2010 (1084 §) perustaa Kalasataman Palvelu Oy:n toteuttamaan ja järjestämään Sörnäistenniemen ja Kyläsaaren alueen (sopimusalue 1) asuntotontteja palvelevat yhteispihatontit, yhteiskerhotilat, autopaikoituksen sekä osakasyhteisöiden sisäiseen ja ulkoiseen tiedottamiseen tarkoitetun alueportaalin.

Kalasataman rakentamisen edetessä Sompasaareen ja Verkkosaaren eteläosaan (sopimusalue 2) kaupunginhallitus päätti 5.9.2016 (764 §) perustaa Kalasataman Palvelu 2 Oy:n toteuttamaan ja järjestämään sopimusalueen 2 asuntotonteille edellä mainitut vastaavat palvelut.

Kaupunginhallitus päätti 12.4.2021 (254 §) viimeksi oikeuttaa Kalasataman Palvelu 2 Oy:tä laajentamaan toiminta-aluettaan Nihtiin ja Verkkosaaren pohjoisosaan (sopimusalue 3) päätöksessä mainituin ehdoin ja vastaavin periaattein kuin sopimusalueella 2.

Palveluyhtiöt eivät kuulu kaupunkikonserniin, koska kaupungilla ei ole niissä yhtenä osakkeenomistajana enemmistöpäätösvaltaa.

Kaupungin tulee alueen omistajana oikeuttaa Kalasataman Palvelu 2 Oy:n laajentamaan toiminta-aluettaan Hermanninrannan asemakaava-alueelle (sopimusalue 4).

Kalasataman Palvelu 2 Oy

Kalasataman Palvelu 2 Oy:n (jäljempänä myös palveluyhtiö) tehtävänä on kaupunginhallituksen päätösten, yhtiöjärjestyksen, rakennuttajasopimusten ja merkintä- ja käyttösopimusten mukaisesti jatkossa toteuttaa keskitetysti Kalasataman eri sopimusalueille asemakaavoissa ja alueelta luovutettavien asuntotonttien vuokrasopimuksissa / kauppakirjoissa edellytetyt asuntotontteja palvelevat yhteispihatontit, yhteiskerhotilat, maantasoiset autopaikat ja alueportaalin (palvelukonseptit) osakkeenomistajien käyttöön. Lisäksi palveluyhtiö voi toteuttaa jatkossa uusille sopimusalueille, kuten sopimusalueelle 4, asemakaavan edellyttämiä asuntotonttien autopaikoitusta keskitetysti palvelevia maanpäällisiä useampikerroksisia pysäköintilaitoksia sekä niihin sijoittuvia liike- ja/tai yhteiskerhotiloja.

Kalasataman Palvelu 2 Oy:n perustamisessa on varauduttu yhtiöjärjestyksessä, rakennuttajasopimuksissa, merkintä- ja käyttösopimuksissa sekä eri osakelajein toiminnan vaiheittaiseen laajentamiseen uusille asemakaava-alueille eli sopimusalueille, joita ennakoidaan syntyvän nyt esitettävän neljännen sopimusalueen jälkeen vielä kaksi tai kolme. Lisäksi on varauduttu siihen, että Kalasataman Palvelu Oy sulautuisi myöhemmin Kalasataman Palvelu 2 Oy:öön (sopimusalue 1). Molempien palveluyhtiöiden tarkoitus on toteuttaa mainittu sulautuminen.

Palveluyhtiön toimintaa rahoitetaan omakustannusperusteisesti. Palveluja käyttävät osakasyhteisöt (asuntotonttien vuokralaiset/omistajat, kuten asunto-osakeyhtiöt) velvoitetaan niiden kanssa tehtävin sopimuksin palveluyhtiön äänivallattomiksi osakkeenomistajiksi. Osakasyhteisöt maksavat osakkeensa merkitessään merkintähinnan, jolla ensisijaisesti on tarkoitus kattaa palveluiden toteuttamisen investointikustannukset. Vastaavasti palveluiden käyttökustannukset katetaan yhtäläisin perustein osakasyhteisöiltä perittävillä osakelajikohtaisilla yhteispihatonttien, yhteiskerhotilojen, autopaikkojen ja alueportaalin kuukausittaisilla käyttömaksuilla.

Palveluyhtiön tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa eikä se jaa omistajilleen osinkoa. Mahdollinen voitto on käytettävä palveluyhtiön oman toiminnan tukemiseen ja kehittämiseen. Palveluyhtiöllä on oikeus hakeutua toiminnastaan arvonlisäverovelvolliseksi.

