HUS-yhtymän yhtymäkokous 18.6.2025
HUS-yhtymän yhtymäkokous 18.6.2025
Päätös
Kaupunginhallitus kehotti konserniohjauksen päällikkö Atte Malmströmiä tai hänen estyneenä olleessaan konsernijuristi Miia Ahoa edustamaan kaupunkia HUS-yhtymän yhtymäkokouksessa 18.6.2025.
Yhtymäkokousedustajaa kehotettiin hyväksymään esityslistalla olevat asiat seuraavasti:
12 § TAE 2026 valtion rahoitus hyvinvointialueille ja kehyksen valmistelu
Esittämään tai kannattamaan sellaista esitystä, jossa:
1. talousarviovalmistelua jatketaan 2 365 milj. euron kehyksen pohjalta ja lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja jäsenten välillä.
Tämän lisäksi osoitetaan yhteensä 20 miljoonan euron kertaluonteinen määräraha hoitojonojen saattamiseksi lakisääteiselle tasolle.
Määrärahan tarkempi käyttö ja kohdennus tulee käsitellä johdon yhteistyökokouksessa osana talousarviovalmistelua, ennen talousarvion vahvistamista.
Lisäksi vuoden 2026 talousarviotavoitteet asetetaan seuraavasti:
- HUS saavuttaa ja säilyttää talouden tasapainon. Lisäksi investointien kokonaistaso mitoitetaan rahoituksellisesti kestävälle tasolle.
- HUS tukee painopisteen siirtämistä erikoissairaanhoidosta yhtymän jäsenten peruspalvelujen vahvistamiseen alueella niin, että näillä toimenpiteillä vähennetään erikoissairaanhoidon palveluidentarvetta ja käyttöä.
- Hoidon tarpeen arvioinnin ja hoitoa odottavien määrän osalta HUSin lakisääteisten velvollisuuksien täyttyminen talousarviomäärärahojen puitteissa.
17 § Yhtymähallituksen vaali
Helsingin edustajat yhtymähallitukseen seuraavasti:
- puheenjohtaja Risto Rautava (kok.), varajäsen Anna-Maria Hiltunen (kok.)
- varsinainen jäsen Maaret Castrén (kok.), varajäsen Matti Niiranen (kok.)
- varsinainen jäsen Ville Merinen (sd.), varajäsen Eva-Maria Asukas (sd.)
- varsinainen jäsen Silja Paavola (sd.), varajäsen Abdifatah Qaaje (sd.)
- varsinainen jäsen Oula Silvennoinen (vihr.), varajäsen Susanna Airola (vihr.)
- varsinainen jäsen Annuska Dal Maso (vas.), varajäsen Reko Ravela (vas.)
18 § Tarkastuslautakunnan vaali
Helsingin edustajat tarkastuslautakuntaan seuraavasti:
- puheenjohtaja Hanna Varis (sd.), varajäsen Antti Kääriälä (sd.)
- varsinainen jäsen Elen Björkholm (vihr.), varajäsen Paula Tervo (vihr.)
- varsinainen jäsen Isabella Lindberg (vas.), varajäsen Anni Pihlaja (vas.)
19 § Kansalliskielilautakunnan vaali
Helsingin edustajat kansalliskielilautakuntaan seuraavasti:
- puheenjohtaja Harry Bogomoloff (kok.), varajäsen Sanna-Maria Bertell (kok.)
- varsinainen jäsen Veera Hellman (kok.), varajäsen Toni Pakarinen (kok.)
20 § Lähipalvelu- ja integraatiolautakunnan vaali
Helsingin edustajat lähipalvelu- ja integraatiolautakuntaan seuraavasti:
- varsinainen jäsen Silja Paavola (sd.), varajäsen Eva-Maria Asukas (sd.)
- varsinainen jäsen Amarpal Singh (vihr.), varajäsen Konsta Lindi (vihr.)
- varsinainen jäsen Sannamari Silvennoinen (vas.), varajäsen Sanna Wuorio (vas.)
- varsinainen jäsen Matti Niiranen (kok.), varajäsen Lassi Hynynen (kok.)
21 § Tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja integraatiolautakunnan vaali
Helsingin edustajat tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja integraatiolautakuntaan seuraavasti:
- varapuheenjohtaja Seija Muurinen (kok.), varajäsen Maritta Hyvärinen (kok.)
