Malminkartanon väliaikainen kaupunkiviljely -hankinta

HEL 2025-005357
§ 20

Malminkartanon väliaikainen kaupunkiviljely -hankinta

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti tilata Malminkartanon väliaikaiseen
kaupunkiviljelyyn liittyvän palvelun yhteisöpuutarhan ylläpitämisestä Blokgarden Oy:ltä sen 25.2.2025 antaman tarjouksen perusteella.

Hankinnan enimmäishinta on 35 000 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei tule voimaan tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun hankintasopimus on allekirjoitettu tai kun tilaus on tehty.

Päätöksen perustelut

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon 60 000 euroa alittava pien-hankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016).

Pienhankinta on toteutettu ilman tarjouskilpailua, koska toimija on ainoa, joka kykenee toimittamaan tarvittavan palvelun. Kaupungin pienhankintaohjeen mukaisesti pienhankinta voidaan toteuttaa ilman tarjouskilpailua, kun tarjoaja on ainoa, joka kykenee toimittamaan tarvittavan palvelun. Kaupungilla ei ole myöskään voimassa olevaa puitejärjestelyä, josta palvelun olisi voinut tilata.

Malminkartanoon on tarkoitus perustaa kesinä 2023–2024 toteutettujen väliaikaisten kaupunkiviljelykokeilujen perusteella uusi yhteisöpuutarha sille tarkoitetulle uudelle alueelle. Pienhankinnan avulla perustettava uusi yhteisöpuutarha noudattaa kaupunkistrategian mukaista tavoitetta edistää eri väestöryhmien välisiä positiivisia kohtaamisia kaupunkiuudistusalueilla.

Vuonna 2025 toteutettava hanke vaatii paikallisyhdistyksen kaupungin vuokraamalla maalla pyörittämän yhteisöpuutarhamallista poiketen aktiivisempaa kaupunkiviljelytoiminnan fasilitointia, ainakin alkuvaiheessa, jotta saadaan asukkaat mukaan viljelemään naapurustossaan. Pitkällä aikavälillä tarkoituksena on saada eri väestöryhmiin kuuluvia paikallisia tutustumaan kaupunkiviljelytoimintaan, ja rohkaista heitä ottamaan enemmän vastuuta viljelmän itsenäisestä pyörittämisestä.

Kartoitettaessa markkinatarjontaa fasilitoidun yhteisöpuutarhan perustamiseksi löydettiin toimijoita, jotka järjestävät kursseja ja antavat neuvoja yhteisöpuutarhan perustamiseksi. Tällaisessa mallissa yhteisöpuutarhan perustaminen ja pyörittäminen jäisivät kuitenkin kokonaan asukkaiden vastuulle, mikä ei ole tavoitteena tässä hankkeessa.

Tehdyn kartoituksen perusteella vain Blokgarden Oy pystyy tarjoamaan yhteisöpuutarhan asukasosallistumiseen perustuvana palveluna. Olennaisena osana tähän palveluun kuuluu paikallisten tuominen yhteen, yhteisöpuutarhan perustaminen, viljelyn koordinointi ja ohjaus ammattipuutarhurin toimesta pitkin kasvukautta, viljelyalueen ylläpito sekä kasvukauden lopussa tapahtumallisuus ja purku.

Palvelua tuotetaan kesäkauden 2025 ajan ja palvelua koskevan loppuraportin tulee valmistua lokakuun 2025 loppuun mennessä

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan toimialajohtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 10.04.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Silja Lindblad, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 52877

silja.lindblad@hel.fi

Decisionmaker

Ville Lehmuskoski
kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Attachments

1. Tarjous Malminkartanon kaupunkiviljelmä 2025
The attachment will not be published on the internet.
2. Konsulttitoiminnan yleiset sopimusehdot KSE 2013
The attachment will not be published on the internet.
3. Poikkeamat KSE 2013 ehtoihin
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.