Päätösvaltaa käyttävät rakentamisvaiheessa äänioikeutettuina A-osakkeenomistajina olevat rakennuttajat/rakennusliikkeet sekä varaamattomien ja kaupunkiympäristön toimialan asuntotuotanto-palvelulle (att) varattujen tonttien osalta Helsingin kaupunki.

Palveluyhtiön hallinto on tarkoitus luovuttaa rakennuttajilta / rakennusliikkeiltä ja kaupungilta osakasyhteisöille viimeistään Kalasataman lopullisen toiminta-alueen palvelukonseptien tultua kokonaisuudessaan valmiiksi rakennetuiksi ja rakennusvalvontaviranomaisen toimesta hyväksytyiksi käyttöön otettaviksi arviolta 2030-luvulla.

Palveluyhtiön toiminta-alueen laajentaminen

Kalasataman Palvelu 2 Oy voi liitteenä 4 olevan yhtiöjärjestyksen ja sopimusten mukaan laajentaa toiminta-aluettaan sopimusalueelta 3 vaiheittain asemakaavoituksen ja rakentamisen etenemisen mukaan Kalasataman muille asemakaava-alueille eli sopimusalueille.

Palveluyhtiöiden arvioitu lopullinen toiminta-alue ilmenee liitteestä 5, johon on merkitty myös aikaisemmat sopimusalueet. Tässä vaiheessa on varauduttu enintään yhteensä seitsemään sopimusalueeseen.

Palveluyhtiön toiminnan periaatteet

Palvelukonseptien toteuttaminen

Palveluyhtiön tehtävänä on toteuttaa, omistaa, vuokrata, luovuttaa, hallita, ylläpitää ja uudistaa Kalasataman sopimusalueilla asuntotontteja palvelevia maantasoisia autopaikkoja, yhteispihatontteja, yhteiskerhotiloja ja alueportaalia (palvelukonseptit).

Lisäksi palveluyhtiö voi toteuttaa jatkossa uusille sopimusalueille, kuten sopimusalueelle 4, myös asemakaavan edellyttämiä asuntotonttien autopaikoitusta keskitetysti palvelevia maanpäällisiä useampikerroksisia pysäköintilaitoksia, mikäli kaupungin ja palveluyhtiön välillä asiasta sovitaan. Tämän vuoksi sopimusalueella 4 palvelukonseptiin sisältyy asemakaavan edellyttämät autopaikkatonteille (LPA-1) 216901/1 ja 21691/1 pysäköintilaitoksiin toteutettavat autopaikat ja liiketilat sekä jäljempänä mainitulle tontille myös toinen yhteiskerhotila.

Palveluyhtiö ei välttämättä toteuta sopimusalueelle 4 (Hermanninrannan asemakaava-alueelle) edellä mainittuja pysäköintilaitoksia, tai mainittuja laitoksia ei välttämättä ainakaan toteuteta asemakaavan mukaisessa laajuudessa, jos mainitun sopimusalueen asuntotonteille/-hankkeille myönnetään uusien pysäköintipaikkojen laskentaohjeiden perusteella poikkeaminen asemakaavan mukaisesta autopaikkavelvoitteesta.

Sen sijaan palveluyhtiö ei toteuta Kalasatamassa yhteispihatonttien kannen alapuolisia pysäköintilaitoksia.

Palveluyhtiön osakkeet

Yhtiöjärjestyksen mukaan palveluyhtiössä voi olla A-osakkeita, B1-, B2-, B3-, B4-, B5-, B6- ja B7-osakkeita, C1-, C2-, C3-, C4-, C5-, C6- ja C7-osakkeita sekä D-osakkeita.

B1-B7-osakkeet liittyvät autopaikkoihin, C1-C7-osakkeet liittyvät yhteispihatontteihin ja D-osakkeet liittyvät yhteiskerhotiloihin ja alueportaaliin. Osakkeen numero viittaa siihen sopimusalueeseen, jolla asuntotontti sijaitsee ja johon osakkeet muodostetaan. Esimerkiksi autopaikkoihin liittyvät B4-osakkeet muodostetaan tulevalle sopimusalueelle 4. D-osakkeet ovat kaikille sopimusalueille yhteisiä. Yhtiöjärjestys on liitteenä 4.

Palveluyhtiöllä on myös oikeus sopimusalueella 4 tarvittaessa muuttaa yhtiöjärjestystä ja muodostaa pysäköintilaitosten yhteyteen asemakaavan edellyttämiä liiketiloja varten liiketilaosakkeita, ellei mainittuja tiloja vuokrata.