Muut esityslistalla olevat asiat kehotetaan hyväksymään esityksen mukaisina.
Käsittely
Esteelliset: Reetta Vanhanen
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolaki 28.1 § 5 kohta)
Päätös on ehdotuksen mukainen.
HUS-yhtymän yhtymäkokous on kutsuttu koolle 18.6.2025. Kokouskutsu on liitteenä 1 ja esityslista liitteenä 2. Esityslistan liitemateriaali on julkaistu HUS-yhtymän
verkkosivuilla.(Link leads to external service)
5 § Kokouksen järjestäytyminen ja ääniluettelon vahvistaminen
Perussopimuksen 8 § mukaisesti yhtymäkokouksessa jäsenten äänivalta jakautuu niiden asukasmäärien suhteessa. Jäsenten asukasmäärät tarkistetaan vaalikausittain. Helsingin osalta äänimäärä kaudella 2025–2029 on 383 ääntä.
6 § Tilinpäätös 2024, toiminnan ja talouden toteutuminen vuonna 2024
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää:
1. merkitä tiedoksi vuoden 2024 henkilöstökertomuksen (yhtymäkokouksen esityslistan liite 1);2. hyväksyä yhtymäkokouksen esityslistan liitteen 2 mukaisen vuoden 2024 tilinpäätöksen ja toimintakertomuksenja 3. että HUS-yhtymän tulos -30 422 173,32 euroa kirjataan HUS-yhtymän taseen oman pääoman yli-/alijäämätilille
7 § Tilintarkastuskertomus ja vastuuvapauden myöntäminen tilikaudelta 2024
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää:
1. päättää merkitä tiedoksi tilintarkastuskertomuksen tilikaudelta 2024,2. hyväksyä tilinpäätöksen tilikaudelta 2024 ja3. myöntää vastuuvapauden HUS-yhtymän tilivelvollisille tilikaudelta 1.1.-31.12.2024.
8 § Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2024
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää merkitä tiedoksi arviointikertomuksen vuodelta 2024.
9 § Meilahden tornisairaalan toimenpidesiiven peruskorjaushankkeen hankesuunnitelman hyväksyminen ja kustannusarviomuutos
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että
Yhtymäkokous päättää
- 1. hyväksyä Meilahden tornisairaalan toimenpidesiiven peruskorjauksen hankesuunnitelman.
- 2. hyväksyä esitettävän kustannusarviomuutoksen ja hankkeen toteutettavaksi enimmäishintaan 109,7 milj. euroa.
10 § HUS-yhtymän vuoden 2025 investointisuunnitelman ja hankekohtaisen investointiohjelman tarkentaminen
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että:
Yhtymäkokous päättää1. hyväksyä liitteenä 1 olevan investointisuunnitelman tarkentamisen, ja2. hyväksyä liitteenä 2 olevan vuoden 2025 hankekohtaisen investointiohjelman muutoksen.
11 § Vuoden 2025 talousarvion sitovien tavoitteiden sekä tuloslaskelma-, investointi- jarahoitusosan muuttaminen
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä esityksen talousarvion 2025 sitovien tavoitteiden sekä tuloslaskelma-, investointi- ja rahoitusosan muuttamiseksi.
12 § TAE 2026 valtion rahoitus hyvinvointialueille ja kehyksen valmistelu
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että
Yhtymäkokous päättää, että
- talousarviovalmistelua jatketaan 2 406,969 milj. euron kehyksen pohjalta ja lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja jäsenten välillä
- kehyksen 2026 laskelmaa voidaan päivittää laskennan pohjana olevien indeksien päivittyessä sekä erikoissairaanhoitoon kohdistuvien tehtävälainsäädännön muutosten vaikutusten tarkennuksilla sekä
- kehyksen 2026 aluekohtaisen jaon pohjana käytetään vuoden 2025 tammi-kesäkuun toteumatietojen pohjalta laadittua vuosiennustetta.
