Itäkeskuksen alueen asetinlaitemuutokset kesän 2025 poikkeusliikenteen ajaksi
Itäkeskuksen alueen asetinlaitemuutokset kesän 2025 poikkeusliikenteen ajaksi
Päätös
Toimitusjohtaja hyväksyi Mipro Oy:n tarjouksen (MYY-029182 Rev.1.0) ja valitsi Mipro Oy:n tarjouksen mukaisesti "Itäkeskuksen alueen asetinlaitemuutokset kesän 2025 poikkeusliikenteen ajaksi" -urakan toteuttajaksi, yhteensä enintään 106.441,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on Itäkeskuksen alueen asetinlaitemuutokset kesän 2025 poikkeusliikenteen ajaksi. Asetinlaitteeseen tehdään muutoksia, jotta alueella tehtävien vaihdetöiden aikana pystytään ajamaan metroa poikkeusliikennejärjestelyin. Asetinlaitteeseen liittyvä hankinta sisältää muutokset ja testaukset sekä asetinlaite- että ATS-ohjelmiin poikkeusliikenteen mahdollistamiseksi sekä ohjelmien palauttamisen muutoksia edeltävään tilaan syksyllä 2025.
Liikenneliikelaitoksen (HKL) johtokunta hyväksyi 19.12.2024, 107 §, Metroradan vaihteiden vaihdot Itäkeskuksen länsipuolella -hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 1.290.000 euroa kustannustasossa lokakuu 2024.
Metroliikenne rasittaa ja kuluttaa metroradalla olevia vaihteita ja vaihteita on ajoittain uusittava metroliikenteen turvallisuuden ja luotettavuuden varmistamiseksi. Hanke toteutetaan kesän 2025 aikana, jolloin vaihdetöissä pystytään hyödyntämään Vartiolahden metrosillan peruskorjauksen aikaista normaalista poikkeavaa liikennöintiä. Näin vaihtotyöt pystytään toteuttamaan kustannustehokkaammin ja pienemmin häiriöin.
Vaihdetöiden aikana kesällä 2025 liikenne Itäkeskuksessa hoidetaan poikkeavasti. Töiden aikana junien vuoroväli on suurempi ja liikennöintiin käytetään sunnuntain aikataulua sekä yhden raiteen ajo-ominaisuutta.
Muutoksia tarvitaan asetinlaitteessa määriteltyihin sivusuojiin, käyttöliittymälistoissa määritettyihin sivusuojiin sekä ATS-automatiikan kulkutiepriorisointeihin.
Hankintamenettely
Hankintayksikön hankintoihin sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), kun hankinnan arvo ylittää lain mukaisen kynnysarvon. Tämän hankinnan ennakoitu arvo alitti lain rakennusurakoita koskevan kynnysarvon (5.538.000 euroa), joten hankintaan ei lakia sovelleta.
Hankinta toteutetaan suoraostona, koska teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Metrojärjestelmän asetinlaitteet ja niihin liittyvät teknologiaratkaisut, kuten liikenteenohjaus, on toteutettu vuosien 2015–2024 aikana hankituilla Mipro Oy:n järjestelmillä. Itäkeskuksen alueen kesän 2025 poikkeusliikenteen ajaksi tarvittavien asetinlaitemuutosten on toimittava saumattomasti yhteensopivasti metroon jo hankitun ja toteutetun asetinlaitejärjestelmän liikenteenohjauksen kanssa. Teknisen yhteensopivuuden takaamiseksi Mipro Oy on ainoa mahdollinen taho, joka voi toteuttaa asetinlaitteen muutokset, koska toteutus vaatii muutoksia asetinlaitejärjestelmän sulautettuihin ohjelmistoihin.
Asetinlaitteiston ytimenä toimiva teknologia on Mipro Oy:n tietopääomaa, ja ainoastaan Mipro Oy:llä on oikeudet sen muokkaamiseen. Mipro Oy toteuttaa tarvittavat muutokset omaan teknologiaansa, jotta muutettavat laitteet ja toiminnallisuudet voidaan näihin yhdistää ja että ne toimivat tavoitteiden mukaisella tavalla mahdollistaen toimivan liikennöinnin vaihdetöiden aikana.
Mipro Oy:n asetinlaiteteknologian korvaaminen muun toimittajan ratkaisulla olisi tässä yhteydessä mahdotonta, koska se aiheuttaisi merkittäviä, suuruusluokaltaan monikymmenkertaisia, lisäkustannuksia. Mipro Oy:n toteuttaman nykyisten asetinlaitteiden hankintakustannus vuosina 2015-2024 oli yhteensä yli 60 miljoonaa euroa, ja korvauskustannuksen on arvioitu olevan vähintään yhtä suuri.
Edellä mainittujen tekijöiden perusteella ainoa teknisesti mahdollinen ja kokonaistaloudellisesti tarkoituksenmukainen ratkaisu on hankkia asetinlaitteen muutokset sen nykyiseltä toimittajalta eli Mipro Oy:ltä.
Mipro Oy:ltä vastaanotettiin tarjous 19.3.2025 ja hankintayksikön arvion mukaan hankintahinta vastaa aiempien vastaavien hankintojen hintatasoa ja on siten hyväksyttävissä.
Sopimussuhde toimittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Johtokunta valtuutti 19.12.2024, 107 §, toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.
This decision was published on 17.04.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277