Suun terveydenhuollon kiireetön hoito integroituna tilaajan omaan toimintaan

This is a motion

Suun terveydenhuollon kiireetön hoito integroituna tilaajan omaan toimintaan

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätösehdotus

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää

A. hyväksyä suun terveydenhuollon tilaajan omaan toimintaan integroidun kiireettömän hoidon palveluhankinnan periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokausien käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Esittelijän perustelut

Johtajahammaslääkäri ********** ja johtava hankinta-asiantuntija ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Taustaa

Helsingin suun terveydenhuolto järjestää palveluja monituottajamallilla. Oman palvelutuotannon lisäksi käytössä ovat ostopalvelut ja palvelusetelit, joita hankitaan täydentämään omaa palvelutuotantoa ja vastaamaan väestön suun terveydenhuollon palvelujen kysyntään.

Helsingin kaupungilla on ollut suun terveydenhuollon ostopalveluhankintaa vuodesta 2001 lähtien. Suun terveydenhuollon ostopalveluja on hankittu erillisinä hankintoina palveluntuottajan omissa tiloissa tuotettuna ja Helsingin kaupungin hammashoitoloissa iltaisin ja lauantaisin tuotettuna.

Nyt hankittavalla ostopalveluhankinnalla tavoitellaan suun terveydenhuollon saatavuuden ja hoitoon pääsyn parantamista sekä julkisen ja yksityisen palveluntuottajan kumppanuutta Helsingin kaupungin vastuulla olevan väestön ja asiakkaiden kustannusvaikuttavan hoidon toteuttamiseksi ja väestön terveyserojen kaventamiseksi siten, että hoitojaksot eivät pirstaloidu ja asiakkaat ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun.

Terveydenhuoltolaki (1326/2010) edellyttää väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettu laki (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) edellyttää väestön hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitämistä ja edistämistä sekä yhdenvertaisten, yhteentoimivien ja kustannusvaikuttavien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen varmistamista. Hyvinvointialueen on suunniteltava ja toteutettava sosiaali- ja terveydenhuolto sisällöltään, laajuudeltaan ja laadultaan sellaisena kuin asiakkaiden tarve edellyttää. Hankinnan kohteena olevaa palvelua kohdennetaan alueille, joilla on suuret sosioekonomiset terveyserot muuhun Helsinkiin verrattuna. Lisäksi Haagan, Malmin ja Myllypuro-Vuosaaren alueilla hoitohuoneiden määrä suhteessa lapsiperheiden sosioekonomisen summaindeksin perusteella arvioituun alueen palvelutarpeeseen on pienempi kuin Helsingissä keskimäärin. Alustavien laskelmien mukaan palveluhankinnalla saadaan lisättyä alueen suun terveydenhuollon palveluja arkisin noin 40 % nykyiseen verrattuna.

Uuden hankinnan valmistelu on toteutettu moniammatillisissa työryhmissä. Hankintayksikkö järjesti helmikuussa 2025 hankintaan liittyvän markkinavuoropuhelun, johon osallistui seitsemän yksityistä liiketoimintayritystä. Hankinnan valmistelussa on lisäksi hyödynnetty kokemuksia Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon aikaisemmista ja nykyisistä ostopalvelukumppanuuksista ja sopimuskausista sekä Helsingin kaupungin terveysasemapalvelujen palveluhankinnasta. Hankinnan valmistelussa on osallistettu suun terveydenhuollon johtotiimejä, lähijohtotiimejä ja suun terveydenhuollon työntekijöitä.

Hankinnan yleiset edellytykset

Helsingin kaupunkistrategia ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia on otettu palvelujen järjestämisessä huomioon. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palvelujen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi Helsingin kaupungilla. Hankintayksikkö on huomioinut hankintaa määritellessään sote-järjestämislain vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinnan tavoitteena on tuottaa suun terveydenhuollon palveluja Helsingin kaupungin asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden.

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan järjestämisvastuulle kuuluvien terveydenhuoltolain 26 §:n, 51 b §:n ja 54 §:n mukaisten suun terveydenhuollon palvelujen tuottaminen.

Hankinta täyttää sote-järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta ja on myös tarkoituksenmukaista tehtävien hoitamiseksi kyseisessä pykälässä tarkoitetulla tavalla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kykenee toteuttamaan sote-järjestämislain 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja palvelutoiminnan jatkuvuuden.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Tilaaja seuraa sopimuskaudella palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Hankinnan kohde

Tilaaja ohjaa tähän palveluhankintaan kulloisenkin tarpeensa mukaisesti asiakas- ja potilasryhmiä, jotka perustuvat väestön ja asiakkaiden hoidon tarpeeseen, Tilaajan strategiseen ja operatiiviseen suunnitteluun sekä suun terveydenhuollon palvelujen kysynnän ja tarjonnan tasapainottamiseen. Palveluntuottaja hoitaa samoja asiakassegmenttejä kuin Tilaaja hoitaa omassa toiminnassaan: tavanomaista kiireetöntä hoitoa tarvitsevia potilaita, mukaan lukien huolenpitoa tarvitsevat lapset, aikuiset ja suugeriatriset potilaat. Lisäksi Tilaaja varautuu ohjaamaan palveluhankintaan väestön tyydyttämätöntä kysyntää, jota löydetään riskitekijöiden etsimisen ja tunnistamisen prosesseissa.