Talousarviokehyksen laskennan perusteena on HUS-yhtymän kehyslaskelmien lähtöluku valtiovarainministeriön 30.5.2025 julkaisema rahoituslaskelma 27,1 miljardia euroa, joka sisältää myös vuotta 2024 koskevan jälkikäteistarkistuksen 1,3 miljardia euroa sekä kehysriihessä päätetyt lakisääteiset tehtävämuutokset -78 miljoonaa euroa. Yhtymähallituksen esittämä kehys ei vielä pidä sisällään toiminnallisia eikä työnjaollisia muutoksia, vaan ne huomioidaan erillisten neuvottelujen perusteella valmistelun myöhäisemmässä vaiheessa HUS-yhtymän ja jäsenten välillä.
Edellä kuvatun laskennan mukainen HUSin vuoden 2026 talousarviokehys on 2 364 934 euroa. Lisäksi Helsinki esittää, että alueet kohdentaisivat HUS-yhtymälle 20 miljoonaa euroa vuonna 2026 lakisääteisten palvelujen saatavuuden parantamiseksi, jolloin HUSin talousarviokehykseksi muodostuu 2 384 934 euroa.
HUS-yhtymän oma esitys vuoden 2026 talousarviokehykseksi on 2 406 696 000 euroa.
Molemmissa esityksissä on huomioutu lakisääteiset rahoitusta vähentävät muutokset alueiden esittämällä tavalla. Helsingin kaupungin esityksessä on huomioitu lisäksi 0,1 % painopisteen siirto erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon. HUSin kehysehdotuksessa painopisteen siirtoa ei taas ole huomioitu.
Talousarviotavoitteiden osalta esitetään jatkoa vuoden 2025 talousarvion sitoville tavoitteille. Näillä ohjataan toimintaa ja taloutta yhtymän talouden tasapainon saavuttamiseksi ja säilyttämiseksi, painopisteen siirroksi jäsenten peruspalvelujen vahvistamiseen sekä hoitojonojen purkamiseksi.
13 § Tuottavuuden nostaminen ja tätä tukevat hallintosääntömuutokset
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä esityslistan asiakohdan 13 liitteen 1 mukaiset muutokset HUS-yhtymän hallintosääntöön.
14 § Kansalliskielilautakunnan vuosikertomus 2024
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous merkitsee tiedoksi yhtymähallituksen lausunnon kansalliskielilautakunnan vuosikertomuksesta.
15 § Sidonnaisuusilmoitukset
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous merkitsee tiedoksi HUS-yhtymän luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden sidonnaisuusilmoitukset.
16 § Luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteet kaudelle2025-2028
Yhtymähallitus esittää yhtymäkokoukselle, että yhtymäkokous päättää hyväksyä luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteet asiakohdan 16 liitteenä olevan ehdotuksen mukaisesti.
Nykyinen palkkiotaso on vahvistettu yhtymäkokouksessa 7.7.2022 § 8, jolloin (2022Q3) paikallishallinnon ansiotasoindeksi oli 112,5 (2015=100). Viimeisin vahvistettu ansiotasoindeksi (2024Q4) oli 125,5. Tämä tarkoittaisi palkkioiden tarkistamista 11,56 %:lla.
17 § Yhtymähallituksen vaali
Perussopimuksen 12 §:n mukaan HUS-yhtymän jäsenet nimeävät ehdokkaita yhtymähallitukseen seuraavasti: Helsingin kaupunki kuusi jäsentä ja varajäsentä, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue neljä jäsentä ja varajäsentä, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue kaksi jäsentä ja varajäsentä, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue kaksi jäsentä ja varajäsentä sekä Itä-Uudenmaan hyvinvointialue yksi jäsen ja varajäsen. Lisäksi yhtymähallitukseen valitaan Helsingin yliopiston ehdotuksen perusteella kaksi jäsentä ja heille varajäsenet.
Yhtymäkokous valitsee yhtymähallituksen jäsenten keskuudesta puheenjohtajaksi Helsingin kaupungin nimeämän jäsenen ja varapuheenjohtajaksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen nimeämän jäsenen.
18 § Tarkastuslautakunnan vaali
HUS-yhtymän tarkastuslautakunnassa on seitsemän jäsentä. Helsingin kaupunki esittää tarkastuslautakuntaan 2025–2029 kolmea jäsentä.
19 § Kansalliskielilautakunnan vaali
HUS-yhtymän kansalliskielilautakunnassa on yhdeksän jäsentä. Helsingin kaupunki esittää lautakuntaan kaudelle 2025–2029 kahta jäsentä.
