Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta

This is a motion

Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätösehdotus

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää

A. hyväksyä suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnan periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokausien käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Esittelijän perustelut

Johtajahammaslääkäri ********** ja johtava hankinta-asiantuntija ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Taustaa

Helsingin suun terveydenhuolto järjestää palveluja monituottajamallilla. Oman palvelutuotannon lisäksi käytössä ovat ostopalvelut ja palvelusetelit, joita hankitaan täydentämään omaa palvelutuotantoa ja vastaamaan väestön suun terveydenhuollon palvelujen kysyntään.

Helsingin suun terveydenhuolto on järjestänyt aikuisten kiireettömän hoidon ostopalveluja omissa tiloissaan vuodesta 2006.

Nyt kilpailutettavalla uudella kiireettömän hoidon palveluhankinnalla pyritään vastaamaan väestönkasvusta ja hampaallisen ikääntyvän väestön kasvusta johtuvaan lisääntyneeseen palveluiden kysynnän ja hoidon tarpeen kasvuun, sekä lainsäädännön määräaikojen velvoitteisiin (hoitotakuu). Hankinta korvaa nykyisen kiireettömän hoidon palveluhankinnan volyymin, jolla on saatu turvattua hoitoon pääsyä.

Palveluhankinnan alkaessa jononpurkutarvetta ennustetaan olevan useamman tuhannen kiireettömän hoitojakson verran.

Uuden hankinnan valmistelu on toteutettu moniammatillisissa työryhmissä. Hankintayksikkö järjesti helmikuussa 2025 hankintaan liittyvän markkinavuoropuhelun, johon osallistui seitsemän yksityistä liiketoimintayritystä. Hankinnan valmistelussa on lisäksi hyödynnetty kokemuksia Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon aikaisemmista ja nykyisistä ostopalvelukumppanuuksista ja sopimuskausista sekä Helsingin kaupungin terveysasemapalvelujen palveluhankinnasta. Hankinnan valmistelussa on osallistettu suun terveydenhuollon johtotiimejä, lähijohtotiimejä ja suun terveydenhuollon työntekijöitä.

Hankinnan yleiset edellytykset

Helsingin kaupunkistrategia ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia on otettu palvelujen järjestämisessä huomioon. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palvelujen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi Helsingin kaupungilla. Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinnan tavoitteena on tuottaa suun terveydenhuollon palveluja Helsingin kaupungin asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden.

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan järjestämisvastuulle kuuluvien terveydenhuoltolain (1326/2010) 26 §:n, 51 b §:n ja 54 §:n mukaisten suun terveydenhuollon palvelujen tuottaminen.

Hankinta täyttää sote-järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta ja on myös tarkoituksenmukaista tehtävien hoitamiseksi kyseisessä pykälässä tarkoitetulla tavalla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kykenee toteuttamaan sote-järjestämislain 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja palvelutoiminnan jatkuvuuden.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Tilaaja seuraa sopimuskaudella palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on hammaslääkäri-hammashoitaja-työparien, suuhygienistien ja itsenäistä hoitotyötä tekevien hammashoitajien työpanos Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon hammashoitoloissa. Itsenäistä hoitotyötä tekevien hammashoitajien työpanosta ei arvioida tarvittavan palvelutuotannon alkaessa, mutta mahdollisesti myöhemmin sopimuskaudella.

Tilaajan tarve koko sopimuskaudelle on vähintään 342 tuntia viikossa: 228 tuntia hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja 114 tuntia viikossa suuhygienistin työpanosta ja enimmillään 1 026 tuntia viikossa: 684 tuntia hammaslääkäri-hoitaja-työparin ja 342 tuntia viikossa suuhygienistin työpanosta.

Tilaaja osoittaa palvelulle tarvittavat tilat. Hankittavaa palvelua suunnitellaan olevan Tilaajan seuraavissa hammashoitoloissa siten, että yhteen toimipisteeseen sijoittuu aina yksi palveluntuottaja:

  • Suu- ja Hammaskeskus
  • Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen hammashoitola
  • Myllypuron terveysaseman hammashoitola ja Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksen hammashoitola.

