Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Hannu Oskalan ym. valtuustoaloitteesta koskien Satamatunnelin yhteiskuntataloudellista kannattavuutta
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Hannu Oskalan ym. valtuustoaloitteesta koskien Satamatunnelin yhteiskuntataloudellista kannattavuutta
Lausuntoehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsingin kaupunki valmistelisi Jätkäsaaren satamatunnelista yhteiskuntataloudellisen hyöty-kustannusarvion mahdollisimman pian, ennen seuraavia päätöksenteon vaiheita. Satamatunneli-investointi on kuitenkin osa suurempaa satamien kehittämisohjelmaa, jonka kannattavuuden arviointia on tehty päätöksenteon eri vaiheissa kokonaisuutena. Ohjelmassa olevan yksittäisen hankkeen yhteiskuntataloudellinen kannattavuusarviointi ei ole tarkoituksenmukaista.
Helsingin Satama Oy on kaupungin 100 % omistama yhtiö, joka toteuttaa kaupunginhallituksen hyväksymää omistajastrategiaa. Satamatunnelissa on kyse satamayhtiön investoinnista.
Satamayhtiön investointien kannattavuuden arviointi on yhtiön hallituksen ja sen johdon vastuulla ja tehtävänä osana hallituksen lakisääteistä huolellisuusvelvoitetta. Arviointi perustuu investoinnin kannattavuuteen yhtiön pitkän aikavälin liiketoiminnan ja talouden näkökulmasta. Satamatunneli-investointi on osa suurempaa satamien kehittämisohjelman kokonaisuutta, jonka toteuttamisen myötä mahdollistuu myös laajempi kaupunkikehitys, kuten Eteläsataman alueen uudet toiminnot ja avautuminen kaupunkilaisten käyttöön. Koko kehittämisohjelman kannattavuuden arviointia on tehty päätöksenteon eri vaiheissa.
Kaupunginvaltuusto teki 3.2.2021, § 19 periaatepäätöksen, jonka mukaan Eteläsataman maankäytön suunnittelua jatketaan nk. keskittämisskenaarion pohjalta siten, että Tukholman matkustaja-autolauttaliikenne keskitetään Katajanokalle ja Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne Länsisatamaan. Eteläsataman (ml. Katajanokan), Länsisataman, Jätkäsaaren, Ruoholahden ja Salmisaaren maankäytön kehittämistä jatketaan tähän periaatteeseen perustuen. Länsisatamasta Länsiväylälle toteutetaan Satamatunneli, joka mahdollistaa Länsisataman toimintojen laajentamisen ja satamaliikenteen sujuvan järjestämisen.
Satamatunnelilla varaudutaan Länsisataman laivaliikenteen merkittävään kasvuun satamatoimintojen keskittämisen seurauksena. Länsisataman laajennuksen ja Satamatunnelin ympäristövaikutusten arvioinnin mukaan Länsisataman vuosittaisen matkustajamäärän on arvioitu kasvavan nykytilaan verrattuna 6 miljoonalla matkustajalla vuoteen 2040 mennessä. Länsisatamassa liikennöisi tällöin arvioiden mukaan 14 laivaa vuorokaudessa nykyiseen 9–10 aluskäyntiin verrattuna.
Satamatunnelin on arvioitu parantavan liikenteen sujuvuutta vuorokauden kuormittuneimmilla hetkillä ja siten se mahdollistaa satamatoimintojen keskittämisen ja kasvun Länsisatamassa. Yhteiskuntataloudellinen kannattavuuslaskenta ei kuvaa hankkeen hyötyjä, jotka kohdistuvat Sataman liiketoimintaan ja sitä kautta yhteiskunnan hyvinvointiin.
Sataman kehittyminen on osaltaan määrittänyt Helsingin kaupungin kasvua ja kehitystä. Satamalla on keskeinen merkitys Helsingille ja koko Suomelle. Se on yksi Euroopan vilkkaimmista matkustajasatamista ja Suomen johtava ulkomaanliikenteen yleissatama. Satama palvelee pääkaupunkiseudun ja koko maan elinkeinoelämää ja hyvinvointia, sillä se on tärkeä ulkomaankaupan väylä. Satama luo myös merkittäviä taloudellisia ja työllisyysvaikutuksia, sillä se mahdollistaa Suomen ulkomaankaupan ja kuljettaa tavaraa ja ihmisiä kaikkialle maailmaan.
Esittelijän perustelut
Valtuustoaloite
Valtuutettu Hannu Oskala ja 26 muuta kaupunginvaltuutettua ovat tehneet 16.4.2025 seuraavan valtuustoaloitteen:
”Satamatunnelin yhteiskuntataloudellinen kannattavuus
Kaupunkiympäristölautakunta päätti kokouksessaan 18.3.2025 asettaa nähtäville Satamatunnelin asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen (nro 12957).
Valmistelun aikana hankkeesta ei ole toteutettu yhteiskuntataloudellista hyöty-kustannusarviota, kuten suurten julkisten hankkeiden kohdalla on toimittava. Perusteluna hyöty-kustannusarvion puuttumiselle on se että investoinnin tekee kaupungin omistama yhtiö, ei emokaupunki. Tämä omistustekninen järjestely ei muuta sitä että investointi on tosiallisesti Helsingin kaupungin investointi ja tulee vaikuttamaan vahvasti tulevina vuosikymmeninä myös Helsingin Satama-yhtiöltään saamiin tuloihin.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme että Helsingin kaupungin tulee valmistella Jätkäsaaren satamatunnelista hyötykustannus-arvio mahdollisimman pian, ennen seuraavia päätöksenteon vaiheita.”
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 31.10.2025 mennessä.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Saman pykälän 5 momentin mukaan kaupunginhallitus voi 2 momentissa määrätystä poiketen päättää, että aloite jää kaupunginhallituksen vastattavaksi.
Presenter information
Ask for more info
Annika Rantala, liikenneinsinööri, puhelin: 040 675 0923
Reetta Putkonen, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 37079