Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta

HEL 2025-006584
§ 20

Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja on päättänyt asettaa kiinteät uhkasakot palotarkastuksella annettujen määräysten tehostamiseksi. Päävelvoitteet ja niiden tehostamiseksi asetetut uhkasakot on yksilöity jäljempänä tässä päätöksessä.

Päätökseen velvoitettu

Durofix Oy, 1038414-0, Teerisuonkuja 1 B, 00700, HELSINKI

Asian taustat

KOy Harkkoraudantie 6 (Harkkoraudantie 6, RTu 17986) tehtiin määräaikainen palotarkastus 12.9.2024 klo 10.00 - 11.00. Valvontatapahtumasta on laadittu päätös 5.11.2024, pöytäkirjan numero 99 307.

Tarkastuksella havaittiin puutteita, jotka määrättiin korjattavaksi 15.2.2025 mennessä. Pelastusviranomainen suoritti korjauksille annetun määräajan jälkeen kohteessa jälkivalvontaa asiakirjoin (5.3.2025, ptk 100 676). Jälkivalvonnassa havaittiin, että määräyksiä ei ollut noudatettu.

Pelastusviranomainen voi pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaan tehostaa antamaansa määräystä tai kieltoa uhkasakolla. Tällä tarkoitetaan, että pelastusviranomainen voi asettaa ja myöhemmin tuomita uhkasakon, jos annettuja määräyksiä ei noudateta. Uhkasakon tavoitteena on varmistaa, että päävelvoitteet täytetään.

Kuuleminen

Pelastusviranomainen on kuullut velvoitettavaa osapuolta mahdollisesta uhkasakosta 5.3.2025 (ptk 100 713). Kuulemisaikaa varattiin 11.4.2025 asti. Kuuleminen perustuu uhkasakkolain (1113/1990) 5 luvun 22 §:ään ja hallintolain (434/2003) 6 luvun 34 §:ään, jonka mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Asianosaisille on annettu mahdollisuus antaa oma selityksensä seuraavista päävelvoitteista:

Päävelvoitteet

Päävelvoite 1

Paloilmoittimen määräaikaistarkastuksessa (28.2.2025, WL-03227942) havaitut puutteet on korjattava.

Määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin, että paloilmoittimelle ei ole tehty määräaikaistarkastusta 2019 jälkeen. Määräaikaistarkastuksilla varmistetaan paloilmoitinlaitteiston olevan vaatimustenmukaisessa kunnossa. Tarkastuslaitos on toimittanut määräaikaistarkastuksen pöytäkirjan pelastusviranomaiselle 28.2.2025. Määräaikaistarkastuksen pöytäkirjalla on havaittu tarkastajan toimesta useita puutteita koskien automaattista paloilmoitinta.

Asianosainen ei ole toimittanut pelastusviranomaiselle suunnitelmaa tai riittäviä selvityksiä paloilmoittimen määräaikaistarkastuksessa havaittujen puutteiden korjauksiin liittyen. Pelastuslain 379/2011 12 §:n mukaan palonilmaisu-, hälytys- ja muut onnettomuuden vaaraa ilmaisevat laitteet on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Pelastusviranomainen katsoo, ettei paloilmoitinlaitteisto ole vaatimustenmukaisessa kunnossa.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 6000 € (kuusituhatta euroa) uhkasakkona.

Päävelvoite 2

Automaattisen paloilmoittimen kohdekortin tiedot on päivitettävä.

Kaikista paloilmoitin- ja avainsäilökohteista tulee toimittaa pelastuslaitokselle kohdekortti. Määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin, että paloilmoittimen kohdekortista puuttuu pelastustoimintaa tukevia tietoja, joilla pelastuslaitos pystyy muodostamaan selkeän yleiskuvan kohteesta. Kohdekortti on viimeksi päivitetty vuonna 2008. Tietojen kohdekorttiin päivittäminen on perusteltu ensisijaisesti pelastuslain (379/2011) 14 §:ssä, jonka mukaan rakennuksen omistajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi. Kohdekortti on tehty pelastuslaitoksen operatiivisen toiminnan tueksi. Kohdekortista tulee selvitä olennaiset asiat, jotka pelastuslaitos tarvitsee onnettomuustilanteen hoitamiseksi.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 3000 € (kolmetuhatta euroa) uhkasakkona.

Päävelvoite 3

Käsisammuttimet on tarkastettava.

Käsisammuttimet tulee tarkastaa säännöllisesti, jotta ne pysyvät toimintakunnossa. Pelastuslain 379/2011 12 §:n mukaan sammutus-, pelastus- ja torjuntakalusto on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin, että viisi käsisammutinta oli kiinteistössä tarkastamatta. Sisäasiainministeriön asetuksen 917/2005 9 §:n mukaan käsisammuttimet on tarkastettava Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) vahvistaman käsisammutinliikkeen toimesta vuoden välein, jos ne ovat alttiina kosteudelle, tärinälle, lämpötilan vaihtelulle tai pakkaselle. Kuivissa ja tasalämpöisissä tiloissa sammuttimet tarkastetaan kahden vuoden välein.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 3000 € (kolmetuhatta euroa) uhkasakkona.

Päävelvoite 4

Väestönsuoja on saatettava toimintakuntoiseksi.

