Anställning av timlärare i huvudsyssla med klassläraruppgifter, på viss tid, Åshöjdens grundskola, arbetsnummer KASKO-04-110-25

HEL 2025-006999
§ 6

Anställning av timlärare i huvudsyssla med klassläraruppgifter, på viss tid, Åshöjdens grundskola, arbetsnummer KASKO-04-110-25

Rehtori

Beslut

Rektorn beslutade att anställa

Erika Avara

till timlärare i huvudsyssla med klassläraruppgifter vid Helsingfors stad med placering i Åshöjdens grundskola för tiden 1.8.2025 - 31.7.2026.

Lönen bestäms enligt det kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet för undervisningspersonal (UKTA).

Anställningen är villkorlig tills dess att den som väljs till tjänsten har uppvisat ett straffregisterutdrag enligt straffregisterlagen (505/2002, 6 § 2), lagen om kontroll av brottslig bakgrund hos personer som arbetar med barn (504/2002)

Eftersom personen i fråga redan är anställd vid en skola i Helsingfors behöver straffregisterutdrag inte uppvisas och ingen prövotid tillämpas.

Beslutsmotivering

Timlärartjänsten ledigförklarades under tiden 1.4.2025-14.4.2025 i Helsingfors stads rekryteringskanaler. Tjänsten är placerad i Åshöjdens grundskola.

Enligt sektorchefens delegeringsbeslut (4.12.2024, § 104) är det skolans rektor som anställer lärare på viss tid.

Behörighetskraven bestäms i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet (986/1998). Vid visstidsanställningar kan även sökande som saknar formell behörighet beaktas.

Förutom de formella behörighetskraven framhölls i annonsen att en förutsättning för tjänsten är god samarbetsförmåga och ett gott svenskt språk samt erfarenhet av arbete med elevdelaktighet. Som merit räknas erfarenhet av värdegrundsarbete i skola, förmåga att undervisa i slöjd och gymnastik, förmåga att utveckla skolans strukturer för digitala inlärningsmetoder och IT-strukturer.

Vid val av tjänsteinnehavare bör man utöver behörighetsvillkoren ta i betraktande de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster som enligt § 125 i Finlands grundlag är skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd.

När ansökningstiden gått ut hade två personer sökt tjänsten varav ingen uppfyller behörighetskraven. På basen av ansökningarna bjöds en sökande till intervju. I intervjun deltog skolans nuvarande rektor och blivande rektor.

Erika Avara har stor erfarenhet av att aktivt arbeta med elevmedverkan och ser elevernas delaktighet som en naturlig del av lärandet. Hen är engagerad i rastis och ansvarar för elevkårsarbetet i den skola hen arbetar i just nu. Erika Avara arbetar som timlärare i huvudsyssla med klassläraruppgifter vid Helsingfors stad sedan år 2013. Hen är en mångsidig lärare med erfarenhet av att undervisa i grundskolans alla ämnen och hen lyfter fram specifikt slöjd och gymnastik som sina styrkor. Erika Avara har erfarenhet av att utveckla skolans IT-strukturer och kan bidra till att stärka den digitala pedagogiken. Hen arbetar aktivt med elevmedverkan och ser elevernas delaktighet som en naturlig del av lärandet. På basen av sökandenas ansökningshandlingar och intervju bedömer rektor att Erika Avara har bäst förutsättningar för tjänsten.

Beslutsutdrag med anvisning för begäran om omprövning skickas elektroniskt eller som brev till samtliga sökande.

This decision was published on 28.04.2025

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Close

Ask for more info

Mariella Michelsson, ledningens assistent, telefon: 09 310 86224

mariella.michelsson@hel.fi

Decisionmaker

Birgitta Ponthin
rektor