Palvelukonseptien rahoittaminen

Investointikustannusten rahoittaminen

Palvelukonseptien investointikustannukset rahoitetaan sopimusalueittain yhtäläisin perustein osakasyhteisöiltä suunnattujen osakeantien perusteella perittävillä B1-B7-osakkeiden, C1-C7-osakkeiden ja D-osakkeiden merkintähinnoilla. Lisäksi voidaan periä investointimaksua siltä osin kuin niitä ei saada katettua osakkeiden merkintähinnoilla.

Merkintähinnat ja investointimaksut määritellään sopimusalueittain, eivätkä ne sisällä vastiketta suoritteesta tai oikeuta korvauksetta mihinkään palveluihin. Palvelujen käytöstä on maksettava erikseen jäljempänä mainittuja käyttömaksuja.

A-osakkeiden merkintähinta sijoitetaan perustamisvaiheessa palveluyhtiön osakepääomaan. Muutoin A-osakkeen sekä B1-B7-osakkeiden, C1-C7-osakkeiden ja D-osakkeiden merkintähinta sijoitetaan sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Palveluyhtiön yhtiökokous vahvistaa investointimaksujen perusteet ja yksikköhinnat yhtiön ja osakkeenomistajan välisessä sopimuksessa sovittujen periaatteiden mukaisesti. Hallitus vahvistaa investointimaksujen maksuajan ja -tavan.

Käyttökustannusten rahoittaminen

Palvelukonseptien käyttökustannukset rahoitetaan yhtäläisin perustein osakasyhteisöiltä perittävillä osakelajikohtaisilla autopaikkojen, yhteispihojen, yhteiskerhotilojen ja alueportaalin käyttömaksuilla siten kuin palveluyhtiön yhtiöjärjestyksessä on määrätty, ellei esimerkiksi jonkun osakasyhteisön erilaisesta palvelukonseptien käytöstä muuta johdu.

Käyttömaksujen osalta pyritään noudattamaan Kalasataman lopullisella toiminta-alueella yhtenäistä hinnoittelua, ellei palveluyhtiö asiassa muuta päätä.

Palveluyhtiön yhtiökokous vahvistaa vuosittain käyttömaksujen perusteet ja yksikköhinnat. Hallitus vahvistaa käyttömaksujen maksuajan ja -tavan.

Sopimusalueilla tehtävät sopimukset

Kunkin palveluyhtiön sopimusalueen osalta on tarkoitus tehdä samanlaisin periaattein kaupungin ja varauksensaajien välillä rakennuttajasopimus sekä palveluyhtiön ja kunkin osakasyhteisön välillä merkintä- ja käyttösopimus. Sopimusalueiden rakennuttajasopimukset ja merkintä- ja käyttösopimukset pyritään laatimaan samoilla tai mahdollisimman samanlaisilla ehdoilla.

Palveluyhtiön tehtävä on valmistella mainitut sopimukset ja tehdä niihin tarvittavat muutokset.

Osakkeiden merkintä sopimusalueella 4

Osakkeiden merkitseminen perustuu sopimusalueella 4 palveluyhtiön yhtiökokouksen yhtiön hallitukselle myöhemmin antamaan suunnattuun osakeantivaltuutukseen, jonka mukaisesti hallitus voi päättää osakeannin ehdoista annettavien osakkeiden osakelajikohtaisten enimmäismäärien mukaisesti. Sopimusalueella 4 palvelukonsepteihin ei sisälly yhteispihatontteja (C4-osakkeita).

A-osakkeet

A-osakkeita merkitsevät asuntotonttien varauksensaajat (rakennuttajat ja muut tahot) sekä kaupunkiympäristön toimialan asuntotuotanto-palvelulle (att) varattujen ja varaamattomien asuntotonttien osalta Helsingin kaupunki seuraavin ehdoin:

Kutakin asuntotonttia kohden merkitään yksi (1) palveluyhtiön A-osake.

Mikäli asuntotontti on varattu yhteisesti useammalle varauksensaajalle, A-osakkeen merkitsee suurimman kerrosneliömetrimäärän toteuttava varauksensaaja. Kerrosneliömetrimäärien ollessa samat A-osakkeen merkitsijä valitaan arpomalla, elleivät varauksensaajat sovi asiaa. Mikäli asuntotontin asemakaavaan merkitty kerrosneliömetrimäärä on alle 500 k-m², A-osaketta ei merkitä tämän tontin osalta.