Hankinnan kohteena olevia suun terveydenhuollon palveluja tulee olla tarjolla tilaajan tiloissa arki-iltaisin maanataista perjantaihin sekä lauantaisin päiväaikaan ympäri vuoden, lukuun ottamatta arkipyhiä, jouluaattoa ja juhannusaattoa. Palvelutuotantoa on arki-iltaisin kello 16.00–20.00 tai 16.00–21.00. Lauantaisin kliinistä potilastyötä Tilaajan tiloissa tehdään noin kymmenen (10) tuntia aikavälillä 8.00–18.00.

Palveluhankintaan on suunniteltu ohjattavan seuraavia potilasryhmiä:

  • Aikuispotilaita hammaslääkärin tutkimukseen tai suuhygienistin terveystarkastukseen sekä hoitosuunnitelman mukaiseen hoitoon. Potilaita ohjataan palveluhankintaan joko hoitotakuujonosta tai suoraan kiireettömän hoidon tarpeen arvion perusteella. Ennen hankinnan alkamista Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon hoitotakuujonoon on kertynyt hammaslääkärin tutkimusta odottavia potilaita, jotka todennäköisesti tullaan purkamaan isompana määränä palveluhankintaan sopimuskauden alussa. Isompaa jononpurkutarvetta voi kysynnän ja palveluntuotannon äkillisten muutosten takia syntyä myös kesken sopimuskauden.
  • Turvapaikanhakijoiden ja tilapäisen suojelun piirissä olevien henkilöiden välttämätön hoito ja tilapäisen suojelun piirissä olevien henkilöiden kiireetön hoito.
  • Potilaita, joilla on hammaslääkärin tekemään tutkimukseen perustuva hoitosuunnitelma. Nämä ovat muun muassa potilaita, jotka ovat keskeyttäneet palvelusetelihoitonsa.
  • Kiireettömän välttämättömän hoidon tarpeessa olevia potilaita, eli esimerkiksi hampaan lohkeaman tai muun vaivan takia hoitoon hakeutuneita potilaita.

Yllä olevan lisäksi Tilaaja voi ohjata palveluhankintaan tarpeen mukaan muitakin potilasryhmiä.

Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksessa ja muissa tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Tarjouskilpailu

Tässä hankinnassa on kyse julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) liitteen E mukaisesta sosiaali- ja terveyspalveluhankinnasta. Liitteen E mukaisissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa hankintayksikkö voi valita itse suunnittelemansa, hankintalain periaatteiden mukaisen menettelyn hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain 100 §:n mukaisella hankintayksikön itse määrittelemällä hankintamenettelyllä, jossa noudatetaan hankintalain 3 §:n periaatteita. Hankintamenettely on kuvattu tarkemmin liitteessä Hankintamenettely, määräaikainen etusijajärjestys ja hinnanmuutosehto.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 80 prosenttia ja laadun painoarvo on 20 prosenttia.

Palveluntuottajiksi valitaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella tilaajan tarpeen täyttämä määrä palveluntuottajia, kuitenkin vähintään kaksi ja enintään kolme palveluntuottajaa. Palveluntuottajat asetetaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella etusijajärjestykseen. Etusijajärjestys on määräaikainen ja voimassa 30.4.2028 saakka. Tämän jälkeen hankintayksikkö suorittaa uuden vertailun palveluntuottajien esittämien hinnanmuutosesitysten ja sopimuskauden aikana toteutuneen laadun perusteella. Hinnanmuutosehto ja uudessa vertailussa käytettävät laatumittarit on kuvattu liitteessä Hankintamenettely, hinnanmuutosehto ja määräaikainen etusijajärjestys. Palveluntuottajien etusijajärjestys voi siis muuttua sopimuskauden aikana. Tähän hankintaan ei kuitenkaan ole mahdollista jättää uutta tarjousta tai ottaa mukaan uusia palveluntuottajia sopimuskauden aikana.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–19. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Sopimus

Kilpailutuksen perusteella tehtävä sopimus tulee voimaan, kun molemmat sopijapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimuskauden ja palvelutuotannon arvioitu alkamisajankohta on 1.5.2026. Sopimuskausi päättyy 30.4.2029.

Sopimukseen sisältyy enintään 36 kuukauden mittainen optiokausi, jonka tilaaja voi ottaa käyttöön yhdessä tai useammassa osassa.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo koko sopimuskaudelle on 45 miljoonaa euroa optiokaudet mukaan lukien.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 17.12.2024 § 281 toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Sebastian Kaste, johtajahammaslääkäri, puhelin: 09 310 25590

sebastian.kaste@hel.fi

Iida Katila, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33449

iida.katila@hel.fi