20 § Lähipalvelu- ja integraatiolautakunnan vaali
Lähipalvelu- ja integraatiolautakunnassa on yhdeksän jäsentä. Helsingin kaupunki esittää lautakuntaan kaudelle 2025–2029 neljää jäsentä.
21 § Tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja integraatiolautakunnan vaali
Tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja integraatiolautakunnassa on kymmenen jäsentä. Helsingin kaupunki esittää lautakuntaan kaudelle 2025–2029 yhtä jäsentä.
Toimivalta ja saadut lausunnot
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla annetun lain (615/2021) 4 luvun 16 §:n mukaan Helsingin kaupunginhallitus valitsee kaupungin yhtymäkokousedustajat. HUS-yhtymän perussopimuksen mukaan yhtymäkokouksessa kutakin jäsentä edustaa yksi edustaja. Yhtymäkokousedustajalle on nimettävä henkilökohtainen varaedustaja.
Asiasta on saatu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala 28.5.2025
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala antaa kaupunginkanslialle seuraavan lausunnon HUSin hallituksen 12.5.2025 esittämästä vuoden 2026 talousarviokehyksestä.
Helsingin kaupunki esittää HUSin vuoden 2026 talousarviokehykseksi 2 364 934 000 euroa. Lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja sen jäsenten välillä. Tämän lisäksi osoitetaan yhteensä 20 miljoonan euron kertaluonteinen määräraha hoitojonojen saattamiseksi lakisääteiselle tasolle.
Lisäksi todetaan, että talousarviokehys saattaa vielä muuttua Helsingin kaupungin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden rahoituksen mahdollisesti muuttuessa ja tietojen tarkentuessa syksyn 2026 aikana. Mahdollisista muutoksista päätetään erikseen.
TAE 2026 valtionrahoitus hyvinvointialueille ja kehyksen valmisteluun
Talousarviovalmistelua jatketaan 2 365 milj. euron kehyksen pohjalta. Lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja sen jäsenten välillä. Tämän lisäksi osoitetaan yhteensä 20 miljoonan euron kertaluonteinen määräraha hoitojonojen saattamiseksi lakisääteiselle tasolle. Määrärahan tarkempi käyttö ja kohdennus tulee käsitellä johdon yhteistyökokouksessa osana talousarviovalmistelua, ennen talousarvion vahvistamista.
Lisäksi vuoden 2026 talousarviotavoitteet asetetaan seuraavasti:
- HUS saavuttaa ja säilyttää talouden tasapainon. Lisäksi investointien kokonaistaso mitoitetaan rahoituksellisesti kestävälle tasolle.
- HUS tukee painopisteen siirtämistä erikoissairaanhoidosta yhtymän jäsenten peruspalvelujen vahvistamiseen alueella niin, että näillä toimenpiteillä vähennetään erikoissairaanhoidon palveluiden tarvetta ja käyttöä.
- Hoidon tarpeen arvioinnin ja hoitoa odottavien määrän osalta HUSin lakisääteisten velvollisuuksien täyttyminen talousarviomäärärahojen puitteissa.
HUS-yhtymän perussopimuksen 10 §:n mukaisesti yhtymäkokous päättää talousarviosta ja taloussuunnitelmasta. Perussopimuksen 23 §:n mukaisesti talousarvioon on sisällytettävä strategiaa toteuttavat toiminnan ja talouden tavoitteet. Perussopimuksen 6 §:n mukaisesti omistajaohjauksella HUS-yhtymän jäsenet myötävaikuttavat sen hallintoon ja toimintaan.
Kehyksen valmistelua on tehty omistajien ja HUSin yhteistyönä, ja sitä on käsitelty myös omistajien ja HUSin johdon yhteistyökokouksissa (JYK). Kehysvalmistelun tavoitteena on varmistaa erikoissairaanhoidon ja perustason rahoituksen kehittyminen tasapainoisesti pitkällä aikavälillä. Kehyslaskennassa määritellään HUSin järjestämisvastuulla olevalle toiminnalle rahoitusosuus Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin saamasta valtionrahoituksesta.
Omistajien näkemyksen mukaan kehyksen tulee sisältää kaikki samat osiot kuin vuonna 2025, mukaan lukien HUS järjestämisvastuulle kuuluvat ensihoito ja terveyskeskuspäivystykset sekä kapitaatioperusteiset erät. Kehys sisältää myös kaikki rahoituskulut, poistot sekä tutkimus- ja kehitysrahat.
