Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Pentti Arajärven toivomusponnesta koskien Länsibaanan linjauksen vaihtoehtojen tutkimista
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Pentti Arajärven toivomusponnesta koskien Länsibaanan linjauksen vaihtoehtojen tutkimista
Lausuntoehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Toivomusponnessa edellytetään selvitettäväksi mahdollisia Mariantunnelin yleissuunnitelmaan sisältyvän pyörätien jatkamisen vaihtoehtoja toivomusponnen perusteluissa esitetyt näkökohdat huomioon ottaen ja erityisesti Lapinlahden puiston varjelemista silmällä pitäen.
Kantakaupungista kohti Espoota johtava seudullisen pyörätieyhteyden Länsibaanan tavoitelinjaus on määritelty baanojen verkkosuunnitelmassa. Verkkosuunnitelma hyväksyttiin soveltuvin osin ohjeellisena noudatettavaksi kaupunkisuunnittelulautakunnassa 5.3.2013. Baanojen tavoiteverkon hyväksymisen yhteydessä määriteltiin myös laatutavoitteet verkon osille. Baanat ovat lähtökohtaisesti kaksisuuntaisia pyöräteitä, jotka on eroteltu selkeästi muusta ajoneuvoliikenteestä. Baanat pyritään suunnittelemaan linjauksiltaan suoriksi ja mahdollisimman tasaisiksi ja mahdollistavat sujuvan etenemisen pyörällä. Baanojen verkkosuunnitelman tarkistetut linjaukset hyväksyttiin ohjeellisena Helsingin yleiskaavaan 2016.
Lapinlahdentieltä kohti Lapinlahden siltaa baanalinjaus on suunniteltu Satamatunnelin pohjoispuolella kulkevaksi, sillä Länsibaanan pyörätielinjaus on koko osuudeltaan mahdollista rakentaa vain Länsiväylän pohjoispuolelle. Satamatunnelin sisääntulorakenteen eteläpuolelle toteutetaan myös pyörätieyhteys, joka johtaa Salmisaarenkadulle. Tältä pyörätieltä ei ole mahdollista rakentaa laatutasoltaan ja turvallisuudeltaan hyvää pyörätieyhteyttä Lapinlahden sillan suuntaan. Lapinlahden puiston kohdalla baanalinjaus on suunniteltu siten, että sen myötä luontoarvoja häviää mahdollisimman vähän. Baana on sijoitettu suurelta osin tunnelin kattorakenteen päälle, sen alla kulkee pitkältä osin kaukolämpöputki ja lisäksi jalkakäytävän ja pyörätien leveys on tavoitetta kapeampi. Baanasta riippumatta Satamatunnelin pohjoispuolelle tullaan toteuttamaan korvaava yhteys merenrannassa kulkevalle jalankulun ja pyöräilyn virkistysreitille, sillä tunnelin suuaukko estää nykyisen reitin käytön. Länsibaana on suunniteltu hyödyntävän mahdollisimman paljon virkistysreitin tilavarausta, Satamatunnelin rakentamiseen vaatimaa tilaa ja kaukolämpöputken vuoksi auki kaivettavaa tilaa. Baanan linjauksella ei ole katsottu itsessään olevan merkittäviä vaikutuksia Lapinlahden sairaalapuiston luonto- ja kulttuuriarvoihin, sillä rakentamista joudutaan tekemään joka tapauksessa Satamatunnelin pohjoispuolella. Länsibaanan linjaus on esitetty Satamatunnelin asemakaavassa ohjeellisena, joka mahdollistaa suunnitelmien tarkentamisen jatkosuunnittelussa.
Länsibaanan Länsiväylää myötäilevälle linjaukselle ei ole todettu baanaverkon laatutavoitteiden toteutumisen kannalta soveltuvia vaihtoehtoja. Nykyinen pyöräliikenteen pääreitti kohti Espoota kulkee Lauttasaaren sillan kautta. Lapinlahdentieltä tullessa reitille on mahdollista kulkea Itämerensolan alikulun ja Itämerenkadun kautta tai suorempaa yhteyttä Salmisaarenkadun kautta. Länsibaanan toteuttaminen nykyisiä reittejä pitkin ei parantaisi pyöräliikenteen houkuttelevuutta merkittävästi. Nykyisellä reitillä on kahdeksan liikennevalo-ohjattua risteystä ja lukuisia risteyksiä autoliikenteen kanssa. Osa risteämisistä tapahtuu hyvin vilkkaasti liikennöityjen ajosuuntien kesken, jonka vuoksi liikennevalojen ohjelmointi pyöräliikenteen kannalta olisi erittäin haastavaa. Reitillä on myös merkittävät korkeuserot, mikä vähentää pyöräilyn houkuttelevuutta suhteessa tasaisempaan vaihtoehtoon. Kaupungin käyttämän pyöräliikenteen ennustemallin perusteella Länsiväylän vieressä kulkeva Länsibaana lisäisi Lauttasaaren kautta keskustaan suuntautuvaa pyöräliikenteen määrää. Sujuvampi, turvallinen ja tasaisempi yhteys kasvattaisi myös keskimääräisiä matkanpituuksia, minkä myötä polkupyörän kilpailukyky muihin kulkumuotoihin nähden kasvaisi.
Satamatunnelin asemakaavassa on ainoastaan mahdollistettu asemakaavamääräyksillä Baanan toteuttaminen myöhemmin tulevaisuudessa. Baanaa ei todennäköisesti toteuteta samanaikaisesti tunnelin rakentamisen kanssa. Baanan toteuttaminen edellyttää tarkempia selvityksiä sekä suunnitelmia pyörätien linjauksen jatkosta Lapinlahden sairaalapuistosta länteen päin. Yhtenä keskeisimpänä kysymyksenä on pyörätien jatkuminen Lapinlahden sillan kohdalla. Baanan muiden osuuksien suunnittelu on tarkoitus käynnistää lähivuosina.
Esittelijän perustelut
Toivomusponsi
Valtuutettu Pentti Arajärvi on tehnyt 16.4.2025 seuraavan toivomusponnen:
"Mariantunnelin yleissuunnitelma
HEL 2024-009921
16.4.2025, Asia 7, § 77
Pentti Arajärvi
Valtuusto edellyttää selvitettäväksi mahdollisia Mariantunnelin yleissuunnitelmaan sisältyvän pyörätien jatkamisen vaihtoehtoja toivomusponnen perusteluissa esitetyt näkökohdat huomioon
ottaen ja erityisesti Lapinlahden puiston varjelemista silmällä pitäen.
Översiktsplan för Mariatunneln
HEL 2024-009921
16.4.2025, Ärende 7, § 77
Pentti Arajärvi
Fullmäktige förutsätter att staden utreder möjliga alternativ för att fortsätta cykelvägen som ingår i översiktsplanen för Mariatunneln med iakttagande av synpunkterna i motiveringarna
till hemställningsklämmen och i synnerhet med tanke på skydd av Lappvikens park."
Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 14 §:n 4 momentin mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava hyväksytystä toivomusponnesta sen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua sen hyväksymisestä.
Presenter information
Ask for more info
Teppo Pasanen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37123
Teemu Vuohtoniemi, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37490