Yksi A-osake tuottaa yhden äänen.

A-osakkeen merkintähinta on määrältään tuhat (1 000) euroa per osake, ja se kirjataan laajentumisvaiheessa palveluyhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Osakkeen maksuaika ilmenee rakennuttajasopimuksesta 4.

Mikäli varauksensaajien aloitteesta laadittavien tonttijakojen perusteella tonttien lukumäärä vähenee, palveluyhtiöllä on oikeus mitätöidä kukin ylimääräinen A-osake/tontti ja olla palauttamatta A-osakkeen merkintähintaa 1 000 euroa varauksensaajalle tai varauksensaaja on velvollinen vaihtoehtoisesti maksamaan kunkin varaamattoman tontin osalta mainitun merkintähinnan A-osakkeen merkinneelle Helsingin kaupungille. Mikäli tonttijaolla muodostetaan uusia tontteja esimerkiksi tilanteessa, joissa tontilla on kaksi tai useampi varauksensaaja, kunkin uuden tontin varauksensaaja on velvollinen merkitsemään yleisen periaatteen mukaisesti yhden A-osakkeen/tontti.

Autopaikkoihin liittyvät B4-osakkeet

B4-osakkeita merkitsevät asuntonttien vuokralaisina tai omistajina olevat osakasyhteisöt seuraavien ehdoin:

Kutakin autopaikkaa kohden merkitään yksi (1) palveluyhtiön B4-osake, ellei palveluyhtiön hallitus muuta päätä.

Mikäli asuntotonttia hallitsee ja/tai omistaa yhteisesti määräosin useampi osakasyhteisö, niin osakkeet jaetaan autopaikkojen mukaisessa suhteessa, ellei palveluyhtiön kanssa sovita muuta perustetta.

B4-osakkeet eivät tuota äänioikeutta.

Palveluyhtiön yhtiökokous päättää tai oikeuttaa hallituksen päättämään suunnatun osakeantivaltuutuksen yhteydessä B4-osakkeen merkintähinnan perusteena olevan omarahoitusosuuden arvion (euroa/autopaikka) sekä sen tarkistamisen perusteena käytettävän indeksisarjan (rakennuskustannusindeksi RI 2005 = 100) ja sen pisteluvun (alkuhetken indeksin pisteluvun).

B4-osakkeen merkintähinta määräytyy myöhemmin sopimusalueella 4 autopaikkatonteille (LPA-1) 216901/1 ja 216961/1 toteutettavia pysäköintilaitoksia koskevien tarkempien suunnitelmien ja kustannusarvioiden tai urakoiden kilpailutuksen perusteella.

B4-osakkeen merkintähinnan perusteena oleva omarahoitusosuus vastaa tontin palveluyhtiön toiminta-alueen laajentamishetkellä voimassa olevan lainvoimaisen asemakaavan, ellei palveluyhtiön hallitus muuta päätä, autopaikkavaatimuksen ja tontin palveluyhtiön hallinnoimille autopaikkatonteille sijoittamien autopaikkojen mukaista osuutta sopimusalueen 4 autopaikkojen arvioiduista kokonaishankintakustannuksista.

B4-osakkeen merkintähinta sijoitetaan palveluyhtiön sijoitetun vapaan pääoman rahastoon.

Yhteiskerhotiloihin ja alueportaaliin liittyvät D-osakkeet

D-osakkeita merkitsevät asuntotonttien vuokralaisina tai omistajina olevat osakasyhteisöt seuraavin ehdoin:

Kutakin asuntotontin sataa (100) kerrosneliömetriä kohti merkitään yksi (1) palveluyhtiön D-osake, ellei palveluyhtiön hallitus muuta päätä. Osakkeiden lukumäärää laskettaessa kerrosneliömetrien pyöristys tehdään aina lähimpään sataan kerrosneliömetriin.

Mikäli asuntotonttia hallitsee ja/tai omistaa yhteisesti määräosin useampi osakasyhteisö, niin osakkeet jaetaan kerrosneliömetrien mukaisessa suhteessa, ellei palveluyhtiön kanssa sovita muuta perustetta.

D-osakkeet eivät tuota äänioikeutta.

Palveluyhtiön yhtiökokous päättää tai oikeuttaa hallituksen päättämään suunnatun osakeantivaltuutuksen yhteydessä ottaen huomioon kustannusten nousun D-osakkeen merkintähinnan perusteena olevan omarahoitusosuuden arvion (euroa/k-m²), ja sen tarkistaminen suoritetaan aikaisemmin käytetyn indeksisarjan ja sen pisteluvun (RI 2005 = 100, 4/2016, ind. 124,22) mukaisesti.