Palveluhankinnan kohdehoitoloiksi on alustavasti suunniteltu seuraavia:

  • Malminkartanon ja Haagan hammashoitolat Haagan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hammashoitolaryhmän alueelta
  • Puistolan ja Pihlajamäen hammashoitolat Pohjoisen 1 terveys- ja hyvinvointikeskuksen hammashoitolaryhmän alueelta
  • Yksi hammashoitola Myllypuro-Vuosaari terveys- ja hyvinvointikeskuksen hammashoitolaryhmän alueelta. Tässä vaiheessa palvelutuotannon suunnitellaan käynnistyvän Myllypuro-Vuosaari THK hammashoitolaryhmän alueella vuonna 2028.

Hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon hammashoitoloissa:

  • hammaslääkäri-hammashoitaja-työparien työpanos
  • suuhygienistien työpanos
  • hoitolan toimistossa työskentelevän hammashoitajan työpanos ja
  • hammashoitajan työpanos Tilaajan hammaslääkärin työparina kliinisessä potilastyössä.

Tilaaja sitoutuu ostamaan tämän hankinnan mukaista hammaslääkäri-hammashoitaja-työparien ja suuhygienistien kliinistä työpanosta yhteensä vähintään 170 viikkotuntia, ja arvioi tarvitsevansa enintään yhteensä 770 viikkotuntia. Kliinisen työpanoksen on tämänhetkisten laskelmien perusteella suunniteltu jakautuvan siten, että 71 % on hammaslääkäri-hammashoitaja-työparien ja 29 % suuhygienistien kliinistä työpanosta.

Tässä palveluhankinnassa Palveluntuottajan toiminta integroidaan Tilaajan omaan toimintaan, ja Palveluntuottaja ja Tilaajat johtavat tiiviissä yhteistyössä omia työntekijöitään asiakaslähtöisten ja laadukkaiden suun terveydenhuollon palvelujen tuottamiseksi ja yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Palveluntuottajan työntekijät työskentelevät säännöllisissä työvuoroissa arkipäivisin ja arki-iltaisin Tilaajan tiloissa. Lisäksi Palveluntuottaja tuottaa palveluja tarvittaessa lauantaisin Tilaajan tarpeen mukaisesti Tilaajan tiloissa. Palvelu on arvonlisäverotonta terveyspalvelujen tuottamista.

Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksessa ja muissa tarjouspyyntöasiakirjoissa.

Tarjouskilpailu

Tässä hankinnassa on kyse julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) liitteen E mukaisesta sosiaali- ja terveyspalveluhankinnasta. Liitteen E mukaisissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa hankintayksikkö voi valita itse suunnittelemansa, hankintalain periaatteiden mukaisen menettelyn hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain 100 §:n mukaisella hankintayksikön itse määrittelemällä hankintamenettelyllä, jossa noudatetaan hankintalain 3 §:n periaatteita. Hankintamenettely on kuvattu tarkemmin liitteessä Hankintamenettely, määräaikainen etusijajärjestys ja hinnanmuutosehto.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 80 prosenttia ja laadun painoarvo on 20 prosenttia.

Palveluntuottajiksi valitaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella kaksi palveluntuottajaa. Palveluntuottajat asetetaan kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella etusijajärjestykseen. Etusijajärjestys on määräaikainen ja voimassa 30.9.2028 saakka. Tämän jälkeen hankintayksikkö suorittaa uuden vertailun palveluntuottajien esittämien hinnanmuutosesitysten ja sopimuskauden aikana toteutuneen laadun perusteella. Hinnanmuutosehto ja uudessa vertailussa käytettävät laatumittarit on kuvattu liitteessä Hankintamenettely, hinnanmuutosehto ja määräaikainen etusijajärjestys. Palveluntuottajien etusijajärjestys voi siis muuttua sopimuskauden aikana. Tähän hankintaan ei kuitenkaan ole mahdollista jättää uutta tarjousta tai ottaa mukaan uusia palveluntuottajia sopimuskauden aikana.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–22. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi, joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Sopimus

Kilpailutuksen perusteella tehtävä sopimus tulee voimaan, kun molemmat sopijapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimuskausi alkaa ja Palvelutuotanto käynnistyy ensimmäisen kohdehammashoitolan osalta arviolta 1.10.2026. Sopimuskausi on määräaikainen ja jatkuu 30.9.2029 asti riippumatta siitä, koska sopimuskausi ja palvelutuotanto käynnistyvät. Palvelutuotannon aloituksen porrastaminen on määritelty tarkemmin liitteessä Palvelukuvaus.

Sopimukseen sisältyy enintään 36 kuukauden mittainen optiokausi, jonka tilaaja voi ottaa käyttöön yhdessä tai useammassa osassa.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo koko sopimuskaudelle on 40 miljoonaa euroa optiokaudet mukaan lukien.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 17.12.2024 § 281 toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.

Presenter information

vs. sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Leena Turpeinen

Ask for more info

Sebastian Kaste, johtajahammaslääkäri, puhelin: 09 310 25590

sebastian.kaste@hel.fi

Iida Katila, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33449

iida.katila@hel.fi