Väestönsuojan laitteiden toimintakunnon varmistamiseksi ne tulee tarkastaa ja huoltaa vähintään kymmenen vuoden välein. Väestönsuojan ilmanvaihtojärjestelmän tulee olla siinä kunnossa, että sillä voidaan pitää väestönsuojassa vähintään 50 Pascalin ylipaine. Asianosaisen toimittamassa väestönsuojan huoltoraportissa todetaan, että väestönsuojan tiiveys ei ole riittävä ja väestönsuojan varusteissa on puutteita. Huoltoraportin perusteella väestönsuoja ei ole toimintakuntoinen ja käyttöönotettavissa 72 tunnin aikana. Väestönsuojan laitteet on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti pelastuslain 379/2011 12 §:n mukaisesti. Lisäksi pelastuslain 76 §:n mukaan väestönsuoja sekä väestönsuojeluvälineet ja -laitteet on pidettävä sellaisessa kunnossa, että väestönsuoja voidaan ottaa käyttöön 72 tunnissa. Sisäasiainministeriön asetus 506/2011 antaa tarkempia ohjeita väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 15 000 € (viisitoistatuhatta euroa) uhkasakkona.

Päävelvoite 5

Paikantamiskaaviot tulee päivittää ajantasaisiksi.

Määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin käsin tehtyjä merkintöjä paloilmoittimen paikantamiskaavioissa. Ajan tasalla olevat paikantamiskaaviot nopeuttavat hälyttäneen ilmaisimen löytymistä. Nopea paikannus vähentää mahdollisesti aiheutuvien vahinkojen määrää. Paikantamiskaaviot antavat pelastushenkilöstölle tietoa rakennuksesta ja sen erityispiirteistä. Paikantamiskaaviot kuuluvat osaksi paloilmoitinjärjestelmää ja pelastuslain 379/2011 12 §:n 2 momentin mukaisesti laitteen haltija vastaa laitteiston pitämisestä toimintakunnossa. Lisäksi pelastuslain (379/2011) 14 §:n mukaan rakennuksen omistajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi. Sisäasiaministeriön asetuksen 976/2024 10 §:n mukaan paloilmoittimen paikantamiskaaviot on pidettävä ajan tasalla niin, että ne vastaavat laitteistoon tehtyjä muutoksia ja mahdollisia muita kohteessa tapahtuneita muutoksia.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 3 000 € (kolmetuhatta euroa) uhkasakkona.

Asianosaisen vastine

Asianosainen ei ole antanut kuulemisaikana kirjallisia vastineita.

Vastineen käsittely

Asianosainen ei ole antanut kuulemiseen varatun ajan sisällä vastineita päävelvoitteiden osalta. Yllä eritellyt päävelvoitteet ovat edelleen voimassa. Näiden päävelvoitteiden tehosteeksi asetetaan kiinteät uhkasakot.

Päätöksen perustelu

Durofix Oy ei ole annetusta neuvonnasta ja kehotuksesta huolimatta korjannut kaikkia päävelvoitteita pelastuslain (379/2011) vaatimalle tasolle. Asianosaisella ei ole ollut esittää pätevää syytä annettujen määräysten noudattamatta jättämiselle.

Koska päävelvoitteita ei ole noudatettu, pelastusviranomainen katsoo uhkasakon asettamisen tarpeelliseksi asioiden korjaamiseksi lain vaatimalle tasolle. Toimivaltainen viranomainen asettaa uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisesti kiinteät uhkasakot yllä eriteltyjen päävelvoitteiden tehosteeksi.

Velvoitettavien osapuolien tulee noudattaa päävelvoitteita tässä päätöksessä annettuun määräaikaan mennessä. Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi.

Määräaika

Päävelvoitteita on noudatettava 3.6.2025 mennessä. Jos velvoitteet täytetään määräaikaan mennessä, uhkasakkoa ei tuomita.

Yhteenveto asetetuista uhkasakoista

1. Paloilmoittimen määräaikaistarkastuksessa havaittujen puutteiden korjaus - 6000 €
2. Automaattisen paloilmoittimen kohdekortin tietojen päivitys - 3000 €
3. Käsisammuttimien tarkastus - 3000 €
4. Väestönsuojan toimintakuntoon saattaminen - 15 000 €
5. Paikantamiskaavioiden päivitys - 3000 €

Toimivaltaperuste

Pelastustoimen palvelukokonaisuutta johtaa pelastuskomentaja. Helsingin kaupungin hallintosäännön 18 luvun 5 §:n ja Helsingin pelastuslaitoksen toimintasäännön 2 luvun mukaan toimivalta uhkasakon päättämisessä on pelastuskomentajalla.

Valitusosoitus

Asianosainen saa hakea ratkaisuun muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lainvoimainen, kun valitusaika on päättynyt tai tehty valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän päätöksen liitteenä.

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan asiassa velvoitetulle Durofix Oy:lle saantitodistuskirjeenä.

Ilmoitusvelvollisuus

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18 §)

Tällä tarkoitetaan sitä, jos omistajuus tai omaisuuden käyttöoikeus muuttuu, uuden omistajan on saatava tieto, että hän on velvoitettu täyttämään tässä päätöksessä esitetyt velvoitteet. Uudesta omistajasta tai käyttöoikeuden haltijasta on ilmoitettava myös pelastusviranomaiselle.

Ilmoitus Maanmittauslaitokselle

Pelastusviranomainen ilmoittaa Maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä 091-038-0171-0010 koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetuista uhkasakoista merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

This decision was published on 29.04.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Joel Mikkola, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31351

joel.mikkola@hel.fi

Decisionmaker

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Attachments

1. PTK_100713
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.