HUSin yhtymäkokouksessa 18.6.2025 päätetään vuoden 2026 talousarvion kehyksestä. HUS-yhtymän kehysrahoituksen osuus on määritelty vuoden 2025 alueiden rahoituksesta ilman jälkikäteistarkastusta HUSille kohdistaman osuuden perusteella, ja se on keskimäärin 32,53 %. Tällä prosenttiosuudella on kohdennettu alueille myönnetty laskennallinen rahoitus ilman jälkikäteistarkastusta. Tämä laskelma ei vielä sisällä Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin yhteenlaskettua vuotta 2024 koskevaa jälkikäteistarkistusta. Perustason sosiaali- ja terveydenhuollon vahvistamiseksi rahoituksen painopistettä esitetään siirrettäväksi 0,1 %-yksiköllä. Lisäksi vähentävänä tekijänä huomioidaan valtiovarainministeriön rahoituslaskelmaan sisältyvät lakisääteiset muutokset, jotka kohdistuvat erikoissairaanhoitoon. Lakisääteisistä muutoksista rahoitusta vähentävinä tekijöinä erikoissairaanhoitoon kokonaisuudessaan kohdistuu sairaaloihin ja päivystyksiin sekä erikoissairaanhoidon työnjaon uudistamisen kohdistuvat säästöt.
Lisäksi lakisääteisistä muutoksista rahoitusta vähentävinä tekijöinä erikoissairaanhoitoon kohdistuu osittain seuraavat kirjaukset: hoitotakuu, vammaispalvelulain uudistaminen, sosiaali- ja terveydenhuollonammattilaisten hallinnollisen työnvähentäminen, demokratiarahan vähentäminen, käyttämättä jääneen palvelun maksun korotus ja tulkkauspalveluihin liittyvä säästö. Osittain HUS erikoissairaanhoitoon kohdistuvat säästöt on kohdennettu HUSiin sen rahoituksen prosenttiosuuden mukaisesti.
HUSin talousarviokehyksen jatkovalmistelu
HUS-yhtymän talousarviokehyksestä päätetään yhtymäkokouksessa 18.6.2025. Helsingin kaupungin kanta HUSin talousarviokehyksen oikeasta tasosta vahvistetaan kaupunginhallituksessa 9.6.2025 yhtymäkokouksen toimiohjeita annettaessa. HUS aloittaa talousarviovalmistelun kehyksen pohjalta, ja kehystä tarkennetaan vielä tarvittaessa syksyllä 2025, kun HUS-yhtymän omistajien valtionrahoitus vuodelle 2026 tarkentuu. HUSin talousarviosta 2026 päätetään yhtymäkokouksessa joulukuussa 2025.
HUS-yhtymän vuoden 2025 investointisuunnitelman ja hankekohtaisen investointiohjelman tarkentaminen
Helsingin kaupungilla ei ole lausuttavaa HUS-yhtymän vuoden 2025 investointisuunnitelman ja hankekohtaisen investointiohjelman tarkentamiseen. Helsinki pitää kuitenkin ehdottaman tärkeänä, että talousarviossa ja erillisessä investointisuunnitelmassa esitetyt investointi- ja hankekokonaisuudet pystyttäisiin arvioimaan entistä tarkemmin jo ennen investoinnin tai hankkeen aloittamista, jotta esimerkiksi lainanottovaltuuteen ei tarvitse hakea muutosta ja omistajat pystyvät arvioimaan investoinnin tai hankkeen kokonaistaloudellisia vaikutuksia.
Lisätiedot
Sampo Pajari, talous- ja strategiajohtaja, puhelin: 09 310 42246
Kaupunginhallitus 14.04.2025 § 228
Päätös
Kaupunginhallitus kehotti konserniohjauksen päällikkö Atte Malmströmiä tai hänen estyneenä olleessaan konsernijuristi Miia Ahoa edustamaan kaupunkia HUS-yhtymän yhtymäkokouksessa 29.4.2025.
Yhtymäkokousedustajaa kehotetaan hyväksymään esityslistalla olevat asian esityksen mukaisina.
Esittelijä
Lisätiedot
Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276
This decision was published on 17.06.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276