D-osakkeen merkintähinta on perustunut aikaisemmilla sopimusalueilla vuonna 2010 määriteltyyn omarahoitusosuuden arvioon 12,24 euroa/tontin k-m² (yhteiskerhotilat 10,71 euroa/tontin k-m² ja alueportaali 1,53 euroa/tontin k-m²) (RI 2005 = 100, 4/2016, ind. 124,22).

D-osakkeen merkintähinta sijoitetaan palveluyhtiön sijoitetun vapaan pääoman rahastoon.

Merkintähinnan perusteena olevan omarahoitusosuuden tarkistaminen

Merkintähinnan perusteena olevan omarahoitusosuuden tarkistamisen periaatteet, kuten käytettävä rakennuskustannusindeksi 2005 = 100, tarkistamisen ajankohdat sekä kustannusten muuttuminen, ilmenevät tarkemmin liitteenä 3 olevan merkintä- ja käyttösopimusmallin kohdasta 6.5.1.

Palveluyhtiön hallitus vahvistaa erikseen B4-osakkeen ja D-osakkeen merkintähinnan sekä sen perusteena olevan omarahoitusosuuden ja sen indeksitarkistuksen ennen tonttikohtaisen merkintä- ja käyttösopimuksen allekirjoittamista.

Sopimusalueen 4 palvelukonseptien (autopaikat sekä yhteiskerhotilat ja alueportaali) toteuttamisesta syntyvien kustannusten ja osakkeiden merkintähintojen laskentaperusteet pitää määritellä siten, että ne riittävät kattamaan mainittujen palveluiden investointikustannukset.

A-osakkeiden myyminen uusille varauksensaajille

Kaupunki sitoutuu rakennuttajasopimuksessa 4 myymään kohtuullisin ja tavanomaisin ehdoin kunkin varaamattoman asuntotontin osalta merkitsemänsä A-osakkeen uudelle varauksensaajalle sekä samalla huolehtimaan kauppakirjassa siitä, että ostaja sitoutuu uutena osapuolena rakennuttajasopimuksen 4 mukaisiin oikeuksiin ja velvoitteisiin.

Kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun sopimukset ja valvonta -tiimi huolehtii kaupungin osalta palveluyhtiön mainittuihin A-osakkeisiin liittyvien kauppakirjojen allekirjoittamisesta. Osakekaupat ovat käteiskauppoja, joiden osalta ostaja suorittaa varainsiirtoveron. Omistusoikeus siirtyy ostajalle kauppahinnan tultua maksetuksi kaupungille. A-osakkeen kauppahinta on tuhat (1 000) euroa/A-osake (= merkintähinta).

Asiakirjojen valmistelu

Palveluyhtiön toiminta-alueen laajentamista sopimusalueelle 4 on valmisteltu yhteistyössä Kalasataman Palvelu 2 Oy:n, kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun ja kaupunginkanslian Kalasataman aluerakentamisprojektin kanssa. Lisäksi palveluyhtiö on valmistellut laajentumista koskevat sopimukset.

Lopuksi

Kaupunkiympäristölautakunta esittää edellä mainitun perusteella kaupunginhallitukselle Kalasataman Palvelu 2 Oy:n toiminta-alueen laajentamista Hermanninrannan asemakaava-alueelle (sopimusalue 4).

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus oikeuttaa kaupunginlakimiehen sekä kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun sopimukset ja valvonta -tiimin päällikön että juristin, kummankin yksin, allekirjoittamaan sopimusalueen 4 osalta rakennuttajasopimuksen ja viimeksi mainitut myös mainitun sopimuksen mukaisesti kaupungin varaamattomien tonttien osalta merkitsemiä palveluyhtiön A-osakkeita koskevat kauppakirjat.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on päättää asioista, joita ei ole säädetty tai määrätty muulle kaupungin toimielimelle, viranhaltijalle tai luottamushenkilölle.

Kaupunginhallitus on vakiintuneesti päättänyt aikaisemmin kaupungin omistamien alueiden osalta palveluyhtiöiden toiminta-alueiden laajentamisesta uusille sopimusalueille.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Miia Pasuri, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 34439

miia.pasuri@hel.fi

Tiina Aitta, kiinteistöjuristi, puhelin: 09 310 73889

tiina.aitta@hel.fi